Drugs aan je kids toestaan of verbieden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:18

het is eigenlijk onzin dat als je als ouders het zou verbieden (en duidelijk uit kan leggen waarom), dat het dan spannender is voor de kinderen het toch te doen.

de ouders hebben dan niet duidelijk genoeg gemaakt waarom het verboden is, of het kind waardeert de mening van de ouders niet.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:27

Pff dit is moeilijk. Ik heb zelf gebruikt, en niet zo'n beetje ook. Mijn moeder en ik hebben het nooit over drugs gehad, en ik ben ook heel vrij opgevoed. Toch doe je het stiekem omdat je niet wil dat je je ouders teleursteld. Ik heb haar veel pijn gedaan toen ze erachter kwam, en dat deed echt zeer. Ik was overigens al ouder en woonde op al op mezelf, maar toch voelt dat rot.
Ik weet dat verbieden averechts werkt, maar ik zou niet willen dat mijn kinderen (die er wrs nooit komen Haha! ) ooit drugs gaan gebruiken. Maar hoe ik dat voor elkaar moet zien te krijgen, geen idee

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:28

Oscar schreef:
Ik denk dat het een ilusie is om het uberhaupt te kunnen verbieden
Oke, je kunt zeggen dat het niet mag....... maar of het dan ook niet gebeurt?



Hier ben ik het wel mee eens.

Mijn ouders hebben het nooit verboden, ik heb er wel ermee geexperimenteerd. (zowel soft als hard, gèèn hero of zoiets moge dat duidelijk zijn)
Alles leuk en aardig, ik heb er een hoop van geleerd en genoeg gezien wat het met je kan doen. Ik heb het ook zo weer aan de kant gezet, zonder problemen of behoeftes naar meer...

Ik zou m'n kinderen goede voorlichting geven (en zeggen dat ik het liever niet heb ivm hun gezondheid en veiligheid), maar de keuze ligt bij hun.
Om te zorgen dat ze het echt niet doen zou je ze iedere dag/avond binnen moeten houden met de deur op slot en dat zie ik ook niet zitten...

Het idee dat sommige mensen hebben, dat hun kinderen het niet of nooit zouden doen vind ik erg onrealistisch.
Ik heb genoeg leeftijdsgenootjes gezien, waarvan de ouders kun kind de hemel in prezen en dat die nooit zoiets zouden doen. Maar IK zag ze in het weekend tijdens het stappen (en geloof mij, dat waren wandelende 'apothekers')....

Zegt niet dat ieder kind het doet, maar om vol overtuiging te zeggen dat ze het niet doen vind ik niet reeël...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:30

SuperPepeijn schreef:
het is eigenlijk onzin dat als je als ouders het zou verbieden (en duidelijk uit kan leggen waarom), dat het dan spannender is voor de kinderen het toch te doen.

de ouders hebben dan niet duidelijk genoeg gemaakt waarom het verboden is, of het kind waardeert de mening van de ouders niet.


Maar wat als ouders WEL duidelijk maken waarom het niet mag? Dan werkt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:53

Floortje Bloem en Christiane F laten lezen, vervolgens uitleggen dat jij als ouder niet wilt dat je kind ook die kant op gaat en daaraan verbind je een verbod. De sanctie bestaat eruit dat je je kind subiet de straat op sodemietert als die besluit dat drugs belangrijker zijn dan het ouderlijk huis.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:03

Citaat:
De sanctie bestaat eruit dat je je kind subiet de straat op sodemietert als die besluit dat drugs belangrijker zijn dan het ouderlijk huis.


maar dat is toch ook geen oplossing, dan zou het daardoor juist de verkeerd gaan. Als je je kind dat een beetje expirimenteerd de straat opgooit, is de kans dat het een drugsprobleem wordt juist extra groot. Daarbij geloof ik ook niet dat je er als ouder dan een goed gevoel overhoud aan het hele gebeuren, zo van, dat is mooi opgelost.

Bedoel trouwens niet dat je een echte junk maar in huis moet laten wonen, maar iemand van 15 die een keer blowt juist wel denk ik.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:05

Sorane schreef:
Verbieden!!!
Als je je kinderen goed en correct opvoed zullen ze het ook niet stiekem doen.
Mijn ouders hebben het mij, mijn (nu 21jarige) zusje en mijn (nu 12 jarige) broertje altijd verboden. Geen van ons drieen heeft er ooit wat mee gedaan. Ook niet stiekem...


