Juridisch advies gezocht mbt ex-provider

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Juridisch advies gezocht mbt ex-provider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 22:42

Wie kan me helpen met een advies. Ik heb in januari een brief geschreven aan mijn inmiddels ex-provider Wanadoo dat ik per z.s.m. wilde opzeggen. Hoorde niets. Daarna nog een brief. Weer niets. Toen bellen en hoorde ik dat zij de Algemene Voorwaarden hadden gewijzigd en dit per email aan hun abonnees hadden gemeld. Juli vorig jaar. Bij niet tijdige opzegging (na een jaar) plakten ze er ineens nog een jaar aan vast i.p.v. één maand die in mijn actievoorwaarden staan (heb ik thuis nog).
Enfin, omdat ik de afgelopen paar maanden hun incasso liet terugboeken hebben ze me nu eindelijk als abonnee geschrapt maar eisen tot en met juli nog 60 euro abonneegeld. Ik vind onterecht, ik maak al maanden geen gebruik meer van hun diensten en heb vanaf januari 3 brieven gestuurd en meerdere malen gebeld met de Klantenservice, tevergeefs.
Wie weet raad?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132014
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:44

Ben je toevallig lid van de Consumentenbond ?
Ik denk dat ze je daar wel een nuttig advies kunnen geven

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:48

Consumentenbond beantwoord veel vragen niet, ze zullen je 99% zeker doorsturen naar Rechtsbijstand. Deze kunnen je ook een stuk beter helpen, die bekijken de stukken die je hebt ed, die kijken echt naar jouw situatie/verhaal. Consumentenbond houdt het algemeen.

Dus, als je een rechtsbijstandverzekering hebt morgen meteen bellen Lachen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 22:52

Neen...
Had een keer een akkefietje met het UWV of zo en had dit gemeld aan de Nationale Ombudsman of zo'n instantie die kan bemiddelen tussen overheid e.d. en burgers. Werd ik gebeld of ik op t.v. mijn verhaal wilde doen, niet dus! Nou is Wanadoo niet zo'n interessante zaak als toen maar ik vraag me af of een provider eenzijdig een overeenkomst kan wijzigen en dat een melding van wijziging via email kan doorgeven. Dus niet eens melding dat de opzegtermijn met een JAAR is verlengd maar gewoon dat de voorwaarden zijn gewijzigd. Ik kan me dus die hele email van blijkbaar een jaar geleden niet herinneren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:54

Welkom in de wondere wereld van Casema............... gekmakend......... een ding als raad.

Er is een groep mensen die zich vereeningd hebben met klachten.

Even zoeken op Internet en je hebt ze. Wellicht kunnen die je verder helpen

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 23:00

Geen Casema GK maar grrrh Wanadoo, ik kan de naam amper meer typen Boos!
Ze gaan nu dreigen met incassomaatregelen, als je niet meer betaalt schrikken ze ineens wakker....
Ik ga ook zoeken op internet maar nu even niet meer, volgens mij komt er nu een leuke nieuwe Engelse serie op tv...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:02

Wanadoo........ is casema Haha! Haha! Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:03

Niet betalen, laat ze maar komen. In veel gevallen laten ze het zitten omdat die 60 euro hun te veel moeite gaat kosten om het terug te halen. Ze hebben ook nog andere dingen aan hun hoofd. Zo heeft een klasgenoot van me ongeveer het zelfde probleem met @home gehad. Al ging het hier om 2 maanden van 40 euro ongeveer. 80 Euro in totaal dus. Nooit niets meer van gehoord.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 23:05

Nog steeds dan? Dacht dat het een aparte tak geworden was in de loop der tijd.... Flutbedrijf dus qua klantvriendelijkheid, miscommunicatie en Klantenservice die je vertelt dat je maar moet schrijven (zij weten het ook niet) waarop je never antwoord krijgt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:06

met opzeggingen ed. stuur ik altijd een aangetekende brief, dan heb je bewijs. heb je nu niets meer aan en ik vermoed dat je eraan vast zit als je het niet kan aantonen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:12

Tja je kunt het beste de algemene voorwaarden eens goed nalezen. En dan niet de nieuwe maar degene die je destijds gekregen hebt.

Tenminste ik neem aan dat de nieuwe opzegtermijn in de algemene voorwaarden staat?

