Wat weet jij van Satanisme en wat vind jij hiervan

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind jij van het Satanisme en wat weet jij er vanaf..

A: ik vind het niet goed, Satanisten zijn gemene bruten..
6 (6%)
B: ik vind et stom, en ik wil er niets vanaf weten
7 (7%)
C: ik oordeel niet omdat ik er te weinig vanaf weet
52 (59%)
D: ik vind et goed: want de regels van het Satanisme maken veel logica
5 (5%)
E: ik vind et goed, maar ik zou zelf nooit Satanist worden..
7 (7%)
F: ik vind het puur slecht: want Satan is de vijand van God
11 (12%)

Totaal aantal stemmen: 88


ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:01

In principe is levensbeschouwing in het engels 'philosophy (of life)',
oxford geeft bij philosophy:
1. the study of nature and meaning of the universe and the human life.
2. a particular set or system of beliefs resulting from the search for knowledge about life and the universe.
3. a set of beliefs or an attitude to life that guides somebody's behaviour.

en bij religion:
1. the belief in existence of a god or gods, and the activities that are connected with the worship of them.
2. one of the systems of faith that are based on the belief in the existence of a particular god or gods.
3. a particular interest or influence that is very important in your life (for him, football is an absolute religion)

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:06

Cealli schreef:
Ik ben in Parijs in een satanistische kerk geweest, per ongeluk..
Ik schrok me echt rot en ben de rest van de dag van mijn stuk geweest..
Maar verder weet ik er weinig vanaf.
Ga nu naar de cu2 pagina kijken..
Zal een en ander vertalen


Hoe was dat, hoe zag 't er uit..

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:09

Cealli schreef:
In principe is levensbeschouwing in het engels 'philosophy (of life)',
oxford geeft bij philosophy:
1. the study of nature and meaning of the universe and the human life.
2. a particular set or system of beliefs resulting from the search for knowledge about life and the universe.
3. a set of beliefs or an attitude to life that guides somebody's behaviour.

en bij religion:
1. the belief in existence of a god or gods, and the activities that are connected with the worship of them.
2. one of the systems of faith that are based on the belief in the existence of a particular god or gods.
3. a particular interest or influence that is very important in your life (for him, football is an absolute religion)

Ik denk dat LaVey het bedoeld heeft als de 3e definitie, aangezien een satanist al die regels moet volgen.
Alleen in het Nederlands is die betekenis anders, dus staat het een beetje krom.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:11

Toch blijf ik van mening dat philosophy en daarmee levensbeschouwing een betere woordkeuze zou zijn, gezien de inhoud die ik er met de informatie die ik heb aan zou geven.

En die kerk.. het zal dan waarschijnlijk een satanenkerk geweest zijn, zal even opzoeken, had daar gister op msn wel mooie beschrijving van..

(plaats hem hierzo zodra ik het gevonden heb)

ik op msn schreef:
dat was echt sick
was met school in parijs
met een vriendinnetje dat nog ongeveer 10 keer losbolliger was dan ik
zaten voor een kerk met groepje te wachten
dus wij denken goh laten we eens gaan kijken
allerlei zwervers voor de deur
wij lopen naar binnen
stro op de vloer
allerlei opgezette dieren
overal groepjes mensen in WAZIGE kleding
dus wij beetje rondlopen
zagen bakjes rodige verf staan (nee ik ben niet naief)
dus wij priester zoeken
supergrote neger, rood kleed om
brabbel brabbel wat is dit voor, heeeeeeeeeeelp
en toen zijn we heel hard weggerend
... (andere persoon)
belletje ging ook heel snel ringelen
alleen dat hoofd van een schaap waar nog bloed aan zit viel geloof ik verkeerd


Heb het er nu met dat meisje over, als ik nog wat details weet op te halen post ik het..
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 03-10-04 15:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:13

Natuurlijk zou dat mooier zijn geweest, maar ik ben LaVey niet Knipoog
En ook geen satanist, dus ik heb geen idee verder waarom ze het nu zo noemen etc.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:21

Hmm.. eefke kan zich nog herinneren dat die neger ons mee wilde nemen ergens naartoe, en dat we daar dat schaap zagen en 'm toen zijn gesmeerd..

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:36

Hey maar Cealli hoe zag die satanistische kerk in Parijs eruit, ik ben wel benieuwd eigenlijk.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 16:41

x4you schreef:
Hey maar Cealli hoe zag die satanistische kerk in Parijs eruit, ik ben wel benieuwd eigenlijk.


dat heb ik in mijn vorige twee berichten beschreven..

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:12

Ik vind satanisme een beetje treurig, in die zin dat het een beetje lijkt op een spelletje wat veel kleuters spelen: omgekeerde wereld.

Men neme het christendom, men draaie alles 180 graden om en tadaaa: daar is het satanisme. In de basis is het behoorlijk hetzelfde als het christendom, maar dan voor recalcitrante mensen, denk ik.

