ben ik mijn geld kwijt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

ben ik mijn geld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:00

een aantal maanden geleden heb ik een abonnement afgesloten bij fit for free sportschool. nu heb ik doordat ik veel pijn in mijn lichaam heb ( kan bijna niet eens een trap op) geen gebruik gemaakt van mijn abonnemt. ik heb ze enige tijd terug ook een brief geschreven en uitgelegd waarom ik van mijn abonnement af wil zien. nu kreeg ik van de week ineens een aanmaning met maarliefst 86 euro aan aanmaningskosten terwijl ik nooit herinneringen van ze heb gehad. ik heb ze dus vandaag maar weer voor de zoveelste keer gebeld want ik heb nooit antwoord gehad op mijn brief. nu zeggen ze dus dat ik een contract bij hun heb en dat ik dus alle kosten gewoon moet betalen. ook al is het vanwege medische redenen, ik zit er volgens hun aan vast. maar ik heb nooit een contract getekend, alleen mijn gegevens via internet doorgegeven. moet ik nu betalen?

zij

Berichten: 3390
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:04

je hebt een abbonement genomen waarbij wss ook een `contract` ondertekend is, dus ik denk: ja.
dit is een geval waarin zij winst maken zonder iets te doen. het is niet hun fout dat jij ineens wat mankeerd, dus zij hebben imo ook gewoon recht o hun geld. wat je nog kunt proberen is er langs gaan met een verklaring van een arts, maar die heb je dacht ik nog niet?

je kunt dus vriendelijk proberen, maar rechten heb je niet volgens mij. en zij wel, want je hebt nu eenmaal getekend.

dat is hetzelfde anders als ik een telefoonabbonement afsluit en ineens veel minder blijk te bellen dan mijn abbo. als ik een vast abbonement heb kan ik dan ook niet ineens omlaag en zal ik toch ook gewoon moeten betalen. ook al maak ik mijn belminuten niet op...

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: ben ik mijn geld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:08

ja je bent je centen kwijt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: ben ik mijn geld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:10

Ja, ik denk dat je die zo te horen wel degelijk kwijt bent.
Bij de sportschool hier in de buurt werkt het precies hetzelfde.

Staat het in hun voorwaarden?

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:12

Je hebt het aangevraagd en afgesloten, dus is het logisch dat je er aan vast zit, in ieder geval vast aan de kosten van de dag van inschrijving tot nu, want die tijd is geweest. Waarschijnlijk ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden dus zit je er aan vast.

Je kunt het best even contact opnemen met de sportschool en de situatie uitleggen. Dan kun je vragen of ze het contract per direct kunnen verbreken en als ze coulant zijn dan doen ze dat. Al moet je niet raar opkijken als ze om eem medische verklaring vragen...

Aan de kosten die je momenteel daar gemaakt hebt kan je niet ontkomen en dat is natuurlijk ook wel logisch. Je had, na het sturen van je brief, ook even kunnen informeren of hij aangekomen is. Ik denk dat je in dit soort gevallen ook beter persoonlijk daarheen kan gaan dan een brief sturen, persoonlijk kan je toch een betere indruk van de situatie geven. (ik maak uit je verhaal op dat je alleen de brief verstuurd hebt)

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:13

Het abonnementsgeld moet je naar mijn mening gewoon betalen. Je hebt het abonnement immers zelf via internet afgesloten. Dat je geen contract ondertekend hebt doet daar niets aan af. En dat jij jezelf hebt aangemeld is voor hen ook eenvoudig te bewijzen doordat je zelf een brief hebt geschreven waarin je aangeeft van het abonnement af te willen zien.

Waar je eventueel wel nog over in discussie zou kunnen gaan zijn de aanmaningskosten. Je geeft aan dat je nog nooit een herinnering hebt gehad, dus dan is 86 euro best een aardig bedrag. Heb je wel nota's gehad? En ken je hun voorwaarden? Misschien staat daariets in waar je wat aan hebt.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:15

ik heb niets getekend, heb alleen het inschrijfformulier op internet ingevuld. daarin kon ik niet vinden dat ik daarmee ook een contract zou hebben. ga voor de zekerheid nog eens op de site kijken. ik heb al menigeen keren contact met ze opgenomen, ook een brief geschreven met mijn argumenten maar ik heb nooit meer wat van ze gehoord. tot er van de week ineens een brief op de mat viel dat ik niet betaald had en ik dus in plaats van 119,40 208, 60 moet betalen. belachelijk want ik heb nooit een herinnering gehad. maar zie dat maar eens te bewijzen :(

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: ben ik mijn geld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:17

tja even naar het juridich loket als je het waard vind
maar nog denk ik dat je moet betalen

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:17

dit vond ik op de site, helaas geen voorwaarden maar wel t volgende:
Alle abonnementen worden afgesloten voor de duur van één jaar en het verschuldigde bedrag dient vooruit te worden voldaan. Betaling per maand of kwartaal is mogelijk tegen betaling van een toeslag van € 1,- per maand bij maandbetaling of € 1,- per kwartaal bij kwartaalbetaling.

