Discussie over taal 'fouten' van Brabanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:13

In het noorden zeggen we hoi bij het weggaan en ook aan de telefoon als afscheid, schijnt dat dat ook wel eens vaag overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:23

Ik kom uit amsterdam en woon in brabant en moet nog steeds wennen aan jullie taaltje hoor.

Ook zo: ik heb stukken Verward Panne dus. Muhzeikers (?) mieren.

Lang gedacht dat mijn schoonzus snettie heet ipv nettie, totdat ik een keer zei dat snettie wel een rare naam is.

Apart volkje hoor die brabanders....

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:31

Wij rijden hier ook aan. En het is hier kwart OP 3 en niet kwart over 3.
Verder eten wij hier mik ipv boterhammen.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:19

Ik heb dat ook hoor. Op msn ook. Praat je met iemand uit t Noorden. En dan zeggen ze soms weleens, hallo wat ben jij voor Boer. Ja ik kom ook uit Brabant. En ik ben er trots op Haha!. Maar ik heb het niet echt van me ouders, mijn moeder komt namelijk uit Apeldoorn, en mijn vader uit Schotland. Maar ook die hebben zich goed aangepast hier in Brabant.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:45

ik zit op paardrijden......
woon naast de buren...

Wat ook raar is: ik zeg altijd van eiges.......mijn vriend watte??
Vanzelfsprekend dus Haha!
Maar ik weet enit beter al vaneiges....
Nou zie ik hier wel trouwens veel vreemde dingen voor brabanders hoor ?? Verward veel van die dingen hoor ik niet......

dat je onder een sport zit?????
dat soort dingen

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:52

Zo kunnen veel mensen maar niet snappen dat we zeggen aan-lopen aan-fietsen aan-rijden Haha!

Nadir

Berichten: 12722
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:54

Weet iemand ook nog "rare" woorden uit de Randstad?
Ben wel benieuwd of jullie ons wel eens niet verstaan... Haha!

Snoortje
Berichten: 58
Geregistreerd: 08-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:01

Je kan aan mijn naam wel zien dat ik een echte brabo ben. Tja hier zeggen ze vaak ons Noortje en dat wordt dan spreektaal 'snoortje'. Ook een leuke: Wij zeggen "ik ben om vijf uur afgewerkt". Tja dat dit in andere delen van het land iets anders betekent kwam ik pas achter toen ik voor mijn werk naar andere delen van het land moest bellen met collega's" hahahahaha.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:12

Ik woon hier in Gelderland, maar in groep 3 hadden we altijd hele ruzies of je nou op of onder iets zat, ik hoorde dus altijd wat verschillend. Ik woon naast de buren, en ik ga niet langs iemand zitten Tong uitsteken
Eigenlijk hoor je in Gelderland alles wel zo'n beetje Rolleyes

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:24

Jaa idd, ik zit op paardrijden, om kwart voor drie fietsen we aan, Vaneigust is ook een rare voor andere mensen, sommige mensen weten ook niet wat "bekant" betekend, en ook een mooie: Ik zoek het niet om te gaan paardrijden
"Wat, dat hoef je niet te zoeken, je weet toch waar je paard staat"

Euh.. toen snapte IK hem niet meer haha Haha!

Maar dat van Karin op de eerste pagina, over dat JA, en waar heb je het weg, dat merk ik ook van Gerbenfroh op msn, echt heel euh, raar Haha!

Wij hebben op de manege ooit een stagiere uit Twente gehad, peesbeschermers waren Flappies, longeren was ook iets, euh.. slingeren geloof ik. En de deuren gaan om 9 uur los, ipv open, haha echt die uitspraken Haha!

