een beetje een domme vraag!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:48

wennie schreef:
Snap wel dat het om het idee ging, maar vind het altijd zo naief staan, krijg iedereen zo'n verkeerd beeld van het onderwijs Knipoog
Met groep 1 gingen we vaak ook versjes opzeggen, liedjes zingen en "normen en waarden kringgesprekken" houden naar aanleiding van zo'n verhaal.
Trouwens; veel succes volgend jaar OK dan!

Dankjewel! Haha! Ik heb er nu al zin in, vooral die stages lijken mij leuk en ook al die nieuwe mensen en een nieuwe school! En natuurlijk de studiestartweek, ooeeeh leeeuuk!! Cool Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:26

Nee geloof er absoluut niet in, waarom zouden er anders van die vreselijke dingen gebeuren zoals oorlogen bijvoorbeeld?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:33

Ik geloof niet in god, ik vind bijbelse verhalen wel heel mooi maar dat vind ik het verhaal van rood kapje ook.

Ik ben wel gedoopt en heb mijn eerste heilige communie gedaan maar het heeft mij allemaal niet zover gekregen dat ik er ook in ging geloven, mijn ouders gaan nu ook niet meer naar de kerk.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:35

Haagsemeid schreef:
Nee geloof er absoluut niet in, waarom zouden er anders van die vreselijke dingen gebeuren zoals oorlogen bijvoorbeeld?

Misschien omdat er mensen zijn die niet helemaal goed zijn?? Ik geloof niet dat God daar voor zorgt, ik bedoel mensen veroorzaken zelf de oorlogen, dat doet God (denk ik? Bloos ) niet. Hetzelfde geldt voor allemaal andere vreselijke dingen: zoals haat en ruzies. Volgens mij hebben mensen hier zelf voor gezorgd: ze zijn niet zo gemaakt, maar hebben zichzelf zo gemaakt en hier heeft God niks mee te maken.. (denk ik)

Mellow

Berichten: 6477
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:38

nee, ik geloof niet in God...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:39

Ik zeg ook niet dat God ze veroorzaakt, maar als hij mensen bijstaat lijkt het mij dat dit niet hoeft te gebeuren.

Oké ander voorbeeld, begrijp jou kant ook namelijk.
Iemand die kanker krijgt? Die helemaal 100% gelooft, waarom waakt god niet over die gene?

Dat soort dingetjes

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:43

Haagsemeid schreef:
Ik zeg ook niet dat God ze veroorzaakt, maar als hij mensen bijstaat lijkt het mij dat dit niet hoeft te gebeuren.

Oké ander voorbeeld, begrijp jou kant ook namelijk.
Iemand die kanker krijgt? Die helemaal 100% gelooft, waarom waakt god niet over die gene?

Dat soort dingetjes

Ja dat snap ik dus ook niet.. Verward En voor mensen die spontaan een hartstilstand krijgen ofzo en ook geloven, zulke dingen snap ik niks van.. Maar je ziet ook wel weer mensen die bijvoorbeeld kanker hebben en dan naar een gebedsgenezer gaan en dat ze dan ineens beter zijn. Dan moet er tohc wel een God(of iets) zijn die boven ziekte staat.. Ik ken namelijk een man en die had een tumor en hij kon z'n dagen gaan aftellen zeg maar. Maar toen is hij naar een gebedsgenezer gegaan en toen was de tumor ineens weg(ja echt waar, zelfs op de fotos in het ziekenhuis kondne ze niks meer vinden..) Nu is het al een jaar verder en hij leeft dus nog steeds en is gezond, en laatst getrouwd en inmiddels een kind. Dat moet tohc weer een bewijs zijn dat er tohc wel iets moet zijn en daarom blijf ik geloven. Lachen

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:46

Ik geloof niet in god, dat komt doordat ik helemaal niet gelovig ben opgevoed en er vroeger ook niet over nadacht. Nu ik ouder ben heb ik er wel eens over nagedacht maar ik geloof nog steeds niet .

