Iemand ervaring met journalistiek/profiel C&M?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
treffer
Berichten: 371
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:39

Ik doe een C&M profiel. Ik vind het nu zelf nog erg makkelijk te doen, het wordt hier altijd het 'pretpakket' genoemd. Voor journalistiek kun je trouwens elk profiel doen, alleen je moet op je keuzevakken letten. C&M is het minst breedste profiel, je kan niet de economische en niet de medische kant op. Je kan alleen de culturele kant op. Met het profiel en de keuzevakken die ik heb zou het zelfs lastig gaan om naar de journalistiek te kunnen. Bij ons is aardrijkskunde uit het C&M profiel gehaald, en volgens mij is dat een vereiste voor journalistiek?
Kortom, als je C&M wilt kiezen moet je echt zeker weten dat je naar de journalistiek gaat, want je keuzes zijn beperkt. Als ik jou was zou ik E&M met frans 2 en/of duits 2 kiezen, of C&M met aardrijkskunde in het keuzevak, maar volgens mij is economie ook handig voor journalistiek Lachen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:39

Wat me opvalt is dat veel mensen het hier over kunnen schrijven hebben, maar journalistiek is ook tv, radio, enz. Na 2 jaar (geloof ik) moet je een richting kiezen..
Maar idd je zit in 3 havo, waar maak je je druk om! Misschien kom je nog wel wat leukers tegen!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:39

In de tijd dat ik op de middelbare school zat, bestonden er nog geen profielen, maar ik weet wel dat er eigenlijk geen instroomeis is. Je moet gewoon als maatstaf voor jezelf een net cijfer hebben voor Nederlands, makkelijk praten, makkelijk spreekbeurten e.d. houden en makkelijk schrijven (en dat ook leuk vinden om te doen). Daarnaast is het handig als je een brede interesse hebt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:40

MiGzi_MiQ schreef:
Een vriend van mij heeft een vader die Mavo gedaan heeft en een moeder die VWO gedaan heeft, maar de Vader heeft het beste beroep hoor binnen het gezien, en verdient ook het meeste geld.


Maar bedenk wel dat dat niet zaligmakend is, het beste beroep en het meeste verdienen. IMO is het het belangrijkst dat je je prettig voelt bij wat je doet. Alleen dan kun je gelukkig worden, je moet namelijk na je opleiding nog zo'n 40 jaar werken dus dan kun je maar beter kiezen voor iets wat je leuk vindt. Knipoog

Journalistiek is idd een HBO-studie waar je als vooropleiding Havo voor nodig hebt. Met VWO mag je er uiteraard ook naartoe, maar het is niet verplicht. Journalistiek als universitaire studie op zich bestaat niet, wel heb je bijv. in Rotterdam de masterstudie Media & Journalistiek en de meer praktijkgerichte postacademische opleidingen (Economische) Journalistiek: http://www.fhk.eur.nl/onderwijs/masters ... media.html

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:44

treffer schreef:
Bij ons is aardrijkskunde uit het C&M profiel gehaald, en volgens mij is dat een vereiste voor journalistiek?


Niet toen ik van de middelbare school naar de School voor Journalistiek ging, maar misschien tegenwoordig wel. Ik kan het me echter bijna niet voorstellen hoor. Maar ze hebben vast wel voorkeursprofielen, informeer daar anders gewoon eens naar!

Wat misschien vervelend is om al te zeggen, maar wel iets is om rekening mee te houden: Houd er bij de keuze van je profiel altijd rekening mee dat mogelijk journalistiek toch niet zo bevalt als je had gedacht en zorg dus dat je een profiel kiest waar je ook nog een andere kant mee op kunt. Het zou enorm vervelend zijn als je jezelf dusdanig in de vingers snijdt dat je naast een studie journalistiek vrij weinig keus meer zou hebben.

