combinatie paarden en kippen verstandig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:46

Mijn paard kreeg vroeger een kip als afleiding, voor als hij 's winters alleen binnen stond. Dat beest liep rond in de box en stal. Helaas hecht mijn paard daar weinig waarde aan.... Hij heeft op een keer dat beest bij z'n nek gepakt en de stal uit geslingerd!

Ook heeft hij een aantal jaren later een geit gehad, dat ging twee jaar goed, maar op en keer beet ie dat arme beest in de rug. Je raad wel hoe dat afgelopen is!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:48

sja, ik heb meer de ervaring dat het nogal eens slecht voor de kip kan zijn Lips are sealed
waar ik vroeger de fjorden reed liepen fazanten
kwam nogal eens een vertrappelt fazantje tegen

en waar ik nu de fjord rijd hadden we ooit! kippen
drie keer raden Nagelbijten / Gniffelen

en ik heb een tijdje gereden bij een man die dus ook de kippen eerst los had lopen ,
op een gegeven moment heeft hij toch maar een ren gebouwd
het kippenbestand minderde namelijk nogal hard

over salmonella, ik kan me er inderdaad wel iets bij voorstellen
maar ik denk dat als je paard in goede gezondheid en conditie verkeerd het meevalt
ik dnek dat het pas een probleem zou kunnen worden als je dier een slechte weerstand heeft door omstandigheden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:03

Daphne18 schreef:
Persoonlijk word ik altijd een beetje sjaggerijnig van dat gemier en 'ge-als'... Als je helemaal geen risico wilt lopen moet je je paard maar in een isolatiebox zetten, niet mee gaan rijden, al helemaal niet buiten en uiteraard niet op de wei natuurlijk, want misschien struikelt ie dan, of, nog veel erger, in aanraking komt met kippenpoep Rolleyes


Nog even terugkomen op dat gemier en ge-als:

Zet jij je paard in een weiland met prikkeldraad?
Zo nee, waarom niet? En zo ja, heb je er weleens bij stilgestaan wat voor gevaar je paard in dat geval KAN lopen? Lips are sealed
Zoals al eerder is opgenoemd, sommige dingen kunnen met gezond boerenverstand vermeden worden.
Daar hoort in mijn ogen prikkeldraad onder, maar ook een koppel loslopende kippen. Voor de rest mag iedereen doen waar hij zelf zin in heeft, je moet namelijk met jezelf door een deur als het mis gaat.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 21:55

Ik heb nog niet gehoord van een paard met salmonella dus het zal wel niet iedere dag voorkomen denk ik. Je kan overal wel rekening mee houden, kippen dragen salmonella, ratten zijn Uber-goor prikeldraad is gevaalrijk, de weg over steken is gevaarlijk..

Ja zo kan je wel bezig blijven......
De een is er gewoon nog voorzichterer in dan de ander, ik neem aan dat ieder op zijn manier zuinig is op zijn paard. Ik maak me niet zo druk om die kippen omdat ik gewoon denk dat die kans heeel erg klein is, dus ik maar me druk om dingen waarvan de kans wat reëler is.

DubbelFun

Berichten: 88722
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:02

Salmonella is iets wat van nature in zeer beperkte vorm bij paarden voor komt. Het kan tot een 'explosie' komen als het paard erg gestrest is of een verminderde weerstand heeft.

Overal op de grond waar warmte en vochtigheid samenkomen kan salmonella ontstaan, daar heb je geen kip voor nodig.
Natuurlijk is de aanwezigheid van kippen mét salmonella die tussen het paardenvoer (hooi op de grond) lopen te scharrelen (en schijten) wel een extra aandachtspunt.

Om een salmonella explosie te voorkomen is hygiëne van groot belang. Dus de vloer waar vanaf gegeten wordt moet regelmatig ontsmet worden, net als de stalwanden, waterbakken, voerbakken etc.

