Je bent beter als..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:40

jawel hoor .. ik had het al een hele tijd hier staan .. mar nu heb he er echt over nagedacht hahaha leuk toch een beetje discussieren.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:38

*ik ga me er ook eens even mee bemoeien*
volgens mij is dat hele verhaal van fluent en cristallized intelligence nogal vaag. Hoe wil je in godsnaam iemand zónder cristallized intelligence testen op zijn fluent intelligence? dat is onmogelijk! want iemand zonder cristallized intelligence zal niet begrijpen wat er van hem verwacht wordt bij zo'n test. om hem die test te laten begrijpen zul je hem dus eerst cristallized intelligence moeten bijbrengen en.... dan is het idee weg!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:49

juist en daarom is fluent intelligence ook niet ECHT juist te testen. Tuurlijk vind je daar in de IQ test wel iets van terug... maar inhoeverre verteld het iets van cristallized en in hoeverre van fluent.

Maar toch is het zo dat de fluent intelligence (de aanleg om dingen te leren, te begrijpen op te lossen etc) vooral de basis is van inhoeverre jij je cristalized intelligence zal ontwikkelen. beetje vaag, maar denk dat wel duidelijk is wat ik bedoel...


Riant schreef:
jawel hoor .. ik had het al een hele tijd hier staan .. mar nu heb he er echt over nagedacht hahaha leuk toch een beetje discussieren.


Maar ik begon bijna te denken dat ik gek aan het worden was Tong uitsteken dat ik het toch allemaal niet zo goed vat als ik dacht Knipoog

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:04

Shiloh schreef:

Maar ik begon bijna te denken dat ik gek aan het worden was Tong uitsteken dat ik het toch allemaal niet zo goed vat als ik dacht Knipoog



Zit er geen google op jouw internet dan ?? Knipoog

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:26

jah maar jah, ik ga in een discussie over intelligentie niet zo zeer op zoek naar een difinitie ervan... vind ik allemaal niet zo handig, en eerder vermoeiend, ach jah ... lui he... vakantie...

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:33

Hmm... ik haat het ook dat mensen zo denken...
Voel me zelf als Havo leerling echt niet beter als een mbo vmbo leerling... Waarom zou het je beter/anders maken Verward

Vandaag een leraar die zei dat hij dat praatje wat hij hield altijd voor een Havoklas hield, maar niet voor vwo / gymn omdat die hem dan aan zouden kijken van: 'hè maar ik zít hier toch ook om te leren?'
Toen had ik wel zoiets van.... Waarom zouden havo-leerlingen dat niet kunnen snappen Verward Dat ze hier zitten om te leren? We zijn niet dommer ofzo hoor Verward
Ik heb verdorie ook gymnasium gedaan, maar doe ik daar nu voor onder dan omdat ik zover ben afgestroomd? Ik weet wat ik wil, heb een doel voor ogen en weet dat ik daarvoor moet leren. Dat praatje en die opmerking van hem sloegen dus echt nérgens op

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:33

weten waar je iets kan vinden heeft niet zo veel met intelligentie te maken maar is wel snugger! Buiten dat is wat ik heb neergezet (opgezocht) geen waarheid hoor het is ook slechts een mening van iemand. Bij de reguliere intelligentieteste zijn er maar 2 aspecten van intelligentie te onderscheiden, da's om het makkelijk te maken.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:01

Één defenitie van intelligentie bestaat niet...
Scores op IQ testen worden vaak gebruikt om iemands intelligentie niveau te definieeren. Of deze scores ook daadwerkelijk iemands intellectuele niveau reflecteren is nog altijd een punt van discussie..

Mensen hebben ook meerdere vormen van intelligentie bedacht.. Het rijtje dat Riant op de vorige pagina vermelde is er een van een andere is de fluid/crystallized intelligentie (Catell). Crystallized intelligentie als vergaarde kennis en fluid onze mogelijkheid om deze vergaarde kennis ook daadwerkelijk toe te passen. plaatje


rommie schreef:
Hoe wil je in godsnaam iemand zónder cristallized intelligence testen op zijn fluent intelligence?


Iedereen bezit dus beide vormen (zie plaatje). Crystallized intelligentie kun je testen door naar feitenkennis te vragen. Zo kun je snel zien of bepaalde kennis wel of niet vergaard is. Fluid just door de toepassing van deze kennis te onderzoeken.

Citaat:
weten waar je iets kan vinden heeft niet zo veel met intelligentie te maken maar is wel snugger!


Of misschien wel Knipoog crystallized (vergaarde kennis): weten dat google een zoekmachiene is waarmee je dingen kan opzoeken. Fluid (gebruik van vergaarde kennis): daadwerkelijk gebruik maken van google om iets te weten te komen, bijvoorbeeld over intelligentie Knipoog

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:14

Riant schreef:
weten waar je iets kan vinden heeft niet zo veel met intelligentie te maken maar is wel snugger!


