Juridisch advies gezocht mbt ex-provider

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:24

Ja maar die voorwaarden kunnen aangevochten worden.......... zeker als tussentijds de voorwaarden gewijzigd kunnen worden.

Ik weet dat er een lijst is met bedrijven met dubieuze voorwaarden....... en daarmee kan je gewoon naar de rechter en die voorwaarden aan laten vechten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:28

Algemene voorwaarden: Redelijk? Of onredelijk bezwarend?

De inhoud van uw algemene voorwaarden mag niet onredelijk bezwarend zijn voor de wederpartij.
De wet hanteert een zwarte lijst en een grijze lijst. Deze lijsten geven de eisen aan waaraan uw algemene voorwaarden moeten voldoen als u zaken doet met consumenten.

De lijsten zijn niet rechstreeks van toepassing op overeenkomsten in het zakelijke verkeer. Toch is het verstandig als u rekening houdt met deze lijsten bij het opstellen van uw algemene voorwaarden.

De zwarte lijst bestaat uit bepalingen die per definitie verboden zijn. De grijze lijst bevat bepalingen die zich bewegen op de grens van het onredelijke. Bij deze bepalingen moet u aan kunnen tonen dat het gebruik in uw specifieke situatie niet onredelijk is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:29

Bij de bepaling van wat redelijk is bij het gebruik van algemene voorwaarden, hanteert de wet een zwarte en een grijze lijst.
De zwarte lijst bestaat uit bepalingen die per definitie verboden zijn in het gebruik bij algemene voorwaarden. De grijze lijst bevat bepalingen die zich bewegen op de grens van het onredelijke. Bij deze bepalingen moet u aan kunnen tonen dat het gebruik in uw specifieke situatie niet onredelijk is.

Zwarte lijst
Grijze lijst


Zwarte lijst (artikel 236, BW6)
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
a. dat de wederpartij geheel en onvoorwaardelijk het recht ontneemt de door de gebruiker toegezegde prestatie op te eisen;
b. dat de aan de wederpartij toekomende bevoegdheid tot ontbinding, zoals deze in afdeling 5 van titel 5 is geregeld, uitsluit of beperkt;
c. dat een de wederpartij volgens de wet toekomende bevoegdheid tot opschorting van de nakoming uitsluit of beperkt of de gebruiker een verdergaande bevoegdheid tot opschorting verleent dan hem volgens de wet toekomt;
d. dat de beoordeling van de vraag of de gebruiker in de nakoming van een of meer van zijn verbintenissen is te kort geschoten aan hem zelf overlaat, of dat de uitoefening van de rechten die de wederpartij ter zake van een zodanige tekortkoming volgens de wet toekomen, afhankelijk stelt van de voorwaarde dat deze eerst een derde in rechte heeft aangesproken;
e. krachtens hetwelk de wederpartij aan de gebruiker bij voorbaat toestemming verleent zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen op een der in afdeling 3 van titel 2 bedoelde wijzen op een derde te doen overgaan, tenzij de wederpartij te allen tijde de bevoegdheid heeft de overeenkomst te ontbinden, of de gebruiker jegens de wederpartij aansprakelijk is voor de nakoming door de derde, of de overgang plaatsvindt in verband met de overdracht van een onderneming waartoe zowel die verplichtingen als de daartegenover bedongen rechten behoren;
f. dat voor het geval uit de overeenkomst voor de gebruiker voortvloeiende rechten op een derde overgaan, ertoe strekt bevoegdheden of verweermiddelen die de wederpartij volgens de wet jegens die derde zou kunnen doen gelden, uit te sluiten of te beperken;
g. dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort;
h. dat voor het geval bij de uitvoering van de overeenkomst schade aan een derde wordt toegebracht door de gebruiker of door een persoon of zaak waarvoor deze aansprakelijk is, de wederpartij verplicht deze schade hetzij aan de derde te vergoeden, hetzij in haar verhouding tot de gebruiker voor een groter deel te dragen dan waartoe zij volgens de wet verplicht zou zijn;
i. dat de gebruiker de bevoegdheid geeft de door hem bedongen prijs binnen drie maanden na het sluiten van de overeenkomst te verhogen, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden;
j. dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing van meer dan een jaar;
k. dat de bevoegdheid van de wederpartij om bewijs te leveren uitsluit of beperkt, of dat de uit de wet voortvloeiende verdeling van de bewijslast ten nadele van de wederpartij wijzigt, hetzij doordat het een verklaring van haar bevat omtrent de deugdelijkheid van de haar verschuldigde prestatie, hetzij doordat het haar belast met het bewijs dat een tekortkoming van de gebruiker aan hem kan worden toegerekend;
l. dat ten nadele van de wederpartij afwijkt van artikel 37 van Boek 3, tenzij het betrekking heeft op de vorm van door de wederpartij af te leggen verklaringen of bepaalt dat de gebruiker het hem door de wederpartij opgegeven adres als zodanig mag blijven beschouwen totdat hem een nieuw adres is meegedeeld;
m. waarbij een wederpartij die bij het aangaan van de overeenkomst werkelijke woonplaats in een gemeente in Nederland heeft, woonplaats kiest anders dan voor het geval zij te eniger tijd geen bekende werkelijke woonplaats in die gemeente zal hebben, tenzij de overeenkomst betrekking heeft op een registergoed en woonplaats ten kantore van een notaris wordt gekozen;
n. dat voorziet in de beslechting van een geschil door een ander dan hetzij de rechter die volgens de wet bevoegd zou zijn, hetzij een of meer arbiters, tenzij het de wederpartij een termijn gunt van tenminste een maand nadat de gebruiker zich schriftelijk jegens haar op het beding heeft beroepen, om voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen.


