aanhangerrijbewijs in 1 dag verstandig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

aanhangerrijbewijs in 1 dag verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 11:37

hallo!
ik wil graag mijn aanhangerrijbewijs halen, en ik heb mijn vader als sponsor Haha!
Omdat veel mensen hier wel hun aanhangerrijbewijs hebben. Vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hun aanhangerrijbewijs in 1 dag hebben gedaan...hoe beviel dit is dit aan te raden of juist niet? Dus graag jullie ervaring met het behalen van het aanhangerrijbewijs...
Verder moet ik er bij vertellen dat ik nog maar een half jaar mijn rijbewijs heb, dus mega veel rij-ervaring heb ik niet....
Alvast bedankt!

Groetjes Nicole


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:39

Als je nog niet of nauwelijks met een aanhanger gereden hebt zou ik het niet in 1 dag doen. Er komt nog best veel kijken bij het achteruit rijden en dat leer je zomaar niet in 1 dag. Het slagingspercentage van onervaren aanhanger-rijders is erg laag voor 1-dags cursussen. (als je nou al jaren rondrijd met een caravan dan is het wel een goede optie, maar dan kan je het rijden al grotendeels)
Ik heb zelf losse lessen genomen en ben daar nog steeds blij om.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:59

Ik had nog nooit met een aanhanger gereden en ik heb een 8-uurs cursus gedaan, dit was allemaal op 1 dag. Ik ben geslaagd

Maar kan je wel zeggen, het is alles behalve makkelijk Haha!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:05

Ik heb 1 les genomen en daarna meteen examen. Ik moet wel vertellen dat ik al veel met een aanhanger reed. Zonder rijbewijs Bloos

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:26

Ik ga binnenkort even oefenen op een grote parkeerplaats en dan ook aan zo'n dag beginnen, dan kan ik lekker zelf met mn paardje op pad! Zonder afhankelijk te zijn van mijn vader..

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:27

Ik zorg wel dat ik alles door heb, voordat ik aan zo'n dag begin.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:37

Ik moet er niet aan denken eerlijk gezegd. Ik wil het ook eigenlijk dit jaar nog halen, maar dan ga ik wel meerdere lesjes nemen. Dan kan ik het allemaal nog eens goed overdenken. Lachen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:44

Ik heb het ook in 1 dag gedaan. Dat wil zeggen: een dag plus 2 uur les Haha!
In die 2 uur les neem je alle truukjes even door (hoe zit het nou precies met het achteruitrijden en zo....) en 2 weken later een hele ochtend les met aansluitend het examen.
En dat ging best, ben gewoon in 1 keer geslaagd. In mijn examen lag de nadruk beduidend meer op m'n algemene rijvaardigheid dan op de verrichtingen ( heb nl 1 bochtje achteruit moeten rijden, en dat nog niet eens helemaal...)

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:10

In 1-dags cursus gedaan en ik ben ook in een keer geslaagd Haha!
Ik denk dat het heel persoonlijk is de één raad het je aan de ander
weer niet Knipoog
Meestal moet je een testrit maken om te kijken wat je het beste kunt doen, heel veel succes bij het maken van je keuze!!

Miranda40

Berichten: 2446
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Bij de goudkust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:06

Ook ik ga er aan geloven. Heb een kadobon tijdens CH gewonnen voor 2 uur rijles E achter B. Ga eerst met een stalmaatje even oefenen op een grote parkeerplaats. Daarna de 2 uurtjes en die week daarna een hele dag. Moet dan toch wel lukken!!! Zie het niet zitten om weer zoveel dagen te gaan lessen!!! Duimen dus!!!

De letters van jouw naam staan in onze harten geschreven. We dragen je met ons mee; voor altijd blijf je in ons leven. Rust zacht lieve Casper Y;( 1 september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=BpLcfQcCKp4
Als leven lijden wordt, is het tijd om lost te laten. Javelin je mag genieten van de eeuwige groene weilanden Y;( 01.06.1991 - 01.03.2013

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 16:32

En hoe lang hadden jullie je rijbewijs toen je eraan begon?

Groetjes Nicole

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 16:38

Ik had m'n rijbewijs bijna 4 jaar Lachen

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 17:27

even ter vergelijking....hoeveel kost zo'n grapje in Ned. ? een uur les en het examengeld ?
Hier kost het ongeveer 60euro per uur (je wordt geacht 8 uur les te nemen ! + 36euro examengeld)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:22

Wow, 30 euro examengeld Wow! Mij kostte het aanvragen E200.....
Lesgeld is wel wat goedkoper, lag bij mij rond E50 per uur. Maar al met al ben jij goedkoper uit

Ik had trouwens m'n rijbewijs al een aantal jaar.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:30

Ik betaalde voor een dagcursus met alles erbij € 454,- (6 uur praktijkles half uur pauze, half uur theorie en dan examen)

