Ongelukkiger door Msn ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:35

Als ik zo'n onderzoekje lees, of zo'n mediaberichtje ervan, begint in mijn hoofd altijd mijn methoden en technieken docent te dreunen "een correlatie, is nog geen oorzakelijk verband!"

Kortom, het kan in dit geval net zo goed zijn dat mensen die wat depressiever aangelegd zijn meer gebruik maken van msn en fora....dat lijkt me zelfs waarschijnlijker!

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:44

Zie net dat ik 'hard' ipv 'hart' heb geschreven in m'n vorige post ...euh Bloos

Dat sluit nog maar weinig mensen uit Nienke, want er zijn tegenwoordig veel mensen wat depressiever aangelegd maar dat zou je dan weer als verklaring kunnen beschouwen waarom de meerderheid van de mensen tegenwoordig toch in meerder of mindere mate op een forum en/of op msn/aim/iets dergelijks zit...

Ik weet het niet...allesinds een heel interessant onderzoek, bedankt om het te posten Bealy Lachen

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 20:49

Yuna schreef:
Zie net dat ik 'hard' ipv 'hart' heb geschreven in m'n vorige post ...euh Bloos

Dat sluit nog maar weinig mensen uit Nienke, want er zijn tegenwoordig veel mensen wat depressiever aangelegd maar dat zou je dan weer als verklaring kunnen beschouwen waarom de meerderheid van de mensen tegenwoordig toch in meerder of mindere mate op een forum en/of op msn/aim/iets dergelijks zit...

Ik weet het niet...allesinds een heel interessant onderzoek, bedankt om het te posten Bealy Lachen


Bedankt, ik vind het zelf ook erg interessant, moest er vanmiddag ineens aan denken en dacht: posten! *LOL*

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:53

Yuna schreef:
Zie net dat ik 'hard' ipv 'hart' heb geschreven in m'n vorige post ...euh Bloos

Dat sluit nog maar weinig mensen uit Nienke, want er zijn tegenwoordig veel mensen wat depressiever aangelegd maar dat zou je dan weer als verklaring kunnen beschouwen waarom de meerderheid van de mensen tegenwoordig toch in meerder of mindere mate op een forum en/of op msn/aim/iets dergelijks zit...

Ik weet het niet...allesinds een heel interessant onderzoek, bedankt om het te posten Bealy Lachen


Als er veel mensen wat depressiever zijn aangelegd, dan zijn die niet meer depressiever aangelegd als de rest Lachen (ook wel: als iedereen anders is, is iedereen normaal)

Volgens mij gaat het hier om mensen die véél msnen, en ik zeg niet dat depressiviteit een oorzaak is van msnen/op een forum zitten, ik gaf alleen de andere verklaring voor de correlatie Knipoog

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 20:54

NienkeBL schreef:
Als ik zo'n onderzoekje lees, of zo'n mediaberichtje ervan, begint in mijn hoofd altijd mijn methoden en technieken docent te dreunen "een correlatie, is nog geen oorzakelijk verband!"

Kortom, het kan in dit geval net zo goed zijn dat mensen die wat depressiever aangelegd zijn meer gebruik maken van msn en fora....dat lijkt me zelfs waarschijnlijker!


Als ik het goed heb is het onderzoek gehouden onder een doorsnee groep tieners (weet niet hoe groot de groep precies is) Dit zijn niet allemaal veelgebruikers, maar gemiddelde tieners zeg maar Knipoog Er zitten dus ook tieners tussen die bijna niet geinteresseerd zijn in de pc (vrij onwaarschijnlijk, I know Knipoog ). Het is echt een dwarsdoorsnede van de groep, het zijn niet allemaal veelcomputerende tienertjes met aanleg voor depressies denk ik zo...

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:55

bealy23 schreef:
Als ik het goed heb is het onderzoek gehouden onder een doorsnee groep tieners (weet niet hoe groot de groep precies is) Dit zijn niet allemaal veelgebruikers, maar gemiddelde tieners zeg maar Knipoog Er zitten dus ook tieners tussen die bijna niet geinteresseerd zijn in de pc (vrij onwaarschijnlijk, I know Knipoog ). Het is echt een dwarsdoorsnede van de groep, het zijn niet allemaal veelcomputerende tienertjes met aanleg voor depressies denk ik zo...


Ook al is het een dwarsdoorsnede, dan zegt dat toch nog niets over oorzaak en gevolg? Alleen over een correlatie...
Je kan alleen de oorzaak achterhalen door mensen af te zonderen, de ene groep verplicht te laten msnen, en de ander niet, en dan kijken wat er gebeurt over langere tijd. Maarja, dat kan dan weer niet Haha!

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 20:57

NienkeBL schreef:
Ook al is het een dwarsdoorsnede, dan zegt dat toch nog niets over oorzaak en gevolg? Alleen over een correlatie...