Je zou eens moeten weten hoeveel mensen er zijn die moeite hebben om informatie te vinden. Problemen met woordenboeken, atlassen, archieven, zelfs met telefoongidsen en goudengidsen.. om over een wegenkaart nog maar te zwijgen.
Laat staan met het vinden van iets in een bibliotheek of met moderne middelen zoals computer, internet, zoekmachines e.d.
Nee dat zijn niet allemaal mensen met een laag IQ of lage opleiding.. sommigen houden daar gewoon problemen mee.
Als je weet waar je informatie kunt vinden kun je het ook gebruiken!

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:35

Wow, weer een goede, intelligente ( Tong uitsteken ) discussie op bokt OK dan!

Volgens mij ben ik het wel redelijk eens met wat Shiloh zegt, alleen brengt ze het soms wat moeilijk Knipoog

Ik denk dat intelligentie moeilijk meetbaar is en een iq alleen maar een indicatie is. Wél denk ik dat intelligentie in z'n algemeen bepalender is dan vaak wordt gedacht. Iemand zei dat vrijwel iedereen met een gemiddeld iq mavo of wo kan doen afhankelijk van de inzet en motivatie, maar dat vind ik gewoon onzin. Als ik het me goed herinner zit 80% van de jongeren in het nederland op het vmbo en het is echt niet zo dat die (vrijwel) allemaal geen inzet hebben en die overige 20% wél. En als iedereen wo zou kunnen doen zaten er daar vast wel meer leerlingen.

Ook denk ik dat je geheugen toch wat met je intelligentie te maken heeft. Een essentieel element van intelligentie is namelijk de mogelijkheid tot het leggen van verbanden en zonder informatie in je geheugen kan je die verbanden ook moeilijk leggen. Dit heeft ook weer n beetje te maken met het 'breed' denken. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat als je meer capaciteit hebt tot begrip je dingen ook makkelijker onthoud.
Ik wil absoluut niet zeggen dat geheugen per sé heel belangrijk is voor 'intelligentie' maar het staat er volgens mij ook niet helemaal los van. Lachen

Alleen nog even wat over iq-testen dat ik zag langskomen:

Lovely schreef:
IQ, de Q staat voor quotiënt. De berekening die gemaakt wordt is *zeg maar* geestelijke leeftijd gedeeld door je werkelijke fysieke leeftijd (wechsler scale). Simpel gezegd of je voorlijk (boven 100) of achterlijk (onder honderd) bent. IQ is dus een cijfer dat sterk te maken heeft met leeftijd.

Dat is een héél erg achterhaalde definitie. Het *originele* iq was dat wel (vandaar idd dat quotiënt), maar dat is al in 1920 ofzo veranderd. Iq-testen van nu meten hoe je scoort vergeleken met de 'gemiddelde' mens. Voor alle volwassenen is dit nu dus hetzelfde; de enige iq-testen die nog wat met leeftijd te maken hebben zijn die voor kinderen. IQ heeft nu dus niks meer te maken met leeftijd!

Je kan ook makkelijk nagaan waarom de definitie die je noemt raar is: het gaat er vanuit dat je met ouder ook slimmer wordt en een gemiddeld mens van 50 is namelijk niet slimmer dan een gemiddeld mens van 30 (misschien wel wereldwijzer maar daar gaat de test niet om). Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd Lachen

Oh ja; de originele iq-test was dus misschien wel ontworpen om schoolkinderen te testen, maar ook dat is nu dus totaal anders en de originele iq-test wordt naar mijn weten ook nooit meer gebruikt. Er is ook niet één iq-test meer maar er zijn een paar min of meer 'officiële' die door psychologen gebruikt worden. Die hebben wél ook idd een aantal verschillende velden die getest worden. Waar overigens 'geheugen' óók eentje van is...

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:37

opzich is die iq test best een leuk onderwerp voor je praktische opdracht wiskunde Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:40

Eliane, wat je zegt klopt niet helemaal op alle punten, maar je hebt gelijk dat ik de ongepolijste uitleg heb neergelegd. Maar het is wel hoe voor kinderen getest wordt en hoe het begonnen is. Wat je zegt over ouder worden is juist onzin, het zou namelijk andersom zijn.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:40

Shiloh"]
opzich is die iq test best een leuk onderwerp voor je praktische opdracht wiskunde Tong uitsteken
[/quote]
Dat zou je best kunnen doen: ik had voor mn profielwerkstuk als onderwerp 'het geheugen' en daar zat een heel stuk over IQ-testen. We hebben toen zelfs met een stuk uit de meest-gebruikte IQ-test (ff naam kwijt Bloos ) het geheugen van bruggertjes zitten testen Haha! Leuk onderwerp dus

[quote="Lovely schreef:
Eliane, wat je zegt klopt niet helemaal op alle punten, maar je hebt gelijk dat ik de ongepolijste uitleg heb neergelegd. Maar het is wel hoe voor kinderen getest wordt en hoe het begonnen is. Wat je zegt over ouder worden is juist onzin, het zou namelijk andersom zijn.