Overigens is dat niet alleen om een salmonella-uitbraak te voorkomen, maar om meerdere ziektekiemen geen kans te geven.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 13:23

ik heb in mn wei hertjes kippen en de paarden staan
de honden en de kat/katten komen ook geregeld in de wei, net zoals de ganzen van de buren.

de wei ernaast stond altijd een ezeltje, samen met geitjes fazanten, ganzen, kalkoenen, pauwen en kippen en schapen en zelfs een tijdje struisvogels en later emoes die direct naast onze wei stonden.
aan de andere kant zit een wei met koeien

nog nooit is er hier een paard ziekgeworden daardoor, enige wat ik wel deed was zorgen voor geen direct contact ezel-paard ivm longworm-infectie dat is ook het enige waarvoor ik ben gewaarschuwd, verder kunnen alle beesten gewoon bij elkaar komen

en dat hou ik ook zo Lachen

stallen worden binnenkort weer onderhanden genomen met een hoge druk spuit, dat vind ik persoonlijk stukken belangrijker dan de kippen die wel/niet in de buurt van mn paarden komen.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:00

onze overbuurvrouwen, die hun leven lang al "in de Ijslanders zitten" hebben bij hun Ijslanders in de wei een patou ezel staan, al jarenlang en het levert geen enkel probleem op.

Het is nog een hengst ook, die bij hun kostbare Ijslander merries loopt

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 22:35

Bij mijn verzorgpaard liepen ze los.. en dat hebben we geweten, een jaar lang met het paard dokteren, bleek het kippenluis te zijn.
we zijn een hele tijd kipvrij geweest, nu loopt er weer 1 kipje, maar dat kan niet veel kwaad

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:31

Wij hebben op stal 2 kippen en 1 haan Scheve mond

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:46

Ik heb zelf ook kippen, lopen los op het land, komen niet in de stal, willen ze zelf niet graag. Maar ik vraag me af, hoe zit dat met "wilde vogels"? Die mesten ook over het land tijdens het overvliegen. Kunnen die ook ziektes dragen?

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:58

Nu blijkt dit niet zo'n goed idee te zijn. Kippen kunnen namelijk drager zijn van de salmonella bacterie. Paarden zijn hier blijkbaar gevoelig voor en kunnen via de uitwerpselen van de kippen besmet worden.
Andere virussen waarvan kippen of ander pluimvee drager kunnen zijn, kunnen muteren en via uitwerpselen overgaan op paarden. Een voorbeeld hiervan is het influenza A, een vogelvirus dat door mutatie overgedragen kan worden op paarden. Ook de vlooien van kippen zijn bij paarden niet erg geliefd.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:04

wij hadden in onze achter tuin 1 shet veulen (schurkie) en 1 scharrel kip (soeppie) soeppie de kip kreeg toen al spul tegen vlooien/luizen
dit is voor de kip namelijk ook niet lekker

nu hebben we een landje de kippen hebben daar een ren ivm de vossen
soms mogen ze los en scharrellen dan , niet in de bak want dan worden het voetballen voor de shetten
de paarden en ponnys krijgen hun voer uit een emmer (daar komt geen kip bij) en hooi (wat netjes weg ligt en dus buiten muizen en de poes weinig bij komt)vanaf de stoep die elke dag word geveegd
welke dus niet interessant is voor de kippen omdat daar alleen steen ligt
en geen zand en/of grasjes ed
de kipjes krijgen nog steeds regelmatig spul tegen luis ed
ter voorkoming !
we heben ook konijntjes , die schijnen ook niet samen te kunnen gaan met paarden

ik denk als de veestapel gewoon gezond is en je enigzins logisch nadenkt het weinig kwaad kan en natuurlijk voer netjes afsluiten , ook je hooi
als de paarden mesten over het hooi is het toch ook niet goed ?
en wat dacht je dat katten (die op stal worden gehouden tegen de muizen) allemaal bij zich dragen dan ? meer dan de muizen !

kijk na naar mond en klauw zeer -> een gezonde stapel krijgt weinig simptomen en de mesten overleven dit dan dus ook
en mensen kunnen dit vlees trouwens ook gewoon eten
dieren kunnen hier tegen zelfs geent worden
maar dan is het alleen niet te controleren of een dier besmet is / geweest of geent is en daarom wil de eu dit niet
omdat ze het dan niet kunnne uitvoeren naar USA en Argentinie bv

dus de enege reden voor de massale afslachting toen der tijds was ECONOMISCHE redenen terwijl als heel de EG het wel zou toestaan (enten ) dat ze dan geen keus hebben

zoals ik al een paar jaar zeg (ik heb kanker met weinig overlevings kans)
als ik nu naar buiten loop struikel en mijn nek breek is het ook over
daar hoef je de straat niet voor over te steken!