Wat een bullsh*it..sorry hoor... Mijn moeder heeft me geweldig opgevoed, ik ben trots op haar hoe ze het heeft aangepakt. Alleen..ik was een enorm lastige puber die genoeg stiekem probeerde, en wilde proberen.. daar ben je puber voor.. Dat jullie zo lief zijn, hoeft niet te betekenen dat mensen die wél iets stiekem doen niet goed zijn opgevoed.. Kom op zeg..

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:09

Ik zopu het mijn kind neit verbieden......
Alle kinderen komen in de probeer fase......ze proberen roken, alcohol en sommigen ook drugs...dit hoort bij de leeftijd..
En je kan het je kind wel verbieden maar dat helpt toch neit, je kunt je kind niet dag en nacht in de gaten houden...

Ik zou er samen voor gaan zitten en erover praten...
Hoe ze er dan op reageren zien we wel weer.
Nou is het neit de bedoeling dat ze aan de pillen gaan enzo, maar als ze een jointje willen proberen heb ik liever dat ze het thuis doen....dan ben ik erbij als er wat gebeurd Lachen

Scheelt trouwens vaak een hoop hoor als het thuis mag is het als gauw minder aantrekkelijk....

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:11

bakkie schreef:

Scheelt trouwens vaak een hoop hoor als het thuis mag is het als gauw minder aantrekkelijk....


Dat zeker weten Haha!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:12

Sorane schreef:
Maar wat als ouders WEL duidelijk maken waarom het niet mag? Dan werkt het wel.


Niet iedereen is een brave puber......dat gaat je later nog tegenvallen dan hoor!!
De keuze is aan het kind te luisteren of dat niet te luisteren....heeft niks emt opvoeding te maken...
Ook al voed je je kind goed op...wil niet zeggen dat ze overal naar luisteren en overal ja en amen op zeggen....
Ze zijn puber en willen alles proberen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:12

Misja schreef:
Wat een bullsh*it..sorry hoor... Mijn moeder heeft me geweldig opgevoed, ik ben trots op haar hoe ze het heeft aangepakt. Alleen..ik was een enorm lastige puber die genoeg stiekem probeerde, en wilde proberen.. daar ben je puber voor.. Dat jullie zo lief zijn, hoeft niet te betekenen dat mensen die wél iets stiekem doen niet goed zijn opgevoed.. Kom op zeg..

Het ging toch om meningen hier?

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:13

Misja schreef:
Dat zeker weten Haha!


in het begin vinden ze dat leuk, later neit meer...

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:13

Ik verbied het ze , maar wel op een manier waarom ze begrijpen waarom ik het ze verbied. En als ze het willen proberen dan mag het alleen hier thuis.. waarom ? dan ben ik erbij als het mis gaat

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:14

Sorane schreef:
Het ging toch om meningen hier?


Ja, en het steekt me als je zegt dat mensen die goed en correct opgevoed zijn nooit iets zullen proberen. Dan zeg je dus eigenlijk doodleuk dat ik niet netjes en correct opgevoed ben.. en dat maakt me eigenlijk best wel boos (maar goed, dat kun jij niet weten ook verder).

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:15

Citaat:
bakkie schreef:


Scheelt trouwens vaak een hoop hoor als het thuis mag is het als gauw minder aantrekkelijk....


Dat zeker weten


ik weet niet of dat waar is
waarom roken kinderen van rokende ouders dan vaker dan kinderen van niet rokende ouders, toch het voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:18

Misja schreef:
Ja, en het steekt me als je zegt dat mensen die goed en correct opgevoed zijn nooit iets zullen proberen. Dan zeg je dus eigenlijk doodleuk dat ik niet netjes en correct opgevoed ben.. en dat maakt me eigenlijk best wel boos (maar goed, dat kun jij niet weten ook verder).


