vroeger, ja vroeger...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:12

offe.. He-man kijken vond ik ook altijd gaaf.

ja zit nog vaak te denken aan toen... ik wil mijn kids net zo jeugd geven als ik gehad heb. En dat ze later zelf denken aan wat ze vroeger deden.

geweldig!!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 17:27

vroegah? vroegah was alles beter!

nee hoor dat is overdreven.
maar ik erger me wel af en toe als mijn nichtje zich te pletter verveelt,terwijl ze op haar kamer(ze is 10 jaar)een t.v,video,stereotoren en een playstation heeft staan! Verward

triest hoor!!

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 18:07

Wat een herkenning Haha!

Als je op de middelbare school iets moest inleveren dan was dat natuurlijk handgeschreven. Later mocht het ook getypt, en dat deed je met een typemachine natuurlijk. Zo een waarbij je pink af en toe vast kwam te zitten als je de Z moest indrukken.

De eerste computer bij ons thuis was van mijn broer. Zonder harde schijf natuurlijk, want programma's stonden uiteraard op een buigbaar flopje, waar iets van 300 - 400 KB(weet iemand dat?) op kon. Zelfs het besturingssysteem stond op zo'n 5 1/4 flopje. Later kwamen er de harde schijven, 20 Mb en sommige maar liefst 40 Mb. Hoe kon je die enorme ruimte ooit vol krijgen? Haha!

En TV: bij ons was de Hulk nog altijd grijs en toen Nederland 3 er bij kwam wist je op een gegeven moment niet meer wat waar je naar moest kijken: zoveel keuze! 's Avonds teminste, want wie gaat er nou overdag televisie kijken Verward
Alleen op woensdagmiddag kon je tekenfilms kijken, Tom en Jerry, Barbapapa, Scoobidoo, etc. Voor de rest was er overdag natuurlijk het testbeeld.

Mobiele telefoons heetten toen nog auto-telefoons. Toen een familielid zo'n ding had aangeschaft keek ik heel verbaast toen hij hem mee naar binnen nam: ik dacht dat een auto-telefoon vast zat in de auto. Het was trouwens een enorm ding, een soort koffertje met een telefoonhoorn er aan vast Haha!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:09

Ja inderdaad er waren eest van die autotelefoons en dat was echt alleen voor directeuren .. Kan je je nu ook niet voorstellen sinds mobiel bellen alleen nog handsfree mag .. vroeger zat er gewoon een ingebouwde telefoon in je auto hahahaha. En dat waren inderdaaad joekels van apparaten..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:21

Ik herken het,
toevallig heb ik van het weekeinde veel kilometers gemaakt door de binnenlanden van Nederland en ik kwam door gehuchtjes waar de tijd leek te hebben stil gestaan. Volgens mij gaat het er daar nog wel zo aan toe en ik bedacht mijzelf dat ik daar maar wat graag zou wonen!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:22

Eerst waren er ook nog "piepers" weet de officiele naam niet. Mijn vader had zo'n ding... dan moest je 55 bellen en dan werd hij "gepiept" en dan voor ieder nummer een apart geluidje. Wist ie dat hij een telefooncel op moest zoeken en naar huis moest bellen... wat een techniek!!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 11:52

inderdaad sjuim, als je door die kleine dorpjes rijdt waar amper nog nieuwbouw is gebouwd zwijmel ik al helemaal weg. helaas, of juist niet, liggen die dorpjes vaak zo afgelegen, en is dit de reden ook waarom ze nog zo authentiek zijn?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 11:53

Heelijk zo even die goede oude tijd ophalen.

Het lijkt wel wanneer je wat ouder wordt(ben uit 75) dat je steeds meer terug gaat kijken.

Ik was ook altijd buiten..vermaakte me met ned 1,2 en later ook 3 ,klokhuis en jeugdjournaal waren vaste prik, jeugdjournaal met Robert ten Brink OK dan!

Ik kan me nog heel goed herinneren dat mijn ouder de eerste video recorder kocht en dat we illigaal films gingen huren(James Bond OK dan! ) In die tijd bestonden er gewoon geen videotheken. Pling

Uren spelen op de Atari spelcomputer. En op woensdag middag eerst zwemmen en dan tv kijken:seabirt, snorkels en DYNASTIE OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:00

Cowgirl schreef:
Uren spelen op de Atari spelcomputer. En op woensdag middag eerst zwemmen en dan tv kijken:seabirt, snorkels en DYNASTIE OK dan!

Wij mochten 's middags geen tv kijken,
alleen als het 'stront' regende (zoals mijn moeder dat noemde) mocht de tv 's middags al aan.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:03

Ik ben van 1980 maar ben ook zeker zo opgegroeid. We hadden wel tv, maar we waren meestal buiten, aan het knikkeren, touwtje springen, elastieken, rolschaatsen, bordje tikken etc. Later kwam er een Nintendo, maar toch bleven we ook buitenspelen.

