Mijn nieuwe werk... Agressie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
lies

Berichten: 9613
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:07

Mijn nichtje werkt in een TBS-kliniek en mijn vriendin werkt met 'multi-problem' kinderen (en hun gestoorde ouders). Ik vind het beide reuze interessant.

Ik doe momenteel een opleiding waarmee ik snel een baan kan vinden, zodra ik weer aan het werk ben wil ik graag een (avond) opleiding in die richting gaan doen. Het lijkt me ook echt iets voor mij nl Lachen

זכור


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:43

iefke schreef:
het werd 14.00 uur en hij moest naar de stoel. Het was heel eng om mee te maken. Het is ook vreemd hoe snel zoiets gewoon wordt. Nu spring ik er bovenop om hem vast te maken.



Dit komt me heel bekend voor.
Maar het is waar hoor dat het went!

Ik vind het erg interessant, maar ik weet niet of ik er mn werk van zou willen maken, ik ben er net wat te slap voor denk ik... Scheve mond Haha!

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-04 21:30

superlenie schreef:
Maar het zijn allemaal 'multi-problem' clienten, natuurlijk verstandelijke handicap, laag/midden niveau , zeer dwangmatig, wat autistische trekjes erbij, automutileren etc etc etc.


Hetzelfde als bij mij dus

Semper erit denique omnia


      iefke

      Berichten: 28837
      Geregistreerd: 28-08-03
      Woonplaats: Tilburg e.o.

      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 14:41

      Vandaag voor de eerste keer de client gedaan die 2x is geëscaleerd... Ik ben trots op mezelf Haha!

      Semper erit denique omnia


          vikki

          Berichten: 14286
          Geregistreerd: 21-02-01

          Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:43

          iefke schreef:
          Vandaag voor de eerste keer de client gedaan die 2x is geëscaleerd... Ik ben trots op mezelf Haha!


          En, hoe ging dat? Heeft hij zich een beetje gedragen? En had je nu dan als steuntje in de rug een collega nabij? Ik blijf het knap vinden hoor Lachen

          iefke

          Berichten: 28837
          Geregistreerd: 28-08-03
          Woonplaats: Tilburg e.o.

          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-04 15:11

          Het ging de hele dag goed... alleen vanmorgen met nagels knippen zat hij dicht tegen een escalatie aan, met een grote kriebel in mijn buik tóch gebleven.
          Er is constant een collega bij geweest en ik heb ook niet álle activiteiten gedaan. Maar wel weer een stap in de richting van vertrouwen in en op mezelf Lachen

          Semper erit denique omnia


              rockey

              Berichten: 7487
              Geregistreerd: 16-12-03
              Woonplaats: tilburg

              Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:33

              wooow yvette, ik wist wel een beetje wat voor werk je deed, maar wist niet dat het zo heftig is, heb er echt bewondering voor, ik zou mijn geduld dus echt nooit kunnen bewaren bij zo iemand met dieren zou ik dat weer wel hebben, maar met mensen echt niet Knipoog Maar vind het echt super knap van je, hoop dat je het goed naar je zin hebt daar Lachen

              Cacharel (v. Caretino X Zuenftiger)zz zwaar drachtig van Gunner KS (Belissimo M)
              Kaboom W(Sezuan x Caretino) In de opfok
              Double - U (v. Wynton X Caretino)Z dressuur

              Sonja_vR

              Berichten: 27462
              Geregistreerd: 12-07-02
              Woonplaats: Dusschen

              Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 20:38

              ik werk met dementerende ouderen
              die kunnen af en toe ook echt gevaarlijk zijn
              ze snappen niet wat je van hen vraagt
              alleen al bij iemand naar het toilet helpen kun je af en toe al een knal voor je hoofd verwachten

              we hebben een man in huis die was vrij goed toen hij in huis kwam maar vrij hard achteruit is gegaan , die heeft pas de tafel door de zaal gesmeten , hij was zo gefrustreerd en kwaad
              of er komt opeens een vaas voorbijzetten

