heeelp,moet ik weer naar school????

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

heeelp,moet ik weer naar school????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:35

help!!!!! Verdrietig
Ik heb een enge brief thuis gehad....
Ik snap er de ballen neit van, niemand hier dus ik zet m hierop...
Misschien weten jullie wel wat het inhoudt en hebben jullie hem ook al..

De Gemeente etten-leur heeft als taak het registreren van alle jongeren tussen de 17 en 23 jaar oud in het kader van de wet RMC(regionale Meld -en Coordinatiefunctie).
Het gaat dan vooral om de jongeren die neit in het bezit zijn van een diploma havo of vwo, dan wel een diploma beroepsbeoefenaar(niveau 2) van een opleiding van het ROC.Dit wordt ook wel aangeduid met een startkwalificatie.
De bestrijding van het voortijdig schoolverlaten is erop gericht, dat zoveel mogelijk leerlingen een startkwalificatie(DIPLOMA VWO,HAVO OF BEROEPSBEOEFENAAR-NIVEAU 2- VAN HET ROC)halen waarmee ze inprincipe voldoende toegerust zijn om een concurrenende positie op de arbeidsmarkt in te nemen.
Om inzicht te krijgen in het niveau van onderwijs van de jongeren in de gemeente etten-leur, hebben wij besloten alle jongeren van 17 tot 23 jaar aan te schrijven met het verzoek bijgesloten formulier in te vullen en in bijgesloten envelop terug te sturen voor 30 juli.
Vergeet de naam van uw dochter of zoon niet in te vullen!
met vriendelijke groet blablbalbnlabalb

Nou snappen jullie het wat moet ik hiermee??
Moet ik terug naar school ofzo dn?
Ik snap er de ballen neit van

HEEEEEELP PLEASE..... Scheve mond

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:38

Ik denk dat het gewoon een of andere enquete is. Misschien even de gemeente bellen voor uitleg?

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:39

Nee want ik moet die startkaal behalen....toch?

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:40

Heb je een diploma of niet? Volgens mij willen ze een inschatting maken van hoeveel mensen er een diploma hebben, en hoeveel er alsnog een diploma moeten halen.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:41

Het enige wat ik hieruit afleidt is dat je die gegevens moet invullen... Wat ze ermee gaan doen heb ik geen idee van...
Eventjes voor verduidelijking op de gemeente bellen?
Denk niet dat ze je zomaar gaan verplichten terug naar school te gaan hoor, je bent toch ouder dan 18 en dus niet meer leerplichtig?

[edit]zeer domme typfout weggehaald[edit]

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:44

Nee dat dacht ik ook maar omdat er staat dat ik duie startkart meot gaan halen....
en die staat gelijk aan havo vwo....die krijg je toch niet zomaar???
Ik hoop dat het niks is en ja ik ben 18 dus ze kunnen het niet maken toch?!
Wat ik me nu wel afvraag is waarom ze dan vmbo uitvinden ???
Wat een stom gedoe zeg....

Ja ik heb mn vmbo diploma

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:52

Bakkie, je hoeft je niet druk te maken. Het is gewoon een enquete. Daarnaast is je VMBO diploma voldoende, je hebt een opleiding afgemaakt en daar gaat het om. Eer dit soort dingen er ooit doorheen komen (dat ze mensen gaan verplichten om door te leren) zijn we jaren verder.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:05

De gemeente wil gewoon kijken hoeveel mensen tussen de 17 ne 23 schoolverlaters zijn ( geen diploma middelbare school ).
Gewoon een enquete dus, niet druk over maken.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:12

Volgens mij is het geen enquete hoor. Er is of komt namelijk een nieuwe regel dat mensen tot 23 jaar leerplichtig zijn. Een vriendin van mijn moeder is leerplicht ambtenaar en die vertelde er laatste over.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:17

Ik zou hem dan gewoon laten liggen en niet opsturen.
Regelrecht naar de papierbak.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:19

Precies, ik vind het wel erg dom als ze mensen tot hun 23ste leerplichtig laten zijn Scheve mond (je hebt je studie voltooid op je 21ste ofzo en dan moet je nog nutteloos 2 jaar naar school )
Weg met die papier dan!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:20

kojack schreef:
Volgens mij is het geen enquete hoor. Er is of komt namelijk een nieuwe regel dat mensen tot 23 jaar leerplichtig zijn. Een vriendin van mijn moeder is leerplicht ambtenaar en die vertelde er laatste over.


jeetje dan maar klagen dat de jongeren niet meer willen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:24

kojack schreef:
Volgens mij is het geen enquete hoor. Er is of komt namelijk een nieuwe regel dat mensen tot 23 jaar leerplichtig zijn. Een vriendin van mijn moeder is leerplicht ambtenaar en die vertelde er laatste over.


Dat is alleen voor het vmbo....of zal ik zeggen minimaal vmbo?

