Marrokaans gezin ten onrechte gearresteerd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Marrokaans gezin ten onrechte gearresteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 18:27

Het eerste persbericht van zondag:

Citaat:
Grote politieactie in Utrecht

Uitgegeven: 26 september 2004 22:28
Laatst gewijzigd: 26 september 2004 22:48

UTRECHT - Een arrestatieteam van de politie heeft zondagavond in de Bucheliusstraat in Utrecht drie mensen aangehouden. Dat is gebeurd in het kader van een onderzoek naar misdrijven, zei een woordvoerder van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie (OM) zondagavond.
Hij wilde niet aangeven om wat voor misdrijven het zou kunnen gaan. Ook wilde hij geen andere bijzonderheden geven. Volgens ooggetuigen was er sprake van een grootscheepse inval in een bovenwoning, die rond 19.00 uur begon. De politie heeft de straat afgezet. Een peloton van de mobiele eenheid was aanwezig.


De politie heeft media "op last van de rechter-commissaris" verboden ter plaatse te filmen of te fotograferen. Wie dat toch doet, wordt verwijderd of aangehouden, aldus agenten.


Gisteren:

Citaat:
Aangehouden gezinsleden uit Utrecht vrijgelaten

Uitgegeven: 28 september 2004 19:50

UTRECHT - De drie leden van een gezin uit de Bucheliusstraat in Utrecht, die zondagavond door een arrestatieteam werden aangehouden, zijn dinsdagmiddag vrijgelaten. Er is niet gebleken dat de drie bij een strafbaar feit betrokken zijn. Dat heeft het Landelijk Parket dinsdag bekendgemaakt.

De nationale recherche deed zondag een grootschalige inval in de bovenwoning van het Marokkaanse gezin. De aanleiding was "serieuze en betrouwbare informatie' dat er in de woning explosieven aanwezig waren, aldus een zegsman van het parket dinsdag. Welke informatie dat was, wilde hij niet kwijt. Maandag maakte het parket al bekend dat de inval te maken had met een "lopend onderzoek naar terrorisme".


Het is niet bekend hoe vader, moeder en zoon er aan toe zijn. Een wijkagent bracht hen naar huis. Aan iedereen die het horen wilde, zei hij dat het gezin brandschoon is. Daar was de buurt ook steeds van uit gegaan.

De zegsman van het parket liet weten dat het gezin de schade aan hun woning als gevolg van de politie-inval vergoed zal krijgen. Of er ook geestelijke begeleiding is aangeboden, kon hij niet zeggen. Het gezin en hun advocaat waren niet voor commentaar bereikbaar.


En vandaag:

Citaat:
Utrechts gezin wil schadevergoeding voor inval

Uitgegeven: 29 september 2004 13:17

UTRECHT - Advocaat L. Zegveld van het Marokkaanse gezin dat zondagavond in Utrecht door een politiemacht werd ingerekend, gaat ervan uit dat justitie op eigen initiatief met een aanbod voor schadevergoeding en rehabilitatie komt. Komt justitie niet over de brug, dan zal zij een procedure aanspannen.
Van het gezin uit de Utrechtse Bucheliusstraat werden zondagavond de vader, de moeder en een 18-jarige zoon aangehouden. Wat precies de reden van de aanhouding was, heeft justitie niet aan Zegveld meegedeeld.


Explosieven

Maar volgens haar blijkt uit de verhoren van haar cliënten dat de tip die tot de inval leidde, te maken had met een voormalige collega van de zoon, uit de tijd dat die werkzaam was op Schiphol. De moeder kreeg te horen dat er een zwarte tas met explosieven in de woning afgeleverd zou zijn, zei de advocaat woensdag.

Alle gezinsleden zijn dinsdag vrijgelaten, omdat ze bij geen strafbaar feiten betrokken zijn. De drie gezindsleden werden zondag rond 19.00 uur aangehouden en dinsdag aan het eind van de middag vrijgelaten. In de tussentijd zijn de ouders ieder een half uur en de zoon twee keer een krap uur verhoord, aldus Zegveld.

Disproportioneel

Ze denkt dat justitie is afgegaan op informatie van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, die door justitie niet te controleren was. Het optreden van justitie omschrijft Zegveld als disproportioneel. Ze maakt zich ernstig zorgen over het fenomeen "veiligheid eerst", dat tot een dergelijk optreden kon leiden.