              ook verbale agressie komt regelmatig voor
              we hebben 1 dame zitten die elke dag weer de hele dag de sfeer zet , die dus ver beneden nul ligt
              zo sneu om te zien hoe zij mensen pijn doet met haar woorden
              maar ermee praten werkt dus niet
              want zij doet niets volgens haarzelf

              deze dame gaat gelukkig binnenkort naar een verpleeghuis binnen de stichting
              de man die ik beschreef gaat ook naar dat verpleeghuis , maar dan een andere afdeling


              maar per november start ik bij een begeleid wonen project met verstandelijk gehandicapten
              met als doelstelling
              volwaardig burgerschap, heb ik erg veel zin in

              maar idd, voor een grote groep mensen is een dergelijke woonvorm niet haalbaar

              Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

              iefke

              Berichten: 28837
              Geregistreerd: 28-08-03
              Woonplaats: Tilburg e.o.

              Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 07:52

              Heel veel plezier op je nieuwe werk. Een vriendinnetje van mij werkt met demente ouderen en het klopt dat zoiets ook niet altijd even makkelijk is Lachen
              Veel plezier op je nieuwe werk!

              Semper erit denique omnia


                  Saar4
                  Berichten: 2344
                  Geregistreerd: 26-11-02

                  Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:42

                  Ik heb bewondering voor je hoor! Ik studeer psychologie maar heb bewust niet gekozen voor een klinische richting, maar voor neuropsychologie. Ik heb weinig geduld en kan als iemand aan me komt erg onvriendelijk reageren. Ik zou jouw werk noooooooit kunnen doen. Het moet volgens mij echt een soort roeping zijn.

                  Hoe reageer jij als iemand je een klap geeft of zowieso fysiek geweld tegen je gebruikt?
                  Mezelf kennende zou ik door het lint gaan, maar dat kan je in zo'n situatie gewoon niet maken. Hoe los jij dat op?

                  iefke

                  Berichten: 28837
                  Geregistreerd: 28-08-03
                  Woonplaats: Tilburg e.o.

                  Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 11:03

                  Vooral door heel rustig te blijven van buiten en aan de cliënt (dmv oogcontact of vastpakken) laten merken dat je boven hem staat en geen angst voelt. Van binnen ben ik dan soms wel angstig of écht boos. Die échte boosheid laat ik dan wel zien hoor. Maar hoe ongeduldig ik voor mezelf ben, hoe veel geduld ik voor een ander kan opbrengen.

                  Hun kunnen 't niet met woorden aangeven hoe ze zich voelen. Dus moeten ze een andere manier gebruiken.
                  En vaak door veel onbegrip van vroeger uit, zijn ze gemaakt tot wat ze zijn...

                  Semper erit denique omnia


                      Anoniem

                      Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:47

                      Ja idd, zelf zo rustig mogelijk blijven en dmv van je houding laten zien dat je dit gedrag niet accepteerd. Alhoewel wij 1 bewoner hebben waar je echt tegen moet schreeuwen, anders dring je niet tot hem door. En soms gaat het zover dat hij zelf in de boeien moet ( bescherming tegen zichzelf en ons) En ja, dan moet je wel even optreden. ( gelukkig heb ik dit laatste nog niet meegemaakt)
                      Woensdag werkte ik op een gesloten groep, met 1 bewoner waar je niet tegen mocht praten en al helemaal zijn naam niet mocht noemen ( hier kan hij niet tegen)
                      De zaak escaleerde dus ook...Hij moest de time-out in.
                      Maar ja je mag niks zeggen, en lichamellijk contact wil hij ook niet..
                      Pff sta je dan bij de deur van de time-out hem te wenken dat hij erin moet Haha!
                      Na ong. 10 minuten ging hij gelukkig.

                      iefke

                      Berichten: 28837
                      Geregistreerd: 28-08-03
                      Woonplaats: Tilburg e.o.

                      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 23:49

                      Dus... Het is zo dat ik blij ben met alles wat ik heb en gelukkig ben met mijn werk en er iedere dag met plezier naar toe ga. Maar het is iedere dag een wereld van agressie die ik binnen stap. En die wereld is apart, mooi, maar ook spannend en eng...

