Bloeddonor?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:09

Citaat:
Ik mag niet, heb tattoages...


Dat is alleen als je 48 na het zetten van een tattoe bloed gaat geven, zelfde dat je geen bloed mag geven als je net naar de tandarts bent geweest.Ik ben en bloeddonor en sta gerigistreerd in de beenmergdonorbank.

astra4

Berichten: 1076
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:39

Inderdaad Kaat18..ik heb al jaaaaren geleden tattoo's laten zetten..dat is geen enkel probleem Lachen
Verder gebruik ik ook medicijnen..ook geen probleem. Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je precies slikt Knipoog
Ik ben volbloeddonor..da's dus gewoon een halve liter bloed per keer..en hier is het gebruikelijk dat je zo'n 3 keer per jaar komt geven. Ben ook geregistreed in de beenmergdonorbank, maar de kans dat je daar ooit voor opgeroepen wordt is maar heel klein Lachen

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:49

Ik zou het wel graag willen, maar ik durf het niet Nagelbijten / Gniffelen
Ik ben echt als de dood voor naalden en ik voel me dan helemaal eng worden.

Alhoewel ik wel orgaandonor ben, en ze al mn organen er dus uit mogen halen na mn dood

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:16

ik ben niet als de dood voor naalden zal es effe kijken of ik hier de bloedbank van drenthe op kan zoeken je hebt me op een idee gebrach

Orgaan donor na je dood kan toch alleen als je hersendood verklaard bent. Als ik het niet goed heb corrigeer me dan maar

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:20

Fenja: Hier kan je je aanmelden...
Dat laatste weet ik niet precies, daar kan ik niks over zeggen...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:26

fenja schreef:
ik ben niet als de dood voor naalden zal es effe kijken of ik hier de bloedbank van drenthe op kan zoeken je hebt me op een idee gebrach

Orgaan donor na je dood kan toch alleen als je hersendood verklaard bent. Als ik het niet goed heb corrigeer me dan maar


Dat is in veel gevallen zo ja, maar als je "hartdood" in ziekenhuis wordt gebracht kunnen ze nog wel andere organen gebruiken maar ze moeten dan binnen 1 uur uit geloof ik.

(heb ik gezien op tv, maar als ik toch fout heb wel ff zeggen he Lachen )

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 23:39

Ze mogen veel van je organen alleen maar gebruiken als je in het ziekenhuis overleden bent. En direct na je dood door een arts hersendood bent verklaard. Je huid kunnen en mogen ze nog wel gebruiken geloof ik, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb het donorcodicil ook ingevuld, want als ik dan toch in het ziekenhuis dood ga, help ik net zo lief andere mensen. Ik merk er toch niets meer van en je word netjes dichtgemaakt, dus de nabestaanden zien niets aan je.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:20

Je moet de pil wel opgeven bij medicijnen maar dan mag je gewoon bloed geven hoor.

Als iemand naar de Bloedbank in Gouda gaat, kans dat je mijn ma hebt Lachen Die werkt daar.

Ik geef ook bloed, maar ik heb AB+, dat is redelijk zeldzaam en kunnen ze niet gebruiken voor mensen met andere bloedgroepen. Ik wordt dus erg weinig opgeroepen. Ik wil wel vaker maar dan moet ik plasma donor worden, en dan zit je redelijk lang en moet ik naar een andere plaats.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:44

Kaat18 schreef:
Dat is alleen als je 48 na het zetten van een tattoe bloed gaat geven, zelfde dat je geen bloed mag geven als je net naar de tandarts bent geweest.Ik ben en bloeddonor en sta gerigistreerd in de beenmergdonorbank.


48 uur? Ik heb begrepen dat je minimaal een jaar geen bloed mag geven na het zetten van een tattoo.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:56

er is eigenlijk geen enkele reden dat ik geen bloeddonor ben. Ik ben niet bang, gezond en heb geen tattoo's. Heb ook nog eens een makkelijke bloedgroep. Ik ga mezelf maar eens aanmelden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:05

lies schreef:
48 uur? Ik heb begrepen dat je minimaal een jaar geen bloed mag geven na het zetten van een tattoo.


Dat klopt, volgens de site die Carlaa geeft:
Citaat:
Wanneer kunt u
tijdelijk
geen bloed geven:
Tatoeages, piercings en acupunctuur
U kunt minimaal twaalf maanden geen bloed geven

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 16:55

MargaV schreef:
er is eigenlijk geen enkele reden dat ik geen bloeddonor ben. Ik ben niet bang, gezond en heb geen tattoo's. Heb ook nog eens een makkelijke bloedgroep. Ik ga mezelf maar eens aanmelden.



KIJK!!!! dat vind ik super zeg!!!!

m'n complimenten! OK dan!

