Wat gebeurt er met aangifte tegen minderjarigen?

Moderators: Berdien, Dani, Murthul, Muurp, EvelijnS

Ecudes

Wat gebeurt er met aangifte tegen minderjarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 23:52

Als je aangifte doet van een misdrijf gepleegd door een minderjarige...

wat kunnen ze er dan vervolgens mee doen?

Volgens mij namelijk niet zo veel, of vergis ik me nu?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:54

Volgens mij krijgt de minderjarige na overleg met de kinderrechter een straf van Halt of een boete.

Waomi (Elcaro x Elmero B)
Bekijk ook eens mijn advertenties op de BoktMarkt

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:56

Ligt eraan wat voor misdrijf het is. Afhankelijk daarvan en van leeftijd, wordt het HALT of wat anders.

Daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:58

Onder de 12 jaar gaan ze naar STOP
Van 12-18 naar HALT
Dit als ze aan de voorwaarden van de instanties voldoen.
Zo mag de schade niet hoger zijn dan een bepaald bedrag

Heb je in je hoofd nog ruimte voor waanzinnige plannen?

............................................................................................................................................................KOM; dans, schreeuw en zing met mij!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 23:59

Ok ik zal ietwat duidelijker zijn (al ben ik doodsbang dattie dit leest).

Wat kan er met je aangifte gedaan worden als het gaat om iemand van 17 bij verkrachting en mishandeling?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:02

Oke van 12 tot 16jr bij een overtreding naar buro Halt voor een taakstraf.
Bij een misdrijf ;denk aan geweld dan moet de pleger zich melden bij de raad voor kinderbescherming met ouders dan komt er een onderzoek en aanbeveling bij de kinderrechter.
de rechter bepaalt dan de straf bij een eerste misdrijf is dat wederom een taakstraf.

Is het zo duidelijk ?

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:03

Daar word meer werk van gemaakt dan alleen een taakstraf van HALT.

Waomi (Elcaro x Elmero B)
Bekijk ook eens mijn advertenties op de BoktMarkt

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:05

Myra verkrachting is wat ernstiger dan wat ik eerst het geschreven,dan wordt deze jongen opgepakt en vastgezet voor verhoor en 17 jr is ouder en wordt dan een rechtzaak waar vaak detentie aan vastzit.

Wel aangifte doen hoor !!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik snap dat je bang bent toch doen !!!!!!!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 00:07

jeanie schreef:
de rechter bepaalt dan de straf bij een eerste misdrijf is dat wederom een taakstraf.

Is het zo duidelijk ?

In mijn geval gaat t dus om een eerste misdrijf. (Ow even niet raar denken ik heb t niet gepleegd hoor).

Maar goed, dat zou dus neerkomen op een taakstraf.
Maar dat geldt dus ook als het gaat over zowel verkrachting als mishandeling?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 00:08

Ow ik heb je nieuwe reactie net gelezen... Gaat t dan in dit geval wel om een soort 'volwassenen berechting?'

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:08

We weten niet of het haar zelf betreft!?
Dit is inderdaad geen HALTzaak meer.
Wij zijn ook geen rechter dus kunnen niet beoordelen of het een taakstraf wordt..dat lijkt me logisch?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:12

Dat misselijke ventje van 16 uit Leeuwarden wat uit jalouzie zijn vriendin in brand stak en haar met een mes bewerkte gaat gewoon onder het volwassenenrecht hoor. Maar die had ook nog wel meer op zijn kerfstok. Van mij hoeven ze die niet meer los te laten, die is al voorgoed verziekt.

favoriet tijdverdrijf overdrijven is ook een vak
hoe sloop je een crosshindernis... nou zo dus
Gaat een ruiter naar de kapper; komt ie weer buiten.... Wat denk je.... Pony weg....

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 00:13

Ja dat snap ik Knipoog. (ging over Branca, dat bokt geen rechter is)

Maar als er dikke kans is (gewoon niet meer inzit) dan een 'waarschuwinkje' voor die jongen dan weegt de moeite toch niet echt op tegen het resultaat.

Nou ja, het gaat mij niet zozeer om WAT er met die jongen gebeurd, ik wil gewoon het niet op mn geweten hebben dat het nog een keer gebeurd met een meisje.

Maar als je dan op het bureau staat en je wordt nauwelijks serieus genomen (onder het mom van: nou hij is nog maar 17) heb je dr ook weinig aan. Scheve mond

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:17

Ik speel ook niet voor rechter hoor Knipoog

het zijn mijn ervaringen,ik werk met jongeren die wel eens een overtreding of misdrijf begaan.

flair

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:19

Wanneer iemand minderjarig is betekend dat niet dat ze geen gevangenisstraf kunnen krijgen. Ik weet haast wel zeker dat een 17-jarige er niet vanaf komt met een taakstraf wanneer er duidelijk wordt dat hij idd iemand verkracht heeft.

