Nederlandse bescheidenheid vs. Amerikaanse trots

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 07:50

Maar aan de andere kant... Waarom kunnen Nederlanders niet gewoon: "dank je" zeggen als ze een complimentje krijgen? Iemand zegt dat je er leuk uitziet... en dan schijnen Nederlanders allerlei redenen te moeten geven dat ze er eigenlijk helemaal niet leuk uitziet. Of de rok was maar 5 euries bij de H&M, of de blouse had eigenlijk een bleekvlek, maar die was net niet zichtbaar.... Gaaaap
Zeg nu gewoon: Dank je! Dat is lief van je!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:02

als ik nog wel eens zo'n amerikaanse reallife serie op tv voorbij zie komen van een bruiloft of een dating-game denk ik in welke vreselijke ego-trippende wereld leven die mensen eigenlijk, het draait om ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken. ze krijgen het met de paplepel en het lijkt de normaalste zaak van de wereld.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:08

Soms is het wel leuk en goed de amerikaanse attitude, maar het leidt bij mij wel tot teleurstellingen. Mensen zeggen snel toe iets te doen en geven een positievere indruk dan ze in werkelijkheid waar kunnen maken. Dat vind ik niet zo fijn. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben.

Maar het is wel echt fijn rondlopen op straat in Amerika. Iedereen is aardig. Het is dan wel oppervlakkig, maar in Nederland wordt je echt iedere 10 meter weer eens afgesnauwd door iemand. Wat dat betreft moet het echt verschrikkelijk zijn voor Amerikaanse toeristen om hier op vakantie te gaan. Iedereen is extreem lomp en onaardig of ze negeren je gewoon. Ach gut

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:15

Hmm, ik denk niet dat alle Amerikanen zulke bluffers zijn. Ik denk dat de echte gewone Amerikaan die op het platteland woont niet zo arrogant en vals beleefd is. Waar zie je altijd de arrogantste en meest onvriendelijke mensen. In de steden natuurlijk. Geef mij maar een realistische persoon. Ik vind dat de amerikanen het ietst teveel overdrijven. Later zijn ze dan zwaar teleurgesteld als iets niet lukt.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:20

Ik denk dat over het algemeen de mensen hier (Nederland-België) een stukje van die bescheidenheid gerust mogen laten varen... en een beetje meer zelfzeker zijn in de dingen die ze doen/zeggen/willen.

Bescheidenheid is goed, maar het moet niet té worden en dat zie je hier wel vaak (die voorbeelden die er al aangehaald zijn van reacties op complimentjes e.d.).

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:42

MargaV schreef:
Soms is het wel leuk en goed de amerikaanse attitude, maar het leidt bij mij wel tot teleurstellingen. Mensen zeggen snel toe iets te doen en geven een positievere indruk dan ze in werkelijkheid waar kunnen maken. Dat vind ik niet zo fijn. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben.

Maar het is wel echt fijn rondlopen op straat in Amerika. Iedereen is aardig. Het is dan wel oppervlakkig, maar in Nederland wordt je echt iedere 10 meter weer eens afgesnauwd door iemand. Wat dat betreft moet het echt verschrikkelijk zijn voor Amerikaanse toeristen om hier op vakantie te gaan. Iedereen is extreem lomp en onaardig of ze negeren je gewoon. Ach gut

Ik vind het in Amerika...nou ja New York en omgeving, helemaal niet prettig om op straat rond te lopen. Mensen lopen je gewoon voorbij.
Hoe zuidelijker je komt hoe vriendelijker de mensen worden en je ook willen helpen als je iets vraagt, vind ik. In het noorden vind ik de mensen veel gehaaster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:19

Jennygirl schreef:
Maar aan de andere kant... Waarom kunnen Nederlanders niet gewoon: "dank je" zeggen als ze een complimentje krijgen? Iemand zegt dat je er leuk uitziet... en dan schijnen Nederlanders allerlei redenen te moeten geven dat ze er eigenlijk helemaal niet leuk uitziet. Of de rok was maar 5 euries bij de H&M, of de blouse had eigenlijk een bleekvlek, maar die was net niet zichtbaar.... Gaaaap
Zeg nu gewoon: Dank je! Dat is lief van je!

