Werkgever blijkt oplichter! :/

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Werkgever blijkt oplichter! :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 21:07

..Amper 3 weken nadat ik ben 'begonnen' bij mijn nieuwe job (zie: [AM] Ik heb een baan!!!!!!!! ) heb ik geen baan meer, is mijn auto teruggevorderd door mijn oude werkgever en heb ik geen salaris gehad. Oh, en als we dan toch bezig zijn; met t paard gaat t ook al niet zo fijn: [VvdD] Daisies griffelbeentje op twee plaatsen gebroken!

Het gaat erg lekker dus! Haha!

Voor alle duidelijkheid: Ik ben vanaf 6 september bij een evenementenbureau in dienst. Het is eeen opstartend bedrijf, en er was op 6 september nog geen kantoor/werkplek. Er werd wel naar gezocht, en uiteindelijk werd er een geschikt pand gevonden. Hier is tot op heden geen huurcontract van getekend, om onduidelijke redenen. Al die tijd was er dus geen werkplek of iets van dien aard.

Sinds 6 sept. heb ik iets meer dan 1,5 dag echt 'gewerkt'. Ik ben meegeweest naar een licht- en geluidsbedrijf om kennis te maken, en ik heb kennis gemaakt met een aantal mensen waar mijn baas mee samenwerkte. Verder ben ik altijd telefonisch oproepbaar geweest, en heb ik zelf ook aangegeven dat ik graag wilde werken, hij kon me alles toeschuiven.

Dit is eigenlijk niet gebeurd, en het werd allemaal steeds vreemder. Hij bleek een compagnon te hebben verzonnen, hij bleek een fusie met een bedrijf in Apeldoorn te hebben verzonnen en er klopten meer dingen niet. Nu wordt hij deze week geopereerd (stond al langer vast) en heeft hij zaterdag aangegeven dat hij er toch maar mee ging stoppen voorlopig. Weg baan dus.

Ik zou dus eigenlijk in de tijd dat hij in het ziekenhuis lag 'meelopen' in het bedrijf in Apeldoorn. Vandaag heb ik gebeld met dat bedrijf. Wat blijkt: zijn so-called compagnon kent hem nauwelijks, en is zeer zeker geen compagnon van hem, (deze man zou mijn contract in zijn bezit hebben volgens mijn baas) en het bedrijf zelf wist er niks van dat ik mee zou lopen aangezien mijn baas blijkbaar helemaal geen banden met hen had, ze wisten zelfs nauwelijks wie hij was. |:(

Als klap op de vuurpijl wil hij nu mijn salaris niet betalen. Hij vindt dat ik slechts 1,5 dag heb gewerkt, en dus zeker geen recht heb op een volledig maandloon. Ik heb hem maandag de hele dag geprobeerd te bellen, maar hij drukte me gewoon weg! Nu heb ik geen contract, want daar waren ook elke keer smoezen over. Wel heeft hij me uitgekocht bij het uitzendbureau, die voor me willen getuigen dat ik door hem in dienst ben genomen. Ook zijn rechterhand, die vorige week al ontslag heeft genomen omdat ze het een steeds vreemder zaakje begon te vinden, wil voor me getuigen dat ik daadwerkelijk door hen in dienst ben genomen. De arbeidsvoorwaarden waren een halfjaarcontract op basis van 40 uur, met een maand proeftijd. Dit alles op basis van een mondeilnge overeenkomst.

Ik heb dit alles inmiddels naar mijn rechtsbijstand verzekering gemaild, plus enkele mailtjes die ik van mijn baas heb ontvangen aangaande werkbesprekingen.

Ik heb toch recht op een volledig maandloon? We hebben 40 uur afgesproken maar het is toch niet mijn schuld dat hij zijn zaken (kantoor, duidelijk inwerking) niet op orde had? Volgens mijn rechtsbijstand heb ik een vrij sterke zaak, maar ik hoop dat jullie hier nog wat goede adviezen en raad voor me hebben. Dank iig voor het lezen van het lange verhaal. Ik voel me echt ontzettend rot onder de situatie, alle gouden bergen bleken mierenhopen te zijn...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:11

Als hij krap bij kas zit (in faillisemens) zou ik zeker niet rekenen op geld. Dan worden de grootste vorderingen eerst 'schoon' gemaakt.

Mss dat rechtsbijstand er nog wat van kan maken, maar ik vreest het ergste!

Sterkte er mee, sterkte met het vinden van een nieuwe baan en hou je ogen in vervolg goed open!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 21:14

Thanks voor je reactie, en ik kijk idd voortaan wel 6x uit Haha!

Volgens mij zit hij niet krap bij kas. Hij heeft mijn andere collega ook gewoon betaald, dus ik denk niet dat dat het is.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:58

Gut wat een gedoe zeg, ben je mooi klaar mee.
Als je rechtsbijstand hebt, kan je er volgens mij wel wat uitrekken, mits je dat aantal ueren werk op papier hebt. De zaak komt dan in aanmerking van een curator vermoed ik, als hij zn zaakjes niet zelf betaald. De curator betaald jou dan uit? Ik weet het niet hoor of je recht hebt op iets, heb er geen verstand van.
banketstaaf hoor, veel succes met het zoeken van een andere leuke baan.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:11

Zo snel mogelijk zorgen dat jou salariseis er staat. Dit soort mensen en/of het geld willen nog wel eens plots verdwijnen als het misloopt...

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:14

denk je een nieuwe baan te hebben Boos!

nou ik denk dat ik m toch wel ff in het ziekenhuis zou opzoeken
met een bloemetje en een gepeperde nota van nog te ontvangen
tegoeden !

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 23:39

Kim: ik heb volgens de wet recht op het volledige maandloon, aangezien de werkgever er niet voor heeft gezorgd dat er mogelijkheid tot werken was.

Arwen: De advocaat zal ws vrijdag de eis tot loonvordering indienen bij hem.

Nicky: ik heb erg veel zin om even in het ziekenhuis langs te gaan, maar ik denk dat ik mijn zaak daar geen goed mee doe Lachen

tenks voor de reacties!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:46

He bah, wat een vervelende situatie..

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, alleen heb ik wel een hele maand gewerkt.. Geen contract, geen schriftelijke bevestiging van mijn uurloon en ik heb al in de wandelgangen gehoord dat dat 5.50 gaat worden! Elke keer als ik naar duidelijkheid vraag krijg ik een vreemder antwoord. Mij zien ze dus echt niet meer tot ik een maand minimaal minimumloon betaald heb gekregen!

Jij veel succes met je loon krijgen..

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 23:48

Heb je getuigen die kunnen aantonen dat je hebt gewerkt? Misschien kun je eens informeren wat de juridische mogelijkehden dan zijn! Wat een kleutesituatie he? Je gaat vol goede moed ergens nieuw aan de slag en dan kun je in een keer fluiten naar je geld... Jij ook succes ermee!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:47

Ik zo ook niet rekenen op geld.....zie het maar eens te krijgen.
Succes inelkgeval!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:49

Citaat:
Ik zo ook niet rekenen op geld.....zie het maar eens te krijgen.


Ik denk dat je wel wat krijgt, maar hoogst waarschijnlijk niet je volledige maand loon....

Hij heeft dan niet z'n best gedaan om werk te zoeken, maar daar zal hij ook wel weer een excuus voor verzinnen.

Misschien dat je 1 a 2 weken krijgt uit betaald.

Hoop natuurlijk wel dat je meer krijgt, maar pas op dat je je daar niet teveel aan gaat vasthouden.

Succes Knipoog