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:53

Mn moeder is ook bloeddonor en plasma donor, de laatste tijd mocht ze niks meer geven i.v.m te hoge bloeddruk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:56

Citaat:
piercings en acupunctuur

van die laatste 2 had ik het niet verwacht.
Kan iemand me uitleggen waarom dat het dan niet mag?

paardensuper

Berichten: 375
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 17:56

kristie schreef:
ik ook niet Bloos Ben echt super bang voor naalden als ik een prikje moet halen bij de dokter oid zit al drie weken van te voren in de stress.
Ben er echt super bang voor. Scheve mond


Ik ook niet Bloos!
Als ik een prikje bij de dokter moet krijgen dan.. Tong uitsteken
moeten 3 zusters mij vastenhouden en mijn moeder mijn arm Bloos! whahahah Tong uitsteken

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:01

runningkawa schreef:
van die laatste 2 had ik het niet verwacht.
Kan iemand me uitleggen waarom dat het dan niet mag?


Een (niet ontdekte) ontsteking is het 1e wat in me opkomt. Geen idee of het klopt.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:19

Ik weet niet of het wel mag omdat ik 2 keer per dag medicijnen slik Verward

Maar anders ga ik het wel doen!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 18:21

Nou, die inkt in je lijf lijkt me niet gezond voor je bloed, komt er natuurlijk wel in. Maar een piercing, dat is een goede vraag! Misschien het ontsmettende middel wat ze erop smeren wat natuurlijk ook voor een deel onder je huis komt? Tsja, ook maar een gokje hoor!

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 18:22

Margon schreef:
Ik weet niet of het wel mag omdat ik 2 keer per dag medicijnen slik Verward

Maar anders ga ik het wel doen!


Ik dacht dat er nog wel aardig wat medicijnen mochten, maar anders moet je ze even een mailtje sturen? Ze hebben vragenformulieren op de site waar je je vraag kan stellen!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 18:55

runningkawa schreef:
(piercing en acupuntuur)van die laatste 2 had ik het niet verwacht.
Kan iemand me uitleggen waarom dat het dan niet mag?


Dit is voor het geval er slecht ontsmet materiaal zou gebruikt zijn en je misschien besmet zou zijn met HIV. Daarom moet je eerst de wachtperiode uitzitten, vooraleer je weer bloed mag geven. Bij elke bloed/plasma gift word je getest op HIV, stel dat je een besmetting had opgelopen bij piercing/acupuntuur, dan zal die na een jaar ZEKER zichtbaar zijn en kunnen ze dus je bloed nog tegenhouden voor het aan iemand anders gegeven wordt.
Anders geef je mogelijk besmet bloed door.

Dit is dezelfde reden waarom ik na elke endoscopie hier in België zes maanden moet wachten. Zou je zeggen: in het ziekenhuis zorgen ze toch wel dat alles super steriel en ontsmet is, maar daar kan altijd iets mislopen (zeer kleine kans) en als de persoon voor je dan met HIV besmet was etc etc. Ze willen gewoon ALLE mogelijke besmettingen uitsluiten, hoe klein de kans ook is.

Geeft op zich wel een gerust gevoel voor als ik ooit bloed/plasma zou moeten krijgen Knipoog

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 20:15

Ach ja, tuurlijk! Goede uitleg hoor, Leentje! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:20

Aha, eigenlijk heel logisch
Dank je wel voor de uitleg, weer wat wijzer geworden Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:12

leentje schreef:
Dit is voor het geval er slecht ontsmet materiaal zou gebruikt zijn en je misschien besmet zou zijn met HIV. Daarom moet je eerst de wachtperiode uitzitten, vooraleer je weer bloed mag geven. Bij elke bloed/plasma gift word je getest op HIV, stel dat je een besmetting had opgelopen bij piercing/acupuntuur, dan zal die na een jaar ZEKER zichtbaar zijn en kunnen ze dus je bloed nog tegenhouden voor het aan iemand anders gegeven wordt.
Anders geef je mogelijk besmet bloed door.


Ik denk dat het ook ter preventie is van Hepatitis?

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 21:31

Tyrza schreef:
Ik denk dat het ook ter preventie is van Hepatitis?

Het is lijkt me idd ter preventie van alle (gevaarlijke) ziektes die je zou kunnen doorgeven, maar ik neem aan dat leentje dat ook bedoelde Lachen De wachttijd van minstens een jaar is wél specifiek voor HIV omdat je zo'n besmettign pas na een bepaalde tijd kunt waarnemen.

Ik denk dat één van de redenen is dat ze er zo streng mee zijn is dat het eerder (ergens jaren '80) een aantal keer is voorgekomen dat er per ongeluk HIV-positief bloed werd gedoneerd en men dus nu wéét hoe snel het mis kan gaan en die miserie wil voorkomen.