En dan zeggen dat brabanders raar zijn Rolleyes

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:32

Ik heb een vriendje uit brabant gehad, zelf kom ik uit de randstad (waar iedereen denkt dat ze het BESTE nederlands spreken...). Heb vaak gelachen om z'n brabantse uitspraken:

- Zullen we naar de bioscoop - Nee dat zoek ik niet (zoeken, ik weet heus wel waar de bioscoop is!)
- Ik kom thuis, ligt er een briefje op de tafel 'Ik ben vast aangereden' (Ik geschrokken natuurlijk)
- Ik zit TV te kijken, vraagt hij 'is er nog wat voor vanavond?' (Ik zeg dus altijd op televisie)
- En natuurlijk dat doorlopende 'da' is'

Vind het wel een schattig taaltje! Bloos
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 22-07-04 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt

lady54
Berichten: 151
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Bladel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:33

ik heb een ex wonen in dordrecht en ik had de hele tijd over buurten..en hij maarjah zeggen, dus ik vraag op een gegeven moment, weet je *eik(eigenlijk) wel wat buurten is ..

hij neej Verward (zeg da dan eer)..maar das praten/kletsen!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:42

Dat ''Waar kom je weg?'', zeggen we hier in Friesland ook wel eens..
En bij ons is het ook OP paardrijden i.p.v. ONDER paardrijden Haha!

Hier heb je alleen nog wel eens verwarring met de verleden tijd van een werkwoord, bijv. hong i.p.v. hing en vong i.p.v. ving Haha!
Mensen die ''van buiten komen'' kijken je dan vaak heel raar aan Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:46

lies schreef:
In het noorden heeft men ook veel problemen met het verschil tussen los en open.
"Doe de deur eens los" Rolleyes


Ehm dat zeggen ze in Gelderland ook hoor Lachen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:47

russel schreef:
Lang gedacht dat mijn schoonzus snettie heet ipv nettie, totdat ik een keer zei dat snettie wel een rare naam is.


Smam, spap en snond. Oftewel m'n vader, m'n moeder en de hond. Haha!

Mijn huisgenootjes uit Valkenswaard hadden daar ook een handje van. 'Ik had net smam aan de telefoon...' waarop wij (de niet-Brabo's) dan in koor terugbrulden: 'Neeeeee, JOUW mam, niet die van ons!'. Clown

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:50

Snoortje schreef:
...Wij zeggen "ik ben om vijf uur afgewerkt".


Of het verschil tussen 'uitgerekend' en 'uitgeteld'. Als je uitgeteld bent, dan ben je doodmoe. Maar een zwangere vrouw kan hier in het oosten ook 'uitgeteld' zijn op een bepaalde dag. Snappen ze bijvoorbeeld in Utrecht niet, ik kreeg hele rare blikken van collega's als ik ze vroeg naar de dag waarop ze 'uitgeteld' waren. Haha!

Of iemand 'afbekken'. Dat is hetzelfde als iemand 'kats verrot schelden' ('kats', nog zoiets). Maar meer naar het westen betekent dat iets heel anders. Haha!

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:06

Karin schreef:
Of iemand 'afbekken'. Dat is hetzelfde als iemand 'kats verrot schelden' ('kats', nog zoiets). Maar meer naar het westen betekent dat iets heel anders. Haha!


Bij ons betekent het allebei Haha! Clown

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 13:21

Toch snap ik niet waarom aan rijden enz. toch zo raar is. Maar goed Knipoog
Oh ja en het verschil tussen naast en langs, ook zo vaag. Ik heb de theorie er achter ooit geweten, maar nu ben ik hem eigelijk weer vergeten Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:24

Ik sta ook altijd langs het paard Haha!
heel lang niet geweten dat het eigenlijk naast hoort te zijn. Bloos!
Met berichtenjes hier plaatsen probeer ik er dan wel op te letten.

verder hebben we hier gewoon een zwaar dialect.

Maar ik ga nu naar Limburg verhuizen, dat is helemaal wennen, want dat is weer helemaal anders. Zelfs een paar km over de grens.
Help!! Haha!

raar eigenlijk dat een paar Km zoveel verschil kan maken.

