tekenbeet!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

tekenbeet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 07:48

Heb gisteren twee teken gehad is het misschien handig om er effe mee naar de huisarts te gaan, in verband met de ziekte van lyme. Weet niet of ik dat heb. De plek is nu nog een beetje rood waar de beide teken hebben gezeten. Mijn moeder zei dat we die plekjes even in de gaten moeten houden. Nou heb ik er een zin in om ziek te worden op mijn vakantie, over twee weken n belgie.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:07

er bestaat momenteel nog een nieuwe tekenziekte
met ook evt ernstigere gevolgen dan de ziekte van Lyme

het is altijd slim om na een teken beet of een waarschijnlijke tekenbeet
even langs de HA te gaan !

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:56

Ik denk dat de huisarts je onverichter zaken weer naar huis toestuurt hoor. Er worden namelijk zoveel mensen dagelijks gebeten door een teek. Als al deze mensen met iedere keer dat ze gebeten worden naar de HA toegaan, dan kan de beste man/vrouw wel een spreekuur van 20 uur per dag houden.
Je moet het in de gaten houden, als het op de plek waar je bent gebeten op een gegeven moment vuurrood wordt, dus een relatief grote plek, alsof je er verbrand bent, dan moet je even naar de dokter gaan.

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:16

Hmmm .... gezien de gevolgen die een tekenbeet kan hebben, de ziekte van Lyme met zeer ernstige verlammingsverschijnselen zou ik toch even langs de huisarts gaan en een antibioticakuurtje vragen.
Ik ken iemand die verleden jaar na 3 jaar (!) met acute verlammingsverschijnselen in het ziekenhuis opgenomen is. Je kunt het nu nog steeds aan haar gezicht zien.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:26


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:33

voor de zekerheid gebruiken wij zo'n insectenpompje na een beet. Baat het niet dan schaadt het niet.

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 13:10

Ik denk dat ik maadag toch maar voor de zekerheid heen bel wil namelijk niet verlamd of zo raken in mijn gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:15

Mijn moeder is jaren geleden door een teek gebeten. De teek is op de juiste wijze verwijderd door iemand van de EHBO op de camping. JAREN later werdt mijn mams met ernstige klachten in het ziekenhuis opgenomen. Ze had de ziekte van Lyme. Ze heeft er nu (bijna 11 jaar later) nog steeds vreselijk veel last van.
Dus neem geen risico en haal een anti biotica kuurtje bij de HA. In dit geval is het beter voorkomen dan genezen hoor!
Als je lyme krijgt ben je verder van huis.

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:03

Dat is dus precies wat ik bedoel, Sorane. Ik neem ook geen enkel risico als ik door een teek gebeten word.
Je moet het alleen wel doorhebben.

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:57

IEEEEE getsie..teken Scheve mond

Heb je ze wel netjes verwijderd zoals het hoort ?

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:32

jah dat heeft mijn moeredr gedaan. durfde het zelf niet te doen.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:47

Ik heb letterlijk nachtmerries over teken. Vind het zulke enge beesten.

Maar ik zou gewoon de huisarts even bellen, het kan uitlopen op niets maar je kunt ook ziek worden en voorkomen is altijd beter dan genezen, zoals Sorane al zei.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:49

ik heb van gevolg van ee ntekenbeet een aangezichtsverlamming gehad... zo'n 6 jaar geleden...

en ja dit kan je ook nog steeds bij me zien.... dus wees voorzichtig

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 17:53

jah bel maadag ook effe heen om te zeggen en een antibiotica kuurtje op te halen. Voorkomen is idd beter als genezen. Moet nog een hele week stage lopen bij de kinderboerderij. dus nu maar hopen dat het niet weer gebeurt. Ik heb er al drie weken stage gelopen. En in die drie weken geen teek gehad en nu ineen keer twee op 1 dag. verder cotroleer ik mij elke dag op teken als ik ga douchen. Dus dezxe zaten er ook nog maar net. allebei heel klein.

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:05

:/ vaag maar zo druk zou ik me niet maken hoor Haha!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:22

:S ik had er dus ook 1 kom ik net achter, voelde wat op me rug zitten, en het leek mij geen gewoon bultje omdat he nogal los zat (ja, het achterlijf dus) en ik heb me nagel eronder gezet met het resultaat een teek in me hand te hebben :S heb er nog steeds de kriebels van.... die poten bewogen nog en OWW gatverdamme! nou, ik bel maandag toch voor de zekerheid de huisarts maar even, dan laat ik die me maar even adviseren....... *zucht* kan dus niet meer rustig zitten, zit me continue te controleren op teken, en elke keer dat iets jeukt of prikt zit ik te controleren of er niet een teek zit.... gatverdamme.....

