Discussie: lokaal accent op nationale reclame`s

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:14

Pipo schreef:
:)* Met de reclame willen ze iets aangeven over dat de "normale" mens wel welkom is bij die bank.
En dat willen ze denk ik benadrukken door een "normaal" mens daar te laten praten.


Nagelbijten / Gniffelen

Zou het echt een functie hebben... hihi.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:15

Ik vind het gewoon een saaie reclame, maar ik vind het idd wat persoonlijker klinken als zo'n snelle jongen in een strak pak met een hard accent.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:18

ABN: Algemeen Bekakt Nederlands
ABN: Algemeen Boeren Nederlands
ABN: Algemeen Bekrompen Nederlands
ABN: Algemeen Burgelijk Nederlands
Laat nu ABN niet meer "bestaan" omdat men ervan uitgaat dat het merendeel van de nederlanders beschaafd kan praten...
Ik spreek twents met een gelders accent of gelders met een twents accent
maar wel gewoon beschaafd nederlands..... randstads is ook niet accentloos bijv. Dat mensen moeite hebben om bepaalde streektaal te verstaan... wil nog niet zeggen dat er niet beschaafd nederlands wordt gesproken...
waarbij schuttingtaal schijnbaar door iedereen wordt begrepen...zou dat nu ABN zijn?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:27

Lovely schreef:
ABN is wat de koningin spreekt.



Ja m'n neus. Die praat echt wel met een accent hoor.

Verder ben ik van mening dat een Limburger ook een inwoner van Nederland is, nederlands spreekt en dus net zo goed die reclame kan inspreken dan iemand met een rrrrrrollende R. Waarom zou je de wereld van de reclame zo beperken? Verward

En wat betreft ts komt uit het zuiden. Er is nog een groot verschil tussen een Brabants accent en een Limburgs accent. Dus waarom zou een "branbander" (en ze is oorspronkelijk helemaal geen brabander) zich niet kunnen storen aan een Limburgs accent. Zoals dat andersom ook net zo goed mogelijk is.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 12:07

Een voorbeeld, van hetzelfde woord, ook al is het ABN, de smid.
In Brabant spreken ze dat uit als de smet.

Ik vind het moeilijk uit te leggen. Een I is een I, geen E. Gelukkig snappen sommigen me wel.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:26

Zijn we nu uitgepraat? Verward Nee toch?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:41

Lijkt er op he? Als iedereen zijn zegje heeft gedaan is het toch goed?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:28

als je nu smit of smet zegt het is allebei even beschaafd... Als je mensen gaat veroordelen omdat ze niet net zo praten als jij... Niemand praat accentloos of dialectvrij... in de ene streek meer lijkt het omdat je het niet dagelijks hoort...

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:12

IK hoor liever bijv. Nance met een zachte G "Lingo" presenteren dan Dionne de Graaf (of hoe heet ze) Studio Sport met die irritante rollende R.
Maar goed, Randstad rulez. Tenminste dat idee krijg je als je de gemiddelde presentator of reclame hoort/ziet. En dat wordt allemaal normaal gevonden... Zodra er iets van buiten de Randstad komt is het meteen raar. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:03

Idd Silvia, jij zegt OK dan!
Zo gauw als het die kouwe kak klank niet is (ja zo klinkt dat voor mij als zuiderling) is het niet goed.
Ooit bedacht dat dat eigenlijk ook geen gehoor is voor de mensen uit andere delen van NL?

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 19:11

Die vrouw uit die SNS-reclame komt uit Reuver (oid) daar praten ze gewoon zo raar zangerig en dat kun je er écht niet zomaar uit praten. Bij mij hoor je ook dat ik uit Limburg kom, maar toch ben ik wel te verstaan met mijn ABN hoor.

Ik heb juist moeite met sommige reclames als ze ontzettend Den Haags/Rotterdams/Amsterdams praten. Maar daar wordt dan ook weer geen rekening mee gehouden

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:14

Denk dat de SNS-bank haar doel wel bereikt heeft Knipoog
Kan me niet heel erg storen aan het accent eigenlijk.

Waar ik me wél mateloos aan irriteer zijn die reclames van Interpolis. Daarin vertelt een kind zo ongeveer de hele boodschap, snap niet zo goed wat een kind met iets als Interpolis te maken heeft.

En als we toch bezig zijn: om maar te zwijgen over die overdreven Tiscali-reclames op de radio Scheve mond

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 21:54

Inderdaad Naz, dat wilde ik net gaan posten; na de brabantse accenten is het nu blijkbaar 'in' om een kind de boodschap te laten inspreken. Vind ik ook mateloos irritant....

Denk idd dat SNS met dat accent de 'gewone man' wil aanspreken als doelgroep. Met dat idee in mijn achterhoofd vraag ik me af wat Interpolis met dat kind moet... zo simpel/kinderspel? Oid?

Wbt Tiscali:
Ik stoor me er al weken aan dat de consument tegenwoordig bijna als randdebiel wordt beschouwd. Met name door Frisia en de Leningman enzo; denken ze nou werkelijk dat wij daarvoor warmlopen?

En dan heb ik het nog niet eens over die reclame met de 'financieel expert' die voorheen gewoon Arie de Omroeper op Yorin was ipv 'financieel expert'.... Nagelbijten / Gniffelen

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:10

Sowieso veel reclames met kinderen er in, Interpolis en Tiscali dus, en Jantje Beton, maar bij die laatste kan ik het nog wel plaatsen.