Grijze lijst (artikel 237 BW 6)
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
a. dat de gebruiker een, gelet op de omstandigheden van het geval, ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn geeft om op een aanbod of een andere verklaring van de wederpartij te reageren;
b. dat de inhoud van de verplichtingen van de gebruiker wezenlijk beperkt ten opzichte van hetgeen de wederpartij, mede gelet op de wettelijke regels die op de overeenkomst betrekking hebben, zonder dat beding redelijkerwijs mocht verwachten;
c. dat de gebruiker de bevoegdheid verleent een prestatie te verschaffen die wezenlijk van de toegezegde prestatie afwijkt, tenzij de wederpartij bevoegd is in dat geval de overeenkomst te ontbinden;
d. dat de gebruiker van zijn gebondenheid aan de overeenkomst bevrijdt of hem de bevoegdheid daartoe geeft anders dan op in de overeenkomst vermelde gronden welke van dien aard zijn dat deze gebondenheid niet meer van hem kan worden gevergd;
e. dat de gebruiker een ongebruikelijk lange of onvoldoende bepaalde termijn voor de nakoming geeft;
f. dat de gebruiker of een derde geheel of ten dele bevrijdt van een wettelijke verplichting tot schadevergoeding;
g. dat een de wederpartij volgens de wet toekomende bevoegdheid tot verrekening uitsluit of beperkt of de gebruiker een verdergaande bevoegdheid tot verrekening verleent dan hem volgens de wet toekomt;
h. dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen;
i. dat voor het geval de overeenkomst wordt beƫindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;
j. dat de wederpartij verplicht tot het sluiten van een overeenkomst met de gebruiker of met een derde, tenzij dit, mede gelet op het verband van die overeenkomst met de in dit artikel bedoelde overeenkomst, redelijkerwijze van de wederpartij kan worden gevergd;
k. dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij de bevoegdheid heeft de overeenkomst telkens na een jaar op te zeggen;
l. dat de wederpartij aan een opzegtermijn bindt die langer is dan drie maanden of langer dan de termijn waarop de gebruiker de overeenkomst kan opzeggen;
m. dat voor de geldigheid van een door de wederpartij te verrichten verklaring een strengere vorm dan het vereiste van een onderhandse akte stelt;
n. dat bepaalt dat een door de wederpartij verleende volmacht onherroepelijk is of niet eindigt door haar dood of ondercuratelestelling, tenzij de volmacht strekt tot levering van een registergoed.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:34