Als er 1 geloof is wat mij totaal niet aanspreekt, dan is dit het wel.

Ik geloof ook niet dat deze mensen bijvoorbeeld slecht willen zijn. Uiteindelijk zijn dit toch ook mensen die verliefd worden, van elkaar houden en gekwetst zijn als iemand ze bijvoorbeeld bedriegt.

Maar ja, ieder moet het maar voor zich weten.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:17

Ik moet zeggen, de levensovertuiging die TS hier vertelt, vind ik helemaal niet eng of negatief. Ik wist echt niets van satanisme, dus een oordeel had ik er niet over.
Wel vind ik het weer verbazend dat na vijf pagina's informatie er toch nog mensen zijn die vast blijven houden aan hun vooroordelen, maar ja, dat schijnt menselijk te zijn.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:25

jep..... is ook moeilijk toe te geven he dat je in het begin fout zat....
Ik had ook zoiets van mijn god wat is dat...
Maar toen ik de site had gelezen dacht ik wel joh eigenlijk valt het wel mee( nog steeds niet mijn ding maar toch..)!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:57

Citaat:
Wel vind ik het weer verbazend dat na vijf pagina's informatie er toch nog mensen zijn die vast blijven houden aan hun vooroordelen, maar ja, dat schijnt menselijk te zijn.


maar die vooroordelen, zoals jij ze noemt zijn toch ook logisch. het heet satanisme, gaat over tegenstander van god enz. Dan is het toch niet zo raar dat er mensen zijn die zich er geeneens in willen verdiepen.
zelfs als je je in alle punten van deze "religie" kan vinden bepaal je nogsteeds zelf of je satanist wil worden genoemd.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:59

Ik snap wel dat mensen ze hebben, al vind ik zelfs dat jammer, maar ik snap niet dat iemand na vijf pagina's uitgebreide informatie nog steeds aan die vooroordelen vasthouden terwijl inmiddels duidelijk is dat ze niet kloppen.
Lezen die mensen gewoon niet vraag ik me dan af?

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:24

Cealli schreef:
dat heb ik in mijn vorige twee berichten beschreven..


Oja sorry heb ik overheen gelezen. Nee dat klinkt niet echt gezellig Scheve mond

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:30

Was het ook niet echt heel erg..
Het wassum.. best heel eng eigenlijk Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:50

favorietje schreef:
jep..... is ook moeilijk toe te geven he dat je in het begin fout zat....
Ik had ook zoiets van mijn god wat is dat...
Maar toen ik de site had gelezen dacht ik wel joh eigenlijk valt het wel mee( nog steeds niet mijn ding maar toch..)!


Als je die site zo bekijkt, dan lijkt alles op het eerste gezicht wel vrij 'normaal' te zijn. Je krijgt daar niet de indruk dat Satanisten eng zijn of vreselijke dingen doen. Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat op zo'n website de absolute waarheid wordt verkondigd.

Er bestaan satanistische sektes waarin aan mensenoffers gedaan wordt. Ik heb geen flauw idee op wat voor schaal dit in nederland voorkomt, maar dat soort dingen zal niemand natuurlijk op een website zetten.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:28

Er bestaan ook zogenaamd christelijke sektes die rare dingen doen..

Ik blijf er een raar idee bij hebben, maar ik kan ook wel geloven dat het principe van satanisme wellicht niet zo ruw is als algemeen veronderstelt wordt

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:49

Ik hoop niet dat jullie nu boos worden maar ik vind al die groeperingen van tegenwoordig maar ontzettende onzin..
Het is kennelijk weer tijd voor oorlog ofzo, zodat de mensen weer teruggaan naar de essentie van het leven: gewoon overleven, zonder al dat gehatseflats eromheen. Nihilisme ten top tegenwoordig. Op tv, overal, iedereen wordt steeds egocentrischer.
Of pleeg gewoon zelfmoord als je zo geobsedeerd bent door de dood, kan je m eindelijk onder ogen zien hoezee Verward
Nu zullen jullie wel zeggen dat uit dit laatste zinnetje blijkt dat ik er geen verstand van heb.
Nou dat heb ik ook niet Tong uitsteken Ik hoef er niks mee te maken te hebben.
Ben verdomme blij dat je de eer hebt om te leven ipv de dood te vereren. Totaal omgekeerde wereld, illustratie van hoe ver de mensen van hun waarde af staan tegenwoordig.
Pff mijn misantropie wordt met de dag erger Huilen
en sorry voor mijn onsamenhangende uitspatting
ik roep maar wat as usual

black_kelpie

Berichten: 7832
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 23:10

Ik heb niet gestemd.
Wel weet ik genoeg van het satanisme af, genoeg om te weten dat ik me er absoluut niet mee bezig wil houden.
Overigens met geen enkele religie.
Heb me een tijdje verdiept in satanisme/wicca en nog meer in die trant, en ben christelijk opgevoed, maar ik kan me nergens in vinden.
Er is geen levenswijze of boek die mij kan vertellen hoe ik mn leven moet leiden,
dat moet ik zelf uitvissen en ik moet zelf zorgen dat ik wat van mn leven maak en gelukkig ben.