Ja maar waarom moeten Nederlanders eerst zoooooow vals bescheiden gaan doen van ' dat kan ik nooooit, kan ik echt niet hoor'. Dan moet je eigenlijk dus een half uur gaan zeggen dat ze zo goed zijn en dat ze dat heus wel kunnen en/of weten.... Ik doe dat tegenwoordig anders, als iemand roept dat ie iets vast niet kan en vast niet gaat weten hoe iets moet, dan vraag ik eerst even of ze het misschien willen leren... Als ze dan schoorvoetend reageren, dan was het weer zo'n bekende ontduik-actie.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 09:28

Idd Jennygirl, daar erger ik me ook groen en geel aan Haha!

Ik denk dat het vnl voor jongeren wel goed zou zijn als ze een beetje amerikaanse mentaliteit over zouden nemen wbt zelfbeeld (en dan hoef je niet meteen een plastik-attitude te hebben Knipoog ) scheelt misschien weer in topics van 'ik ben lelijk, ik heb een kromme neus, niemand wil me en ik ben te dik' (wellicht komt er dan eens een topic met 'kijk eens hoe goed mijn benen uitkomen in dit rokje' oid *LOL* )

Ik denk dat de bescheidenheid van Nederlanders wat zaken betreft de Nederlander alleen tegenwerkt. Natuurlijk is het ook niet handig als je blaaskaak gaat zitten zijn over dingen die je niet waar kan maken; maar een beetje wat meer 'dit wil ik en zo ga ik het bereiken' juich ik wel toe.

Wbt de beleefheid/zogenaamde bezorgdheid vind ik de Amerikanen een beetje 'leeg'; ik werd er op summercamp niet goed van hoe vaak tegen mij gezegd werd 'Oh Laura, I Lóóóve you' door die kids. Die zich vervolgens omdraaien om even te bespreken wat een vreselijke camp counselor ik was Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:39

Laura schreef:
Ik denk dat het vnl voor jongeren wel goed zou zijn als ze een beetje amerikaanse mentaliteit over zouden nemen wbt zelfbeeld (en dan hoef je niet meteen een plastik-attitude te hebben Knipoog ) scheelt misschien weer in topics van 'ik ben lelijk, ik heb een kromme neus, niemand wil me en ik ben te dik' (wellicht komt er dan eens een topic met 'kijk eens hoe goed mijn benen uitkomen in dit rokje' oid *LOL* )
zeker nog nooit op een amerikaans forum gezeten laura? ik ben van mening dat het juist DIE mentaliteit is die de onzekerheid op de spits drijft. imo zouden jongeren zich juist meer moeten losmaken van hun ego, zoals in zen en andere oosterse filosofieen gebeurt. en zich zo meer bezighouden met de wereld en de mensen om hun heen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:43

Vergeleken bij de gemiddelde Nederlander is de gemiddelde Fin maar een héél verlegen muisje. Nederlanders komen redelijk in aanmerking voor de "Amerikanen van Europa". Er zijn weinig nationaliteiten die zo trots zijn over de zaken die hun landje allemaal niet gedaan heeft en Nederlanders zijn in het algemeen ook erg boos als iemand hun niet belangrijk genoeg vind (zoals Amerikanen Nederland ook vanzelfsprekend "not relevant" vinden.)

In Amerika spreken we wel over een veel grotere massa dan Nederland. 20 keer zoveel mensen, dus van alles bestaat alles 20 keer zo veel. Als je op wil vallen in Amerika, zal je juist ook dat moeten doen: OPVALLEN. Anders dan kom je simpelweg nergens. De Amerikanen die wij Nederlanders zien, zijn allemaal de opvallende Amerikanen. Die 300 Miljoen anderen zien wij Nederlanders niet zo héél vaak.

Verder is de referentie in Amerika anders. De gemiddelde Amerikaan verhuist om de twee jaar, soms zelfs een heel continent over. Dan zit je dus tussen volslagen vreemde mensen die je niet kennen. Er is dus simpelweg niemand die iets goeds over je hebben te zeggen, omdat niemand je kent. Als je dan zelf ook al niks goeds hebt te zeggen over jezelf, dan zal het al niet veel soeps zijn Knipoog

Verder kunnen Europeanen een voorbeeld nemen aan de beleefdheid van Noord-Amerikanen. Voor ons was het een kultuurshock om terug te komen in het continent der ongelikte beren. Ik kan daar heel veel voorbeelden van geven. Ik geef maar de schuld aan de verzorgingsstaat. "Ach, moeder staat zorgt wel voor de medemens, dus ik hoef het niet meer."