Oeps Bloos! Ik zie dat je helemaal gelijk hebt en ik het dus heb omgedraaid Bloos ! Maar het principe blijft hetzelfde; de originele definitie ging er vanuit dat je intelligentie met je leeftijd verandert, terwijl dat nu niet meer zo is.

Wat jij zei is dus idd de originele berekening maar die is nu al járen achterhaald. Óók voor kinderen wordt het niet meer zo berekend: die hebben alleen een aangepaste test.
Laatst bijgewerkt door Eliane op 01-09-04 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:41

Wechsler is de meest gebruikte test.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:46

Lovely schreef:
Wechsler is de meest gebruikte test.

Maar die heet niet precies zo... *herinnert* Het is de WISC-R (waarbij W idd voor Wechsler staat)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:50

Wisc is voor kinderen. Wechsler Intelligence Scale for Children- Revised..

voor volwassenen de WAIS, (Wechsler Adult Intelligence Scale). Vaak gebruikt wordt de WAIS-III of WAIS-R.
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 01-09-04 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:52

MacavityL schreef:
Wisc is voor kinderen. Wechsler Intelligence Scale for Children- Revised..

Je hebt verschillende soorten ervan Knipoog Diegene die wij hadden gebruikt was idd die voor kinderen, die voor volwassenen heet de WAIS geloof ik Lachen .

Edit: en toen zag ik dat jij dat ook al zei Bloos! Ik had dat stukje hierboven al getypt toen ik het zag Bloos
Laatst bijgewerkt door Eliane op 01-09-04 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:52

WAIS bedoel je.
Wechsler Adult Intelligence scale.

*edit: Je was me net voor Haha!*

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:56

ik had 'm er ook al bijgezet Haha!

Bij veel psychologisch onderzoek wordt trouwens vaak niet de gehele test afgenomen, maar bepaalde, voor het onderzoek relevante, onderdelen. (naar aanleiding van de vraagstelling samengesteld). En is een intelligentie onderzoek vaak maar een klein deel...

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:59

Klopt, MacavityL! *spiekt in profiel* En idd, nog een psycholgiefan Haha!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:02

Tralala schreef:
Klopt, MacavityL! *spiekt in profiel* En idd, nog een psycholgiefan Haha!


Haha! volgend jaar hopelijk afgestudeerd klinisch neuropsycholoog. Afgelopen jaar veel vakken gehad mbt het afnemen en interperteren van testen en testresultaten, de verschillende intelligentietesten waren daar maar een klein deel van. Maar was allemaal super interessant!

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:05

Ik ben tweedejaars, doe toegepaste cognitieve psychologie. Ookwel cognitieve ergonomie genoemd Haha! Vind testresultaten interpreteren en testen ontwerpen en dergelijke ook altijd erg interessant!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:28

zegt geen hol je IQ , ik werd op de lagere school (kleuterschool eigenlijk al als ik mijn moeder mag geloven maar was toen nog niet getest)
als hoogbegaafd bestempeld , leuk hoor , not ,
als ik iets hoor,lees en opschrijf weet ik het
zolang het maar geen woordenboek werk is
ik heb nooit geleerd hoe je moet leren , heb ik nooit hoeven te doen blokken , ben van het vwo afgedonderd omdat ik toen 7 maanden in het ziekenhuis lag en het gemiddelde (school gemiddelde dus!) naar beneden haalde , zelfs de plaatselijke LAS wou mij niet aannemen!
dus maar een IVO school gaan doen , een MAVO
daar ben ik van de 4 jaar denk ik totaal een jaar geweest
heb uiteindelijk wel een HBO diploma gehaald maar niet omdat ik zo slim ben

ik ken menig LBO'er die slimmer is dan menig HBO'er die ik ken
maar de een kan goed leren(onthouden) en de ander heeft bv logisch inzicht

ik ben dan zogenaamd hoogbegaafd , en heb een brede algemene kennis
maar ben ook dislectisch en weet zelfs niet hoe ik dat woord moet schrijven ! altijd fulltime gewerkt (60 upwk was een rustig weekje)
maar als parttimer kan ik niet aan de slag want dan moet ik een stapje terug doen en heb dan ineens geen secretaresse meer die mijn brieven tikt!! dus wat heb ik aan mijn IQ weinig

gezegend is de wereld voor de mensen die niet veel weten!

ik ben trouwens heeeeel blij met een aantal LBO'ers die hier wekelijks de bakken komen legen! ons brood bakken de weg maken
mijn riolering gemaakt hebben etc etc etc wat zou de wereld zijn zonder deze mensen !! toppie !!en nee hun beroep zegt niks over hun intelligentie!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:29

Nickyu .. : goh wat komt dat verhaal me toch ineens bekend voor .. en dan moet je j ein zo'n situatie indenken dat je moeder psycholoog is...