Dat zeg ik toch ook?
Zie laatste bericht vorige pagina Knipoog

Dat volgt misschien uit vervolgonderzoek.
Hoe dan ook, blijft interessant!

n.b. de link naar het document is NIET dat van het onderzoek onder tieners, maar van eerder onderzoek. Genoemd onderzoek is nog niet online beschikbaar.

Citaat:
Naar de oorzaak wordt vervolgonderzoek ingesteld. De onderzoekers geloven dat de negatieve gevolgen kunnen komen doordat het chatten oppervlakkig blijft en veel jongeren niet de aandacht voor hun problemen biedt die ze zoeken.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:07

Ja ik maak het mee van dichtbij, iemand die altijd achter de computer zit en daardoor vrienden minder spreekt (als je niks te doen hebt bel je meestal een vriend op, maar sommige gaan dan computeren), achter de computer denk je ook veel meer na en die dingen, ik ken dus iemand die zichzelf alleen maar depressiever maakt door msn, hij kan bijna alleen maar over z'n problemen praten, terwijl hij met feesten en onder de mensen zelf gewoon wel gezellig is en niet echt pessimistisch.
Het gaat goed allemaal, maar zodra hij weer boven zit, begint het negatieve en ongelukkige weer, echt heel frustrerend als je alleen maar toe kan kijken..

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:10

Volgens mij akkoord want het overkomt mij. Ik zit heel erg vaak achter m'n pc,en heb alleen nog wat vrienden van school en buitenaf, terwijl ik vroeger toen ik zonder MSn zat heel veel vrienden had.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:27

Citaat:
Tieners die veel msn'en zijn depressiever.


Of mensen die depressiever zijn msn'en vaker..

Zoals Nienke ook al aanhaalde is dit (waarschijnlijk) een onderzoek waar een statement als dit niet uit gerechtvaardigd is.

@ shadowfaxx; gewoon interesse hoor, maar nu je dit weet en zelf inziet, doe je (of wil je er ook wat aan doen) om dit te veranderen? Of heb je het liever zo?

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 21:32

MacavityL schreef:
..

Zoals Nienke ook al aanhaalde is dit (waarschijnlijk) een onderzoek waar een statement als dit niet uit gerechtvaardigd is.



Waarom zou een onderzoeksinstituut als het IVO zo'n statement maken als het onwaarheden bevat? Verward
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 10-08-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:41

Het bericht zei: Tieners die veel msn'en zijn depressiever.

MacavityL schreef:
Of mensen die depressiever zijn msn'en vaker..?


En dat wilde ik nou ook juist antwoorden. Is het zo dat het MSN'en depressiviteit veroorzaakt (of versterkt) - of is het zo dat depressieve mensen meer dan anderen hun heil zoeken op internet (en dus ook via MSN)?

Zolang je je internetcontacten ziet als een aanvulling op je leven en niet op de invulling daarvan, lijkt me dat er weinig reden is tot verontrusting. Maar dat is IMO met alles zo: als jij helemaal leeft voor je relatie of je paard, als je dat ziet als de invulling van je leven en je kijkt niet daarbuiten, dan lijkt me dat ook niet gezond. Zeker als 'dat ene' om wat voor reden dan ook uit je leven verdwijnt. Want wat heb je dan nog? Nee, een beetje evenwichtige verdeling tussen 'internetleven' en 'het echte leven' lijkt mij zeker niet verkeerd. Lachen

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 21:51

Die 'kip en ei' kwestie is eigenlijk niet relevant.

Ik zal even uitleggen wat ik daarmee bedoel:
Uit het onderzoek blijkt dus dat tieners die veel msn-en depressiever zijn dan tieners die dat in mindere mate doen (daargelaten of ze dat al waren en daardoor meer gingen msn-en, of dat msn het versterkt, of dat ze het werden)
Dat is dus de correlatie die ontdekt is.
En uit vervolgonderzoek willen ze nu weten waardoor Msn-en deze depressievere gevoelens (en slechter contact met de ouders) veroorzaakt.
Of depressieve mensen meer msn-en is dus hier niet aan de orde...

Snappen jullie wat ik bedoel? Scheve mond


Ben geen held in onderzoeken, anders was ik al wel afgestudeerd Schijnheilig

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:08

Maar... Bealy, dit is de conclusie die jij trekt in je eerste bericht:

bealy23 schreef:
Het blijkt dan ook uit onderzoek dat veel Msn-en mensen ongelukkiger maakt.


En dit is wat het bericht over het betreffende onderzoek zegt:

Citaat:
Tieners die veel msn'en zijn depressiever.

Tieners die veel msn'en zijn depressiever dan andere kinderen. Bovendien hebben zij minder eigenwaarde en hebben ze minder goed contact met hun ouders.