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:45

Een grote bron van onzekerheid is je er druk om maken wat voor indruk je achterlaat op anderen of wat anderen van je vinden. En dan ook nog heel vaak dat die mening wel negatief zal zijn. Terwijl de kans groter is dat die mening neutraal of positef is. Dus tussen wild vreemden zitten en denken dat er niemand iets positefs van je weet is misschien wel waar, maar het is net zo goed waar dat er niemand iets negatiefs over je weet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 03-09-04 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:46

SuperPepeijn schreef:
zeker nog nooit op een amerikaans forum gezeten laura? ik ben van mening dat het juist DIE mentaliteit is die de onzekerheid op de spits drijft. imo zouden jongeren zich juist meer moeten losmaken van hun ego, zoals in zen en andere oosterse filosofieen gebeurt.


Ja dat geloof ik ook ze moeten, mooi, lief, aardig zijn en lachen. Daar werd ik niet goed van in die winkels al die totaal niet gemeende vriendelijkheid. Ik ben dan maar gewoon liever Nederlands niet altijd overtuigd dat ik alles goed doe, maar duidelijk in mijn voorkeuren en gevoelens naar anderen toe.

De andere kant van Amerika is, wij zijn de heersers van de wereld. De meeste Amerikanen denken dat dat de waarheid en hun recht is, buiten hun land houdt het bestaan op.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:51

sarabande schreef:
De meeste Amerikanen denken dat dat de waarheid en hun recht is, buiten hun land houdt het bestaan op.


Ik ben net twee weken geleden op een Welsh pony keuring geweest in Washington. Daar kreeg ik precies de omgekeerde indruk. Die Amerikanen vonden dat alles wat goed was in Nederland en Wales rondloopt. Drie honderd miljoen mensen, 300.000.000.

En er is een verschil in "publiek" voorkomen versus "privé" voorkomen. En een pure amerikaanse uitdrukking: "You never have a second chance to make a first impression."

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:54

joostvangestel schreef:
En er is een verschil in "publiek" voorkomen versus "privé" voorkomen.

Juist ja, zo lopen allemaal met een masker van beleefdheid op dus Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:01

Joost je weet heel goed dat als het om paarden en ponnies gaat, alleen die uit het originele land status hebben.
Voorbeeld een dame die ook wel eens hier op Bokt meekijkt koopt hier in Nederland merries en verscheept de bij haar geboren veulens vervolgens naar Nederland om hier verkocht te worden, ze zijn daar gefokt en dus minder attractief.

Maar jij bent vast ook in Washington wezen winkelen en daar reuze vriendelijk begroet.
Daar had ik het over niet over mensen die naar Europa gaan om iets aan hun collectie toe te voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:03

Als je tijdens je verblijf in Amerika een paar van die talkshows op tv ziet, dan lijkt het wel alsof heel Amerika vreselijk onzeker is. Dat is maar schijn, want ze zijn niet onzeker over zichzelf, ze zijn alleen maar onzeker of ze wel beantwoorden aan een - al dan niet veranderlijke - norm.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:13

hoe dan ook ze zijn onzeker en de oorsprong daarvan is dat ze zichzelf ergens aan toetsen. oftewel, ze zijn teveel met zichzelf bezig. vandaar mijn mening dat die mentaliteit de onzekerheid op de spits drijft. amerka zou zich volledig moeten bekeren tot het boeddhisme. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:14

