Uitkering aanvragen.. hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Uitkering aanvragen.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:18

Ik weet niet of dit hier hoort, anders merk ik het wel.

Momenteel ben ik nog 17 word in maart 18.
School lukt niet door psychische problemen.. Maar daar zijn we hard mee aan het werk.
Nu ben ik bijna 18 en heb ik toch wel recht op een uitkering (zodra ik 18 ben) Ik heb het CWI (toch?) al gebelt maar die deden beetje raar.

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een uitkering voor je 18e (dat je um krijgt zodra je 18 bent)?
En hoe hebben jullie dit gedaan, hoeveel krijgen jullie pm?
Ik snap er namenlijk weinig van en van mijn ouders hoef ik geen hulp te verwachten.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen..
Bedankt alvast.

tessie1985

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zeewolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:22

als je 18 word en je woond bij je ouders krijg je geen uitkering..
want je ouders zijn tot je 21ste financieel verantwoordelijk (als je ij hun woond)
ik weet er alles van want ben al tig keer bij het cwi geweest..
ik krijg nu een ww uitkering omdat ik langer dan een halfjaar fulltime gewerkt heb
en ook dat is een heel gedoe...dus hoop dat ik zo snel mogelijk weer werk heb haha

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:27

jeetje, maar k ben bezig met een kamer zoeken en waarschijnlijk ben ik met me 18e het huis uit.. Krijg ik dan wel een uitkering?
Ik heb wel een baantje momenteel, maar word ontslagen als k vandaag mijn target niet haal (moet donateurs werven, 6 mensen in 4 uur.!!) Heb pas 4x gewerkt en nu al dit gedoe..
maar goed, uitkering lekker handig dan, net of mijn ouders zodra ik 18 ben rijk zijn en alle oliebol kunnen betalen voor me zonder kinderbijslag.. Echt handig geregeld..

Maar goed, als ik op kamers ga kan ik wel een uitkering krijgen?

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:30

Je bedoelt waarschijnlijk een bijstandsuitkering, informeer eens bij je gemeente, afdeling Sociale Dienst. Die kunnen je er alles over vertellen.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Uitkering aanvragen.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:33

Als je op kamers gaat zal je wel een uitkering krijgen, maar als jij geen geld hebt en je moet van een uitkering leven dan denk ik niet dat je rond gaat komen hoor.
je zal al een huis via de woningbouw moeten krijgen wil je huursubsidie of zo krijgen.

Ik zou er niet al te trots op zijn dat je een uitkering aan gaat vragen want je bent een jonge meid en kunt dus overal werken als je maar WILT.

Ik wil je niet een preek gaan geven maar ik vind dat je niet zo goed bezig bent als je 17 bent en een uitkering wil gaan aanvragen en ook nog op jezelf wilt gaan wonen met dat geld wat je krijgt,

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:34

Je hebt geen recht op een uitkering volgens mij omdat je nog geen half jaar hebt gewerkt. Misschien moet je iets meer moeite doen voor een baantje en niet gelijk vragen of je een uitkering kan krijgen.
Deze topics zijn er al zat geweest.
Volgens mij kan je wel de bijstand in als je uit huis woont.
Maar onthou wel dat bazen mensen in de bijstand minder vaak aannemen dan iemand die daar niet in zit.
En je bent pas 17 doe wat moeite.
Geld vragen van de overheid is wel lekker makkelijk.
(Sorry als het bot klinkt maar ik kan daar niet zoi goed tegen hoor, omdat een heleboel mensen waaronder ik moet werken voor mensen zoals jij)En zelf kan ik met hard werken ook maar net rondkomen hoor.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:34

Velp valt onder Gemeente Rheden? > www.rheden.nl > Dienstverlenend Rheden > Maatschappij en Zorg > Uitkeringen. De rest moet je zelf doen

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: Uitkering aanvragen.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:40

vlasta schreef:
Ik zou er niet al te trots op zijn dat je een uitkering aan gaat vragen want je bent een jonge meid en kunt dus overal werken als je maar WILT.

Ik wil je niet een preek gaan geven maar ik vind dat je niet zo goed bezig bent als je 17 bent en een uitkering wil gaan aanvragen en ook nog op jezelf wilt gaan wonen met dat geld wat je krijgt,



Forestmeisje noemt hier dat ze psychische problemen heeft. Ik kan hierover meepraten.
Ik weet niet wat ze heeft, maar ik weet wel dat het "gewoon werken" HEEL moeilijk kan maken. Ik vind het daarom onterecht om te zeggen dat ze overal kan werken waar ze wil, dit gaat niet altijd op.

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:41

Nee oke, dat is misschien ook wel zo.
Maar ook voor mensen met problemen is er werk te vinden ze is niet zo ziek want ze gaat ook op haar zelf wonen en niet intern in een inrichting.

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:42

Nou baantje zoeken hier in de buurt is zo makkelijk nog niet helaas.. Mijn bedoeling is ook dat ik inpreciepe gewoon zelf de kosten kan betalen van mijn zelf verdiende geld, maar goed ik moet wel alvast gaan nadenken over een eventuele uitkering..

En over dat op kamers, ik ga niet direct op mezelf ik ga op begeleid kamer wonen (zoiets) via het RIBW omdat ik psychisch niet in orde ben, maar eigenlijk wel het huis uit moet omdat het thuis gewoon niet goed werkt..