Overigens is Zegveld blij dat justitie dinsdag een punt achter de zaak heeft gezet. Maar tegelijkertijd vraagt ze zich af hoe de zaak zou zijn afgelopen als het niet om een gezin ging, maar om bijvoorbeeld drie jongens van achttien.

De woordvoerder van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie liet dinsdag al weten dat het gezin de schade aan hun woning als gevolg van de politie-inval vergoed zal krijgen.


Op Editie NL wordt net verteld dat hetzelfde gebeurd is in Sas van Gent, een enorme inval op verdenking van bezit van explosieven. Er bleek weinig aan de hand te zijn...

Worden we nu echt paranoia allemaal? Is iedereen potentieel terrorist? Scheve mond

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:43

Lekker is dat zeg Scheve mond

Goed trouwens dat je erbij vermeldt dat het een Marokkaans gezin is, aangezien de media dat ook altijd zo nadrukkelijk moeten vermelden bij strafbare feiten Knipoog

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:47

Ik hoorde net op het nieuws dat de mensen ook niet op excuses van Donner hoeven te rekenen omdat ze toch echt niet zonder heel goede reden daar zijn binnen te vallen.

Het blijft moeilijk om over dit soort dingen te oordelen want je krijgt toch nooit de volledige informatie.

Ik hou dan ook wijselijk mijn mond Lips are sealed Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:49

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij niet kan voorstellen dat dat gezin brandschoon is. Waar rook is...

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:50

Ik zag het net ook op het nieuws.
Ik kan er ook niet echt over oordelen, maar wat zullen die kinderen geschrokken zijn Scheve mond
Dat jochie ook "en ze hebben ook mn bibliotheek boeken meegenomen en dan moet ik de boete gaan betalen"

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:24

gemeen..arm jochie ook op het nieuws echt zielig!! vreselijk dat zoiets is gebeurt. een groot excuus is echt op zijn plaats!

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:37

dat jongetje was zoo schattig...
hij zei; ...en ze hebben de boeken van de bieb meegenomen, dus moeten we daar nu boete voor betalen...
gossie zo'n jongetje die op zo'n moment daaraan denkt!

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:57

Bealy"]
Goed trouwens dat je erbij vermeldt dat het een Marokkaans gezin is, aangezien de media dat ook altijd zo nadrukkelijk moeten vermelden bij strafbare feiten Knipoog
[/quote]
Marokaan/Nederlander/Antilliaan/Whatever... Haha!
Ik denk dat je daar niet zo zwaar aan moet tillen...

[quote="Justy schreef:
Worden we nu echt paranoia allemaal? Is iedereen potentieel terrorist? Scheve mond

Potentieel terrorist niet denk ik, maar het überhaupt al bezitten van explosieven is not done...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 23:24

Ja iedereen die iets met chemie te maken heeft is al verdacht. En kunstmest in je schuur, en een pot zuur als schoonmaakmiddel is al de goede combi voor buskruit. Dingen die elke boer in huis heeft dus....Pfffff.... Boos!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:58

Heb je de completa van je koffie al eens boven een aansteker laten waaien? Harstikke explosief. Ik vind het idd schandalig dat zulke dingen in nederland gebeuren, maar wel alleen als je arabisch bent. Ik weet van een Hollands gezin waar wapens in huis zijn, maar nooit een inval, terwijl de politie echt wel weet dat het geen lekkere mensen zijn.
En waarom mogen de blanke Hells Angels wel vergaderen en allochtone schimmige groeperingen niet?
Denk er maar eens over na, het is niet meer zo tolerant in Nederland, er wordt wel degelijk met 2 maten gemeten.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:02

Sjuimpje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij niet kan voorstellen dat dat gezin brandschoon is. Waar rook is...


Scheve mond

De vraag is, waar komt die rook vandaan?

Van een afgunstig familielid? Iemand waar die zoon ruzie mee had en die 'm een loer wilde draaien? Buren die 'die lui van hiernaast' maar niets vonden?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:08

Sjuimpje schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij niet kan voorstellen dat dat gezin brandschoon is. Waar rook is...

