Trainingsschema hardlopen?

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Carlaa

Berichten: 2863
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Zuidoost Drenthe

Trainingsschema hardlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:55

Tsja, aangezien ik van mezelf toch maar eens aan sport moet gaan doen dacht ik eraan om een aantal avonden in de week een stukje te gaan hardlopen. Nou heb ik alleen totaal geen conditie en zal het dus van de grond af aan moeten opbouwen. Ik hoor wel eens verhalen van: eerst 1 minuut hardlopen, 1 minuut lopen, 1 minuut hardlopen, enz. Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een trainingsschema die het allemaal wat duidelijker maakt. Iemand een tip of ideeën?

Oh ja, schema's die gaan over kilometers zijn wat lastiger omdat ik dan met de auto over bijvoorbeeld een fietspad moet om het uit te meten... Haha!


Billy

Berichten: 18807
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 13:56

www.asics.nl Haha!
en anders gewoon invoeren in een zoekmachine, krijg je genoeg hits

Be a voice, not an echo!

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:12

Je moet proberen het een half uur vol te houden. Een minuut rennen en dan weer stoppen heeft geen zin. Je moet proberen een half uur achter elkaar vol te houden. Maakt niet uit hoe langzaam, al kruip je vooruit. Als je het maar een half uurtje doet. En als je echt niet meer kunt ga je lopen. Als je maar in beweging blijft voor die 30 minuten. Hoe vaker je het doet hoe beter het gaat. Ik loop ook een paar keer per week hard. Heerlijk! Veel succes!!

geen

SAKKIA

Berichten: 16605
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:38

Nou Saluut ik heb toch veel trainingsschema's voorbij zien komen en de meesten zeggen dat je dus wel rustig aan moet opbouwen.

Ik weet van mezelf ook dat ik het geen half uur volhou de eerste keren dat ik weer ga rennen, ook al kruip ik vooruit, ik ga liever even wandelen dan dat ik mijn lichaam tot het uiterste duw.

SAKKIA

Berichten: 16605
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:56

Ik heb nu net even een trainingsschema voor mezelf gemaakt bij de bovengenoemde site en het ziet er erg leuk uit moet ik zeggen.

Nu nog kijken of ik me ook aan dit schema kan houden.

Carlaa

Berichten: 2863
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Zuidoost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 17:20

Pfff, een half uur rennen? Jee... 2 volle minuten lukt me nog maar net.
Ah, heb nu een aardig schema gevonden dus het moet gaan lukken. Wie weet wat eruit komt!

Sakkia: jij ook succes hoor!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 20:20

Op www.loopwereld.nl staat een trainingsschema. Ik heb hem zelf ook uitgedraaid. Nu hoef ik alleen nog maar te gaan harlopen Haha!

Westernfreak

Berichten: 5118
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 00:19

Ooit op atlethiek deden we ook aan zgn. intervaltraining. Tussen de stukken die we moesten hardlopen, konden we 1 min. op adem komen.

De stukken die we moesten hardlopen bouwden we als volgt op:
2 min. - rust - 4 min. - rust - 6 min. -rust - 4 min. - rust - 2 min.
daarnaast een warming-up en ook vaak lange afstand training. (was toen 1 km. Lachen )

Let wel, dit was bij de pupillen, erg jonge kids dus! Haha!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

manzano

Berichten: 17683
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:24

Die van loopwereld zijn heel goed!!!

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:10

Nee ik zei ook niet dat je hoefde te rennen. Al kruip je vooruit in een mega langzaam tempo. Als je maar een half uur in beweging blijft. Daar gaat het om. Een minuut rennen en dan weer een minuut stilstaan bijkomen heeft gewoon geen effect. Dan kun je beter een langere tijd heeeeeeeel langzaam lopen zodat je het wel volhoudt. Succes!

geen

Billy

Berichten: 18807
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:14

De schema's zijn zoveel minuten hardlopen en zoveel minuten wandelen, niet stilstaan dus.
Als ik de honden uitlaat, ben ik ook in beweging, en als ik boodschappn doe ook. Nou krijg ik daar niet echt een hoop spieren van, dat zal toch op een andere manier moeten.
En ik heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij een langere tijd heeeeeeeel langzaam lopen. Hoe wil je daar je conditie mee opbouwen?