                      Semper erit denique omnia


                          sandra1977

                          Berichten: 1886
                          Geregistreerd: 02-03-03
                          Woonplaats: Dedemsvaart

                          Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 00:07

                          superlenie schreef:
                          De zaak escaleerde dus ook...Hij moest de time-out in.
                          Maar ja je mag niks zeggen, en lichamellijk contact wil hij ook niet..
                          Pff sta je dan bij de deur van de time-out hem te wenken dat hij erin moet Haha!
                          Na ong. 10 minuten ging hij gelukkig.


                          En wat als hij dus pertinent vertikt om de time-out in te gaan??
                          Pakken jullie dan door, ondanks dat hij niet aangeraakt wil worden??

                          Veni, vidi, vici

                          iefke

                          Berichten: 28837
                          Geregistreerd: 28-08-03
                          Woonplaats: Tilburg e.o.

                          Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-04 00:21

                          vertikken komt bij ons niet voor.. je moet op zo'n moment een keuze maken vóór de cliënt en die keuze maak je op basis van veiligheid voor de cliënt, andere cliënten en jezelf

                          Semper erit denique omnia


                              sandra1977

                              Berichten: 1886
                              Geregistreerd: 02-03-03
                              Woonplaats: Dedemsvaart

                              Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:32

                              iefke schreef:
                              vertikken komt bij ons niet voor.. je moet op zo'n moment een keuze maken vóór de cliënt en die keuze maak je op basis van veiligheid voor de cliënt, andere cliënten en jezelf



                              Ja, zo werkt het bij ons ook maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord op dit voorbeeld....

                              Veni, vidi, vici

                              iefke

                              Berichten: 28837
                              Geregistreerd: 28-08-03
                              Woonplaats: Tilburg e.o.

                              Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 07:50

                              uhm... wat bedoel je precies?

                              Semper erit denique omnia


                                  Misja

                                  Berichten: 3317
                                  Geregistreerd: 12-10-02

                                  Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:06

                                  Ook ik werk in dezelfde richting, en ik vind het fantastisch. Hoe agressief zommigen ook kunnen zijn, ze hebben toch een speciaal plekje in mijn hart hoor.. Ik ga echt NOOIT met tegenzin naar mijn werk..

                                  Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

                                  Anoniem

                                  Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:25

                                  @ sandra , ja dan pak je door, dan druk je op je pieper en krijg je back-up. maar dan moet je echt met meer dan 2 man zijn, omdat je rake klappen krijgt.

                                  favorietje
                                  Berichten: 956
                                  Geregistreerd: 22-11-02

                                  Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:02

                                  Ik werk met de zelfde doelgroep, ook zeer agressief en een aantal zijn er autistic.
                                  Gelukkig hebben wij wel goede zorgplannen, goede begeleiding en een goede zorgmanger.
                                  En echt het is niet nodig dat er iemand naakt op zijn kamer verblijft en het is niet nodig dat mensen prefentief worden vastgebonden, dit gebeurde bij onze clienten ook. Tot mijn manager er kwam, die heeft het langzaam laten veranderen. Mensen die dag in dag uit vast zaten lopen nu vrij rond zonder medicatie.
                                  Onze clienten slikken bijna geen medicatie dat is niet meer nodig,
                                  mijn vraag is dan ook waarom bij jullie niet en bij ons wel??

                                  Het is geen aanvla absouluut niet, maar ik schrik er van hoe het nog kan dat mensen onzer zulke omstandiheden leven.

                                  Jellie

                                  Berichten: 10283
                                  Geregistreerd: 11-07-03

                                  Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:05

                                  Phoe, ik zou zulk werk echt niet kunnen denk ik. Petje af voor degene die het wel doen! OK dan!

                                  *\o/* Life is Flantastic *\o/*

                                  iefke

                                  Berichten: 28837
                                  Geregistreerd: 28-08-03
                                  Woonplaats: Tilburg e.o.

                                  Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-04 16:24

                                  favorietje schreef:


                                  Het is geen aanvla absouluut niet, maar ik schrik er van hoe het nog kan dat mensen onzer zulke omstandiheden leven.


                                  Ik vind het prima dat je commentaar geeft. Ieder zijn eigen mening.