Dit bleek uit een onderzoek van een Rotterdams instituut.
Naar de oorzaak wordt nog verder onderzoek gedaan.


Dat zegt toch iets heel anders.

Er wordt dus wel een correlatie gezien, er zijn ook vermoedens, maar er zijn nog geen 'bewijzen', zeg maar. Dus is 'de kip of het ei' hier IMO wel relevant. Misschien komen die onderzoekers er in het vervolgonderzoek wel achter dat die depressieve jongeren juist zoveel zijn gaan chatten omdat ze al depressieve gevoelens hadden.


En ook ik ben geen ster als het om onderzoeken gaat, ben alweer veel te lang geleden afgestudeerd. Knipoog

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 22:21

Mijn allereerste bericht was enigszins krom geformuleerd, in mijn hoofd zat wat ik wilde vertellen (dacht weer aan het krantenartikel dat ik had gelezen) Maar ik bedoelde min of meer wel hetzelfde als de onderzoekers, dat tieners die veel msn-en (daargelaten waardoor ze dat zijn gaan doen) depressiever/ongelukkiger zijn dan leeftijdsgenoten die dat niet doen.
Het staat er inderdaad wat krom, ik had wat meer research moeten doen voor ik mijn eerste bericht plaatste Knipoog

Poe en nu ben ik echt een beetje onderzoeksmoe... Schijnheilig
Haha!
Kom niet meer uit mijn woorden...

Eigenlijk kunnen we hier pas echt zinnige dingen over zeggen als het onderzoek gepubliceerd word, i.p.v. alleen een kort artikel erover.

Maar we kunnen wel meningen geven Lachen

[edit] Uit nader onderzoek moet blijken of die gevoelens er al waren voor het msn'en of dat ze deze gevoelens juist door msn'en krijgen.

Je had het dus bij het juiste eind OK dan!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:51

Ik denk zeker niet dat je ongelukkiger wordt door MSN.

Ik spreek nu even uit ervaring, en ik merk wel dat toen ik depressief ben geweest meer op MSN te vinden was. Nu gaat t met ups en downs wat beter, en vooral tijdens de downs ga ik veel msn-en (dan spreek ik over van 22.00-02.00, dus een uur of 4) om maar niet alleen te hoeven zijn.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:24

Ik weet het niet. Ik denk dat dat bij iedereen verschild.

Ik zit zelf best veel op MSN, maar ik denk niet dat ik er ongelukkiger van ben geworden. De laatste tijd ben ik wel iets ongelukkiger maar dat komt niet door MSN.

Er zijn wel heel veel mensen die hun hart bij mij luchten via MSN. Ik vind dat natuurlijk geen probleem want ik ben er gewoon voor ze. Maar op een gegeven moment waren er 3 mensen die mij heel hun verhaal vertelde en daar zaten dingen bij waar ik echt van schrok. Ik wist niet dat ze zo waren, had het nooit van hun gedacht. Er zaten zo veel negatieven dingen in hun verhaal. Ik wilde op een gegeven moment ook niet meer dat ze aan mij hun verhaal vertelde, niet omdat ik hun verhaal niet wilde horen, maar omdat het allemaal ze op me af kwam dat zelfs ik er down van werd.

Ik denk dat er wel veel mensen gaan MSN-en als ze zich niet goed voelen of zelfs erger. Die mensen met hun problemen zitten het meest op MSN merk ik. Ze zijn er altijd. Veel mensen die zich slecht voelen zitten ook alleen maar voor de computer.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 09:46

Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik eigenlijk ook wel denk dat mensen die zich depressief voelen meer achter de PC zitten.Maar dit geldt natuurlijk niet in alle gevallen.

Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat je je er rot DOOR kunt gaan voelen, al dat ge-msn en geforum etc. Omdat je dan de realiteit uit het oog gaat verliezen.
Klein vb van mezelf: Msn-de eerst veel met mijn (toen nog niet) vriendje. Via msn hadden we altijd ruzie, raakte er echt gefrustreerd van. Toen besloten we maar IRL meer te gaan praten et voila, het ging toppie.
Dit is maar een klein banketstaaf voorbeeldje hoor. Knipoog

Maar ik zie bvb hier op Bokt ook mensen er een heel forum leven op na houden. Inclusief alle verwikkelingen, schandalen, roddels, ellende, gelukkige momenten etc. die ook IRL zouden voorkomen. Nu weet ik wel dat mensen hier elkaar ook wel IRL kennen, maar op andere fora gaat het net zo en daar is soms wel echt anoniem..

Je computer zal maar eens crashen vraag ik me dan af.... Nagelbijten / Gniffelen

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:47

MacavityL schreef:
Of mensen die depressiever zijn msn'en vaker..

Zoals Nienke ook al aanhaalde is dit (waarschijnlijk) een onderzoek waar een statement als dit niet uit gerechtvaardigd is.