Vorig jaar hebben we bij de rebrand van dutchtone naar orange ook een wijziging gehad van de opzegtermijn (niet zo extreem als hier hoor gewoon van 1 mnd naar 2 mnd Haha! ) Deze wijziging is opgenomen in de algemene voorwaarden welke bv op de site staan. Tevens heeft iedereen een boekje ontvangen met een aantal nieuwe gegevens (zoals ook de nieuwe nummers van de klantenservice etc).

De mensen waarvan het abonnement in de eerstvolgende mnd op de wijziging afliep konden idd nog op de oude voorwaarden opzeggen maar voor de rest moest men zich toch aan de nieuwe voorwaarden houden.

Er staat namelijk duidelijk vermeldt in de algemene voorwaarden dat de provider het recht heeft om wijzigingen hierin aan te brengen.
Het is ook niet zo dat je mensen verplicht om langer te blijven je verplicht ze alleen om eerder aan te geven dat ze willen opzeggen.
Juridisch helemaal waterdicht hoor.

Alhoewel het verhaal hier natuurlijk wel wat extremer ligt.
Ik geef je helemaal gelijk maar ik ben bang dat je er weinig aan doet.
Meestal is er wel een paragraafje opgenomen in de alg. vw. dat wijzigingen eenzijdig kunnen voorkomen. Gaat het dan om een tariefsverhoging of iets dergelijks dan maakt dat contractsvrij maar in een geval van opzegtermijn heb je er officieel geen nadeel van want je hoeft zoals gezegd niet langer te blijven maar je moet gewoon eerder opzeggen.
Succes ermee en ik ben erg benieuwd hoe het afloopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:37

Wanadoo ja, fijne club NOT. Bij mijn opzegging hadden ze bedacht dat mijn opzegtermijn een maand opschoof omdat ik mijn emailadres nog gebruikt had. Dus zeg: ik zeg op voor 30 juni en de maand juli is dan mijn opzegtermijn. In de maand juli bekijk ik nog een keertje mijn email en volgens wanadoo ben ik dan weer gewoon gebruiker en schuift mijn opzegtermijn nog een maandje op. Dat zitten ze je met droge ogen te vertellen, niet te geloven die gasten. Ik heb dat niet betaald en nooit meer wat gehoord. Het is trouwens ook duur om de klantenservice te bellen, je hangt rustig minimaal 3 kwartier, à xx centjes per minuut.
Ik had nooit verwacht dat wanadoo zo slecht zou zijn, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben, voorgoed.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 01:27

Probeer het kort te omschrijven: ik nam abonnement Smartpack voor 30 uur per maand à 19,95. Was een actie van Wanadoo. Eerste paar maanden gratis. Kreeg Algemene Voorwaarden erbij geleverd, één jaar abo met 1 maand opzegtermijn. Ben ruim 1 1/2 jaar abo geweest en vroeg toen in januari 2004 wanneer ik op kon zeggen. Geen antwoord. Nogmaals brief, geen antwoord. Toen gebeld, Klantenservice zei dat AV waren veranderd en dat er emails waren uitgestuurd. Heb ik NIET gezien. En ik weet haast zeker dat er dan gewoon een berichtje is geweest van dat er wijzigingen zijn gemaakt in de AV maar NIKS over de opzegtermijn. Het is toch te gek voor woorden dat je i.p.v. 1 maand 1 jaar opzegtermijn hebt als je niet na dat jaar abo binnen 1 maand reageert. Het is allemaal zo slinks en asociaal. Ik wist in januari al dat ik adsl of kabel zou nemen dus heb volgens de richtlijnen van de AV die ik kreeg bij afsluiting van het abo netjes op tijd gereageerd, héél netjes op tijd. Je krijgt gewoon geen reactie! Volgens de AV had ik al per september 2003 kunnen opzeggen, toen was ik 1 jaar abonnee. Maar doordat ze in die maand ook de voorwaarden hebben veranderd zat ik er nog 1 jaar aan vast, zeggen ze. Dit kost alleen maar energie en frustratie. En brieven over en weer, en dat voor 60 euro wat voor hen peanuts is maar voor mij met een ww-uitkering best veel. Ik denk dat ik hun voorstel om het maar voor het gerecht te laten komen, want ik ga dit echt niet betalen. Met providers zijn zo vaak problemen...het is vaak slecht geregeld. En meldingen per email....ik heb niets ontvangen, hoe gaan zij bewijzen van wel. Per brief heb je nog bewijs, persoonlijk gericht. Ik heb al mijn brieven aan hen op schijf staan. Zij mailen blijkbaar aan "abonnees Wanadoo" of zo en daarmee is volgens hen de kous af. Maar geen juristen hier blijkbaar??