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:00

ik geloof wel in God,maar of het die God is zoals het katholieke geloof(zo ben ik opgevoed,nog door één van de oude stempel)word voorgespiegeld,dat geloof ik weer niet!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:50

ik geloof wel dat er iets is.....iets goeds....
maar geloof ook in geesten enzo...verschrikelijk eng...
Ik denk dat er wel wat is ja....

Maar of het god is.....geen idee

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:15

Haagsemeid schreef:
Ik zeg ook niet dat God ze veroorzaakt, maar als hij mensen bijstaat lijkt het mij dat dit niet hoeft te gebeuren.

Oké ander voorbeeld, begrijp jou kant ook namelijk.
Iemand die kanker krijgt? Die helemaal 100% gelooft, waarom waakt god niet over die gene?

Dat soort dingetjes


Is ook heel moeilijk te snappen. Mijn vader was dominee en kreeg kanker.
Ik dacht hij heeft zijn hele leven zo hard gewerkt voor God, hij heeft vast wel wat krediet opgebouwd. Maar de kanker was al uitgezaaid, en geen enkele behandeling sloeg aan. Mijn vader werd zieker en zieker, zoveel mensen hebben voor hem gebeden maar er gebeurde niets. Ik was ontzettend kwaad op God en voor mij hoefde het hele geloof niet meer.
Maar mijn ouders bleven vasthouden aan hun geloof, het heeft ze zoveel steun gegeven en zoveel kracht.
Een week voordat hij doodging werd hij heel rustig en "mocht" hij af en toe de hemel al zien. Zo ziek als hij was, dan begon zijn gezicht helemaal te stralen, echt waar, ik stond ernaast en keek ernaar. Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat dat halicunaties waren, maar zo hebben wij dat niet ervaren. Wij voelden dat als een knipoog van God.

Ik denk dat je God ook niet moet zien als de Man Die Alles Regelt.
Ik zie hem zelf meer als een kracht, een trooster. En dan kan ik de ellende in de wereld ook beter plaatsen, die gebeurt gewoon of je dat nou wil of niet, en dan is aan jou de keuze waar jij je kracht uit put.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:42

Nee maar ik doe me best ervoor Knipoog *LOL*

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:29

nee, ik geloof er niet in, maar ik er is wel iets meer... maar goed; wat?

Ringo_Star

Berichten: 557
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 13:02

ik weet niet als ik er in moet geloven ik ga wel naar een christelijke school en we lezen daar wel in de bijbel. we bidden ook wel.. maar ik weet nietwat het is.. maar ik geloof eigenlijk niet egt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:13

ik geloof ook niet in god als een "wezen", ik denk dat met god "je eigen gevoel voor goed en kwaad, je geweten"wordt bedoeld, en dat de bijbel/koran/...als leidraad daarvoor is geschreven.
En ik geloof dat elke godsdienst is aangepast aan het gebied en het temperament van de mensen.
Sinds ik dit heb "bedacht", valt alles voor mij wel op zn plaats.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:25

Kanzi schreef:
Is ook heel moeilijk te snappen. Mijn vader was dominee en kreeg kanker.
Ik dacht hij heeft zijn hele leven zo hard gewerkt voor God, hij heeft vast wel wat krediet opgebouwd. Maar de kanker was al uitgezaaid, en geen enkele behandeling sloeg aan. Mijn vader werd zieker en zieker, zoveel mensen hebben voor hem gebeden maar er gebeurde niets. Ik was ontzettend kwaad op God en voor mij hoefde het hele geloof niet meer.
Maar mijn ouders bleven vasthouden aan hun geloof, het heeft ze zoveel steun gegeven en zoveel kracht.
Een week voordat hij doodging werd hij heel rustig en "mocht" hij af en toe de hemel al zien. Zo ziek als hij was, dan begon zijn gezicht helemaal te stralen, echt waar, ik stond ernaast en keek ernaar. Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat dat halicunaties waren, maar zo hebben wij dat niet ervaren. Wij voelden dat als een knipoog van God.