@ shadowfaxx; gewoon interesse hoor, maar nu je dit weet en zelf inziet, doe je (of wil je er ook wat aan doen) om dit te veranderen? Of heb je het liever zo?


Ik spreek heel vaak af met vrienden,dus zo hard schaad het niet denk ik. Ik heb alleen geen goede band met m'n ouders,maar dat had ik al niet voor ik op MSN en Bokt zat enzo.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:55

JA ik ben het er mee eens.
ik ben gtetrouwd en dat zat in een diepe dip. Ik leerde iemand kennen ( die ik overignes al 10 jaarin het echt kon) maar tijd geen contact gehad. Maar via MSN wel.
Dat liep uit de hand en heeft BIJNA me huwelijk gekost. die gozer praate me zo om ( ik was al 2 jaar depresief NU niet meer!) dat ik het geloofde en ik wilde scheiden van RIch... gelukkig ben ik optijd met me beide benen opp de grond gekomen.. en is het goed gekomen( ok het lijkt heel makkelijk maar er is een tijd over heen gegeaan)

Dus kijk uit.. niet denken het overkomt je niet ... het kan IEDEREEEN gebeuren

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:04

Ik msn best veel. Maar het is niet zo dat ik er andere dingen voor laat. Ik ga msn'en als ik even niks te doen heb Lachen

Via msn heb ik contact met een paar mensen die heel erg belangrijk voor me zijn. Bijvoorbeeld Lindy, haar heb ik via Bokt leren kennen. Ik had een probleem en dat zette ik onder een schuilnaam op Bokt. We raakten aan het pb'en en zij liet me inzien dat ik een probleem had waar ik niet alleen zelf uit zou kunnen komen. Een tijd later gingen we msn'en en nu ben ik al een keer bij haar geweest en zij ook een keer bij mij.
Ik kan echt met alles bij haar terecht en ze heeft me een paar keer goed geholpen! Het is nu zo erg dat nu ze een weekje op vakantie is, ik de gesprekken met haar mis Bloos

Ik durf juist via msn veel beter mijn gevoelens te tonen en over dingen te praten. Het klinkt raar, maar msn is voor mij 'intiemer' dan een gesprek IRL, dat toch over oppervlakkige dingen gaat en waarbij ik mn gevoelens toch niet (durf te) tonen.

Ik heb ook nooit problemen met me te uiten via msn, gebruik dan ook veel smileys Knipoog en heb nog nooit last gehad van een miscommunicatie oid.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 20:06

Myra1 schreef:
Ik denk zeker niet dat je ongelukkiger wordt door MSN.

Ik spreek nu even uit ervaring, en ik merk wel dat toen ik depressief ben geweest meer op MSN te vinden was. Nu gaat t met ups en downs wat beter, en vooral tijdens de downs ga ik veel msn-en (dan spreek ik over van 22.00-02.00, dus een uur of 4) om maar niet alleen te hoeven zijn.


Idd, als het even niet zo lekker gaat kruip ik lekker achter de pc, praat erover met iemand die ik vertrouw en banketstaaf verder een beetje lekker weg met anderen, en dan voel ik me vaak al een heel stuk beter, alleen al het idee dat mensen zomaar blij zijn als ik online kom, tegen me beginnen te praten enz, dat geeft toch ook een gevoel van eigenwaarde he Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:47

Cayusejuhh schreef:
JA ik ben het er mee eens. (...)
Dus kijk uit.. niet denken het overkomt je niet ... het kan IEDEREEEN gebeuren


Dat kan je ook gebeuren met iemand die je IRL leert kennen hoor. Dat heeft IMO niet specifiek te maken met MSN-contact. Knipoog

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:21

Karin schreef:
Dat kan je ook gebeuren met iemand die je IRL leert kennen hoor. Dat heeft IMO niet specifiek te maken met MSN-contact. Knipoog


Dat is zeker waar.

Ik las trouwens ook vorige week stukjes in de Rails, dat ging over mensen die m.i. echt internetverslaafd waren.
Een vrouw zei: "Als mijn computer crasht ben ik al mijn vrienden kwijt"
Scheve mond
(Als je dat dan al vrienden kan noemen)
Zulke dingen vind ik echt schrikbarend.

Verder denk ik dat mensen die IRL met mensen over hun problemen parten daar wel meer voldoening/een fijn gevoel aan over houden dan als je dat via Msn doet.
Maar via msn over je problemen praten is misschien wel weer beter dan helemaal niet over je problemen praten...

Annash
Blogger

Berichten: 26559
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:24

*grin*

Ik zit ook veel op MSN, en bij mij helpt het juist wel. Wat ik irl niet kan vertellen omdat de 'juiste' personen hiervoor niet dichtbij genoeg wonen e.d., of er gewoon niet zijn, kan ik nu wel kwijt.

Dus wat dat betreft...