Man springt voor de trein

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 23:55

Onassa schreef:
Die kregen geen hulp en wachten nu vaak hopeloos totdat vadertje tijd hun komt redden.
en dit verhaal komt maar niet zo uit een mond, maar uit een mond die veel leed gezien heeft.


Dan zou je dus verwachten dat je blij bent dat het nu beter geregeld is voor mensen die iets vervelends/schokkends meemaken Verward
Het zou toch raar zijn dat er niks geleerd is van het verleden en mensen nu geen bijstand geven omdat het er vroeger ook niet was.
Denk je niet dat het leven van je vader veel beter was verlopen als hij goede hulp had gehad met het verwerken van zijn trauma uit Indie ?
Juist goede opvang kan depressie's en zelfmoorden voorkomen

c_alsemgeest

Berichten: 20663
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 01:21

Ilindra schreef:
Dan zou je dus verwachten dat je blij bent dat het nu beter geregeld is voor mensen die iets vervelends/schokkends meemaken :?
Het zou toch raar zijn dat er niks geleerd is van het verleden en mensen nu geen bijstand geven omdat het er vroeger ook niet was.
Denk je niet dat het leven van je vader veel beter was verlopen als hij goede hulp had gehad met het verwerken van zijn trauma uit Indie ?
Juist goede opvang kan depressie's en zelfmoorden voorkomen


dat zat ik nou ook te denken Verward

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 07:02

Jullie lezen niet goed, jullie lezen nu selectief.
Ik zeg niet dat hulp verkeerd is, maar nu staan er hele teams klaar voor ieder wissewasje.
En dat terwijl vaak de keus voor een dergelijk beroep zelf gemaakt word waarvan je weet dat je ellendige zaken voor ogen krijgt.
Het is in mijn ogen nu doorgeslagen wat nu juist weer ten koste gaan van veel zaken die juist in deze tijd extra aandacht nodig hebben, zoals meer personeel in verpleeghuizen waar mensen letterlijk weg zitten te kwijnen.'
Zelf heb ik professione hulp gehad, maar niet omdat ik een dooie heb gezien.
Het zou dus iets gedoseerder kunnen en meer aandacht voor leed waarin mensen zelf geen keus meer hebben zoals demente in die verpleeghuizen die soms hele dagen met een zeik luier aan zitten.
Mijn wijlen moeder woog 2 kilo extra toen ik haar ooit van de stoel in de rolstoel wilde tillen en de stank was niet te harden, dat terwijl juist zij altijd zo schoon op zichzelf was.
Kan je denken.....ach, die demente weten dat toch niet meer, maar als familie zijnde is dat ook een hard gelach en dan staat er ook geen trauma team klaar om je morele bijstand te bieden kan ik je verzekeren.
Dit is maar een klein voorbeeld van de vele zaken waarin we in Nederland momenteel tekort schieten en wat zeer schrijnent is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 08:36

Onassa"]
Ik zeg niet dat hulp verkeerd is, maar nu staan er hele teams klaar voor ieder wissewasje.

[/quote]
Dat is dus niet waar
Voor een "gewone" verhaning of springer staat er echt geen heel team klaar om mij op te vangen als ik terug kom, en dat is ook niet nodig.
Ik heb in al die jaren nog maar 2x meegemaakt dat er een heel team klaar stond.
Een keer bij een brand in een oud pand in de binnenstad dat instortte en waarbij 4 brandweermannen omkwamen en bij dat ongeluk waar die 3 mensen levend verbrandde en wij ze niet op tijd uit de auto kregen.
Zulke dingen hakken er dan ook behoorlijk in.
Bij een gewone zelfmoord of dode doen collega's de opvang, je praat even wat na, neemt een bak koffie en s'avond wordt je nog even gebeld hoe het gaat, dit is zowel bij de politie als bij de NS zo geregeld.
Er is dus geen enkele demente bejaarde die minder zorg krijgt want de opvang is gewoon zowel bij de politie als bij de NS intern geregeld door collega's die een speciale cursus hebben gehad.

[quote="Onassa schreef:
En dat terwijl vaak de keus voor een dergelijk beroep zelf gemaakt word waarvan je weet dat je ellendige zaken voor ogen krijgt.

Hoeveel machinisten zullen er op de trein zijn gaan werken met het idee dat ze nu zelfdoders een handje konden gaan helpen Verward

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:14

Ik beweer ook niet dat iedereen er gebruik van zal maken.
Mijn vriend zegt ook, er zijn machinisten die na zoiets een vloek geven ,en balen dat de hele zaak vertaagt, dat zijn de koelbloedige.
Anderen hebben wel een shock en daarvoor is bij de NS dus wel wat geregelt, alleen moeten ze zelf aangeven of ze er al dan niet gebruik van willen maken.