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:00

Jaks!
Had er ook eens eentje in me bovenbeen. Die had me zus er toen uitgepeutert met dr lange nagels Tong uitsteken

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:19

Vervelend een tekenbeet..
Ik ben jaren terug ook gebeten door één..
Ben toen wel naar de huisarts geweest. Die heeft hem verwijderd en onder de microscoop bestudeerd offie wel compleet was (dus of er geen pootjes enzo achter waren gebleven).
De plek was bij mij na de tijd rood en dat bleef zo een paar dagen, maar toen was het ook helemaal weg en je ziet er nu niks meer van.. Deed ook geen pijn trouwens.

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:36

Lunatje, ik leef echt met je mee. Ik vond een paar weken terug een enorme teek op het tapijt. Hij was waarschijnlijk van de hond afgevallen. En zeker zo groot als een knikker. Die poten die bewegen zijn inderdaad walgelijk. Enorm walgelijke beesten vind ik het.

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 20:58

hmm wat gebeurt er dan als er wel een pootje is achter gebleven?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:52

Dat kan gaan ontsteken.. Nou zweert dat er wel weer uit, maar het is beter als de teek in z'n geheel verwijderd wordt Lachen

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:51

aww, Rainie, je maakt dat ik me nog echt zielig ga voelen ook! :p
Ieuw, maar stel je voor! Blijft er een poot van zo'n beest in je hangen IEUW! of de kop... :S *getting sick* Had het er net over op me werk, was met hooi bezig, hooischuur volgooien (500 balen) en ik liet het woord "teek" vallen en 10 man stopte spontaan met hun werk en was compleet stil :S ghehe

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 08:31

hmm heb afgelopen maandag toch maar voor de zekerheid heen gebelt.. De plek was wat groter en rofer geworden. Moest het nog maar effe aankijken zei de doktersassistente, gisteren maar weer gebeld plek weer groter en roder. Vanmorgen toch maar effe heen. De dokter denkt dat het toch het begin is van de ziekte van lyme. En nu dus aan de antibiotica. Ik baal echt wel. Stoom uit je oren

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:45

Mijn vader heeft ook de ziekte van lymne... lange tijd konden ze niet ontdekken wat hij had. Zijn enkel was helemaal gezwollen en zwart aan het worden... na ik weet niet hoeveel doktoren te hebben gezien (ze dachten allemaal dat zijn slagaders vernauwd waren) heeft hij uiteindelijk zelf een speciale "tekenarts" in Flevoland opgebeld... arts heeft allemaal foto's gemaakt enzo... hij zij dat we de voet van mijn vader niet meer konden redden.
Uiteraard probeer je eerst nog vanalles, dus toch maar antibiotica(een hele zware dosis, meerdere malen achter elkaar)... het is aangeslagen en gelukkig hoeft zijn voet dus niet geamputeerd te worden.
Nu, maanden nadien, kreeg hij ineens weer last, tintelende vingers... hartritmestoornissen... het virus draag je altijd bij je.
Maargoed, niet iedere teek die je prikt maakt je ziek, maar als voorzorg is een kuur nooit weg... dus goed dat je dat toch doet.... als het zo dichtbij is zeg maar... dan pas zie je in wat de gevolgen zijn van een tekenbeet en dat veel mensen het helaas toch nog onderschatten.

sandorra

Berichten: 4025
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 15:57

hmm ben nu twee dagen aan de antibiotica en ben er hardstikke ziek van. Baal echt wel dat ik nu ziek ben geworden maar de dokter had het voorspeld. Het komt omdat dit een hele zware antibiotica kuur is. De bijwerkingen zijn misseijkheid koorts braken diaree, niet in de zon zitten bakken i.v.m oplopen zonne allergie enz. als dat zo nog twee weken doorgaat. Ga namelijk a.s maandag over een week op vakantie. Gelukkig gaan we naar belgie en niet naar spanje of portugal ander had ik niet mee gemogen.

Dus ik wil iedereen waarschuwen kijk uit in de bossen enz. zo heb ik ze ook opgelopen.