Je denkt toch zeker niet dat ik dat allemaal ga lezen. Knipoog
Ik vind de afspraak van een abonnement voor een jaar helemaal niet zo onredelijk. Het wordt bij veel meer zaken toegepast, dus waarom bij internet niet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:40

Dat is ook niet onredelijk, helemaal niet zelfs....... wat wel onredelijk is vind ik is dat ze tussentijds de voorwaarden aan kunnen passen, en dat dan een email voldoende moet zijn om iemand in te lichten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:49

Algemen voorwaarden Planet Internet:
Citaat:
Planet Internet heeft het recht deze Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten. Wijzigingen worden schriftelijk en / of per e-mail bekend gemaakt. Zij treden in werking 30 (dertig) dagen na deze bekendmaking of op een latere datum die in de bekendmaking is vermeld.

Zo vreemd lijken me die bepaling dan toch niet.....

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:52

Maar WAT als je het niet met die verandering eens bent ???? En misschien wil ik als klant wel mijn voorwaarden wijzigen. eenziijdig..... zoals ik betaal eens per jaar achteraf Haha! Haha! Haha!.... Kan dat ook?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:22

Als je het er niet mee eens bent heb je 30 dagen de tijd om de overeenkomst te laten ontbinden.
Kun je proberen, of ze er in trappen.... Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:28

maaja je zal maar in het buitenland zitten............ ofzow Haha! Haha! Haha! Haha!

Geeft verder niks, maar ik heb altijd een beetje moeite met van die bedrijven die mij dwingen om dingen goed te vinden die ik helemaal eigenlijk niet goed wil vinden. Haha! Haha! Haha! En zeker van die energievreters als een Casema, Uvi of zo............. klantenservice......... tot aan het tekenen van het contract......... dan bestaat het niet meer Haha! Haha! Haha! Uvi.... ik ben gvd twee maanden bezig geweest om een persoon aan te telefoon te krijgen die mij met een specifieke vraag kon helpen........ maja je bent er wel mooi afhankelijk van........... BAH Haha! Haha! Haha! Uiteraard zegt dit meer over mijn moeilijke karakter dan over zo een bedrijf

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:40

of over jou karakter en een moeilijk bedrijf Haha!

Als je weg bent geweest voor een bepaalde termijn en je kan dit aantonen, lijkt het mij stug dat ze dat niet accepteren als opzegging...

Ikzelf heb trouwens altijd meer moeite met aanmeldingen..ben vorige jaar geruime tijd bezig geweest om 2 contracten afgelsoten te krijgen bij telecombedrijf :/ (liep er al 1 maar wilde alles onder 1 dak)
Bij planet een mailbox verwijderen kan trouwens ook een helke onderneming zijn als je niet "inbelt" via planet...probeer dat de klantenservice eens duidelijk te maken....
Als u "inbelt" via een andere provider heeft u geen mailbox bij ons....
Als u niet kunt inbellen is uw modem kapot (heb geen modem)
Als u geen modem heeft kunt u daar en daar 1 kopen....
dan een link naar een site hoe de mailbox te verwijderen (stap 1: zorg dat u inbelt via planet internet)
En toen was ik niet meer zo vriendelijk en kreeg toen een telefoonnummer en daar was het binnen no time gepiept Haha!
waar das off-topic Haha!

Ik lees die voorwaarden niet of nauwelijks, ga me dan toch lopen ergeren... alleen opzwegtermijnen vind ik belangrijk..