Be a voice, not an echo!

Fabienne1
Berichten: 2496
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:29

Intervaltraining heeft wel degelijk effect Saluut.
Een gevolg van een intervaltrainigsmethode is dat er een snelle vergoting van het hartprestatievermogen tot stand komt, hetgeen een gunstig effect heeft op het maximaal zuurstofopnamevermogen en daarmee op het duurprestatievermogen.

Men maakt een onderscheid tussen intensieve en extensieve intervaltraining alsook tussen korte, middellange en lange intervalmethoden.
De extensieve intervaltraining wordt gekenmerkt door een lange duur en een relatief geringe intensiteit. De intensieve intervaltraining door een korte duur en een hoge intensiteit.

Samengevat: Intervaltraining verbetert je conditie snel, omdat je een korte rustpauze neemt, waardoor je niet volledig herstelt van de inspanning.

SAKKIA

Berichten: 16605
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:50

Oke dan heb ik je gewoon verkeerd begrepen denk ik.
Maar ik mag morgenavond beginnen en ik denk ook werkelijk dat ik het ga doen, heb er ook wel een beetje zin in zelfs.

xx_Irisje

Berichten: 10629
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:52

na het 2 maanden zelf proberen op te bouwen heb ik t loopschema van die site geplukt en meot zeggen dat ik al 2 dagen heerlijk bezigben!
hoop[ dat t weer zo opknapt ga ik ngo ff Tong uitsteken

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:33

http://www.runnersworld.nl/advies/schema/beginners.html

Ik ben een kleine 3 maanden geleden begonnen met iedere dag een minuut of 10 hardlopen. In het begin liep ik echt langzaam en hield ik het maar net vol. Nu kan ik makkelijk een half uur lopen. Heb in de vakantie ook een paar weken niet getraind, het fijne is dat je daarna toch nog conditie hebt. Ik voel me zo goed als ik een stuk gelopen heb. Alle stress van de dag is dan weg. Heerlijk!

Succes ermee!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:14

Hee Carlaa,

Ik loop al een paar jaar hard en ik gebruik altijd de schema's van ascics, volgens mij al eerder genoemd. De schema's gaan altijd over tijd en nooit over afstand. Pas wanneer je jezelf gaat testen op een bepaalde afstand doet dat er toe, eerder niet.

Het is vooral belangrijk dat je niet te hard gaat lopen. Eigenlijk mag je in het begin geen spierpijn hebben de dag na het lopen. Om te kijken of je niet te hard gaat lopen moet je steeds blijven praten, of in elk geval zo langzaam rennen dat je nog in staat bent tot een normaal gesprek.

Op de site van de 4 mijl van groningen (even googelen) staat ook een beginnersschema. En het schema van runnersworld is ook wel leuk, iets afwisselender dan de meesten.

Alsje wat verder bent zijn schema's als 3-6-9-6-3 etc ok wel leuk. Als je eenmaal in staat bent om een minuut of 20 aan een stuk te lopen dan kun je wat makkelijker varieren.

Carlaa

Berichten: 2863
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Zuidoost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 23:39

Hey, dank je voor de tip! Maar dat duurt allemaal nog even want 2 minuten hou ik al amper vol! *LOL* Maar ik ga er mee aan de slag, hoop straks wat langer te kunnen lopen!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:18

Je zult merken dat het vooral de eerste weken heel erg snel beter gaat voor je gevoel.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:24

Kijk naar zoiets was ik ook al opzoek Haha! Ik wil met een vriendin gaan hardlopen ( we waren al bezig.. waren Tong uitsteken) Maar we gaan nu weer door, dus ben opzoek naar een goed schema!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Duhelo
Moderator HK, MWS, JHK, JH, VVDD

