Drugs aan je kids toestaan of verbieden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Drugs aan je kids toestaan of verbieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:43

jah kwam gisteren een discussie van op tv. op nederland met de titel "wat zou jij doen?" Dus met deze stelling. Wat zou jij doen? Je kinderen het later verbieden of toestaan zonder dat je het stimuleert... en wat heb je zelf wel eens gepakt of gebruikt? Viel het mee of tegen?

Oftewel... je mening over drugs Lachen

Dacht er namelijk aan hoe ik later zou kunnen doen tegen m'n kinderen als ik erachter zou komen. Ben zelf een zo-soms-als-ik-er-zin-in-heb-of-op-een-feestje-gebruiker Lachen en hou het dus netjes in de hand. Zonder dat ik leip ga lopen doen ofzo. Maar goed... je kids... zou het niet meteen willen verbieden maar stimuleren lijkt me ook niet okej. Wat vind jij?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:48

Oei... Ik geloof niet dat ik zou staan te springen als mijn kind thuiskwam met de mededeling dat hij/zij een joint had gerookt... In mijn pubertijd heb ik nogal wat ge-experimenteerd met soft-drugs, met de nodige nare ervaringen, en ik zou het een akelige gedachte vinden dat mijn kind zich daaraan zou begeven...
Ik neig toch naar verbieden, al is dat nooit helemaal reeel, en misschien zou ik uiteindelijk toch een soort gedoogbeleid gaan voeren.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:48

Verbieden.

Ik zou veel goed vinden, maar drugs is voor mij echt over de grens. Ik ben er ook niet op uit dat ze zoiets stiekem gaan doen, ik wil wel eerlijkheid. Ik zal zeker niet een zeikerd zijn die niks goed vind, maar dit gewoon niet. Punt uit!

Overigens heb ik zelf nog nooit drugs gebruikt en ik rook trouwens ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:49

Verbieden, ook voor volwassen
Ze zijn in Nl helemaal gek geworden met alles maar toe laten.

MarteniqueJarig
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:49

Moeilijk, ik denk dat als je het al moet gaan verbieden op het moment dat je kids al gebruiken je te laat bent. Ik denk dat je dat al zoenzo in je opvoeding mee gekregen moet hebben.
Ik hoef het niet(wat anderen doen moeten zij weten als het maar niet bij mij in de buurt doen) ik hoef die troep niet...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:52

Ik ga er even vanuit dat we het over softdrugs hebben.......

Ik denk dat het een ilusie is om het uberhaupt te kunnen verbieden Knipoog
Oke, je kunt zeggen dat het niet mag....... maar of het dan ook niet gebeurt ?
Tot op een zekere leeftijd heb je misschien nog wat controle over wat kinderen / pubers uitspoken, maar er komt een tijd dat ze geconfronteerd worden met de grote boze buitenwereld.
Verbieden heeft dan imo. geen zin meer.
Mijn opa zei altijd: "afraden is aanraden".
Met andere woorden: hoe vaker iets verboden wordt, hoe interessanter het wordt.
Ik denk dat het echt iets van nu is om zo af en toe een jointje te roken oid.
De tijden zijn veranderd en een hele nacht doorswingen op een glaasje Punica zit er niet meer in *LOL*

Ik heb zelf overigens nog nooit drugs gebruikt en ben ook niet van plan om dat ooit te doen.
Stel dat ik er misselijk van wordt, dan gaat mijn grootste nachtmerrie in vervulling (ik heb een broertje dood aan overgeven Haha!).

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:59

Oscar schreef:
Stel dat ik er misselijk van wordt, dan gaat mijn grootste nachtmerrie in vervulling (ik heb een broertje dood aan overgeven Haha!).





Haha dat heb ik ook, ik durf ook niet zoveel alcohol te drinken omdat ik bang ben dat ik dan moet overgeven Haha!

Ik zou het niet verbieden, maar mijn kinderen wel heel goed inlichten over de gevolgen van drugs en evt. een video erover laten zien.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:07

Als je het verbied, is het alleen nog maar spannender om te doen.

