Honden die abortus bij koeien veroorzaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Honden die abortus bij koeien veroorzaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 09:09

Honden kunnen op 1 of andere manier iets overbrengen op koeien, waardoor zij abortus krijgen.
Wie weet hier meer over?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:41

Zou dat niet de geur van Urine zijn.... Dat lijkt mij het meest voor de hand liggend. Hond plast in het gras en de koe eet dat Verward

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:44

Hier heb ik nooit van gehoord.
Er is wel de ziekte van Bang, ook wel abortus BAng of besmettelijk verwerpen genoemd.
Of honden dat over kunnen brengen weet ik niet, het zal best. Mensen kunnen dit ook oplopen, dat uit zich dan vooral in huidafwijkingen meen ik.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:45

Honden kunnen een parasiet bij zich dragen (neospora heet het geloof ik) en kunnen die overbrengen op de koe, waardoor arbortus kan optreden. Dat is het enige wat ik ervan weet.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:19

ik neemaan dat je het dan over een miskraam hebt? Want abortus is toch wel iets anders hoor! Dat gebeurt niet vanzelf!!! Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:22

vanity schreef:
ik neemaan dat je het dan over een miskraam hebt? Want abortus is toch wel iets anders hoor! Dat gebeurt niet vanzelf!!! Lachen

Abortus is afstoting van de vrucht in de baarmoeder. Dit kan spontaan gebeuren (vaak abortusbang genoemd) en dit kan opgewekt worden.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:23

vanity schreef:
ik neemaan dat je het dan over een miskraam hebt? Want abortus is toch wel iets anders hoor! Dat gebeurt niet vanzelf!!! Lachen


Ja daar zat ik nou ook al aan te denken... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:12

vanity schreef:
ik neemaan dat je het dan over een miskraam hebt? Want abortus is toch wel iets anders hoor! Dat gebeurt niet vanzelf!!! Lachen


Bij mensen wordt het 'vanzelf' verliezen van het vruchtje een miskraam genoemd. Het 'weg laten halen' wordt weer een abortus genoemd. In feite gaat het in beide gevallen om een abortus. Bij dieren wordt het verliezen van een vrucht eigenlijk altijd abortus genoemd.

On-topic: ik zou niet weten hoe een hond zoiets zou kunnen veroorzaken. Het zal vast met een bacterie/virus of zoiets te maken hebben.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:24

Is inderdaad neospora, zie hieronder een stukje met uitleg (van de site van dierennieuws)

Citaat:
Neospora is in de rundveehouderij een van de belangrijkste oorzaken van verwerpen. De ziekte bestaat al lang, maar sinds kort is bekend dat de hond een belangrijke rol speelt bij besmetting. Dat kwam naar voren tijdens de voorlichtingsavond van de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) begin deze maand in IJsselsteyn. In zestien procent van alle verwerpingsgevallen is Neospora de oorzaak.

De parasiet die het veroorzaakt, waart al jaren rond op rundveebedrijven over de hele wereld. In de Verenigde Staten en Canada is het zelfs de meest voorkomende oorzaak van verwerpen. Echter, pas sinds enige tijd is bekend dat de hond een belangrijke rol speelt bij besmetting. Dierenarts Thomas Dijkstra was voor de voorlichtingsavond van de GD in Ysselsteyn uitgenodigd om uitleg te geven over deze opmerkelijke ontdekking.

¨Allereerst is het van belang om besmetting met Neospora te voorkomen¨, vertelt Dijkstra. ¨Er is namelijk geen enkel vaccin voorhanden dat effectief is tegen de parasiet. Daarom moet de hond in elk geval uit de stallen worden geweerd.¨ Volgens Dijkstra is het huisdier de gastheer voor de parasiet die vervolgens de runderen besmet.

De parasiet nestelt zich in het darmsysteem van een hond die (veel) vers vlees eet en via de ontlasting runderen kan besmetten. ¨Om horizontale overdracht te voorkomen moet de hond daarom weggehouden worden bij de stallen. Daarnaast moet ook verticale overdracht worden voorkomen omdat Neospora in tachtig procent van de gevallen overgaat van moeder op dochter.¨ Dijkstra adviseert daarom om kalveren uit een besmette lijn af te voeren en goed inzicht te verkrijgen in het fokmateriaal dat op het bedrijf komt. Uit onderzoek blijkt volgens de GD ook dat vossen of katten geen rol spelen bij besmetting.

DN redactie
DN 21/11/2002

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:26

Hier had ik nooit van gehoord.
Bedankt Haha!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:38

De eigenaar van de pensionstal waar ik sta heeft mij dit verteld. Hij heeft nl. ook koeien, de honden (van hemzelf en van pensionklanten) mogen niet bij de koeienstal en het weiland komen, en met deze uitleg is de reden en de noodzaak natuurlijk een stuk duidelijker.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 14:45

Bij dieren heet dit gewoon abortus. Lachen
Maar dat was de info die ik zocht, bedankt!

Ylana

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:28

CCCCorine schreef:
Bij mensen wordt het 'vanzelf' verliezen van het vruchtje een miskraam genoemd. Het 'weg laten halen' wordt weer een abortus genoemd.


Dit is niet helemaal waar.

Het vanzelf verliezen van het vruchtje heet ook wel spontane abortus.
Maar goed erg of-topic.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:35

Ylana schreef:
Dit is niet helemaal waar.

Het vanzelf verliezen van het vruchtje heet ook wel spontane abortus.
Maar goed erg of-topic.


Juist, (spontane) abortus is een afstoting van de vrucht.
Wat in Nederland in het algemeen onder een abortus wordt verstaan heet officieel 'abortus provocatus' .