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:27

Akke schreef:
Dat is alleen voor het vmbo....of zal ik zeggen minimaal vmbo?


ja niet voor havo vwo
Maar daarom zie ik al e\waarvoor vinden ze vmbo dan uit als het nu weer niet goed genoeg is??
Wioj mogen eronder lijdne lekekr hoor Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:30

Jawel dat is juist wél goed genoeg Lachen Ze willen de leerplicht tot 23 in gaan stellen zodat mensen minimaal met een vmbo diploma van school af komen...en niemand meer zonder diploma dus!
Maar dit is wel een soort enquete hoor....zal ongetwijfeld te maken hebben met die leerplicht tot 23 maar daar heb jij niks van te vrezen Haha!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:33

Ik heb even gezocht op google:

Citaat:
Dit Plan van Aanpak schetst drie lijnen waarlangs voortijdig schoolverlaten kan worden voorkomen en teruggedrongen. Het gaat om:

-preventie in het onderwijs met nadruk op versterking van de handhaving van de leerplicht, op doorlopende leerwegen in vmbo-scholen en regionale opleidingscentra's (roc's), op beroepsvoorbereidende trajecten;

-versterking Regionale meld- en coördinatiefunctie en regeling meldingsplicht voortijdig schoolverlaten voor jongeren tot 23 jaar;

-aanpak 'risicojongeren' in de grote steden waar sprake is van een cumulatie van problemen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:44

Van 16 naar 23 lijkt me wel een hele drastische verhoging... Ik denk niet dat dat mogelijk is.

Dan nog hoef ik me niet druk te maken... zit toch nog tot mn 25e op school Haha!
Laatst bijgewerkt door XJuul op 15-07-04 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:44

ik heb ook al tot 2 keer toe zo'n brief gehad, de gemeente wil je stimuleren om terug naar school te gaan. Ze bieden je hulp aan om verder te studeren, dit krijg je doormiddel van een gesprek met een deskundige, dit kan je zelf aangeven. je kan nu 3 dingen doen. brief weggooien en niets van je laten horen. De brief terugsturen en verder laten zitten of de brief terugsturen en in t programma van de gmeeente ingepast worden (dan krijg je dus hulp)

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:43

Heeft dit niet te maken met het onderwerp wat een tijdje geleden is opgezet?

Dat schoolverlaters die een uitkering ontvangen omdat ze geen werk kunnen vinden terug naar school moeten (ipv op hun kont te zitten) zolang ze een uitkering ontvangen?

Zodat je dus inderdaad meer certificaten krijgt en een betere positie in de arbeidsmarkt zult krijgen...

(volgens mij zoiets als Marjolein omschreef)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:09

Toen ik vorig jaar met een opleiding stopte, moest ik aangeven waarom ik ermee stopte.
De gemeente wou weten waarom schoolverlaters de school wouden verlaten om het zo maar ff te zeggen.
Verder is er niks mee gedaan (waarschijnlijk ook doordat ik aangaf dat ik het jaar erop wel weer verder wou met school, maar niet met die opleiding).

Denk dat deze brief een soort hetzelfde is.
Dat ze in jouw gemeente willen weten wat de reden van schoolverlaters zijn om te stoppen met school.
Volgens mij dus niet iets om je druk over te maken.

Leerplicht is tot en met het jaar waarin je 17 wordt.
Tot dan ben je dus verplicht om naar school toe te gaan.
En aangezien jij al 18 bent, geldt dat niet meer voor jou.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 17:33

Malibu schreef:
Heeft dit niet te maken met het onderwerp wat een tijdje geleden is opgezet?

Dat schoolverlaters die een uitkering ontvangen omdat ze geen werk kunnen vinden terug naar school moeten (ipv op hun kont te zitten) zolang ze een uitkering ontvangen?

Zodat je dus inderdaad meer certificaten krijgt en een betere positie in de arbeidsmarkt zult krijgen...

(volgens mij zoiets als Marjolein omschreef)


Ik heb idd een uitkering aangevraagd ik ben ontslagen op mn werk...
Maar ik wil niet naar school, ik wil gewoon mn geld verdienen..
Ben je verplicht om terug naar school te gaan?
Anders laten ze die uitkering maar zitten dan ga ik wel bij een boer komkommer snijden...voor n keer in de week dan heb ik ook mn geld..

Ik vind gewoon moeilijk werk omdat ik naar mn rug moet kijken, ik kan wel produktie doen maar dan moet ik weer tillen enzo en dat gaat niet..
Maar ik wil zeker wel werken....het is alleen erg k*t nu omdat er veel werk aan geboden word maar dan maar voor 2 maanden ofzo...
Ik wil een vaste baan

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:39

Gewoon dat werk voor 2 maanden nemen en ondertussen verderzoeken? Dan heb je wat én verdien je je geld...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:45

Deze brief heb ik ook gekregen, nuja.. mijn moeder dus Lachen Maar dat is dus bij iedereen tussen de 16 en de 23! Ter controle hoe en wat het er bij iedereen in de gemeente ervoor staat! Mijn ma snapte er ook niets van en had even naar de gemeente gebeld.

Dit heeft dus indirect wel met die leerplichtsverhoging etc te maken, maar het is voor een soort van database. Ze verplichten je nog tot niets!

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:50

heb jij dat alleen een vmbo diploma bakkie? nooit een vervolg opleiding gedaan?

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:19

Mensen lees toch eens... je bent niet leerplichtig tot je 23e (als dat er al doorkomt), alleen als je dan nog geen havo-vwo-mbo2/3/4 diploma hebt...

Bakkie dit lijkt me een enquete hoor, wederom goed lezen Haha!, er staat namelijk dat ze inzicht willen krijgen in die situatie.