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 02:09

Als je Abbo afloopt per september en je vraagt in januarie daarop (zo lees ik het) wanneer je op kan zeggen.. dan ben je accoord gegaan met hun voorwaarden..1 jaar abo mt telkens een stilzwijgend verlenging van 1 jaar maar met de eerst besproken voorwaarden, wijzigen hun deze dan kun je per direct opzeggen...en dat heb je dus niet gedaan...tenzij hun de abokosten verhogd hebben...
hetfeit dat je een uitkeering hebt is geen excuus, hoe sneu ook....
Of jij correspondentie die per eguliere post is gegaan op schijf hebt staan is niet relevant...hun woord tegen de jouwe..evenals hun correspondentie naar jouw toe....als hun in de voorwaarden hebben staan dat dit schriftelijk gebeurd, zullen zij met de hoogste waarschijnlijkheid ook aan kunnen tonen dat dit gebeurd is...
Wat je zou kunnen doen.... Blijf vriendelijk en bel en mail.. en leg de situatie zo duidelijk mogelijk uit... dit helpt meer dan dreigen met advocaten/rechtsbijstand en de consumentenbond....

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 08:56

Ben het helemaal met Alane eens, zo als ik het lees ben je te laat geweest met opzeggen en dan zit je er aanvast.
Ik zou dan gewoon die €60.- betalen om er vanaf te zijn vind ik nog een nette oplossing, ze hadden het ook gewoon het jaar door kunnen laten lopen.
Wat ik nog wel kan bedenken, moet je eens navragen, mij is altijd verteld dat correspondentie via de email geen wettelijk bewijs is maar dat is al erg lang geleden, geen idee of dat nog zo is. Heb je geen wetswinkel o.i.d. bij je in de buurt? Die kunnen het je waarschijnlijk haarfijn uitleggen en met een uitkering zal dat je ook niets kosten.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 12:55

Ik wist dus niet dat er nog een extra jaar aan gekoppeld werd. In de Algemene Voorwaarden die ik van hen kreeg was er geen sprake van een jaar extra bij niet tijdige opzegging. Ik ben bijna anderhalf jaar abonnee geweest en dacht er gewoon met een maand opzegging vanaf te zijn.
Maar juridisch advies krijg ik hier niet Boos! dus moet ik me verder gaan oriënteren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:01

Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. Je hebt sowieso geen bewijs dat je ooit een opzegging gestuurd hebt (voortaan aangetekend versturen of faxen met verzendbevestiging). Verder lees ik bij 1 jaar abonnement met 1 maand opzegtermijn, dat je abonnement iedere keer automatisch wordt verlengd met een jaar. Je moet voor 1 maand voordat je abonnement verlengd wordt dus opzeggen, anders loop je gewoon nog een jaar mee.
Dat ze geen incassobureau/deurwaarder op je dak sturen, zou ik niet al te zeker van zijn. Ik ken bedrijven die voor minder de deurwaarder langs sturen.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:57

Zo bedoel ik het dus, wat Tessebes zegt.
En wij zijn idd. geen juridisch experts, als je echt juridisch advies wilt en je zit zo ontzettend omhoog zou ik toch echt eens naar een wetswinkel o.i.d. stappen zoals ik al zei, die zijn in de meeste gevallen voor zover ik weet gratis dus over kosten hoef je je dan ook geen zorgen te maken.

Wat betreft een incassobureau, die vragen maar een bepaald percentage van het te ontvangen bedrag dus zoveel kost het een bedrijf niet, ik kan voor €10.- al een incassobureau op iemands dak sturen als ik dat zou willen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 14:07

Nee, het contract duurde een jaar en daarna een maand opzegtermijn. Zo heb ik het zwart op wit staan. Naderhand hebben ze dat veranderd dus. Ik zit niet omhoog Tanja, maar wil weten of zijn eenzijdig voorwaarden kunnen wijzigen zonder daarvan schriftelijk kennis te geven. Met Wanadoo zijn veel problemen heb ik inmiddels gehoord. Er schijnen speciale forums te zijn dus ik zal daar mijn licht eens gaan opsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:08

