Chinchilla als huisdier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Chinchilla als huisdier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 17:59

heyy
Heeft er hier iemand een chinchilla?
Chinchilla's zien er echt superlief uit, maar zijn ze dat ook?
Ik lees op veel sites dat het geen knuffeldieren zijn.. Maar wat wordt hier precies mee bedoeld? Willen ze echt niet bij je zitten en springen ze meteen weg of is het alleen zo dat ze niet heel lang op je schoot willen zitten of in je armen gehouden worden?
Wie kan mij wat meer vertellen over Chinchilla's?


ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:08

Yep wij hebben al jarenlang Chinchilla's.
Het zijn inderdaad geen schootdieren, ze blijven gewoon niet op schoot zitten en vinden het ook helemaal niet leuk om opgepakt te worden.
Uitzonderingen zijn er altijd maar dat zijn en blijven uitzonderingen.
In de kooi kan ik ze wel gewoon aaien (zolang ze zin hebben) maar eenmaal los willen ze veel liever rondhobbelen en natuurlijk van alles jatten Knipoog
Ze kunnen erg oud worden, 20 jaar is geen uitzondering dus bedenk goed waar je aan begint. Je moet er minimaal twee nemen, het is een groepsdier en in zijn eentje zal hij wegkwijnen. Wij hebben twee mannetjes en dat gaat prima.
Ze hebben een hele grote kooi nodig met daarin een zandbak waar speciaal Chinchilla zand in moet. Daar rollen ze lekker in om hun vacht schoon te houden. Verder mogen ze echt alleen maar Chinchilla brokjes en beslist geen ander voer en hooi van een goede kwaliteit.
Met dit weer is het ook een hele kunst om ze koel te houden want ze kunnen slecht tegen warmte.

Als je er een gaat kopen koop er dan een bij een goede fokker en beslist niet in de dierenwinkel. Bij Chinchilla's komt een gebitsafwijking voor waaraan ze jong en op een vreselijke manier doodgaan.
Een goede fokker selecteert de ouderdieren daarop, bij de DW zitten de resultaten van ongeluksnestjes die daar niet op geselecteerd zijn.

Verdiep jezelf grondig in deze diertjes voordat je besluit er eentje aan te schaffen. Zoals ik al zei kunnen ze heel oud worden en de opvang zit helaas al boordevol. Huilen

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:09

Chincilla's zijn moeilijk te houden en hebben een grote kooi nodig,het liefste 2 chincilla's.
Het zijn nachtdieren en kunnen oud worden 18jr is geen uitzondering.

Hou het bij een cavia is net zo schattig en makkelijker te houden als huisdier.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:28

Ik heb chinchilla's gehad.

Zo eigenwijs als het maar kon, brutaal er bovenop en hardstikke leuk om naar te kijken.
Maar idd oppakken en knuffelen zat er niet bij, daar had ik dan mijn rattenbeesten voor Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:38

Ik heb ook al vaak staan kijken in de dierenwinkel. Ze zien er zo schattig uit, maar dat zijn ze lang niet altijd.
Wat ThePast03 zegt, klopt precies. Lees er veel informatie over voor dat je ze aanschaft (zoals bij elk huisdier) en bedenk goed, of je er ruim 20 jaar de ruimte/tijd voor hebt.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:47


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:01

Ik heb 6 chinchilla's.
Zoals al natuurlijk gezegd is, zijn chins geen knuffeldiertjes, slapen overdag en kunnen veel kapot maken! Haha!
Al mijn chinchilla's zijn tweedehandsjes (wat klinkt dat raar Knipoog )

Ik zou als ik jou was eerst flink lezen over de chinchilla voordat je een koppeltje neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:21

Zinga schreef:

Ik zou als ik jou was eerst flink lezen over de chinchilla voordat je een koppeltje neemt.

Helemaal mee eens! Lachen

piedrolover

Berichten: 2275
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 19:26

Ik heb wat sites doorgewerkt...
Ze lijken zo lief, maar naar wat ik lees denk ik dat ik toch weer 2 ratjes ga nemen Lachen
Ik wil ze dan wel bij een fokker halen.. Weet iemand nog een goede rattery?