Een paar punten van het satanisme ben ik het mee eens, met een heleboel ook niet.
Ook denk ik dat als je de 11 satanistische regels der aarde (leefregels geschreven door anton lavey) leest je tot de conclusie komt dat ieder normaal, denkend mens zich daar aan houd en je daar geen lijstje voor nodig bent.
Met een paar uitzonderingen, zoals:
"Als je je op openbaar terrein bevindt, val niemand lastig. Valt iemand je lastig, vraag hem op te houden. Doet hij dat niet, vernietig hem."
Zou toch mooi zijn als iedereen dat deed Scheve mond

Satanisten? Prima, geen problemen mee.
Gitzwarte persoontjes met dito zieltjes, overladen met pentagrammen en kruizen die claimen satanist te zijn zonder dat ze weten wat het inhoud? Doei, doei

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:30

ik hoop dat het vernietigen symbolisch gezien kan worden....... want anders vind ik het wel vreemd!

black_kelpie

Berichten: 7832
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 11:08

zal ook wel zo zijn, maar dr staan meer zulke dingen in en dat spoort toch niet helemaal vind ik Knipoog
bovendien kan het serieus opgevat worden, sommige mensen zijn er gek genoeg voor...

Deadpoem
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 18:33

even ter reactie op de volgende zin: Ben verdomme blij dat je de eer hebt om te leven ipv de dood te vereren... ten eerste heeft niemand beweerd dat satanisme over het vereren van de dood gaat... en ten 2e is dat voor iedereen verschillend... ik heb bijvoorbeeld veel respect voor de dood omdat het onvermeidelijk is...
dat kun je van het leven niet zeggen... maar satanisme is een way of life... wie zegt dat zwart de kleur van de dood is... dat is ook alleen maar ingeburgerd... net als roze voor meisjes en/of homo's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:36

Deadpoem, ik zie in je profiel dat je pas 16 bent. Zijn je ouders ook satanist en zo nee, wat vinden ze er dan van dat je satanist bent? Hoe ben je met het Satanisme in aanraking gekomen en wat is precies hetgeen dat je zo aantrekt in het satanisme?

Deadpoem
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 22:17

leuke vraag haha ik ben idd 16 jaar... (bijna 17 overigens Haha!:D:D) maja.. mijn ouders zijn catholiek opgevoed maar zijn beide atheist... maar je kunt geloof op vele manieren opvatten... en wat me zo aantrekt aan het satanisme is dat de regels erg duidelijk zijn en zijn haast niet te buigen... (natuurlijk is het mogelijk) maar satanisme biedt je een levensfilosofie zonder dat je daarbij extra hoeft te letten op hoe je je gedraagd...

ff een voorbeeld: bij het christendom bijvoorbeeld... passen de mensen zich aan aan de religie...
bij het satanisme is dit niet nodig omdat meestal de mensen die zich aangetrokken voelen tot het satanisme al jaren leven in die lifestyle....

dus de religie komt niet naar jou... jij komt naar de religie...
ik ben ermee in aanraking gekomen doormiddel van het lezen van stukken uit de satanic bible... ik heb vroeger vaker uit een christelijke bijbel gelezen en het beviel me niet echt wat ik las... toen ben ik uiteindelijk dingen gaan verranderen en omkeren...
toen ik dit liet lezen aan mijn moeder was ze bang dat ik een of andere satanist zou worden...

in gebrek aan kennis over het satanisme ben ik wat gaan zoeken op internet.. ik kwam uit op www.satanicchurch.com hier heb ik veel van geleerd... en ik ben ook zow iemand die niet alleen muziek luisterd voor de muziek alleen... ik zoek vaak naar bands die een verhaal vertellen of een boodschap overbrengen... en de bands met de meeste inhoud en diepgang ben ik gaan bestuderen... alle teksten doorgespit... alles wees naar de kant van het satanisme...

maar zonder kennis zou ik het nooit zijn geworden... want in de definitie van het woord is SATAN natuurlijk niet echt geliefd in de volksmond...

en dat is precies de reden voor deze topic... ik wil weten wie er uiteindelijk echt weet waarover ze praten... en zoniet ze ervan bewust maken dat er meerdere 'point of views' zijn...

leuke vraag nogmaals!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:54

een levensfilosofie is m.i. meer dan alleen een gedragscode die je toevallig aanstaat. het geeft je een "antwoord" op belangrijke levensvragen; hoe geeft het satanisme troost bij het overlijden van iemand die je lief hebt, wat is het doel van het leed op de wereld en geeft het een reden voor je leven op zich?