Je bent te laat met opzeggen dus je hebt inderdaad geen poot om op te staan. Dan erbij, er staat meestal in de AV dat ze die mogen wijzigen. Soms zelfs zonder de consument op de hoogte te stellen.
Ik zou als ik jou was gewoon betalen want anders zit je nog meer in de ellende.
Iemand zei net dat ze voor 60 euro geen incassobureau inschakelen? Onzin!! Ze doen het voor kleinere bedragen nog wel hoor!! En terecht! Je moet gewoon betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 14:24

Misschien kun je hetzelfde advies in juridische taal krijgen op een site die gespecialiseerd is in juridische aangelegenheden in plaats van paard-gerelateerde zaken.
Je verhaal is warrig, onduidelijk en hoogstwaarschijnlijk onvolledig. IK ben dan wel geen jurist, maar ik denk dat je op basis van je verhaal gewoon pech hebt.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:49

Ik kan beamen dat ze voor kleinere bedragen incassobureau's inschakelen... Heb gisterochtend de administratie van een deurwaarder gedaan, daar zaten 'aanmaningen' van nog geen 10 euro in... En wat maakt 't ook uit? Degene die die openstaande rekening heeft moet de deurwaarder betalen! Een bedrijf heeft er weinig kosten aan...

En zoals Lovely al zegt: ook ik denk dat je gewoon echt pech hebt...

Maar ga dan naar Rechtsbijstand (zoals ik in antwoord 2 al zei...), daar kunnen ze je precies vertellen wat je wel en niet kunt, op basis van jouw situatie...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:17

De voorwaarden van Wanadoo...tenminste een gedeelte daarvan:
Citaat:
(2.3) Wanadoo heeft het recht de Algemene Voorwaarden alsmede de overige voorwaarden van de Overeenkomst en Aanvullende Diensten te wijzigen, welke wijzigingen ook gelden ten aanzien van reeds afgesloten Overeenkomsten. Wanadoo zal daarbij de redelijke belangen van de Klant in acht nemen. Deze wijzigingen treden in werking dertig dagen na schriftelijke of elektronische bekendmaking daarvan door Wanadoo, dan wel op een zodanige datum als genoemd in de bekendmaking. In geval van elektronische bekendmaking worden de berichten verzonden aan het E-mailadres van de Klant. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de Klant om regelmatig van de aan hem op dat E-mailadres verzonden berichten kennis te nemen.


Hiermee ben je dus accoord gegaan toen je een abo afsloot....dat ze dus die voorwaarden gewijzigd hebben dat mogen ze, idem vwb electronisch melden van die wijzigingen...
Je hebt na bekendmaking wijziging 30 dagen de tijd om je abo te beeïndigen en alleen ald de voorwaarden een verzwaring etc..voor de klant opleverd..

Verder worden de abo's van wannado telkens stilzwijgend met 1 jaar verlengd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de periode...
en ik vermoed dat je het daar verkeerd hebt gelezen..niet telkens een maand opzegtermijn...
naar de rechtwinkel... maar ik zou sowieso dat bedrag alleereerst betalen, als er een incassoburo mee belast wordt zal je meer moeten betalen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:11

Ik geloof trouwens dat dit soort voorwaarden bij een rechtbank geen stand hoeven te houden. Er is namelijk ook zo iets als Algemene voorwaarden die nietig verklaard worden door de rechter omdat ze zo belachelijk zijn als deze.

Algemene voorwaarden dienen dus ook aan regels te voldoen......... hoe het precies zit weet ik niet, ik weet wel dat de Kamer van Koophandel je er veel meer over kan vertellen........ ook advocaat natuurlijk.

Het lijkt mij dat geen enkel bedrijf de algemene voorwaarden zo maar even aan kan passen ook voor de lopende contracten.......

Straks zeg Wanadoo........... even de algemene voorwaarden aanpassen hoor...... effe denken.......... JA heureca!!!! Prijzen worden verdubbeld, euh levenslang abonnement...... kunnen we nog wat verzinnen..........


En Tja mevrouwtje, dat u twee maanden in de bush heeft gezeten en onze email niet heeft kunnen lezen........... tja daar kunnen wij niets aan doen....

Denk niet dat dit kan............ jullie wel????

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:22

gijsenkim schreef:
Denk niet dat dit kan............ jullie wel????


Ja hoor, dat denk ik wel. Lachen
De TS heeft getekend voor de voorwaarden die gelden bij Wanadoo.