Dat ze de voorwaarden kunnen wijzigen is eigenlijk ook wel normaal, anders zitten ze dadelijk met tig verschillende voorwaardes en kan het zijn dat de wijziging juist in het voordeel van de klant is of juist wettelijk verplicht is....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:56

Een jaar verlenging is zo gek niet hoor. Planet heeft geloof ik een jaar, Dutchtone ook, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En inderdaad: niet eens met de voorwaarden? 30 dagen de tijd om je contract vrijblijvend te ontbinden. Tevens hanteren de meeste bedrijven een 'eenzijdige'AV-wijziging. Het zijn voornamelijk banken die 'in minimaal 3 landelijke ochtendbladen' melding hiervan moeten maken, lijkt me ook logisch gezien de belangen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 19:53

Dank je GK, ik ga je hele stuk uitprinten. Ik denk dat mensen zoals jij die ervaringen hebben met dit soort praktijken snappen wat het punt is. Het komt gewoon te vaak voor dat je belazerd wordt. Ik wist ook niet van die zwarte en grijze lijst. Misschien is er wel een melding geweest dat Wanadoo's voorwaarden werden gewijzigd maar ik heb hem niet gezien.
Ik heb het abo afgesloten met speciale actievoorwaarden maar die zijn al snel teniet gedaan dus, een soort van overruled door de AV.
En lovely, ik ben niet warrig hoor maar je begrijpt het issue blijkbaar niet. Ik ga het ook niet meer uitleggen.
Alane, juist in de voorwaarden die jij niet leest staat de opzegtermijn, en die kan dus ieder moment aangepast worden. Wanadoo heeft duizenden klanten die behoorlijk betalen voor hun abo. Kan er dan niet een postzegel af en een A 4-tje om netjes schriftelijk kennis te geven van de wijzigingen? Nou ja, ik heb er een wijze les uit geleerd. Providers in de telecom en internet driedubbel checken.
Wat mij betreft mag de zaak hier op slot.
Bedankt voor de reacties, met name van de laatste drie bokkers!

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:03

Citaat:
Misschien is er wel een melding geweest dat Wanadoo's voorwaarden werden gewijzigd maar ik heb hem niet gezien.


dat soort dingen melden ze in hun nieuwsbrief, evenals wijzigingen in de bandbreedte, werkzaamheden enz.
ik gooide die dingen altijd ongelezen weg, tot er ook iet fout ging hier, nu spel ik ze uit!

Wat krijg je te horen als je wanadoo/casema belt: al onze medewerkers zijn in gesprek *blablabla* kijkt u op onze website...... ja als ik ze bel, heb ik geen internet, dus geen website, stelletje sukkels daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:12

Soxje, je komt warrig over terwijl je weet dat het jouw eigen fout is dat je niet op de hoogte bent. Het is volgens mij nooit anders geweest dan dat abonnementen voor een periode gelden???

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:34

volgens mij ook telkens voor 1 jaar met een opzegtermijn van 30 dagen/kalendermaand enzo...weet wel dat het soms is of was een opzegtermijn van 3 maand..(moest je minimaal 3 maand voor einde termijn opzeggen)

@smurf: leuk is dat he? moet je op www kijken terwijl je geen verbinding hebt of kunt maken...

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:32

Pervinco schreef:
Een jaar verlenging is zo gek niet hoor. Planet heeft geloof ik een jaar, Dutchtone ook, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En inderdaad: niet eens met de voorwaarden? 30 dagen de tijd om je contract vrijblijvend te ontbinden. Tevens hanteren de meeste bedrijven een 'eenzijdige'AV-wijziging. Het zijn voornamelijk banken die 'in minimaal 3 landelijke ochtendbladen' melding hiervan moeten maken, lijkt me ook logisch gezien de belangen.



euh ik moet hier toch echt even op reageren Haha! Ten eerste is het tegenwoordig orange en nee hoor een jaar verlenging gebeurd bij ons niet.
Bij ons is er een opzegtermijn van twee mnd en als het jaar verlopen is blijft gewoon deze opzegtermijn staan en loopt je abonnement door tot je het opzegt. Geen automatische verlenging dus (gelukkig niet want dan had ik geen baan meer, ik verleng namelijk de abonnementen)
Uiteraard kun je er wel voor kiezen om je abonnement te verlengen voor 1 jaar met een leuke aanbieding daarbij maar het is zeker niet zo dat dat automatisch gebeurd.

