Normaal Nederlands, bestaat dat niet meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:19

Justy schreef:
Ik rijdD? Haha!

Na Ik komt er nooit iets achter de stam, maar na Jij wel, dan wordt dat dus ik RijdD inderdaad. Of: hij BoekD vooruitgang...

Stam+D is jullie nooit opgevallen Verward ???

Nadir

Berichten: 12720
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:27

Ik erger me ook aan dat soort geschreven teksten, maar dat is meer omdat ik zelf altijd 2 keer op "voorbeeld" druk om te kijken of het er een beetje overzichtelijk uit ziet... Haha!

En een spellingsfoutje kan gebeuren, alleen in alle haast wat typen waardoor alle letters door elkaar staan en snel op "ok" drukken is wel een beetje irritant... Clown

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:55

xtwisterx schreef:
Ik erger me ook aan dat soort geschreven teksten, maar dat is meer omdat ik zelf altijd 2 keer op "voorbeeld" druk om te kijken of het er een beetje overzichtelijk uit ziet... Haha!

En een spellingsfoutje kan gebeuren, alleen in alle haast wat typen waardoor alle letters door elkaar staan en snel op "ok" drukken is wel een beetje irritant... Clown


Dan lees ik het al niet meer Lachen


Lovely, dan snap ik het nog niet. (Het is altijd beetje lastig bij mij, ik snap het meteen of ik snap het na uren pas Lachen )

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:15

Frank schreef:
Ligt de achterhoek niet in Twente dan? Wel vanuit Amsterdam gezien hoor Haha!


Vanuit Groningen gezien ook hoor Haha! . Ik dacht dat namelijk ook, totdat een studiegenoot van me erop wees dat het niet zo was (die was ook zwaar geshockeerd dat ik dat niet wist en heeft me toen uitgelegd hoe het precies zat, wat ik inmiddels al lang weer vergeten ben Haha! ) Bloos

Lovely, stam+d is toch goed Verward .

Ik let ook altijd aardig op taalgebruik en het valt hier vaak nog niet mee .

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:22

Op school schrijf ik ook wel eens perongeluk "ff" in plaats van even Bloos .
Verder gebruik ik op msn alleen: ff, iig , niej en keejz dan Tong uitsteken dat denk ik tenminste Schijnheilig

Maar bij sommige woorden weet ik echt niet of er nou een d of een t achter moet Bloos

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:28

Ik vind zelf afkortingen als idd en iig wel handig, omdat je anders van die lange woorden moet typen en daar heb ik een hekel aan.. Verder heb ik ook een hekel aan MSN en Breezer-taal en ik erger me er dood aan dat ik achter elke zin vaak 2 puntjes zet ipv 1 en dat ik veel typ (en denk) met smilies. Maarja, anders komt je bericht vaak niet goed over..

En ik erger me aan mijn bokt-naam.. Nouja, het hoofdlettergebruik.. Maar ik neem aan dat geen goede reden is om van naam te veranderen.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:12

Ik snap je Lovely Haha!:D

Generaaltje: Ik denk het wel, PB Heike maar eens Knipoog

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:13

ja, ja, van vele bokkers is ABN het goedste vak op school Knipoog Haha!

Die verrekte MSN doet er ook geen goed aan, als ik kijk naar het taalgebruik van mijn neefje.... Huilen Hij zit in 5 HAVO, wat een ellende... Mijn vroegere lerares zou zeggen: "Ben je nu helemaal van de pot gerukt" (zij heette dus Pot) Haha!

Ik moet trouwens eerlijk bekennen dat ik ook mijn onvolkomenheden heb. Hier in de buurt wordt "als" nogal eens gebruikt ipv "dan" Moet elke keer weer nadenken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:32

Justy schreef:
Ik snap je Lovely Haha!:D

Dat werd dan tijd Haha!.
(werd en tijd moeten echt met een D)

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:40

Het is al laat moet je maar denken Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 09:42

MSN-taal bestaat in België ook idd... Het is soms zo erg dat de kids op school zelfs zo schrijven en de fouten maken die op MSN "aanvaardbaar" zijn (zoals egt ipv echt e.d.).

Voor mij geen probleem als men onderling zo wil communiceren op msn, maar op een forum vind ik AN wel een noodzaak... Gewoon om het toegankelijk te houden voor iedereen... En het is gewoon triest dat de spellingsregels veel minder gekend zijn dan vroeger.
Ik ben zelf ook niet zonder fouten en twijfel ook eens of het nu juist geschreven is of niet, maar een tekst die boordevol fouten staat zal je van mij niet tegenkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 10:34

aan msn taal erger ik me ook maar aan typfouten niet, dit omdat ik zelf dislectisch ben.
Waarscheinlijk zie ik de typfouten niet eens en lees er zo over heen Tong uitsteken Bloos

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:47

op msn praat ik zeker niet met msn-taal of breezah-taal, maar gewoon in 't dialect.
met -d en -t achteraan een woord heb ik soms ook moeite maar ik doe m'n best.

tjah, ik ben ook een belg, maar door te bokken pas ik mijn woorden soms aan. Zoals jullie een cap zeggen, zo ik een tok zeggen, of zoals jullie bak zeggen zou ik piste zeggen of...
Toen ik nog nieuw was op bokt en ik tok of zo zei vonden sommigen dat nogal raar, en sindsdien gebruik ik hier nu ook cap en bak Tong uitsteken

Pinootje

Berichten: 1595
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: achter 'n en in A.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:04

annegti schreef:
Hier in de buurt wordt "als" nogal eens gebruikt ipv "dan" Moet elke keer weer nadenken Bloos

Ja dat doet mijn vriendin ook, de aantal eerste keren dacht ik ff 'huh' maar daar lees ik nu over, zo gewend ben ik nu Bloos Zelf maak ik best veel grammatika' fouten (denk ik...) want ik ben doof en dus is NL mijn niet eerste taal (dat is gebarentaal dus) ook al beheers ik NL wel erg goed (naar mijn weten Bloos ) Maar dat gaat laatste tijd wel steeds beter Haha! Alleen maak ik nog altijd fouten met lidwoorden (de, het) én die, dat, deze etc... Dus ABN zal ik nooit helemaal perfect kunnen beheersen, maar dat is bij iedereen zo denk ik.