Moet een tijd geleden wel lachen, ik dronk thuis 1 glaasje wijn, en mijn moeder zei: oww Lyd kijk je uit dat je niet gaat zingen.... ( *LOL* )
Haha, ach ik laat ze wel in die waan Verward

Ik zou mijn kinderen gewoon voorlichting geven enzo. Ik bedoel iedereen zuip weleens zoveel dat hij moet kotsen. Daar leer je alleen maar van. Lachen

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:10

Ik zou het niet verbieden. Als je het verbied wordt het vaak nóg leuker/spannender/interessanter om het uit te proberen. En als ze het echt willen zullen ze het toch wel stiekum doen. Maar alles toelaten zou ik ook weer niet doen. Ik zou ze denk ik gewoon zo veel mogelijk van de straat houden, en voorkomen dat ze 'verkeerde vrienden' krijgen.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 21:11

Citaat:
Haha dat heb ik ook, ik durf ook niet zoveel alcohol te drinken omdat ik bang ben dat ik dan moet overgeven


Hahaha jah herken et idd. Drink ook nooit veel. Of in ieder geval zo veel (of eigenlijk weinig) zodat het net genoeg is zodat ik me wel wat losser voel maar niet aangeschoten. En zo geldt het voor mij ook met drugs... gebruik erg met mate. Sowieso niet in combinatie met alcohol en alleen als ik me goed voel en goed gegeten en geslapen heb. Dus fit ben.
Al snap ik dat mensen vinden dat drugs sowieso slecht voor je zijn. Je weet namelijk dat er slechte stoffen inzitten, maar nooit hoeveel.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:12

indien dit over softdrugs gaat: ik zou het ze niet verbieden.

Ik ben zelf heel vrij opgevoed, mijn moeder is heel open, ook wat softdrugs/sex ed betreft, en heeft mij dan ook goede voorlichting gegeven. Het enige wat tegen die vrijheid overstaat, is dat ik eerlijk tegen haar moet zijn, dus als ik bijv. een jointje rook, dat ik het haar eerlijk vertel, en wat ik er van vond ed.
Toen ik een jaar of 15 was heb ik eens een jointje gerookt en het eerlijk verteld aan mijn moeder júist omdat ze er zo open over is, en ik het dus niet stiekem hoefde te doen omdat ik wist dat ze niet boos zou worden.
Ik vond het niet veel aan en dat vertelde ik haar ook. Maar ik ben van mening dat dit beter werkt dat het te verbieden, als het stiekem is is het denk ik voor veel jongeren veel spannender, en áls ze het dan zo lekker vinden en er mee door willen gaan zullen ze het niet aan hun ouders vertellen omdat ze bang zijn voor straf, terwijl in het geval van mijn moeder ze waarschijnlijk eerder op de hoogte was geweest van het hoge drugsgebruik, omdat ik er niet bang voor ben dat ze boos wordt als ik haar om raad/hulp vraag.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:17

Verbieden...

Maar niet gewoon alleen maar verbieden... Plaats laten voor conversatie... Ik zou uitleggen waarom ze het niet mogen, wat het met je doet en wat het verstandigst is om te doen als je ermee geconfronteerd wordt...

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:28

Ik ben erg tegen drugs, dit omdat ik vroeger zelf geexpirimenteert heb hiermee, dan wel geen harddrugs ofzo, maar heb er erg nare ervaringen mee. Heb ook weleens een oude vriendin van mij in coma daardoor laten ophalen door de ambulance..