Die Tiscali-reclame met dat kakwijf die roept: 'Ik wil gaarne het internet betreden'... brrrrrrrrrr, hoe verzinnen ze het.

De Citroën reclames vind ik trouwens wél weer grappig, die verzinnen ook regelmatig iets nieuws en er zijn altijd wel verschillende spotjes Lachen

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 22:10

Ik studeer af op drie 'spreektalen' (Drents, Gronings & Oost-Fries). Dat mensen zich aan zulke uitspraken ergeren en het soms met 'domheid' associeren is puur psychisch, maar erg lastig voor de sprekers van zulke talen en dus mensen met die accenten. Het AN (ABN is een discriminerende term, dus die gebruik ik niet) is ooit gevormd uit het Brabants, het Hollands, het Vlaams en het Limburgs en het Hollands heeft daarbij de overhand gekregen. Mensen met een 'Hollands' accent hebben vaak meteen een streepje voor bij luisteraars en daarom word ik als Neerlandicus bij zulke sprekers extra kritisch. Ik probeer door het accent van mensen heen te prikken en ben voor diversiteit van tongvallen.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 23:51

Even erg oftopic hoor.... Uums , Klinkt hartstikke leuk qua opleiding ....maar wat ga je daar in hemelsnaam mee doen voor je brood ?? Bloos

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 00:03

kom maar op met al de accenten en dialecten
ik vind het juist leuk

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 06:42

maar wat is correct abn, iemand uit amsterdam zou gelijk kunnen zeggen aan mijn "accent" dat ik uit brabant kom, al is het alleen maar door die zachte g. Maar alsof mensen uit brabant zich niet ergeren aan een harde g, of iets dergelijks. Heel nederland bestaat uit dialecten, je verstaat ze toch, dus wat boeit het dan?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:32

waar ik me altijd aan erger, is het gooise accent in die soapseries. Zelfs door mensen die uit andere delen van het land komen moeten goois praten. Dat komt toch niet overtuigend over? GElukkig zijn ze daar nu van terug aan het komen.

Moet nog denken aan dat liedje "Kindewen, vooj kindewen....." VRESELIJK!

Silvia schreef:
IK hoor liever bijv. Nance met een zachte G "Lingo" presenteren dan Dionne de Graaf (of hoe heet ze) Studio Sport met die irritante rollende R.
Maar goed, Randstad rulez. Tenminste dat idee krijg je als je de gemiddelde presentator of reclame hoort/ziet. En dat wordt allemaal normaal gevonden... Zodra er iets van buiten de Randstad komt is het meteen raar. Verward

Precies! zo ervaar ik dat dus ook.

DIe reclame op de radio van die tukker die op zijn hotelkamer zijn ramos open doetos en daar een muros aantreft.... dan lig ik helemaal dubbel!

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 10:38

Desiree schreef:
waar ik me altijd aan erger, is het gooise accent in die soapseries. Zelfs door mensen die uit andere delen van het land komen moeten goois praten. Dat komt toch niet overtuigend over? GElukkig zijn ze daar nu van terug aan het komen.

Moet nog denken aan dat liedje "Kindewen, vooj kindewen....." VRESELIJK!


Helemaal met je eens!

Wat me ook opvalt is dat kinderen uit andere streken ook steeds meer Goois gaan spreken. Hebben kennelijk 't idee dat 't zo hoort Lips are sealed Op radio en tv hoor je tenslotte bijna niet anders meer. Hoorde net de verkeers info op de radio (Arrow): Op de A-weet-ik-veel staat tussen A en B een file van 5 kilometerw. En zo een hele reeks afwerken... Lips are sealed

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 13:23

Cathelijne schreef:
Citaat:
Op de A-weet-ik-veel staat tussen A en B een file van 5 kilometerw. En zo een hele reeks afwerken...

Dat is zoooo irritant! Op de Universiteit schijnt dit accent ook de norm te zijn.
"Ik heb een nieuwe vrwiend. Hij heet Harwm-Jan en hij is zooo aarwdig. Echt een schat van een gozerw. "
AAAAAAAAAAAAHHHHHHHH!!!!!!!!!!!! Stoom uit je oren

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:47

Ik vind het nogal hypocriet wat hier gezegd wordt door sommige mensen.. een zuidelijk accent moet je maar accepteren en als iemand een kak- R heeft is het verkeerd?! Verward
Teovallig heb ik een enorme rrwwrrwrwr of hoe je het wil zeggen. Ik ben er mn leven lang mee gepest, aangezien ik het al heb vanaf mn kleuterjaren. Ik kan gewoon de r niet normaal zeggen. Tuurlijk zijn er mensen die het expres doen (bijv. ik ga in Haarlem studeren, zweer mijn oude accent af en maak een rrww waar je eng van wordt) Ik vind dat je NIEMAND aan moet kijken op de uitspraak van woorden. Ik hinder me net zo erg aan spotjes met een rwrwrwrwrw als met een zuidelijk accent. laat mensen in hun waarde, of ze nu een ghee hebben of een rwwwrwrw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:22

Nee het werd juist omgedraaid Amberto Lachen
Het zuiderlijke was belachelijk en de rrww perfect.
Wij proberen alleen maar duidelijk te maken dat het beide Abn is.
Zolang er geen streekwoorden in gebruikt worden, is het voor iedereen in Nl verstaan baar, dus Abn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:33

Onder AN wordt volgens mij ook accentloos Nederlands verstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:34

En dat bestaat volgensmij dus niet