@Immanitas: bedankt, je begrijpt het. K wil echt heus wel een baantje en doe nu werk waarvan niemand verwacht had dat ik het leuk zou vinden en het aan zou kunnen.. Maar ik kan er ook weinig aan doen dat mijn baas mij na 4x werken me al wil ontslaan.. K lig lekker in de groep doe me best vind het leuk blablablla.. niks aan de hand alleen haal ik me target nog niet..
Verder door de psychische problemen gaan dingen gewoon moeilijk, school/werk.. en veel werkgevers nemen je niet aan omdat je psychisch niet in orde bent..

@ann: Bedankt

aafje87

Berichten: 4472
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: bij het station aan de overkant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:44

een WW uitkering krijg je niet, behalve als je al minimaal een 52 loondagen hebt gewerkt( in 1 jaar), dan krijg je 70% van je laatst verdiende loon, gedurende een max. van 6 maanden.
Maar aan deze regels voldoe je niet.
Voor een algemene bijstandsuitkering mischien wel.
Voor de regels in jou gemeente: http://www.rheden.nl/grh/Navigatie.nsf/ ... 4f00443ab4

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:45

Je krijg niet zomaar een uitkering, tis echt lastig.
Toen ik samenwoonde hadden we allebei geen werk.
Alleen het probleem was dat hij 3 dagen tekort kwam. (je moet een bepaalde tijd aan 1 stuk hebben gewerkt)

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:47

het valt me op dat wel veel jonge mensen vaak psychische problemen en dat de reden vinden om maar niet te gaan werken of naar school te gaan(nou zal ik in jullie ogen wel heel verkeerde dingen zeggen)
Ik heb zelf ontzettend veel meegemaakt in mijn leven, en ik heb ook tijden dat ik het leven niet meer zag zitten. Maar ondaks dat ben ik wel doorgegaan met school, werken enz. en ik zal je zeggen ik ben er niet echt slechter op geworden hoor.
Gewoon doorzetten en denken wat je wilt berijken in plaats van een uitkering aan te vragen en de hele dag thuis te zitten piekeren.

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:50

Nou kijk, k heb psychische problemen gekregen door school/mijn verleden en meer dingen, depresief ben ik niet meer maar school lukt op het moment gewoon niet, probeer het wel en probeer door te zetten maar het lukt me gewoon nog niet..
Werken daarintegen lukt wel, als ik het leuk vind..
K ga hier niet mijn hele verhaal vertellen over wat ik heb en al die oliebol.. Want dat is prive.. Maar k vraag alleen hoe en wat over een uitkering.. het is niet zo dat ik maar geld van de regering wil zodat ik zelf niks hoef te doen, nee ik wil juist zelf wat doen, maar dat is gewoon moeilijk door mijn psychische problemen...

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:52

Misschien kun je het beste even naar het cwi gaan, die kunnen je wel verder helpen.

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:54

al gedaan, maar kwam weinig nuttigs uit helaas..
K ga er volgendjaar nog een keer heen rond februari.. En dan zien we wel..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:54

ik negeer alle opmerkingen even over
""je kan wel werken als je maar wilt""
want die vallen bij mij echt ontzettend verkeerd.

topicstarter. ik denk dat jij een Wajong uitkering bedoelt. die heeft niks te maken met werkverleden of wat ook, en ook niet of je wel/niet thuis woont.

pb me maar als je info wilt.

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 13:57

Wajong, inderdaad maar ik heb gelezen dat deze afgeschaft word..
Ik pm je even

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Uitkering aanvragen.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:59


Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:01

Citaat:
Darkchrystal: topicstarter. ik denk dat jij een Wajong uitkering bedoelt. die heeft niks te maken met werkverleden of wat ook, en ook niet of je wel/niet thuis woont.


Je was me net voor

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:05

@vlasta: Heb ik inderdaad al doorgelezen, heb zowat alle sites al doorgelezen maar word niet veel wijzer.. en Wajong word afgeschaft als je nog geen wajong hebt of nooit hebt gehad..

_Dunja_

Berichten: 4204
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: bollenstreek

Re: Uitkering aanvragen.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:10

Misschien had ik je wat beter begrepen als je je topic anders had neergezet.
Bijvoorbeeld:
Wie weet hoe ik een majong uitkering kan aanvragen.

succes met het aanvragen
groetjes

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:13

haha ja ik weet het, ben beetje onduidelijk, k snap er ook weinig van wat ik moet aanvragen enz..

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Uitkering aanvragen.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:05

psychische problemen worden nog een beetje genegeerd.. Het is niet aantoonbaar dus je kan er vast wel gewoon overheen stappen..

Was het maar zo makkelijk.. Ik loop er ong vanaf dezelfde leeftijd als de TS mee.. gewoon doorgaan.. Nou ben ik 2 maanden geleden echt ingestort.. Het vreet aan je.. kost enorm veel energie.. Ook dat mensen het niet snappen.. Concentratie, ritme, omgang met mensen, en een masker voor je houden.. Niet de makkelijkste dingen als je zo in de knoop zit..

En sommige mensen kunnen dan nog oneindig doorgaan.. Knap voor die mensen.. maar niet iedereen is even sterk omdat op te brengen..

@TS veel succes en sterkte..

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:59

Tja wat ik nu schrijf zal mij ongetwijfeld niet in dank worden afgenomen.
Maar ik vind het van de zotte om te stoppen met school en dan gelijk een uitkering aan te vragen.
Probeer eerst eens om vast (dus geen weekendbaantje) te vinden.
En ja iedereen wil werk wat hij/zij leuk vindt, heb je vaak alleen wel een diploma voor nodig.

Ik heb in mijn jeugd ook het nodige meegemaakt. En ik begrijp dat mensen met een psychisch probleem niet 40 uur per week aan het werk kunnen. Maar je kan wel proberen om iets van werk te gaan doen.