Berichten: 20290
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: west-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:16

opwarming:
1 minuut op een redelijk tempo lopen, dan 15 seconden wandelen
2 minuten lopen, 30 seconden wandelen
3 minuten lopen, 45 seconden wandelen
6 minuten lopen
na dat zul je waarschijnlijk al redelijk bekaf zijn, doe dit de eerste week 4-5 keer.
dan bouw je op
de stukken tussen het lopen wandel je niet meer maar loop je eheel langzaam, een zo klein mogelijk zweefmoment, je laat je "rollen" op je voeten,
het nut van die interval trainingen is eigenlijk om beetje te recupereren, maar net niet genoeg
zo train je je lichaam om vlugger te herstellen.
een keer dat het die lukt om dit te lopen begin je er 1-2 keer per week 12 minuten constant te lopen, op een heel rustig tempo, zonder te recupereren (dan moet je wel wat karakter hebben Haha!)
zo kun je het opbouwen
dus week 1:
5 maal: 1 min lopen, 15 sec wandelen; 2 min lopen, 30 sec wandelen; 3 min lopen, 45 sec wandelen: 6 min lopen, uitwandelen
week 2: zelfde als week 1, wandelen vervangen door recupererend lopen.
week 3: zelfde als week 2, vervang 1-2 maal door 12 minuten constant te lopen
week 4: 2 dagen : 1 min lopen, 15 sec wandlene, 2 min lopen, ...
2 dagen 15 minuten aan 1 stuk lopen
1 dag 5 minuten inlopen, beetje rust (liefst recupererend lopen)10 minuten in een stevig tempo lopen, (heel stevig, dan ben je kapot Lachen )
bou dit zo op, blijf het eerste scham 1-2 keer per week lopen
de dagen dat je zolang mogelijk loopt bouw je op totdat je een halfuur of langer kunt lopen
bouw de krachttrainingen ook op totdat je langere tijd vlugger kunt lopen

Ikzelf prefereer een looppiste: dan kun je je beter concentreren op je ademhaling ,en weet je ook hoeveel je gelopen hebt
ook heb je veel minder de neiging om te gaan wandelen

Wat er ook goed is; als er mogelijk heid is ga 3-4 kilometer gaan crossen, door modder, bergjes op en af Lachen

(jaja, dit moeten wij als 5 de jars lopen op school Haha!)

specialized saddle te koop, buitenkans!
http://www.bokt.nl/markt/ad/424512/spec ... zwart-zgan

Renske_

Berichten: 20547
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:15

ik ben sinds kort met de hond aan t hardlopen, ik wandelaltijd eerst naar het uitlaatveldje(wrming up Tong uitsteken ) dan ga ik een stukje joggen tot aan een fijn lang recht asfalt fietspad waar bijna niemand komt(ivm hond die anderen aanvalt als ie aangelijn zit...) en dan ga ik hardlopen tot ik t niet vol ho dan ff wandelen en weer hardlopen, kijk totaal niet naar hoe lang ik hardloop en hoelang ik wandel, doe gewoon wat mn lichaam aangeeft. ik wandel niet tot ik helemaa op adem ben, gewoon ff stukje wandelen en dan weer stukje hardlopen
de hond vind het iig leuk *LOL* nu ik nog....vind dr nu nog niet veel aan, heb echt geen cinditie Bloos

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jennygirl

Berichten: 4492
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:00

Op www.run2day.nl staan ook schema's. Daar ben ik destijds mee begonnen. En ik loop vandaag de Damloop (16 km) dus die schema's hebben redelijk geholpen.
Je kunt je ook aansluiten bij een loopvereniging, waar ze je wat techniek kunnen leren en het ook rustig me je opbouwen.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, Dressuurgek, Gillbo, lenaa_tje, littletash, MerleSimone, Moirin, NogSteedsGek, Thincla en 157 bezoekers