Ik vind dat je pas zo'n 10 jaar kunt spreken van "tv-kinderen".

En ik ben ook blij dat ik niet met de tv opgevoed ben.
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 06-09-04 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:03

Snorkels ja nog zoiets daar waren ook echt poppetjes van enzo.. Geweldig!
Piepers weet ik ook nog wel en net voor de mobile telefoon kwam had ook iedereen en buzzer ofzo..
En de CD dat was ook iets heel revolutionairs.. ik heb echt nog steeds bergen met tapejes met muziek uit doe tijd en LP's. hahaha. En een Walkman was ook erg hip!!

Keken jullie ook Moonlighting? Dat vond ik ook erg leuk...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:10

Citaat:
Ik vind dat je pas zo'n 10 jaar kunt spreken van "tv-kinderen".


idd maar dat komt omdat we zo 10 jaar geleden pas kabel tv kregen en er de gehel dag televisie is.

Voorheen was er alleen s'avonds tv en op woensdag middag.
En hadden we maar 2 en later 3 tv netten.

Toen ging je nog eens ergens voor zitten.
Het enige waar ik nu echt voor ga zitten zijn de series uit die tijd Haha!

Flying Docters, Hill Street Bleus.....en heel soms kijk ik s'avonds eens Bassie en Adriaan...just for the fun en nostalgie Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:19

heel mooi! ben uit '82 maar herken t toch een beetje... was het nog maar zo

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:27

Hemellief wat waar..............

laat ik mijn kind dan maar lekker jaren 70 opvoeden Haha! Haha! Haha! Haha!

Nu al hele dagen buiten, weet soms niet waar ze uithangt........ gelukkig nooit ver weg, ze zit nooit voor de tv, speelt liever met een stok en een wurm dan met haar barbie. Is s´avonds te vies om beet te pakken. Maar is geloof ik wel heel gelukkig Haha! Haha! Haha!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:09

Ik ben ook van de "buiten"generatie.. Wij hadden een 'buurt'politie..daar waren we hele middagen zoet mee, hutten bouwen, krijten, op het speelveldje.. Helemaal geweldig!

En soms mochten we dan tv kijken en dat was dan ook een feest..
De tijden zijn wat dat betreft wel veranderd. Mijn verjaardagsfeestje hielden wij in het bos, tegen de schemering vertelde mijn vader een spookverhaal. Dat vond ieder vriendje/vriendinnetje van mij geweldig! Ze waren al weken van tevoren erover aan het zeuren.. Niks speeltuinen,zwembaden,pretparken.. gewoon simpel douanespel in het bos..

Leuke tijd! Kijk er met een glimlach op terug... (klinkt wel heel oudbollig he..hahaha)

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:09

Nou ik zat vroeger ook altijd van kop tot kont onder god mag weten wat voor smurrie.. nu nog weleens als ik terug kom van stal eigenlijk hahaha ..
heerlijk man lekker buiten ravotten..
Ik weet hoe verslavend sommige computer of gamecube spellen zijn en ik moet zeggen dat ik mijn Ex in de winter ook wel eens achter zijn Playstation vandaan heb getrokken omdat ik zelf met een spel bezig was.. maar met de vent is ook de playstation vertrokken en ik mis er dus niks aan .. ga net zo makkelijk weer een boek lezen ofzo.

mijn buurkids zijn ook wel heel veel buiten gelukkig ik denk dat het buiten of binnen zijn niet eens zo heel veel uitmaakt maar ze hebben wel mobieltjes en gameboys op zak waar ze allemaal erg in geïnteresseerd zijn. Voor jonge kinderen maakt het denk ik ook niet eens zo heel veel uit. maar ik denk dat de beginnende Pubers het nu wel echt heel anders hebben dan de vorige generatie.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:05

Lekker buiten elastieken, voetballen, rolschaatsen, touwtjespringen (of een vervelend zusje daarmee vastbinden), vissen, knikkeren en krijten. Of een nieuw spel verzinnen.
's Avonds sesamstraat en naar bed.
Als het slecht weer is met de barbies en my little pony's spelen.
Op de dag waren er geen tekenfilms (toch?), dat zei mijn moeder altijd.

Alleen op zondag mocht ik niet naar buiten en verveelde me stierlijk.
Dan luisterde ik naar mijn enige "kinderen voor kinderen" bandje op de cassetterecorder die ik met mijn zusje deelde. Of we gingen fietsen met mijn ouders, mijn zusje en ik achterop. En het opa en oma bezoek natuurlijk.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:09

Hahaha! Op zondag idd niet ravotten! Ik had ook heuse "zondagse kleren" want ik was nogal een sloper en viel erg vaak. In mijn herinnering waren er idd geen tekenfilms overdag... Als het regende kreeg ik een rol behangpapier en daar mocht ik dan lekker op tekenen Haha! (kan je heel grote tekeningen maken, vet cool dus Knipoog)

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:03

Yep,buiten elastieken,stoepranden met de bal,hinkelen op een met een krijtsteen getekende hinkelbaan,verstoppertje met de hele buurt.
Smurvensnot maakten wij van groene dubro met bloem.
En ik had ook een tennisbal in een oude panty,daar kon je lekker mee rondslingeren en spelletjes doen

Een oranje draaischijf telefoon;vooral erg leuk als je iemand moest bellen die in gesprek was,moest je steeds opnieuw het nummer draaien.