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:55

Sorry hoor, maar het ligt voornamelijk aanjezelf of je wat met C&M kan. Ik doe het zelf ook, zit nou in 6 VWO en heb met stijgende verbazing zitten lezen. Ik het als keuze vakken Bio 1 en Ec 1, heb dus best een breed profiel. Het ligt er maar net aan wat je er zelf van maakt. Je kan best na havo atheneum doen. Je kunt kiezen voor sprinten, dan doe je 2 jaar vwo in 1 jaar, is wel zwaar, maar.. dat ligt aanjezelf. je kunt ook gewoon na 5 havor naar 5 vwo gaan. doen zoveel. Bedenk wel goed dat jij doet wat JIJ wilt, en wat JOU aanspreekt. Het gaat tenslotte om JOUW toekomst. Hou dit altijd in je achterhoofd!

Veel succes met kiezen!

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 10:38

Dankjulliewel voor jullie vele reacties

Even wat ophelderen:
*Ik zit idd op 3 HAvo *LOL*
* Ik ben (al zeg ik het zelf ) Goed in de talen, vorig jaar had ik een 9 voor duits en engels, een 8 voor frans en een 7 voor nederlands Lachen!


Groetjes!

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:39

Sorry ik werd van de pc gejaagd Schijnheilig
Waar was ik?
Oja.. Lachen
Ik wil atheneum doen voor mezelf hoor *LOL*

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:40

Quote schreef:
Sorry ik werd van de pc gejaagd Schijnheilig
Waar was ik?
Oja.. Lachen
Ik wil atheneum doen voor mezelf hoor *LOL*

Dat deed ik :p

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:45

Oei Dy wat deed jij?
Ooo Haha! Jaa..Atheneum Lachen
Pling Doen er wel meer hoor muts Knipoog

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:15

Berdien schreef:
Ik het als keuze vakken Bio 1 en Ec 1, heb dus best een breed profiel.


Ons is verteld dat je aan Biologie helemaal niks hebt als je C&M doet omdat je dingen als Scheikunde, Natuurkunde en Wiskunde B nodig hebt voor een studie richting de biologische kant.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 16:18

Ons is eigenlijk nog niet veel individueel verteld.. Lachen
Driekwart is er nog niet uit welke richting ze mss op willen Tong uitsteken

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:57

gera schreef:
Je kunt ook, als je graag universiteit wil doen, HAVO doen, een jaar HBO journalistiek doen en daarin je propedeuse halen (is niet heel simpel, maar waar een wil is, is een weg) en daarna kan je bij de universiteit binnenstromen. Scheelt wel weer een jaar Knipoog




5jr havo + 1 jr hbo + 4jr wo = 10jr
6jr vwo + 4 jr wo = 10 jr...

Als je zelf atheneum wilt doen, moet je dat gewoon doen. Zo'n diploma is nooit weg en is wel een extra'tje op je cv.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 18:51

Ja vind ik ook

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:22

inderdaad,
maar ik zou je dit jaar richten op het kiezen van het juiste profiel, praat daar eens over met je decaan.. die kan je meer vertellen
volgend jaar en dat jaar erop heb je nog meer als genoeg tijd om te beslissen wat je verder wilt, ik kan je een advies geven en dat is vooral veel open dagen bezoeken & vragen stellen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:00

Misser schreef:
:n
5jr havo + 1 jr hbo + 4jr wo = 10jr
6jr vwo + 4 jr wo = 10 jr...


Ik had begrepen dat de topicstarter op dit moment HAVO deed. Daarna kan je dus VWO gaan doen, dus na vijf HAVO stroom je in bij VWO5. Daardoor 'verlies' je dus een jaar en doe je er een jaar langer over dan wanneer je na HAVO5 een jaar HBO gaat doen om je propedeuse te halen

HAVO + 2 jaar VWO -> universiteit
of
HAVO + 1 jaar HBO (propedeuse gehaald) -> universiteit

Knipoog

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:34

gera schreef:
Ik had begrepen dat de topicstarter op dit moment HAVO deed. Daarna kan je dus VWO gaan doen, dus na vijf HAVO stroom je in bij VWO5. Daardoor 'verlies' je dus een jaar en doe je er een jaar langer over dan wanneer je na HAVO5 een jaar HBO gaat doen om je propedeuse te halen

HAVO + 2 jaar VWO -> universiteit
of
HAVO + 1 jaar HBO (propedeuse gehaald) -> universiteit