Mijn pa had toen die keus niet, want er was niks.
Vergelijk dat met mensen die nu uit Irak ofoz komen, hebben er een paar maanden gezeten en zijn het spoor bijster(terwijl zij vrijwillig militair zijn en dus vrijwillig de keus maken om in oorlogs gebieden terecht te komen)
Ik keur dus opvang niet af......maar het verschil met toen en nu is alleen extreem.
en hiermee wil ik ook zeggen dat opvang en begeleiding geld kosten, geld wat vaak in andere schrijnende gevallen enorm tekort is en waar je ook vreselijke dingen voor ogen krijgt.
Welliswaar op een andere manier ,maar niet minder erg en dan gaat het vaak nog om een eigen dierbare die je zo ziet.
er zijn dus groepen waarbij het goed geregelt is en aan de andere kant is er niets en moet je zelf maar zien hoe je jezelf er doorheen worstelt.
Daar ligt voor mij dus het knelpunt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 13:50

Ik vind mensen egoistisch die dit egoistisch vinden.....

Dit doe je niet zo maar...... helaas.......

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:09

Ik vind denk ik egoistisch, maar aan de ene kant ook niet. Zielig dat deze mensen geen andere uitweg zien. Hier is het een paar maanden geleden heel erg geweest, de ene na de andere..Ook vader van een meisje bij mij toen uit de 3de klas. En ook hier een jongen uit de straat.. Verdrietig . Ik weet niet wat ik ervan moet denken..Het is iig heel triest.. Verdrietig

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:37

Ik vind het egoistisch, dat je anderen onder jouw dood laat lijden. jij kiest ervoor, daar kan de rest van de wereld weinig aan doen, betrek ze er dan ook niet bij. Maar aan de andere kant: ik kan me ook niet voorstellen dat mensen het leven niet meer zien zitten en zo wanhopig zijn, ik heb geen idee wat er door hun hoofd gaat.

Ik ken iemand die in een ziekenhuis werkt met een trappenhuis van 10 verdiepingen hoog, en in het gebouw ernaast zat een psychiatrische inrichting. Als daar mensen uit ontsnappen lopen ze naar boven en springen 10 verdiepingen naar beneden, waarna hun schedel openbarst etc, ofwel: verschrikkelijk smerig gezicht. Zij heeft daar een paar keer gelopen dat vlak voor of achter haar iemand sprong, dus die kon ook meteen door naar zo'n trauma verwerkingsteam, op een bepaald moment gebeurde het 2x per maand. Waarna ze het trappenhuis hebben dichtgemaakt met vangnetten, het was gewoon geen doen meer...

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 15:02

Ik weet niet echt wat ik ervan moet denken...

Het is zo jammer dat je als springer zoveel publiek hebt en dat ze jou dood mee moeten maken zonder dat ze het zelf willen.
Maar ik kan zeker begrijpen dat als je zo in de put zit geen andere uitweg meer weet als springen/zelfmoord.

Met zelfmoord plegen kwets je hoe dan ook andere mensen.
Maar mensen zouden ook begrip moeten tonen voor mensen die zelfmoord plegen. Ze doen dit niet voor de gein of om jou te laten schrikken. Ze doen dit omdat ze een probleem hebben en dit de enigste uitweg voor hun is.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:46

Mijn broer werkt bij de NS: om de dag vindt er een zelfdoding plaats op het Nederlandse spoor, dat nogal veel...

Ex-vriend van een collega van me is ook voor de trein gesprongen, hij had helemaal niks achtergelaten, daar staan de nabestaanden dan met lege handen, vreselijk. Ik vind deze manier van het beëindigen van je leven dan ook egoïstisch.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:16

LuvdaTossa schreef:
Ik vind mensen egoistisch die dit egoistisch vinden.....

Dit doe je niet zo maar...... helaas.......


Hmm ben ik niet met je eens, heb je echt al eens in zo'n situatie gezeten... en als slachtoffer de pijn in de ogen van je vrienden, familieleden enz gezien? Pas dan weet je wat je doet. Ik zeg niet zomaar wat hoor...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:40

SweetTinka schreef:
Hmm ben ik niet met je eens, heb je echt al eens in zo'n situatie gezeten... en als slachtoffer de pijn in de ogen van je vrienden, familieleden enz gezien? Pas dan weet je wat je doet. Ik zeg niet zomaar wat hoor...


