Mogen ambtenaren homohuwelijken weigeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Mogen ambtenaren homohuwelijken weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:16

Ik ben bezig met een verslag voor school, heb al stapels teksten, wetten, meningen, uitspraken e.d. maar zou graag ook de mening van 'het volk' Knipoog willen verwerken.

De vraag is dus of een ambtenaar op grond van (geloofs)overtuiging mag weigeren een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht te sluiten?
En zo ja; of dat nog steeds geldt als er geen vervanging beschikbaar is en het stel dus in een andere gemeente moet trouwen?

Brand maar los! Lachen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:21

Ik vind het belachelijk als een ambtenaar zoiets weigert. Die mensen willen ook hun liefde voor elkaar betuigen en ik vind dat ze daar geen verschil in mogen maken.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:28

Nee, ik vind dat (geloofs)overtuigingen niet in de weg mogen staan bij het uitoefenen van een functie.
Als hij het per se niet wil, moet hij maar een ander beroep kiezen.

Stel je voor dat een arts een patient op de eerste hulp zou weigeren vanwege bepaalde overtuigingen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:32

Vind ook dat dit niet mag. Het is niet zo iemand z'n plaats om een oordeel te vellen over wie er voor het altaar komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:33

Ik vind het te idioot voor woorden dat een ambtenaar bepaald of je wel of niet van iemand mag houden.
De mooiste bekroning op de liefde is toch wel een huwelijk, en omdat een ambtenaar het niet eens is met de keuze van je partner mag je die bekroning niet waarmaken.
Ziek eigenlijk!

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:35

miepmiep schreef:
Nee, ik vind dat (geloofs)overtuigingen niet in de weg mogen staan bij het uitoefenen van een functie.
Als hij het per se niet wil, moet hij maar een ander beroep kiezen.



Het gaat er niet om wat jij vindt, maar wat er in de wet staat.
En zo uit mn hoofd geloof ik dat hij het niet mag weigeren. Een ambtenaar moet zijn mening over boord kunnen zetten en onpartijdig handelen. Anders moet je inderdaad geen ambtenaar worden.
Maar ik zal nog eens kijken of ik het nog kan vinden, we hebben dit onderwerp net geleden nog behandeld op school.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:36

Ik vind eigenlijk ook niet dat hij dit mag weigeren Net wat hierboven ook al aangehaald wordt, een arts kan toch ook niet weigeren iemand te behandelen omdat hij of zij moslim is (of homo is of wat dan ook). Vind ook niet dat een ambtenaar het recht heeft om daar een oordeel over te vellen Hij hoeft echt niet laaiend enthousiast te zijn, maar moet wel gewoon zijn taak vervullen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:37

*volcano*"]
Het gaat er niet om wat jij vindt, maar wat er in de wet staat.
En zo uit mn hoofd geloof ik dat hij het niet mag weigeren. Een ambtenaar moet zijn mening over boord kunnen zetten en onpartijdig handelen. Anders moet je inderdaad geen ambtenaar worden.
Maar ik zal nog eens kijken of ik het nog kan vinden, we hebben dit onderwerp net geleden nog behandeld op school.
[/quote]

[quote="batje schreef:
Ik ben bezig met een verslag voor school, heb al stapels teksten, wetten, meningen, uitspraken e.d. maar zou graag ook de mening van 'het volk' willen verwerken.


Het gaat er dus wel om wat WIJ vinden Knipoog

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 13:40

Dat is klare tekst Lachen
Ik vind het zelf een heel moeilijk onderwerp.. aan een kant vind ik dat iedereen die wil trouwen, moet kunnen trouwen, aan de andere kant is het natuurlijk heel zwaar voor een overtuigd tegenstander om zo'n huwelijk te sluiten.
Dat ze dan geen ambtenaar hadden moeten worden klopt helaas niet helemaal.. vele wáren al ambtenaar voor deze wetswijziging intrad..

Richtje schreef:
Het gaat er dus wel om wat WIJ vinden Knipoog

JA! Lachen De wet heb ik al op papier staan, maar het gaat om het gevoel van anderen erbij..
Maar als je nog wat wettelijke toevoegingen hebt; graag, al is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik zelf ook nog wat doe Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:43

Volgens de wet mogen homo's trouwen. Het is heel simpel, als ambtenaar heb je je aan de wet te houden...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:44

Ik vind dat hij niet mag weigeren, je hebt gekozen voor ambtenaar in nl te zijn, en dan kun je dus homohuwelijken tegen het lijf lopen. Het is zijn plicht.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:44

batje schreef:
Dat is klare tekst Lachen
Ik vind het zelf een heel moeilijk onderwerp.. aan een kant vind ik dat iedereen die wil trouwen, moet kunnen trouwen, aan de andere kant is het natuurlijk heel zwaar voor een overtuigd tegenstander om zo'n huwelijk te sluiten.
Dat ze dan geen ambtenaar hadden moeten worden klopt helaas niet helemaal.. vele wáren al ambtenaar voor deze wetswijziging intrad..


Ik vind het overigens bij een huwelijk in de kerk nog anders liggen.... maar voor de gemeente, nee dan vind ik niet dat je dat onderscheid kan maken. Tuurlijk je kan aangeven als je het liever niet doet, of onderling wat schuiven. Maar het weigeren te doen waardoor het stel naar een andere gemeente zou moeten dat vind ik echt te ver gaan.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:45

batje schreef:
hadden moeten worden klopt helaas niet helemaal.. vele wáren al ambtenaar voor deze wetswijziging intrad..