Ik denk dat je God ook niet moet zien als de Man Die Alles Regelt.
Ik zie hem zelf meer als een kracht, een trooster. En dan kan ik de ellende in de wereld ook beter plaatsen, die gebeurt gewoon of je dat nou wil of niet, en dan is aan jou de keuze waar jij je kracht uit put.


Ik krijg werkelijk tranen in mijn ogen. Hetzelfde ging zo met mijn tante... Kanker, ze liet een gezin achter met acht kinderen en een hele schare kleinkinderen. Ze was zo rustig onder het leiden. En ondaks de pijn die zij had was ze God dankbaar voor het leven en hield ze zielsveel van hem.
Haar laatste woorden naar haar kinderen, man en familie waren: Volg Jezus, dan komt alles goed!

Door haar standvastigheid en vertrouwen ben ik er ook goed over na gaan denken en heb ik de stap ook gezet om Ja te zeggen tegen Hem.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:45

Weet je, toen mijn vader afscheid van mij nam (jank jank) zei hij: meid, het is voor mij niet het wonder om hier nog een paar jaar langer te blijven. Zou het leuk vinden hoor. Het wonder voor mij is dat ik straks naar de hemel mag. De hemelpoort staat open, ik heb het gezien en het is mooi daar.
Hij is gestorven in alle rust, zijn gezin om hem heen en een glimlach op zijn gezicht. Echt, ik ben zo blij dat ik er bij was. Mijn moeder zei achteraf: hij gleed zo in Jezus armen. (zit ik alweer te janken, is pas 2 maanden geleden)
Maar als je zo kan leven, zo zonder bang te zijn voor de dood, dat is echt heel veel waard hoor. Hij heeft mij in ieder geval weer flink aan het denken gezet, die lieve Pa van mij.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 13:51

Maar de bijbel. Wie heeft die verhalen allemaal onthouden? toen in die tijd schreven ze alles niet op hoor!!!

Stél het is allemaal doorverteld, maar dan wordt het grootste gedeelte verdraaid door de mensen.
Stel ik zeg tegen iemand: Klaas is zwanger
Zegt iemand anders tegen iemand: Klaas is waarschijnlijk zwanger
En diegene tegen die gene zegt tegen weer iemand anders: Klaas is zwanger!

Ik ben bang dat het met de bijbel net zo vergaan is. Er zit een kern van waarheid in... Scheve mond

chillse

Berichten: 1198
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:37

Ik ben gedoopt en heb mijn 1e communie gedaan, maar eigenlijk zonder echt in God te geloven. Ik geloof wel dat er íets is, er zal misschien wel een reden zijn hoe alles gaat enzo, maar ik geloof niet echt in die verhalen in de bijbel. Op mijn basisschool werd dit allemaal voorgelezen enzo, maar ik vind het allemaal maar 'onecht'. Misschien (zoals kimmy al zei) zit er wel iets in wat echt is gebeurd, dat bijv een man was die de mensen wilde helpen (bekende verhaal met die vissen en broden) en is daaromheen wel een verhaal geschreven, ik weet niet. Wat ik wel weet is dat ik nietmet volle overtuiging kan zeggen dat God bestaat en dat ik erin geloof, aangezien er teveel dingen gebeuren die 'God' dan allemaal maar toelaat..

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:41

idd ik vind de bijbelverhalen ook onecht, ik denk dat dit meer een verhaal /voorbeeld is, met een clue zeg maar....(haha een blue clue;-))

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:44

missnynke schreef:
idd ik vind de bijbelverhalen ook onecht, ik denk dat dit meer een verhaal /voorbeeld is, met een clue zeg maar....(haha een blue clue;-))


ja, men zegt dat je de bijbel niet lettelijk moet nemen, maar goed, als kind zijnde (toen lazen wij de bijbel op school) neem je toch alles letterlijk. Ik wil best nog wel een keer een bijbel van de bieb halen en alles weer lezen. De verhalen van Jacob heeft me vroeger het meest aangegrepen Lachen