Helaas wel Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 21:53

Ik heb weleens eens de gevolgen van een busje voor de trein gezien....
Maar datw as natuurlijk geen zelfmoord.
Verschrikkelijk..

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:17

Ieder mens heeft recht op goede hulp, je kunt niet zeggen de ene wel en de ander niet.
Ook nu zijn er genoeg situaties dat de hulpverlening te kort schiet.
Dit komt op verschillende vlakken voor en niet alleen in een tehuis voor bejaarden of demente mensen.
Mensen die opgenomen moeten worden zijn vaak lange wachtlijsten voor, vergis je daar niet in.
En hoe iemand ook afscheid neemt, voor de nabestaanden blijft het leed hetzelfde.
Ook de manier waarop iemand het doet, diegene is echt niet in staat om te overzien wat de gevolgen kunnen zijn.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:04

Preecies, vooral in de gezondheids zorg schiet er hulp te kort.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:12

mijn vader reed op z'n vrachtwagen toen er een personenauto onderdoor (tegenaan) ging. de bestuurder wilde zelfmoord plegen maar nam zijn vrouw en kinderen ook maar mee....

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:35

Ik vind het echt zo egoistisch... Die mensen zitten meestal ook zo diep dat ze helemaal niet meer aan andere kunnen denken maar dit gun je niemand. Risico van het vak vind ik cru om te zeggen! Die mensen zijn vaak echt getraumatiseerd... De NS mag vaak ook wel beter opvangen!

Gatver pablolover jou verhaal is ook te ziek voor woorden... Net als die mannen die eerst hun kinderen en vrouw doodschieten en dan zichzelf... Kan je toch niet bij!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 12:47

waarom moeten overal de verpleeghuizen bij gehaald worden. Bij topic over voor de trein springen, topic over gevangenissen.
natuurlijk kan geld maar een keer uitgegeven worden, maar je kan niet alle wat imo wel goed geregeld is afschaffen omdat er verpleeghuizen zijn die niet functioneren.

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:35

Volgens mij wordt dat ook niet gezegt, het is wel zo dat waar je er zelf mee geconfronteert wordt het je harder raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:42

LuvdaTossa schreef:
Ik vind mensen egoistisch die dit egoistisch vinden.....

Dit doe je niet zo maar...... helaas.......(


Die griet die toen voor de voor de trein gesprongen is waar mijn broertje bij was had het lekker voor mekaar!!
Zij was dood maar mijn broertje heeft tot op de dag van vandaag een hoop ellende ervan!! En ik mag het dan niet egoistisch vinden van die idioot? Nou sorry hoor!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:08

Ik vind 't egoïstisch, asociaal en heel erg zwak.
Vooral mensen met kinderen, of alleen al vrienden... Ik bedoel, als de hele wereld je geen bal meer boeid. Doe het dan alsnog die mensen niet aan.
Daarnaast vind ik 't vrij zwak om te zeggen dat 't gewoon geen zin meer heeft en dan maar besluiten dat je dood moet...

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:38

Ik vind dat jullie kort door de bocht gaan, je moet het eerst zelf maar eens meemaken.
Het is NIET iets wat iemand zomaar doet, besef dat goed.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:38

dana schreef:
waarom moeten overal de verpleeghuizen bij gehaald worden. Bij topic over voor de trein springen, topic over gevangenissen.
natuurlijk kan geld maar een keer uitgegeven worden, maar je kan niet alle wat imo wel goed geregeld is afschaffen omdat er verpleeghuizen zijn die niet functioneren.



Overal??????????????? Scheve mond

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:42

jaantsje schreef:
Ik vind dat jullie kort door de bocht gaan, je moet het eerst zelf maar eens meemaken.
Het is NIET iets wat iemand zomaar doet, besef dat goed.


Precies Jaantsje, daar ben ik het helemaal mee eens!
Het is altijd moeilijk in andermans boeken lezen!!!
Hoeveel van jullie hebben zelf al eens ervaren hoe het is om in een psychose terecht te komen??????

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:49

Iedereen heeft inderdaad recht op hulp. Óók iemand die een beroep heeft gekozen waarbij hij misschien traumatische dingen te zien zal krijgen. Je kan als dokter toch ook nog heel erg schrikken van iets dat je ziet? "Och, laat maar, die heeft er toch voor gekozen om dokter te worden.." lijkt mij dan niet zo'n heel geschikte reactie!