zij

Berichten: 3390
Geregistreerd: 27-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:18

je zegt dat je nooit een herinnering hebt gehad. maar als je wel een rekening al hebt gehad gaat dan toch al een belletje rinkelen dat je iets moet regelen? sorry lonneke, maar ik denk dat je pech hebt. ik zou zeggen: betaal het snel voordat er weer extra kosten bij op komen. en ga er dan eens langs en leg de situatie uit. al zou ik dan eerst eens naar de huisarts gaan om te laten onderzoeken of je echt wat mankeerd waardoor je niet kunt sporten. misschien is sporten juist wel goed mits je de juiste begeleiding krijgt? en wie weet is dat wel te regelen po die sportschool?

succes

lonneke schreef:
dit vond ik op de site, helaas geen voorwaarden maar wel t volgende:
Alle abonnementen worden afgesloten voor de duur van één jaar en het verschuldigde bedrag dient vooruit te worden voldaan. Betaling per maand of kwartaal is mogelijk tegen betaling van een toeslag van € 1,- per maand bij maandbetaling of € 1,- per kwartaal bij kwartaalbetaling.


tsja, en waar jij je gegevens hebt ingevoerd staat vast niet dat het is voo rinformatie, maar dat het is voor aanmelding van een abbonement... als je dan je gegevens invoert is dat hetzelfde als een contract met ze aangaan dat je het eens bent met de voorwaarden... zo niet had je je gegevens niet in moeten vullen...
Laatst bijgewerkt door zij op 29-06-09 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:19


Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:20

lonneke schreef:
ik heb niets getekend, heb alleen het inschrijfformulier op internet ingevuld. daarin kon ik niet vinden dat ik daarmee ook een contract zou hebben. ga voor de zekerheid nog eens op de site kijken. ik heb al menigeen keren contact met ze opgenomen, ook een brief geschreven met mijn argumenten maar ik heb nooit meer wat van ze gehoord. tot er van de week ineens een brief op de mat viel dat ik niet betaald had en ik dus in plaats van 119,40 208, 60 moet betalen. belachelijk want ik heb nooit een herinnering gehad. maar zie dat maar eens te bewijzen :(

Lonneke, kom op, je hebt je ingeschreven dus je hebt een abonnement daar. Die sportschool heeft voorwaarden om zichzelf te beschermen tegen mensen die claimen niks getekend te hebben en ineens weg willen, anders hebben ze ook geen inkomen. Inschrijven=akkoord gaan met de algemene waarden=abonnement en dus contract.

Het is jouw probleem, jij wil opzeggen dus jij zal actie moeten ondernemen. Je had er ook langs kunnen gaan (want ik maak hier niet uit op dat je langs geweest bent) Hiermee wil ik niet zeggen dat die sportschool het goed doet, want zo hoort het niet, maar er gaat toch een lampje branden als echte reactie uitblijft. Dan ga je toch verhaal halen bij de balie? Want het is logisch dat kosten zich opstapelen.
Daarbij is het logisch dat je maandelijks abbonementskosten moet betalen, bij de inschrijving op internet zal je óf hebben gekozen voor zelf overmaken/betalen aan de balie, of dit is een automatische keuze geweest. In dat geval ben jij verantwoordelijk voor de betaling lijkt mij...

meikemarieke
Berichten: 3429
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:23

hey,
ik heb ook ooit iets vergelijkbaars meegemaakt.
Bij mij was het als volgt, ik had na een meeloopdagje een jaarabonnement afgesloten, maar ik heb met de eigenaar gesproken en het was wel een jaarabonnement, maar je kon het onder bijzondere omstandigheden (verhuizing o.i.d.) wel opzeggen.
na een paar maanden had ik geld tekort en wilde ik daarom mijn abonnement opzeggen.
Dit behoorde volgens de eigenaar op de open dag nog tot bijzondere omstandigheden (had hem nog letterlijk gevraagd) Maar de eigenaar vond wel dat ik hem een jaar abonnementsgeld verschuldigd was.
Na een hele hoop brieven en dreigingen dat hij naar de rechtbank zou stappen is het uiteindelijk in de doofpot gestopt. Ik heb dus nooit meer iets betaald.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, in elk geval sterkte ermee!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:24

ik ga ze nu alsnog maar een breif schrijven zodra ik bij de reumatoloog ben geweest. dan hoop ik dat ik er alsnog vanaf kan komen, voor mij is dit gewoon een hele hoop geld omdat ik een bijstandsuitkering krijg. dus dan is het gewoon een hoop geld wat ik kwijt ben. ik snap dat je niet zomaar even kunt afzeggen, maar ik heb er gewoon een hele goede reden voor.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:24

Tja, heel hard, maar volgens mij is het heel simpel: jij hebt jezelf ingeschreven bij de sportschool, dus is het logisch dat je moet betalen.....