Ik zou net als Natalie mn kind uitleggen wat voor een gevaar het met zich meebrengt en wat er met je lichaam en geest gebeurd, als van jongs af aan, want tegenwoordig hebben die 14 jarige ook al weleens een lijntje op of wat dan ook..Ik ben van mening dat als je je kind te strak opvoed, ze juist rare sprongen maken, heb dat zien gebeuren in mijn omgeving. Ouders die heel streng zijn en waarvan hun kinderen allemaal aan de pilletjes of coke zitten, ze gaan stiekem doen en zich afzetten tegen de maatschappij. Ik zou heel open zijn over alles met mn kinderen, seks, drugs etcetc..denk dat dat een hoop scheelt om stiekem gedrag te voorkomen en ook de behoefte van het kind naar iets te doen wat "fout"is.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:31

Niet verbieden. Dat werkt alleen maar averechts, vooral bij pubers. Mijn moeder heeft het me nooit verboden, maar me wel erg goed voorgelicht over de gevolgen van drugs, wat er kan gebeuren, wat het inhield etc. Ik ben dan ook altijd heel eerlijk geweest tegen mijn moeder hierover en heb er goed met haar over kunnen praten. Ze zei nooit: waag het niet om..etc etc.. Ze zei altijd: "je bent oud en wijs genoeg om in te schatten wat je moet doen, en wat de gevolgen kunnen zijn".. en Geloof me..die verantwoordelijkheid die mijn moeder me toen gaf voor mijn gevoel..die werkte 100.000 keer beter dan een verbod..

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:36

verbieden en uitleggen wat voor nare gevolgen het kan hebben. wij hebben 2 herowine (schrijf je dat zo?) verslaafde in de familie gehad en 1 ervan kwam bij ons thuis voor hulp om er af te komen. ik verzeker je als je dit van dichtbij hebt gezien dan blijf je er vanaf. ik toch zeker. Ik heb nog nooit drug gebruikt. Mijn broertje is nu 14 en ik denk als hij daar ooit mee moet afkomen dan zwaait er wat. Voor de rest zijn wij heel vrij thuis alleen drugs kunnen niet.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:47

geen van beide, ik denk dat het weinig zin heeft om het te verbieden (dan gaan ze het immers juist doen) maar een goed gesprek is dan wel op zijn plaats.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:56

Ik geloof niet dat mijn ouders het daar ooit met mij of mijn zus over hebben gehad Bloos!
Ik heb wel eens geblowed vroeger en wel eens wat uitgeprobeerd, maar ik denk niet dat ik dat niet gedaan zou hebben als mijn ouders me voorgelicht hadden of het uitdrukkelijk verboden hadden.
Ik was op een leeftijd dat ik heel goed wist wat het met je kon doen.

Ik zal mijn dochter wel tijdig voorlichten over de gevaren van drugs. Maar verbieden heeft niet zoveel zin, denk ik. Als ze het wil doen, doet ze het toch wel.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:35

tja wat is verbieden, zeggen het mag niet, in de hoop dat het helpt.
Mijn ouders hebben nooit echt een standpunt ingenomen over drugs, altijd gezegd, als je het wil doe je het toch wel. Ik denk ook wel dat dat zo is.
Toch denk ik dat je als ouder drugs moet verbieden, of het in het midden moet laten, aanmoedigen lijkt me wel het foutste om te doen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 01:08

Hmmm.... moeilijk. Eigenlijk hoop ik dat mijn kinderen er op dezelfde manier achter komen als ik.... 1x blowen, gelijk in een onmogelijke positie in slaap vallen en wakker worden met een gigantisch kloten gevoel. Ik was iig in 1x genezen. Toen vervolgens vrienden later gingen blowen op een feestje en echt vreselijk stoned werden had ik het helemaal gehad met die hele softdrugs. (had me met de sigaretten ook zo moeten gebeuren)

Nog een kleine tip van de ervaren stapper: drink staande, je voelt dan tenminste meteen wanneer je aan je tax zit. Neem vervolgens wat te eten en stap over op de frisdrank. Kun je nog redelijk normaal naar huis fietsen.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:56

Mijn ouders hebben het iig bij mij nooit verboden. En waarom niet? Juist als je het gaat verbieden werkt het vaak alleen maar averechts en willen ze het juist doen! Want papa en mama verbieden het dus zal het wel erg spannend zijn zoiets te doen Verward

Ik vind dat ieder voor zichzelf moet bepalen of hij/zij drugs al dan wel of niet gebruikt! Wat de reden daarvan is, is hun goed recht!
Je moet ook ieder in zijn/haar waarde laten als hij/zij het niet of juist wel wil doen!