Roosch

Berichten: 36681
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:25

runningkawa schreef:
Ik sta ook altijd langs het paard Haha!
heel lang niet geweten dat het eigenlijk naast hoort te zijn. Bloos!
Met berichtenjes hier plaatsen probeer ik er dan wel op te letten.

verder hebben we hier gewoon een zwaar dialect.

Maar ik ga nu naar Limburg verhuizen, dat is helemaal wennen, want dat is weer helemaal anders. Zelfs een paar km over de grens.
Help!! Haha!

raar eigenlijk dat een paar Km zoveel verschil kan maken.


waar ga je wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:26

gemeente Nederweert

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:26

Volgens mij is dit de theorie:

GeNeRaAlTjE schreef:
Als je ergens langs rijdt bijvoorbeeld ben je in beweging en als je gaat zitten sta je stil. Verward


Haha!

En wat die paar km verschil betreft: ik heb een boekje met Jip & Janneke-verhaaltjes in 30 verschillende Nedersaksische dialecten (uit verschillende Twentse plaatsen en een paar over de grens). Echt ongelofelijk hoeveel verschil er kan zitten in de spraak van twee dorpen die hemelsbreed op 5 km afstand van elkaar liggen. Je hebt hier in de buurt het Vriezenveens, dat heeft zelfs zijn eigen klinkers die je verder nergens tegenkomt. Nagelbijten / Gniffelen

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:39

Oeh en die brabanders als ze je niet goed verstaan zeggen ze Wablief ofzoiets, dat komt bij ons beetje asociaal over Haha!

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:41

Karin schreef:
Ik zag laatst ook in iemands profiel dat ze 'onder hockey' zat. Nou bestaat er wel een sport als onderwaterhockey, maar ik denk niet dat ze dat bedoelde. Knipoog

Al mijn Brabovriendjes en -vriendinnetjes zeggen 'langs', of ze nou uit Deurne of uit Breda komen. Volgens mij is het iets typisch Brabants hoor, net als 'pakkendrager' voor 'bagagedrager'. Haha!


Ik woon al mijn hele leven in brabant, en zeg toch echt dat ik op een sport zit. En ik zit naast een vriendin hoor Knipoog en ik heb ook gewoon een bagagedrager op mijn fiets Tong uitsteken

En ik doe niks hoor Knipoog

wel heb ik een KEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI lieve hond Tong uitsteken

ook zeg ik gewoon wat zei je? of waaaaaat?

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:50

Wablief zeggen ze ook in een deel van het Oosten. Toen ik nog software-ondersteuning gaf voor scholen werd ik gek van het "gewablief" van sommige leraren Haha! Dat was in de begintijd van de pc op school dus ik hoorde het nog al eens.

Als Hagenaar die in Amersfoort en Brabant heeft gewoond, een Friese moeder heeft, nu in Limburg woont en een vriend uit Breda heeft en een broer in Eindhoven verbaas ik me nergens meer over Knipoog
De Eindhovense nichtjes zaten inderdaad altijd "onder" een sport, daar heb ik nooit aan kunnen wennen. Hier zit je "neven" iemand. In Den Haag kneist iemand zijn eten niet (of zou dat in het Haags met lange ij zijn?) en vriend uit Breda plakt altijd een T ergens aan een woord. Mijn dochter loopt naar "onder" i.p.v. naar beneden en ze hebben iets "bij" en niet bij zich. Mijn Friese oma zei altijd "doog" bij vertrek, howdoe is natuurlijk overbekend en hier zeggen ze haie (wat je ook weer anders schrijft). In het dorp waar ik nu woon is de uitspraak van sommige woorden weer net iets anders dan in de stad 3 km. verderop.

Ik zou er bijna een dialectcrisis van krijgen Knipoog Maar mijn arme dochters hebben het nog zwaarder want in Leiden zeggen hun vriendinnetjes dat ze Limburgs praten en hier in Limburg zeggen ze weer dat het ze goed aan te horen is dat hun ouders uit de randstad komen. Dat komt omdat ze wel een zachte g hebben en bepaalde uitdrukkingen gebruiken maar ze kunnen het dialect weer niet spreken.