Knipoog


Volgens mij heb je gelijk hoor! Maar ik zag het zelf nooit zitten om 7 jaar (!!!) op de middelbare school te blijven hangen! Ver-Schrik-Ke-LijK! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:07

Lenn schreef:
C&M is een goed profiel voor journalistiek omdat dat dus op talen gericht is en je veel in het buitenland zit waardoor het natuurlijk wel handig is als je meerdere talen beheerst.
.....
Voor journalistiek zou ik alleen kiezen als je makkelijk een stukje wegschrijft en daarnaast een mooie manier van schrijven hebt, en dan niet dat je dat zelf vindt maar dat je daar al meerdere malen complimenten over hebt gekregen, ook van je leraar. Anders kom je er niet.
......
Ik was naar een voorlichting geweest van Journalistiek en hij zei dat als er één zijn stukje niet af had, de hele klas moest nablijven. Het is dus wel handig als je makkelijk wegschrijft.



Talen zijn een 'bijvak' bij Journalistiek en geen hoofdmoot. Ik heb absoluut geen talenknobbel maar werkte me moeiteloos door Duits en Engels heen; stelde niets voor.

Makkelijk een stukje wegschrijven en complimentjes krijgen op je vooropleiding zijn absoluut geen garantie voor ook 'journalistiek kunnen schrijven'.
Ik heb al aardig wat gefrustreerde journalistiekstudenten gezien die altijd van die prachtige cijfers hadden voor hun opstellen. Geloof me, een openingsartikel voor een dagblad of een nieuwsuitzending voor radio of tv schrijven is van een totaal ander kaliber.

En een hele klas nablijven omdat iemand z'n stukje niet af heeft? *LOL* *LOL* *LOL* We hebben het hier over HBO, niet over kleuterschool Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:21

Toch lijkt het me wel noodzakelijk dat je op z'n minst wat gevoel voor taal moet hebben, en dat je in ieder geval meer dan drie leesbare zinnen op papier moet kunnen zetten als je Journalistiek wilt gaan doen. 'Goed in talen' is uiteraard geen garantie dat je het ook goed gaat doen op zo'n opleiding, maar het lijkt me wel een pre. En openingsartikelen schrijven voor dagbladen of nieuwsuitzendingen schrijven leer je nu eenmaal pas op zo'n opleiding, dat is niet iets waar op een middelbare school aandacht aan wordt besteed.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat een beetje aanleg voor het vak natuurlijk nooit weg is. Je hebt dan iig een mooie uitgangspositie, de rest moet toch pas blijken in de praktijk. Maar dat geldt IMO voor iedere opleiding.

Ik heb zelf geen Journalistiek gedaan, maar ik zou dat hoogstwaarschijnlijk wel gaan doen als ik nu voor een studiekeuze stond.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:09

Lijkt me iig een heel leuk beroep hoor *LOL*

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:12

gera schreef:
Ik had begrepen dat de topicstarter op dit moment HAVO deed. Daarna kan je dus VWO gaan doen, dus na vijf HAVO stroom je in bij VWO5. Daardoor 'verlies' je dus een jaar en doe je er een jaar langer over dan wanneer je na HAVO5 een jaar HBO gaat doen om je propedeuse te halen

HAVO + 2 jaar VWO -> universiteit
of
HAVO + 1 jaar HBO (propedeuse gehaald) -> universiteit

Knipoog



Ja ik doe nu Havo Lachen
Die tweede keuze lijkt me iig erg slim!

Dankjulliewel hoor
Weten jullie iemand die ook de journalistiek (heeft) (ge) daan?
Van bokt? Wil graag uit iemands mond horen wat er specifiek gedaan wordt en zulke dingen

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:16

Quote schreef:
Weten jullie iemand die ook de journalistiek (heeft) (ge) daan?
Van bokt? Wil graag uit iemands mond horen wat er specifiek gedaan wordt en zulke dingen


Ik heb journalistiek gedaan en 'peeky' is er nu nog mee bezig. Verder zullen er ongetwijfeld nog wel andere bokkers journalistiek studeren

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:17

En hoe vind je dat gera? Aan te bevelen of niet?