Hun pasgeboren baby schijnt Osama te heten..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:19

Gut, mijn neefje heet Adolf,....... naar zijn grootvader

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:20

batje schreef:
Hun pasgeboren baby schijnt Osama te heten..

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:05

ArwenLune schreef:
:\

De vraag is, waar komt die rook vandaan?

Van een afgunstig familielid? Iemand waar die zoon ruzie mee had en die 'm een loer wilde draaien? Buren die 'die lui van hiernaast' maar niets vonden?


De politie arresteert echt niet zomaar iemand zonder eerst serieuze verdenkingen te hebben. Daar gaat echt heel wat aan vooraf.

En dan vind ik nog altijd dat ze beter per ongeluk een onschuldige kunnen arresteren dan dat ze te lang wachten en er wel wat gebeurd. Ok het zal dan wat minder leuk voor de onschuldige zijn, maar er is in iedergeval niks ergs gebeurd. En omdat ik weet dat de politie niet zomaar iemand arresteerd weet ik wel bijna zeker dat er wel íets aan de hand moet zijn geweest. Want ze arresteren echt niet iemand omdat iemand ze een leor wil draaien. Wanneer iemand die beschuldigingen doet word eerst echt wel grondig uitgezocht of er iets van waar is.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:07

batje schreef:
Hun pasgeboren baby schijnt Osama te heten..



dat is gewoon een veel voorkomende naam dus beetje loze opmerking. lopen hier ook een stuk of 10 osama's rond

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:17

*volcano* schreef:
De politie arresteert echt niet zomaar iemand zonder eerst serieuze verdenkingen te hebben. Daar gaat echt heel wat aan vooraf.

En dan vind ik nog altijd dat ze beter per ongeluk een onschuldige kunnen arresteren dan dat ze te lang wachten en er wel wat gebeurd. Ok het zal dan wat minder leuk voor de onschuldige zijn, maar er is in iedergeval niks ergs gebeurd. En omdat ik weet dat de politie niet zomaar iemand arresteerd weet ik wel bijna zeker dat er wel íets aan de hand moet zijn geweest. Want ze arresteren echt niet iemand omdat iemand ze een leor wil draaien. Wanneer iemand die beschuldigingen doet word eerst echt wel grondig uitgezocht of er iets van waar is.


Als je ooit ten onrechte met de politie te maken krijgt( in strafbare zin) dan piep je wel anders.
Ik ben een keer bijna opgepakt omdat ik door was gereden na een aanrijding en omdat mijn auto niet verzekerd zou zijn. Je kan praten als brugman, niets helpt. Ik ben notabene verzekeringsagent en kon de polis laten zien! En van de aanrijding waren helemaal geen getuigen, alleen had mijn auto ernaast gestaan en had zij een deuk in haar auto( met witte verf terwijl ik een zwarte Alfa had) Toch ben ik aangeklaagd! De uitspraak( zover kun je gaan in NL): Ten onrechte als verdachte aangemerkt.

Nee, ik zeg niet meer dat zulke misstanden in NL niet voorkomen en waar rook is is vuur. Het komt wel voor, zie ook de "moordenaars" uit Putten.
De politie draaft vaak door onder de druk van de publieke opinie.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:46

Doorrijden na een aanrijding of bezit van explosieven is natuurlijk wel een heel verschil!
En ik ben zeker met je eens dat het voor de betrokken personen heel vervelend is. Maar als ze dan een keer ergens te laat zijn loopt ook iedereen weer te zeuren. Alsof de politie altijd alles maar moet weten. Scheve mond Dat zijn ook mensen, zij maken ook fouten. En ze hebben ook met de wet te maken die zo is dat ze ook niet zomaar jan en alleman kunnen oppakken. En vooral voor de ernstigere dingen word eerst alles wel goed uitgezocht hoor.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:25

We gaan zo langzamerhand naar een politiestaat toe Verdrietig .

mindspace
Berichten: 5
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: Noordbroek.. Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:39

ja ik zag het op het nieuws.. vreselijk..en dat kleine jongetje met zijn biebboeken Huilen .. er zal misschien wel iets aan de hand zijn.. maar het hele huis is zowat afgebroken..! Bloos!

* dit kabinet is zowiso FLUT