Zelf irriteer ik mij ook aan Breezahtaal, MSN taal (ookal gebruik ik het zelf beetje MSN taal, zoals w8 ff, etc. en heleveel afkortingen die ik maar ken...

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:13

Als iemand zo schrijft als in het eerste bericht beschreven wordt, zegt dat voor mij eigenlijk al genoeg over die persoon... En niet in positieve zin.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:14

Met name dat "als" en "dan", dat doorelkaar gebruikt wordt vind ik erg vervelend.
Of het verschil tussen "hun" en "hen".

Of:
Jij bent groter als mij.

*ergert zicht*

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:15

ik maak redelijk veel typo's Haha!
Dat omdat ik te vlug wil tikken, leestekens vergeet ik ook vaak, vooral de punten dan Haha!
En hoofdletters ook, omdat ik gewend ben van word dat er automatisch hoofdletters zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:21

Laantje schreef:
Met name dat "als" en "dan", dat doorelkaar gebruikt wordt vind ik erg vervelend.
Of het verschil tussen "hun" en "hen".

Of:
Jij bent groter als mij.

*ergert zicht*


dit vind ik erg overdreven... heel veel mensen (waaronder ikzelf) hebben moeite met schrijven en moeten al blij zijn als dit zonder fouten gaat om dan ook nog eens over de zinsopbouw te gaan zueren vind ik echt overdreven,,,,

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 13:52

Laantje schreef:
[/u]

*ergert zicht*

Ah, wat lees ik?? Schijnheilig

kivuli
Berichten: 130
Geregistreerd: 22-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:14

Inderdaad, de breezer/MSN taal is ontzettend irritant..evenals het niet plaatsen van leestekens en hoofdletters.
Ik vind het op TV trouwens ook aardig vervelend worden dat in vergelijkingen vaak ALS gebruikt wordt in plaats van DAN.

( ALS moet je kunnen vervangen door WANNEER en dan moet de zin nog kloppen, voorbeeldje: "hij is groter als ik" moet "hij is groter DAN ik" zijn (Oh ; en geen MIJ - je moet dit kunnen denken : "hij is groter dan ik BEN" ) Paar ezelsbruggetjes en je doet het nooit meer "fout".

Verder zie ik ook veel onderschriften met "ik ben dyslectisch". Ik weet dat het ontzettend vervelend is , en over de meest fouten in berichtjes lees je inderdaad gewoon heen (of het nou geschreven is door een dyslect of niet), maar het wordt af en toe ook als makkelijk excuus gebruikt heb ik het idee ... als je het even overleest heb je niet elke 2 woorden 1 spelfout..

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:22

Alinda schreef:
Ik denk dat dat is omdat de Belgische bokkers andere woorden gebruiken die de Nederlandse bokkers niet altijd snappen.



Waarom ligt het weer aan de Belgen? Verward Ik ben ook Belg en schrijf altijd in het nederlands. Alleen in het topic van de huiskamer voor de belgen typ ik wel eens een typisch belgisch woord. typfouten en dergelijke maak ik wel eens. soms een woord vergeten meestal door te snel te willen zijn.

Als ik eerlijk mag zijn zie ik veel meer grove fouten en slechte geformuleerde topics, msn en breezertaal bij de jonge nederlandse bokkers dan bij de belgische. Lachen

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:32

Debo schreef:
dit vind ik erg overdreven... heel veel mensen (waaronder ikzelf) hebben moeite met schrijven en moeten al blij zijn als dit zonder fouten gaat om dan ook nog eens over de zinsopbouw te gaan zueren vind ik echt overdreven,,,,



Idd... ik maak die fout ook best vaak Verdrietig

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:34

Ik erger me aan een paar dingen...

"Me paard" "Me hond" "Me kat" die dingen zijn heel irritant.

Ook de uitspraak "begod"
Is het niet "bij God"?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 15:41

Ik erger me ook dood aan de msntaal, breezertaal, me ipv mijn, teksten zonder hoofdletters en leestekens, en sommige spelfouten.
Maargoed, heel veel spelfouten worden ook gemaakt tijdens het typen, per ongeluk, dat heeft iedereen wel.
Ik kort zelf bepaalde dingen af, zoals ff en idd, maar daar houdt het ook mee op.
Volgens mij gaan mensen zichzelf juist allerlei woorden verkeerd aanleren door het gebruik van breezertaal, en dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:48

Haha iedereen gaat in dit topic ineens goed nederlands typen Tong uitsteken

Ik vergeet zelf ook hier en daar wel eens een hoofdletter of een komma.
Maar dat vind ik dan eigenlijk niet echt storend staan. Wat ik wel storend vind is de MSN en breezertaal Scheve mond