Ik heb menig mensen er aan onder door zien gaan. Mijn exvriend gebruikte het ook heel erg veel, harddrugs, softdrugs, drank etc. Hij heeft ook al een aantal x in het ziekenhuis e.d. gelegen! Zoiets lijkt me verschrikkelijk als dat je kind is.
Maar ook mensen die gewoon weer netjes stopte!

ach mijn ouders weten wat ik wel en niet heb gebruikt! Daar komen ze zelf wel achter hoor Schijnheilig
Maar ja wat ik ook heb gebruikt gaat een ander eigenlijk weinig aan Knipoog

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:30

verbieden, ben ronduit tegen drugs, maakt niet uit welke vorm (medich is wat anders) Ik hoop met heel mijn hart dat mijn kids dit nooit gaan doen. Ben er gewoon zeer op tegen, wat een ander doet moet een ander weten. Leg de kids wel het een en ander uit. BV waarom schelt de buurjongen zijn moeder uit (netjes gezegt), en waarom kijkt hij zo raar, vorig jaar deed hij nog zo leuk. We hebben een prima voorbeeld aan hem. (helaas voor zijn fam.)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:51

Ik ga het niet toestaan, maar ga het ook niet verbieden. Ingewikkeld he.

Ik ga mijn kinderen stimuleren om zélf de keuzes in het leven te maken, en zélf te ontdekken hoe alles in elkaar zit. Ik ben van mening dat ouders van pubers hun kinderen te veel willen beschermen. Ze houden hun armen stevig om het kind heen en als het 18 of 19 word, moeten ze de kinderen los laten gaan ze de weide boze wereld in, en heeft het kind nooit geleerd op eigen benen te staan.

Ik wil ook niet dat mijn kinderen de dingen stiekum doen. Ik wil een goede band met mijn kinderen, ik wil iemand voor ze zijn waar ze naartoe kunnen komen met problemen, heel anders iig als ik met mijn eigen moeder heb.

Mijn tactiek zal wat betreft alles.... (sex, drugs, alcohol) zijn, gewoon GOED voorlichten, je mening laten zien, de mogelijke gevolgen laten zien ed. MAar vervolgens leg ik die keus mijn mijn zoon of dochter. Het is haar leven, ze moet op eigen benen leren staan. En als ze een grote fout maakt, eigenschuld, dikke buld, opstaan en weer verder gaan, van fouten kun je leren.

Ik zeg dus niet dat ik alles zomaar zou toestaan. Kijk als het de spuigaten uit loopt dan zou ik ook wel ingrijpen. Maar door mijn kind al van zo vroeg mogelijk veel zelf te laten nadenken en eigen meningen te vormen, hoop ik een verstandig kind groot te brengen, die zelf ook wel kan bedenken dat drugs niet goed is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:59

Verbieden!!!
Als je je kinderen goed en correct opvoed zullen ze het ook niet stiekem doen.
Mijn ouders hebben het mij, mijn (nu 21jarige) zusje en mijn (nu 12 jarige) broertje altijd verboden. Geen van ons drieen heeft er ooit wat mee gedaan. Ook niet stiekem...

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:13

Ik zou het hypocriet vinden van mezelf om het te verbieden.. maar blij zou ik er niet mee zijn

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:17

Niet verbieden!
Zeggen dat je het niet leuk zou vinden en er over praten, over de slechte kanten ervan enzo.
Zo heb je grotere kans dat als je kind een keer srugs probeert (of zoals ons, een gelegenheid gebruiker wordt) met twee benen op de aarde blijft staan. En er ook vanaf kan blijven. Denk ik.
Zolan de rest van het leven stabiel is, zal ie niet meteen aan de base gaan denk ik zo.