28-09-2007: Always in my head, rust zacht Flair.
Nothing compares too you...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:19

Myra.. jij vraagt een beetje uit wat er zou kunnen gebeuren qua straf.
Soms pakken dingen bij justitie heel anders uit. Bokt is geen rechter nee..wij ook niet, dus blijft wat gissen. Cool

Als het jezelf betreft, wat ik uit je woorden opmaak, dan is alle moeite die je eraan besteed nooit weggegooid. Het is voor jou een geruststellend gevoel en uiting. Deze jongen mag ook best gestraft worden, herhaling kan gebeuren.

Je wordt echt wel serieus genomen. Je vraagt of je iemand kan spreken die zeden-gecertificeerd is. Dan begrijpen ze het meteen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 00:26

flair schreef:
Wanneer iemand minderjarig is betekend dat niet dat ze geen gevangenisstraf kunnen krijgen. Ik weet haast wel zeker dat een 17-jarige er niet vanaf komt met een taakstraf wanneer er duidelijk wordt dat hij idd iemand verkracht heeft.

mee eens..

gewoon aangifte geven hoe moeilijk het ook is of zal zijn.
zo iemand word zwaarder gestraft aangezien hij iemand heeft verkracht.. en mishandeld...
en dat maakt zijn leeftijd niet uit..

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 00:27

Heel erg bedankt voor jullie zinnige reacties op dit tijdstip OK dan! .

Ik ga er heel erg goed over na denken allemaal en alle voors en tegens op een rijtje proberen te zetten.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:15

Als een minderjarige als een volwassene heeft gehandeld tijdens het misdrijf (en het is iets 'ernstigs') dan wordt hij/zij gewoon onder het volwassenerecht bestraft.

In dit geval lijkt me dat zo iemand z├ęker wel meer dan alleen een waarschuwing zal krijgen en ik zou je ook zeker aanraden om aangifte te doen, al is het maar zoals je zelf zegt dat het geen ander meisje meer overkomt.

Sterkte ermee!

You can either agree with me or be wrong.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 01:26

Eliane schreef:
Als een minderjarige als een volwassene heeft gehandeld tijdens het misdrijf (en het is iets 'ernstigs') dan wordt hij/zij gewoon onder het volwassenerecht bestraft.

Euh die snap ik niet helemaal. Want wat is het verschil in handelen tussen een volwassene en een jongere alssie iemand verkracht of mishandeld? Verward

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:32

Ik geloof dat het zo bij zo'n misdrijf (en zeker bij iemand van al 17) dat hij bestraft wordt onder het volwassenerecht.
Ik zou zelf wel kiezen voor aangifte, als hij dit ongestraft kan blijven doen zal hij niet de behoefte krijgen om te stoppen.

ArwenLune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:59

Aangeven. Zelfs al zou hij er nu (op de een of andere manier) licht afkomen, als hij ooit nog iets flikt hangt hij gelijk. Maar ik ben er vrijwel zeker van dat hij er nu ook al niet zomaar mee wegkomt..
Laatst bijgewerkt door ArwenLune op 21-08-04 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

"They say the snow on the roof is too heavy; they say the ceiling will cave in. His brains are in terrible danger!"

bokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:03

aangifte zou ik zowiezo doen!!! je weet maar nooit... en stel dat er met jou aangifte niks wordt gedaan, maar er komen wel meer aangiftes binnen tegen die jongen, kunnen ze hem alsnog aanhouden....
hoe moeilijk het misschien ook voor je is, altijd aangifte doen!!!

stimuleer de verdraagzaamheid, wees eens vaker irritant!

stop nooit met lachen, je weet nooit wie er verliefd kan worden op die lach...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:11

Aangeven!!!

Iemand van 17 jaar (ook al van 16 trouwens) kan volgens het rechtboek van volwassen berecht en bestrafd worden als de aard van het misdrijf dusdanig van aard is dat deze een ernstige overtreding begaan heeft of blijvend /traumatisch letsel aan andere toegebracht heeft.

Als je een 'geloofwaardig' verhaal hebt, wordt er zeker wel wat mee gedaan, het is niet niks verkrachting en mishandeling, vooral niet als het om een minderjarig slachtoffer gaat.

Aangifte is belangrijk, als er nu niks uit voort komt kan het zeker van belang zijn in de toekomst. of voor evt andere slachtoffers die dezelfde dader omschrijven.

(Wees gerust als de verdachte schuldig bevonden wordt, kan hij op van alles rekenen maar niet op een taakstraf)!

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:43

moet je dat dan niet zo snel moeglijk doen.
ik bedoel dan met dna enzo.
kijk zo zullen ze je eerder geloven want geloof me soms.....vraag je af aan welke kant justitie staat

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!