Eerst zwart/wit TV,daarna kleur en weer later eentje met AB.
Sesamstraat was er nog niet,dat kwam eerst op Duitsland en daar keken we toen naar en naar het programma met de muis.
Op Nederland keken we naar Polly,Flipper,Lassie,het kleine huis op de prairie,Tom en Jerry en Q en Q.

Wij hadden van die kleine handcomputertjes,spelletjes waarbij je parachuutjes op moest vangen in een bootje;pas op voor de haai.Je had geloof ik 4/5 soorten.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 18:26

misschien geldt het hele verhaal wel niet voor ons omdat we paardenmensen zijn? of mensen met paarden en waarschijnlijk al van kinds af aan die liefde hadden?

zo zaten wij op grote betonblokken voor de ingang van de school bij ons in de straat en deden we of het paarden waren. stijgbeugels en teugel er aan, gemaakt van pick-up touw. of ik zat bij de achterbuurman zijn friese paarden in de addock... uuuren achter elkaar... *zucht*

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:36

Ohw mijn fiets was altijd een paard .. ik kon ook lichtrijdend fietsen ... Bloos

en later dus de kliko toen we die kregen (ook die hebben niet altijd bestaan) daar deed ik touwen aan de handvaten voor stijgbeugels en touwen als teugels en dat zat ik dus uren in de achtertuin op de kliko te hobbelen (jawel mét cap op en zweepje erbij *LOL* ) en ik beleefde de meest waanzinnige paardrijdavonturen, heb daar menig concours gewonnen ook nog.... Bloos

ik weet niet of dat wel zo slim is om hier neer te zetten maar ach .. Schijnheilig

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:11

Kan me ook nog goed herinneren dar radio Veronica die tot die tijd nog vanaf het zendschip in de lucht waren er mee stopte.
Letterlijk werden de stekkers eruit getrokken.
Ik stond tegen de kachel toen het gebeurde (cv was er toen nog niet) en heb bittere tranen gehuild.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:24

schaam schaam.. ik liep als 11 jarig nog! met een bezemsteel in me paarden kleren paardje te spelen. Cap op laarzen aan. door de buurt met een bezem steel tussen me benen,
Moetje na gaan dat ik 14 was dat ik lag te rollen met de jongens Haha!:D en op me 11 a 12 was ik nog PENNY!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:49

Kimmes schreef:
Yep,buiten elastieken,stoepranden met de bal,hinkelen op een met een krijtsteen getekende hinkelbaan,verstoppertje met de hele buurt.
Smurvensnot maakten wij van groene dubro met bloem.
En ik had ook een tennisbal in een oude panty,daar kon je lekker mee rondslingeren en spelletjes doen

Een oranje draaischijf telefoon;vooral erg leuk als je iemand moest bellen die in gesprek was,moest je steeds opnieuw het nummer draaien.

Eerst zwart/wit TV,daarna kleur en weer later eentje met AB.
Sesamstraat was er nog niet,dat kwam eerst op Duitsland en daar keken we toen naar en naar het programma met de muis.
Op Nederland keken we naar Polly,Flipper,Lassie,het kleine huis op de prairie,Tom en Jerry en Q en Q.

Wij hadden van die kleine handcomputertjes,spelletjes waarbij je parachuutjes op moest vangen in een bootje;pas op voor de haai.Je had geloof ik 4/5 soorten.


Oef....jij maakt voor mij het gevoel nog completer door Q en Q te noemen. Wat vond ik dat toen spannend en eng.
Schiet mij nog een tv-programma te binnen.....wat te denken van TI TA Tovernaar?
En inderdaad een oude panty van mams met daarin een tennisbal Haha! Haha! , werkte super!
Wat wij vroeger ook veel deden (vooral rond deze tijd) dat was een lang dun takje pakken, deze moest je dan ombuigen en daar gingen we spinnewebben mee vangen. Op die manier zou je dan een spiegel kunnen maken Blond

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:58

[quote="Kimmes"]
Smurvensnot maakten wij van groene dubro met bloem.
En ik had ook een tennisbal in een oude panty,daar kon je lekker mee rondslingeren en spelletjes doen
quote]

SMurfensnot! Dat was ik alweer vergeten!!! Supergaaf! En die tennisbal in de panty weet ik ook nog goed... Flipper, Lassie, het kleine huis op de prairie.. ik heb menig traantje gelaten..haha! Leuk zeg, ik was de helft alweer vergeten!