Dat ben ik met je eens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:26

Ik denk dat het woord bescheidenheid bij nederlanders niet zozeer op z'n plaats is. Nederlanders kloppen zich altijd op de borst dat in Nederland altijd alles beter is dan in andere landen (terwijl dat vaak helemaal niet zo is). Nederlanders zijn eerder heel nuchter. Is op zich niet zo'n hele kwalijke eigenschap. Ze doen zich niet mooier voor dan ze zijn. In amerika is iedereen plots je beste vriend maar als je bij ze voor de deur staat, kijken ze je raar aan. (al van vele mensen gehoord). Nederlanders tonen minder enthousiasme, zijn aardig maar tonen reserve die langzaam afgebouwd kan worden. Zo weet je iets meer wat je aan ze hebt. Net zoals SAra al aanhaalde, dat winkelpersoneel dat groet met "Hi how are you?" Ik weet nooit wat ik daarmee moet hoor. Moet je dan zeggen "fine thank you", ook als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt? Want als je zou antwoorden met "No!" zouden ze zich denk ik rotschrikken en denken "wat moet ik daar nu weer mee!" Die nuchterheid van nederlanders kan echter wel eens ooit te ver doorgevoerd worden. Dan vinden ze dat alles maar gewoon moet zijn, in die zin: niet eens je mooi aankleden voor een bruiloft of zo, of voor kerst. En dan vind ik dat een gebrek aan klasse. Als je Nederlanders moet geloven is elke dag niks bijzonders. Maar dan wordt het wel saai he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:33

Nederlanders hebben zeker gebrek aan klasse, op iedere bijzondere gelegenheid valt het weer op.

desiree"]
Ik denk dat het woord bescheidenheid bij nederlanders niet zozeer op z'n plaats is. Nederlanders kloppen zich altijd op de borst dat in Nederland altijd alles beter is dan in andere landen (terwijl dat vaak helemaal niet zo is).
[/quote]
[quote="desiree schreef:
Nederlanders zijn eerder heel nuchter. Is op zich niet zo'n hele kwalijke eigenschap. Ze doen zich niet mooier voor dan ze zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:44

Ja, dan verschijnen ze in spijkerbroek of andere vrijetijdskleding. Daar moet ik toch zo van kotsen he! Als je kijkt naar Belgie of Duitsland, daar vinden de mensen hun voorkomen belangrijker. Ze besteden er ook meer geld aan (nederlanders zijn wat dat betreft een heel stuk zuiniger - door sommigen gieriger genoemd).

Ik probeer er een weg tussenin te vinden. Ik ben zuinig want alles is erg duur geworden. MAar ik wil wel mooi gekleed kunnen gaan bij bepaalde gelegenheden (morgenavond een concert klassieke muziek bijvoorbeeld). DAt geeft namelijk klasse en elan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:55

Je kunt in USA ook veel beter winkelen dan hier in Nederland. Je kunt over bijna de hele wereld beter winkelen dan in NL. Wat ze hier soms in de rekken durven te hangen is werkelijk schandalig. H&M en Zara zijn hier in NL gewoon grote voddenbalen en niks meer. Excuus voor de mensen die hun hele garderobe daar kopen, maar ik vind het armoedige bende.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:07

SuperPepeijn schreef:
zeker nog nooit op een amerikaans forum gezeten laura? ik ben van mening dat het juist DIE mentaliteit is die de onzekerheid op de spits drijft. imo zouden jongeren zich juist meer moeten losmaken van hun ego, zoals in zen en andere oosterse filosofieen gebeurt. en zich zo meer bezighouden met de wereld en de mensen om hun heen.

Mooie utopie Lachen
Verder heb ik nog liever die Hollandse schijnheilige bescheidenheid dan die verrotte Amerikaanse mentaliteit Misselijk

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:10

sarabande schreef:
Maar jij bent vast ook in Washington wezen winkelen en daar reuze vriendelijk begroet.


Ja, natuurlijk, weer 6 paar broeken gekocht. Sinds 1989 heb ik eigenlijk geen broeken meer in Europa gekocht Heeft niks met service te maken, wel met een prijsverschil van 50% of meer.

O nee, in 1994 heb ik een trouwpak gekocht in Someren en in 1993 heb ik een witte voorbrengbroek gekocht ergens in Nederland (zie mijn avatar Knipoog ). Witte broeken zijn niet zo gemakkelijk te krijgen in de VS van A.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 11:12

joostvangestel schreef:
O nee, in 1994 heb ik een trouwpak gekocht in Someren

haha hoe kom je daar nou terecht voor een trouwpak Knipoog