Sporen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_oud
Berichten: 379
Geregistreerd: 05-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 09:31

Ik rijd zonder sporen,, heb ze niet nodig, dus ga ik er ook niet mee rijden ook. Zolang het niet nodig is doe ik het ook niet

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 16:52

Als ik m'n laarzen aan heb rijd ik altijd met spoor(3cm recht) en zweep (1.15m). Als ik dressuur train haat ik het dat ze achter m'n hulp is of helemaal niet reageert, dan heb ik dat gewoon effies nodig. de zweep gebruik ik btw eigenlijk nooit, alleen voor 'aaitjes' en dan meestal in de galop, verzamelen en dan toch dat achterbeen maximaal gebruikne is op dit moment nog niet mogelijk zonder een beetje op te wekken met zweepje.
In een proef mag ik geen zweep en mis ik hem ook niet.

Qua beenhulp probeer ik altijd zoveel mogelijk kuithulp te gebruiken, maar af en toe (in een keertwending, travers, appuyement) heb ik gewoon een spoortje nodig.
Als ik chaps aan heb laat ik m'n spoor weg of doe alleen miniknopspoortje, ik kan m'n been naar mijn eigen idee niet stil genoeg houden met chaps aan. Doe dat dus ook alleen in het bos of als ik alleen stapwerk doe.

hee grtx, Rieja

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 20:13

Ik heb dus ook eentijdje met beide gereden. Sporen zoals hierboven genoemd en met zweep rij ik ALTIJD!
Ik ga nooit zonder weg en als ik hem vergeet, ga ik weer terug om hem op te halen!
Niet dat Isolda zoveel straf nodig heeft hoor, maar zo eens in de zoveel tijd heeft ze weleens een tik nodig. En wanneer die tijd is, is nooit te voorspellen!
Daarnaast is een zweep ook heel handig om lastige honden weg te jagen, mijn eigen hondje bij me te houden en vervelende mensen op afstand te houden Extreme duivel Extreme duivel

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 23:09

Ik rijd Pablo (4) zonder sporen, hij is al fel genoeg en ik heb ze niet nodig. Trammelant rijd ik nu zonder sporen, vroeger in wedstrijden altijd wel (verplicht in Z2) en met springen ook om in het parcours (M)wat meer reactie te krijgen. Ik begin bij ieder paard zonder en merk vanzelf of het nodig of verplicht wordt. Ik denk dat ik nu al 2 jaar geen sporen meer heb gedragen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 12:44

Ik rij bijna altijd zonder sporen, maar wel met zweep. In de les rij ik meestal wel met sporen, omdat het met wedstrijden wel moet, en mijn paard het dus wel gewend moet zijn. Ik vind alleen dat hij in de training zo aan mijn been moet zijn dat ik alle oefeningen ook zonder sporen kan rijden. als je dan een keer wel sporen omhebt kan je die ook echt gebruiken om je hulp nog meer te verfijnen. Volgens mij als je altijd met sporen rijdt, treedt er toch een soort gewenning op, ook hou je je benen nog zo correct, dat het effect toch minder wordt.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 17:26

Dat ben ik niet met je eens, Jasmijn. Ik rijd altijd met sporen en zweep, maar als jij je been gewoon stilhoudt, werkt je spoor echt niet in. Ik merk dan ook geen verschil als ik eens zonder sporen rijd, alleen heb je voor oefeningen als travers en appuyementen toch wel je spoortje nodig voor net dat beetje x-tra. Hij reageert wel zonder spoor maar net niet voldoende. Die zweep gebruik ik eigenlijk ook niet, *LOL* *LOL* ik vraag me nu dus af waarom ik hem iedere keer weer in mijn hand heb. Op wedstrijden mag ik ook niet met zweep rijden dus hij mooet gewoon netjes aan de hulpen zijn.

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-01 18:55

ik rij dus voorlopig nie op quint en ik heb de afgelopen 2 weken op n manegepaard gereden.. nu rij ik inprincipe nie met sporen maar ik zit er nu wel over t denken..
mn instructrice zei ookal dak ze wle om kon doen...
ik krijg hem dus nie verzameld.. nu vind ik eigenlijk dak dat wel zonder sporen moet kunnen wat ik ook wel kan...
maar dit paard reageert bijna niet op mn beenhulpen.. (vooral nie op mn binnenbeen) wat denken jullie.. toch sporen om????
(dit hoort eigenlijk bij rijtechnische problemen maar t schiet me nu ineens t binnen... sorry Verward )

Sharda