Als hij het er niet mee eens is, vind ik dat hij uit het ambtenaarsgebeuren moet stappen.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:49

ah ik zie het ja Tong uitsteken Maar uiteindelijk draait het er toch om voor de betreffende ambtenaar wat in de wet word voorgeschreven Knipoog
Maargoed, mijn mening?
Eigenlijk zou iemand met zo'n instelling niet ambtenaar moeten worden want dan zijn er nog veel meer dingen waar je tegen aan loopt in je werk die je niet kunt doen vanwege je geloof. Zou het alleen om dat ene huwelijk gaan, dan zeg ik, zoek een andere ambtenaar. Mocht dat niet mogelijk zijn, tja dan zul je dat moeten accepteren als ambtenaar zijnde en gewoon je werk moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:53

Absoluut onverteerbaar als iemand zoiets weigert op grond van geloof.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:54

Want in art. 125a van Ambtenaren wet staat: De ambtenaar dient zich te onthouden van het openbaren van gedachten of gevoelens.... En hier ben ik het geheel mee eens.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:55

Ik vind dat hij dat wel mag weigeren, net zo goed als je mag weigeren om mee te werken aan abortus of euthenasie.
Je moet niet van je geloof af moeten vallen om hje werkt te doen, dat kunnen ze niet van je vragen.
Er is ik meen vorig jaar een ambtenaar geweest die heeft geweigerd een homohuwelijk te voltrekken, daarvoor ontslagen is en toch weer aangenomen is omdat ze in haar recht stond.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:28

Wat een onzin dat een ambtenaar iets niet zou mogen weigeren! Is een ambtenaar geen mens dan? Iederen moet kunnen handelen naar zijn overtuiging, uit geloof dus ook.
Zo te lezen moeten we voor iedere andere cultuur begrip kunnen opbrengen en tolerant zijn behalve voor onze eigen.
Ik ben zelf absoluut niet gelovig en heb tegen een homohuwelijk totaal geen bezwaar maar ieder moet vrij zijn naar eigen eer en geweten kunnen handelen (dat staat ook in de wet, recht op meningsuiting heet dat geloof ik).
Er zijn altijd wel andere ambtenaren beschikbaar, desnoods op een andere dag of tijdstip.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:31

Tulandro schreef:
Want in art. 125a van Ambtenaren wet staat: De ambtenaar dient zich te onthouden van het openbaren van gedachten of gevoelens.... En hier ben ik het geheel mee eens.

Als je aan de andere kant staat en iedereen zijn slechte humeur op je kan botvieren, praat je wel anders.
Als mensen onbeleefd zijn tegen mij, via telefoon of anders, beeindig ik het gesprek gewoon. Ze komen maar terug als ze zich kunnen gedragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:31

Billy schreef:
Ik vind dat hij dat wel mag weigeren, net zo goed als je mag weigeren om mee te werken aan abortus of euthenasie.
Je moet niet van je geloof af moeten vallen om hje werkt te doen, dat kunnen ze niet van je vragen.
Er is ik meen vorig jaar een ambtenaar geweest die heeft geweigerd een homohuwelijk te voltrekken, daarvoor ontslagen is en toch weer aangenomen is omdat ze in haar recht stond.


Hier ben ik het niet mee eens. Een huwelijk is wel wat anders dan een abortus of euthenasie.
Als ambtenaar weet je dat je dit kan tegenkomen. Je mag geen verschil maken tussen mensen. Een mens is een mens. Of die nu wit/zwart, man of vrouw is.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:32

Als je volgens de wet mag trouwen als zijnde een homokoppel (eigenlijk geen idee hoe dat zit in Nederland?) dan mag een ambtenaar een huwelijk voor de wet niet weigeren. Hij vertegenwoordigt immers de staat en de staat zegt (in die wet) dat ze mogen trouwen.

Is net hetzelfde als dat je nu in Frankrijk in een openbare functie geen uiterlijke kenmerken van je geloof mag dragen.

Volgens mij geldt ook in Nederland (net zoals in België en Frankrijk) dat de staat en de kerk gescheiden zijn. Dus op basis van zijn geloof mag een vertegenwoordiger van de staat niet weigeren om een wet uit te voeren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:35

Margee schreef:
Als je aan de andere kant staat en iedereen zijn slechte humeur op je kan botvieren, praat je wel anders.
Als mensen onbeleefd zijn tegen mij, via telefoon of anders, beeindig ik het gesprek gewoon. Ze komen maar terug als ze zich kunnen gedragen.

Maar zie even niet in wat onbeleefde zijn aan de telefoon te maken heeft met het al dan niet toestaan van een homohuwelijk, vind het niet echt iets dat je met elkaar kan vergelijken

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:35

Tulandro schreef:
Want in art. 125a van Ambtenaren wet staat: De ambtenaar dient zich te onthouden van het openbaren van gedachten of gevoelens....


En zo is het ook, hij/zij staat daar in het verlengde van de wet of overheid
en niet als zichzelf als persoon.

ben het er dus ook niet mee eens dat een ambtenaar dit mag weigeren, het is zijn beroep en bij de wet niet verboden en hij oefent gewoon zijn beroep uit en niet zijn gevoelens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:35

Een ambtenaar is een openbaar beroep, eigen mening is daarbij niet gewenst.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:40

geen idee of ze mogen weigeren, maar ik vind persoonlijk dat iedereen met elkaar moet kunnen trouwen uit liefde, ongeachte het geslacht...