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:30

Ik heb m'n rijbewijs ook al 14 jaar hoor !
En ik rij bijna wekelijks met aanhangers, ook achteruit (mest natuurlijk) dus je snapt dat ik het liefst wel eventjes 2-3 uur les zou nemen en dan examen doen..........maar helaas, het schijnt dat de rijscholen hier hebben afgesproken minimaal 8 uur les te geven Boos! .........maar vandaag had ik de dir. van een rijschool in antwerpen aan de telefoon, die wilde wel eventjes kijken of er "iets" mogelijk was Knipoog mag hem volgende week terugbellen

Geldklopperij is het gewoon ! weet je, de caravans (waarvan de meeste 1 assig) met verkeerde belading etc hebben het verpest voor ons paardenvolk ! en het ergste is dat diezelfde caravans nog steeds geen E hoeven te halen ivm de 750kg waar die meestal onder zitten !!

hoeveel lessen MOET je nemen in Ned. ??

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:30

Zelf zou ik liever geen eendaagse cursus doen, ik weet dat ik tijd nodig heb om het een en ander te laten bezinken. Een cursus verdeeld over drie dagdelen o.i.d. zou mij beter passen. Maar dat verschilt uiteraard van persoon tot persoon. Ga eens bij jezelf na hoe jij normaal gesproken het liefst vaardigheden leert - alles in één keer of steeds een beetje?

Ik weet wel dat vaak wordt gezegd dat je eerst beter een jaar rijervaring kunt opdoen voordat je je E gaat halen. Maar ook dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, hoewel praktijkervaring op de weg natuurlijk altijd in je voordeel werkt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:38

Ik heb het gewoon met losse lessen gedaan, nog nooit met een aanhanger gereden, in 1x geslaagd.
Uiteindelijk heb ik wel ongeveer net zoveel uur les gehad als met een dagcursus, maar dan dus gespreid.
Net als wat Karin zegt, je hebt de tijd om het even te laten bezinken. Ik heb heel wat bochtjes achteruit gemaakt in m'n hoofd!
Bovendien vind ik het best wel wat van je concentratie vergen dat lessen, ik was na een les van 2 uur best wel een beetje moe. Moet er niet aan denken om een hele dag te lessen en dan aan het eind van de dag, als je moe bent en je concentratie het minst is, nog even examen doen, ik zag dat echt niet zitten
Ik vond het idee dat ik het aan het eind van de dag MOET kunnen voor het examen ook niet prettig, bij losse lessen is er altijd nog wel een extra lesje tussen te plakken, als is het maar voor het zelfvertrouwen. Extra lesje is nog altijd goedkoper dan extra examen.

Nulla tenaci invia est via

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:40

Klopt het dat je voor je E weer opnieuw theorie examen moet doen?

זכור

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:07

Nee dat klopt niet.

Je krijgt wel wat theorie, maar dat is mondeling, voordat je aan het examen begint. Stelt niet veel voor, wat vragen over de papieren e.d.. Een goede instructeur heeft dat met je doorgenomen, dan is het echt een eitje.

Nulla tenaci invia est via

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:12

Margreet schreef:
Nee dat klopt niet.

Je krijgt wel wat theorie, maar dat is mondeling, voordat je aan het examen begint. Stelt niet veel voor, wat vragen over de papieren e.d.. Een goede instructeur heeft dat met je doorgenomen, dan is het echt een eitje.


Inderdaad.
Die theorie kreeg ik op een paar stencils van mijn instructeur.
Ik heb het in 8 uur gedaan, verdeeld over 2 dagen. Dat is me heel goed bevallen, want 8 uur op 1 dan in de auto zitten in toch erg vermoeiend.

Don't dream your life, live your dreams!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:19

Ik heb van mijn instructeur een echt theorieboek te leen gekregen, vergelijkbaar met dat voor het B-rijbewijs. Op zich wel nuttig om dat door te nemen, maar zeker niet noodzakelijk.

Nulla tenaci invia est via

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:17

Ik denk dat ik vandaag maar eens ga bellen naar de rijschool. M'n bijrijdpaard is kreupel en om nou iedere avond met m'n vriend op de bank te zitten zie ik ook niet zitten. Knipoog

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:51

ik heb informatie gevraagd bij een rijschool in de buurt en zij zeiden dat als je een dagcursus wil doen je eigenlijk toch wel aardig wat ervaring moet hebben met een aanhanger maar ze bekijken in een proefles of je geschikt bent voor zo'n dagcursus..als het goed is ga ik in september beginnen...ik ga losse lessen doen!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Berdien, Colien, eva92, Facebook, Felixity, IASCrawler, Ipsiedipsie, Knoek, Lau07, Laure, maxi90, moonsparkle, Piekosjj, Poety, redbutton, Roosch, Suliko, Suusw, Tajmahal, Telpeva, x_Jeanine_x, XxMariellexX, zonneglans en 164 bezoekers