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:01

Kennissen van ons hebben er twee.
Het zijn vreselijk bange beeste, die heel erg hard kunnen bijten! Scheve mond

Nu komt mijn slechte en zeer duistere kant naar boven: Extreme duivel ~~}>
Je kan er mooie bontjassen van maken!

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:25

Ik heb er twee.

Ze zijn ontzettend brutaal en eigenwijs, maar ontzettend leuk. Iedere avond zit ik wel even voor de kooi om naar ze te kijken.
Knuffeldieren zijn het inderdaad niet, ze worden niet graag opgepakt, en als je er dan toch een je pakken hebt is 'ie binnen no time weer verdwenen.
Wat ik erg leuk vind is om ze in de badkamer (in mijn eigen kamer vernielen ze alles wat ze maar tegenkomen) te laten lopen. Dan gaan ze lekker samen spelen en springen. En HARD dat ze gaan...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:28

ThePast03 schreef:
Het zijn inderdaad geen schootdieren, [...]


Hmm...klinkt als een fret in knaagdiervorm Haha! Alhoewel die toch al iets meer aanhalig zijn dan Chinchillas als ik het allemaal goed begrijp.

Gek genoeg hebben Chinchillas me nog nooit getrokken...ik weet niet waarom, ze zien er grappig uit, maar verder...?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:03

Shaseera schreef:
Ik heb er twee.

Ze zijn ontzettend brutaal en eigenwijs, maar ontzettend leuk. Iedere avond zit ik wel even voor de kooi om naar ze te kijken.
Knuffeldieren zijn het inderdaad niet, ze worden niet graag opgepakt, en als je er dan toch een je pakken hebt is 'ie binnen no time weer verdwenen.
Wat ik erg leuk vind is om ze in de badkamer (in mijn eigen kamer vernielen ze alles wat ze maar tegenkomen) te laten lopen. Dan gaan ze lekker samen spelen en springen. En HARD dat ze gaan...


Me too Lachen

Ook ik heb al jarenlang chins, op dit moment 2 broertjes. Ik sluit me helemaal aan bij dat wat hier al is gezegd; bezint eer ge begint. Een RUIME groepshuisvesting is noodzakelijk, het zijn geen knuffeldieren en daarnaast ook nog es nachtdieren.
En het loslaten is idd geweldig (zorg er wel voor dat er geen direct verknaagbare materialen in de buurt zijn zoals leren banken en electriciteitssnoeren Haha! )! Springen, rennen en spelen... geweldig om te zien.

Helaas zie je maar al te vaak dat mensen deze dieren in een impulsieve bui kopen en de chin na een jaartje naar de opvang verwezen wordt... Dus waardering voor de TS dat je eerst de noodzakelijke info opvraagt! OK dan!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:58

Je hebt al heel veel goede tips gekregen, ik wil graag nog iets toevoegen over het eetpatroon van een chinchilla Knipoog
Als je overweegt om een chinchilla (of een koppeltje) aan te schaffen, verdiep je eerst in de eetgewoonte en de evt. gevolgen van verkeerd eten voor de chinchilla.

Een chinchilla heeft een mega-darmenstelsel en is erg snel van slag te krijgen door verkeerd voer, met alle (ernstige) gevolgen vandien.
Goede fokkers zijn hier van op de hoogte en zullen je ook goed adviseren.
Er zijn speciale chinchillakorrels te koop, maar ik heb weleens gezien dat er konijnenvoer gegeven werd, waarschijnlijk wegens gebrek aan kennis of niet het juiste voer op voorraad.
Dit kan funest zijn voor een chinchilla, zelfs het wisselen van het merk voer kan al grote gevolgen hebben.
Gevoelige beestjes dus Knipoog

Goed van je dat je eerst info opvraagt, dat kan voor jezelf en voor je evt. nieuwe hierdier(en) een hoop ellende schelen !

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, amandananana, Amazonbot, Berdien, Cowboy55, Eleeke, IlBuono, Laurora, MarJon, nick_en_ik, Xayah, Yltje en 177 bezoekers