                                  Citaat:
                                  En echt het is niet nodig dat er iemand naakt op zijn kamer verblijft en het is niet nodig dat mensen prefentief worden vastgebonden, dit gebeurde bij onze clienten ook

                                  De man die naakt op zijn kamer verblijft heeft hier zélf voor gekozen. Hij krijgt téveel prikkels in de groep waardoor hij er ook voor kiest om alleen op zijn kamer te verblijven.
                                  De jongen die wordt vastgebonden op de stoel heeft hier zéér zeker baat bij. Hij kan op die stoel zijn energie kwijt, die hij anders op de verkeerde manier kwijt raakt Scheve mond

                                  Citaat:
                                  Gelukkig hebben wij wel goede zorgplannen, goede begeleiding en een goede zorgmanger.

                                  En hoezo werken jullie wél met goede zorgplannen, goede begeleiding en een goede manager?? Wil je hiermee beweren dat wij dat niet hebben?

                                  Citaat:
                                  Mensen die dag in dag uit vast zaten lopen nu vrij rond zonder medicatie.
                                  Onze clienten slikken bijna geen medicatie dat is niet meer nodig,
                                  mijn vraag is dan ook waarom bij jullie niet en bij ons wel??

                                  Ik vind het eerste gedeelte van je 'commentaar' niet overéénkomen met het 2e gedeelte.
                                  Ze zijn bij jouw zéér agressief, tóch hebben ze weinig tot geen medicatie? Hoe omschrijf je zeer agressief en wat is weinig medicatie?

                                  Ook dit commentaar van mij is geen aanval. Ik vraag me alleen af hoe je op deze manier kunt oordelen over een situatie van mijn cliënten waar je eigenlijk nog niets van weet...

                                  Semper erit denique omnia


                                      Sonja_vR

                                      Berichten: 27462
                                      Geregistreerd: 12-07-02
                                      Woonplaats: Dusschen

                                      Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:41

                                      sommige clienten kiezen zelf voor dingen
                                      en zolang die beslissing veilig is voor de client en de omgeving OK dan!

                                      wij hebben een man liggen , vorig jaar een gebroken heup
                                      hij weigerde behandeling
                                      prima, hij is wils en handelings bekwaam , dus heb je daar gewoon niets tegen in te brengen
                                      nu ligt dezelfde man met een gebroken schouder op bed, weer wil hij geen behandeling
                                      zijn keuze

                                      en sommige clienten zullen helaas een zweedse band of andere fixatie middelen nodig blijven hebben om zichzelf en hun omgeving te beschermen

                                      ieder mens is anders
                                      twee mensen met eenzelde "afwijking zullen niet hetzelfde reageren/gedragen , de 1 zal geen fixatie nodig hebben , de ander wel

                                      zolang je de situatie van een client niet weet , zul je ook niet kunnen oordelen over de behandeling
                                      dus door de pc kun je niet oordelen of die behandeling fout is
                                      althans, niet met de gegeven info

                                      Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

                                      iefke

                                      Berichten: 28837
                                      Geregistreerd: 28-08-03
                                      Woonplaats: Tilburg e.o.

                                      Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-04 11:29

                                      jammer dat favorietje niet meer reageert nu Verward

                                      Semper erit denique omnia


                                          rockey

                                          Berichten: 7487
                                          Geregistreerd: 16-12-03
                                          Woonplaats: tilburg

                                          Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 12:00

                                          iefke schreef:
                                          jammer dat favorietje niet meer reageert nu Verward


                                          zo iets heet uitgelult Knipoog Haha!

                                          Cacharel (v. Caretino X Zuenftiger)zz zwaar drachtig van Gunner KS (Belissimo M)
                                          Kaboom W(Sezuan x Caretino) In de opfok
                                          Double - U (v. Wynton X Caretino)Z dressuur


                                          Wie is er online

                                          Gebruikers op dit forum: Annienke, Annisa, BLEXBot, Eefje_Sammy, Miesemuisje, Noukie, Rijsa, rosalie_a, roucha1, sietske83, supertammy, Susan88, TheNovelist, Traiectum, XxMariellexX en 62 bezoekers