Mooi Haha! Dat is namelijk mijn mening. Even goede vrienden.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:28

Ik was 13 toen ik begon met blowen. Heb het een hele tijd gedaan. Ben ermee gestopt omdat ik er gewoon zat van was...
Mijn moeder blowde ook, maar dat was een soort van medicatie voor haar. We hebben het er nooit echt over gehad, maar ze weet dat ik het heb gedaan en dat als het fout was gegaan ik het haar verteld zou hebben.
Bij mijn eigen kinderen zou ik erover praten. En ze aanbiedern dat als z ehet willen proberen dat ze het samen met mij doen, of in elk geval waar ik bij ben. Dan ben je in een vertrouwde omgeving en er is iemand bij die kan ingrijpen mocht het te ver gaan.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:29

dana schreef:
maar dat is toch ook geen oplossing, dan zou het daardoor juist de verkeerd gaan. Als je je kind dat een beetje expirimenteerd de straat opgooit, is de kans dat het een drugsprobleem wordt juist extra groot. Daarbij geloof ik ook niet dat je er als ouder dan een goed gevoel overhoud aan het hele gebeuren, zo van, dat is mooi opgelost.

Bedoel trouwens niet dat je een echte junk maar in huis moet laten wonen, maar iemand van 15 die een keer blowt juist wel denk ik.


Idd zo is het bij mijn ex vriend ook gegaan! Mocht nooit wat van zn ouders echt niks, moest om 12 uur thuis zijn e.d. dingen! Want owh hij was zo geweldig volgens hun! Deed VWO had allemaal goede cijfers (8ens en 9ens) werd werkelijk de hemel ingeprezen!
Toen hij 1x een blowtje had in zn jas was het bonje uiteraard. Toen ook nog een x pillen en werd hij uit huis gezet! Lekkere ouders dus. Is helemaal de verkeerde kant opgegaan, in aanraking met junks geweest. Op een gegeven moment heb ik m zien zitten op het CS, spuiten, cocaine alles deed hij! Heeft in diverse inrichtingen etc. gezeten!! Leuk hoor gooi je kind maar op straat! Heel slim

Maar ja das mijn mening, een ieder moet zelf weten hoe die zn kids opvoed!
Ipv dat ze hem gewoon hadden geholpen met zn probleem en erover hadden gepraat had het vast een andere gozer geweest/geworden! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:35

Ik geloof meer in voorlichten dan in verbieden.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:36

Idd Sonja! Dat lijkt me ook de beste oplossing! Ben het helemaal met je eens!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:36

denk toch wel dat de meest anders zullen reageren, wanneer je eenmaal zelf kinderen heb Lachen , die wil je nou eenmaal behoeden voor misstappen, laten we dit weer bespreken als jullie ook allemaal puber kinderen hebben Haha! Want ik denk als je eenmaal kinderen heb, je mening over een hoop dingen veranderen. Tong uitsteken Teminste bij mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:45

Waarom zou je iemand die de keuze heeft gemaakt dat drugs belangrijker zijn dan wat dan ook in het leven, nog langer onderdak bieden?? Als je de keuze hebt tussen een veilig thuis en drugs, waarom zou je dan voor drugs kiezen???

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:50

dana schreef:
ik weet niet of dat waar is
waarom roken kinderen van rokende ouders dan vaker dan kinderen van niet rokende ouders, toch het voorbeeld.


Ik ben juist niet gaan roken doordat mijn ouders beiden rookten. Ik vond het zo enorm stinken dat ik meteen geen behoefte had om te roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:55

Lovely schreef:
Waarom zou je iemand die de keuze heeft gemaakt dat drugs belangrijker zijn dan wat dan ook in het leven, nog langer onderdak bieden?? Als je de keuze hebt tussen een veilig thuis en drugs, waarom zou je dan voor drugs kiezen???


Ik denk dat je inderdaad gerust consequenties kunt verbinden aan het ongewenste gedrag. Hebben mijn ouders ook gedaan. Drugs en alcohol? Zelf weten (goed voorgelicht) maar niet zolang je onder ons dak woont...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:57

Mijn ouders rookten allebei, m'n vader is inmiddels gestopt (maar ik denk dat m'n moeder zijn portie ook heeft overgenomen Verward )

Ik en m'n zusje roken beiden niet, ook nooit gedaan (tenminste ik, m'n zusje weet ik natuurlijk niet 100% zeker)

Roken vind ik echt zoooo goor, je kleren stinken, je stinkt uit je grotje...

Nee, bah ik heb daar echt noooit behoefte aan gehad, m'n vrienden bleven het aanbieden tot ze doorhadden dat bij nee, ook echt nee is...