Zo weer ontopic: een eenzijdige wijziging is helemaal niet zo vreemd hoor.
Zodra het een wijziging betreft die ten nadele is bijv een tariefsverhoging maakt deze wijziging wel contractvrij. Je moet dan binnen een redelijke termijn reageren en wat redelijk is hangt natuurlijk een beetje van het onderwerp af.

Tevens is een automatische verlenging van een jaar helemaal niet zo raar. Tijdschriften/kranten etc doen niet anders. Ik heb een keer zeven weken van tevoren opzegd ipv acht bij een blad en ja hoor ik kreeg nog mooi een jaarabonnement extra. Maar goed dat was mijn eigen schuld want dat had ik kunnen weten.

Net zoals elke burger geacht wordt de wet te kennen wordt er van klanten ook enige proactief denken verwacht. Mooie nieuwe voorwaarde: elke klant wordt geacht de algemene voorwaarden te kennen Haha!

De meeste algemene voorwaarden (tenminste bij goede bedrijven Tong uitsteken ) zijn wel waterdicht. Zoals ik in mijn eerdere reactie al vermelde hebben wij vorig jaar ook een soortgelijke wijziging gehad en mensen die een half jaar later nog belden om daar onderuit te komen werd allereerst uitgelegd hoe en waarom ze zich toch aan de nieuwe opzegtermijn moesten houden. Er zaten dan natuurlijk best weleens mensen tussen die ook kwamen met argumenten op juridische basis. In zo'n geval liet ik die mensen dan alles op papier zetten en legde de brief dan voor aan de juridische afdeling. Nou dat werd dan bekeken maar ik heb geeneen situatie gehoord waarbij de klant alsnog in het gelijk werd gesteld.

Er waren dan ook niet veel mensen die daar over klaagden hoor. Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:54

Alane schreef:
@smurf: leuk is dat he? moet je op www kijken terwijl je geen verbinding hebt of kunt maken...



DAT is nog mijn grootste frustratie....... heb je geen verbinding.... en dan zo een super correcte vrouwenstem die zeg......... Voor veel gestelde vragen kunt u ook terecht op onze website............ en dat om de 30 seconden.......... goed voor een veeeeeeel te hoge bloeddruk bij kimmie Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:55

kaj schreef:
euh ik moet hier toch echt even op reageren Haha! Ten eerste is het tegenwoordig orange en nee hoor een jaar verlenging gebeurd bij ons niet.
Bij ons is er een opzegtermijn van twee mnd en als het jaar verlopen is blijft gewoon deze opzegtermijn staan en loopt je abonnement door tot je het opzegt. Geen automatische verlenging dus (gelukkig niet want dan had ik geen baan meer, ik verleng namelijk de abonnementen)
Uiteraard kun je er wel voor kiezen om je abonnement te verlengen voor 1 jaar met een leuke aanbieding daarbij maar het is zeker niet zo dat dat automatisch gebeurd.

Zo weer ontopic: een eenzijdige wijziging is helemaal niet zo vreemd hoor.
Zodra het een wijziging betreft die ten nadele is bijv een tariefsverhoging maakt deze wijziging wel contractvrij. Je moet dan binnen een redelijke termijn reageren en wat redelijk is hangt natuurlijk een beetje van het onderwerp af.