Ookal heb je geen herinnering gekregen, dan nog had je wel kunnen nagaan dat die ooit wel eens zou komen (zoals nu is gebeurd). Ze gaan je echt geen nota sturen om vervolgens te denken "okay, laat maar" als je niet betaalt.

Ik vind het niet netjes van ze dat ze niet op jouw brief hebben gereageerd. Weet je zeker dat ze die ontvangen hebben? En wat zeiden ze toen je met hen belde?

seabiscuitje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 11-10-07
Woonplaats: Beilen

Re: ben ik mijn geld kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:32

Fit for free staat redelijk bekend om de moeilijkheid om aan een contract te ontsnappen. Kijk eens op het tros radar forum!

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:34

lonneke schreef:
ik ga ze nu alsnog maar een breif schrijven zodra ik bij de reumatoloog ben geweest. dan hoop ik dat ik er alsnog vanaf kan komen, voor mij is dit gewoon een hele hoop geld omdat ik een bijstandsuitkering krijg. dus dan is het gewoon een hoop geld wat ik kwijt ben. ik snap dat je niet zomaar even kunt afzeggen, maar ik heb er gewoon een hele goede reden voor.

Leer eens van de ervaring; een brief schrijven helpt niet anders had je die rekening niet gehad. Daarbij handel je dingen veel sneller af en maak je meer indruk als je even langsgaat.

Het geld wat je ze schuldig bent zul je gewoon moeten betalen, je hebt immers al die tijd gebruik kunnen maken van hun diensten.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:35

ze zeiden dat ze er niets aan konden doen. ik had nu eenmaal dat contract (ik heb niets getekend) dus ik zat er aan vast, hoe vervelend ze het ook voor me vonden. ik zal het geld dan maar betalen, doodzonde want ik zal er geen gebruik van kunnen maken, maar goed het is niet anders.

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:36

Die pijn in je lichaam, is die tijdelijk? En had je die al toen je het contract afsloot?

Wellicht kun je gebruik maken van je abonnement door licht te trainen wanneer het weer wat beter gaat, is nog goed voor je ook.
Laatst bijgewerkt door Kieffer op 29-06-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:36

Ik zit ook bij fitforfree. Volgens mij kan je daar alleen betalen via automatische incasso.
Ik wil ook graag van het abonnement af maar je sluit het inderdaad voor een jaar lang af.
Je moet in ieder geval 2 maanden van te voren je abonnement opzeggen en het verstandigste is om dat aangetekend te doen.
Ik hoor namelijk heel veel verhalen dat ze anders net doen of je brief met opzegging nooit is aangekomen.

Ik baal er ook van dat ik er nog aan vast zit maar ja eigen schuld.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:37

Een herinnering (zonder extra kosten) is netjes, maar wettelijk niet verplicht. Ze kunnen dus gelijk bij de eerste aanmaning extra kosten berekenen.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:42

Als je je via internet opgeeft, dan moet je over het algemeen eenhokje aan vinken waarin staat dat je accoord gaat met de voorwaarden. Dat is dus alsware de ondertekening en zit je er dus aan vast!

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:43

Ik heb zelf een zonnestudio en bij ons kopen mensen ook een jaar abonnement (een 10 ritten kaart)

Als mensen iets hebben waardoor ze tijdelijk niet kunnen zonnen moeten ze dit vooraf bekend maken dan valt er bij ons een regeling te treffen. (als iemand 3 maanden niet mag zonnen verlengen wij het abonnement met 3 maanden bijv)
Mensen die net voor en net na de verloop datum komen met hun verhaal daar doen wij vrijwel nooit meer wat mee (omdat je niet weet wat wel en niet waar is)

En ja dan zijn mensen ook hun geld kwijt.

Je weet van te voren waar je aan begint.

Overigens zou ik ook niks met een brief doen.
Als mensen een regeling willen treffen moet ze bellen of langs komen om het te bespreken en niet met een brief aan komen.

Voor dat soort contracten hoef je niet te tekenen. Als jij je gegevens invuld zegt dat dat je daar gebruik van wil maken en dus zit je er aan vast.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:48

Idd je hebt dan niets getekend, maar bent wel akkoord gegaan met de algemene voorwaarden dus je zit aan het abbonement vast.

Dit is overigens overal zo hoor, zeker bij die goedkopere sportscholen.
En dat lees je ook in de algemene voorwaarden.

Het is jammer voor jou Lonneke, maar je zou het toch moeten betalen...

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:56

chanicha schreef:
Lonneke kijk eens hierop http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=62063
Je schijnt niet de enigste te zijn hoor!

jezus daar schrik ik van. ik lees alleen maar slechte ervaringen met fff daar. brieven die kwijtraken, en ga zo maar door. ik ga radar om een tip vragen want ik vind het echt niet kunnen dat fff zo met zijn klanten omgaat. volgens radar is er wegens medische redenen wel degelijk onder zo´n contract uit te komen. dus dat ga ik mooi proberen. ik ga ze een aangetekende brief sturen en ben benieuwd wat daarop terug komt.