Tevens is een automatische verlenging van een jaar helemaal niet zo raar. Tijdschriften/kranten etc doen niet anders. Ik heb een keer zeven weken van tevoren opzegd ipv acht bij een blad en ja hoor ik kreeg nog mooi een jaarabonnement extra. Maar goed dat was mijn eigen schuld want dat had ik kunnen weten.

Net zoals elke burger geacht wordt de wet te kennen wordt er van klanten ook enige proactief denken verwacht. Mooie nieuwe voorwaarde: elke klant wordt geacht de algemene voorwaarden te kennen Haha!

De meeste algemene voorwaarden (tenminste bij goede bedrijven Tong uitsteken ) zijn wel waterdicht. Zoals ik in mijn eerdere reactie al vermelde hebben wij vorig jaar ook een soortgelijke wijziging gehad en mensen die een half jaar later nog belden om daar onderuit te komen werd allereerst uitgelegd hoe en waarom ze zich toch aan de nieuwe opzegtermijn moesten houden. Er zaten dan natuurlijk best weleens mensen tussen die ook kwamen met argumenten op juridische basis. In zo'n geval liet ik die mensen dan alles op papier zetten en legde de brief dan voor aan de juridische afdeling. Nou dat werd dan bekeken maar ik heb geeneen situatie gehoord waarbij de klant alsnog in het gelijk werd gesteld.

Er waren dan ook niet veel mensen die daar over klaagden hoor. Knipoog



Maar als ik als bedrijfsmatige klant zeg......... ik betaal eens per jaar achteraf.......... en dat staat in mijn betalings en leverings voorwaarden of in mijn algemene voorwaarden....... hoe zit dat dan?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:17

Ik wil nog wel even wat toevoegen. Je kunt beter je brieven aangetekend versturen dan heb je een bewijs en weet je zeker dat ze aankomen. Niemand kan het dan nog ontkennen! Verder kan een incasso bureau alleen maar dreigen en verder niets. Ze kunnen niet aan je bankrekening komen of spullen inbeslag nemen. Als je niet betaald en ze willen het geld gaan verhalen is daar een uitspraak van de rechter voor nodig. En denk niet dat ze het voor zo'n bedrag daarop aan laten komen. Wel is het verstandig om juridisch advies in te winnen. Kijk eens op het prikbord van www.advocaten.pagina.nl kan je je vraag stellen! Of anders bureau voor rechtsbijstand.

succes!!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:30

Flower, nogmaals... De verliezer moet alle kosten betalen, dus evt. een incassobureau en de complete rechtszaak. En zo sterk staat TS geloof ik niet...

(Kaj, ik pb je even Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:42

Kim, als je aanbieder/leverancier bent, dan moet je algemene voorwaarden opstellen en overleggen; als afnemer heb je die verplichting niet. Daarom kan een leverancier die AVw wel wijzigen en een afnemer niet. AVw moet je niet zien als een wederzijdse overeenkomst namelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:43

Lovely schreef:
Kim, als je aanbieder/leverancier bent, dan moet je algemene voorwaarden opstellen en overleggen; als afnemer heb je die verplichting niet. Daarom kan een leverancier die AVw wel wijzigen en een afnemer niet. AVw moet je niet zien als een wederzijdse overeenkomst namelijk.


aha............... ook flauw eigenlijk Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:46

Best flauw, maar er staan ook een hoop regeltjes in die de afnemer kunnen beschermen. Dat soort regels staan ook in de wet, zoals dat een leverancier bijv. altijd verplicht is om zijn product 'functionerend' af te leveren en dat soort dingen.
Als koper hoef je alleen maar te betalen, dat is echt simpeler hoor.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:48

Haha Lovely ik moest je bericht twee keer lezen voor ik begreep dat je Kim bedoelde als in G&K.

Ik heet zelf namelijk ook Kim Haha!

Maar idd je geeft het antwoord al, het is als afnemer/klant niet mogelijk om zelf je algemene voorwaarden te maken (zou wel leuk zijn!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:01

Al die Kimmen Haha!.