Wanneer gedwongen opname?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:54

Het nadeel is dat het maar voor korte periode is. Maximaal iets van zeven weken. dan ben je weer vrij, om het zomaar te zeggen.

Ze kunnen haast niet iemand gedwongen medicijnen geven. Als je dat niet wilt dan moet dat ook voor d erechter komen en die zal bijna altijd kiezen voor de rechten van een client.

In nederland zijn enkele artsen die het op eigen houtje doen en daarvoor dus straf risceren. De meeste clienten zien echter na het nemen van de medicijnen dat het noodzakelijk was/is.

In belgie is dat anders.

Kortom als iemand niet geholpen wil worden dan is het heel moeilijk. En zie je een dierbaar iemand dus vlug afglijden. Verdrietig

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Amber902

Berichten: 572
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:59

Jeetje, wat er allemaal zeg Scheve mond
Ik hoop dat het allemaal goed komt,
sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 20:00

Heike schreef:
Het nadeel is dat het maar voor korte periode is. Maximaal iets van zeven weken. dan ben je weer vrij, om het zomaar te zeggen.

Ze kunnen haast niet iemand gedwongen medicijnen geven. Als je dat niet wilt dan moet dat ook voor d erechter komen en die zal bijna altijd kiezen voor de rechten van een client.

In nederland zijn enkele artsen die het op eigen houtje doen en daarvoor dus straf risceren. De meeste clienten zien echter na het nemen van de medicijnen dat het noodzakelijk was/is.

In belgie is dat anders.

Kortom als iemand niet geholpen wil worden dan is het heel moeilijk. En zie je een dierbaar iemand dus vlug afglijden. Verdrietig



Wat je zegt klopt bijna. De maximale periode is 13 weken.

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:26

als iemand zichzelf echt van kant wil maken en geen hulp wil, in hoeverre is het dan de schuld van nederland?

wel heel erg veel sterkte gewenst Ach gut

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:56

flair schreef:
Hij heeft bij de dokter al laten zien dat hij echt in de problemen zit. Bij de politie heeft hij al aangegeven dat ze hem niet los moesten laten omdat hij ze anders wat zou doen. Ze zien duidelijk dat er wat aan de hand is, dat hebben ze tegen mij ook gezegd en ze proberen ervoor te zorgen dat hij hulp krijgt. Ik hoop alleen dat hij geholpen wil worden.. hij is er van overtuigd dat er maar 1 uitweg is en dat is zijn leven beeindigen.


Ik begrijp hieruit eigenlijk dat hij zelf wel hulp wil?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

_Jody_

Berichten: 2640
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:02

met mijn oma hebben we dat hele gedoe ook al gehad, dus weet grotendeels hoe dat allemaal gaat, maar uiteindelijk is het de rechter die het beslist

;) Elke minuut dat je je druk maakt om je verleden, gaat af van je toekomst! ;)
:) F.N.R.S F14+2 Boktlid*2991* :)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 07:58

Tanja, hij spreekt zichzelf steeds tegen. Ik heb gister zelf met hem gesproken en ik heb hem gezegd dat hij helemaal niet dood wil omdat hij het anders allang gedaan had. Ook heb ik gedreigt met het ook te doen als hij het zou doen, om op zijn geweten in te werken. (heel fout misschien.)

Toen bleef hij volhouden dat hem dat toch niks interesseerde en dat hij het toch wel ging doen...

Voor vannacht heb ik wat slaappillen genomen, ik dacht genoeg om een paar daagjes lekker rustig te slapen zodat ik niks meer door zou hebben... Uiteindelijk wordt ik net wakker in het ziekenhuis en bleek het toch iets teveel geweest te zijn. Maar goed ben weer thuis en leef nog Haha!

28-09-2007
Nothing compares too you...

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:24

Hey Kim, wil jij nou wel even gaan oppassen! Meid, dat hij in de problemen zit is heel erg, maar zorg er alsjeblieft voor dat JIJ niet eraan onderdoorgaat hoor!!! Flikker alsjeblieft die slaappillen weg! Dat kan echt niet hoor! Wie heeft je gevonden? Voor hetzelfde geld hadden wij geen Kim meer gehad....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:22

flair schreef:
Tanja, hij spreekt zichzelf steeds tegen. Ik heb gister zelf met hem gesproken en ik heb hem gezegd dat hij helemaal niet dood wil omdat hij het anders allang gedaan had. Ook heb ik gedreigt met het ook te doen als hij het zou doen, om op zijn geweten in te werken. (heel fout misschien.)

Toen bleef hij volhouden dat hem dat toch niks interesseerde en dat hij het toch wel ging doen...

Voor vannacht heb ik wat slaappillen genomen, ik dacht genoeg om een paar daagjes lekker rustig te slapen zodat ik niks meer door zou hebben... Uiteindelijk wordt ik net wakker in het ziekenhuis en bleek het toch iets teveel geweest te zijn. Maar goed ben weer thuis en leef nog Haha!

Hee meid!!! Als jij eens heel gauw rustig aan gaat doen, oppassen voor jezelf, jij moet geen gekke dingen gaan doen!! Voor hetzelfde geld kon je dit niet meer na vertellen! Dus, rustig aan he Lachen

Vreselijk zeg, die situatie, dat ze hem weer vrij laten.. Scheve mond echt een heel rotte situatie...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:33

flair schreef:
in een psychiatrisch ziekenhuis.

Als je denkt dat iemand dit nodig heeft... wat is dan de procedure?


De procedure is, godzijdank, in ieder geval niet dat jij ervoor kan zorgen dat deze persoon opgenomen wordt.

Ik krijg zeer regelmatig (lees een paar keer per week) te maken met gedwongen opname omdat ik voor het College van B&W werk. Een gedwongen opname kan alleen als de burgemeester of indien zij niet in de mogelijkheid is een wethouder, tekent op het IBS-formulier. En zij tekent alleen als zij van de psychiater (niet zijnde de eigen psychiater) het verzoek krijgt. Hij dient haar aan te geven dat de persoon in kwestie een gevaar voor zichzelf of anderen is. Meestal is iemand dan flink door het lint gegaan en zit op dat moment vaak op het bureau. Zodra getekend is faxen we het formulier naar de alarmcentrale die ervoor gaat zorgen dat de persoon in een instelling geplaatst wordt. Direct daarna ontvangen wij een geneeskundige verklaring die wij dan naar het Parket moeten sturen en tevens naar de gezondheidsdienst voor onze regio.

De rechter is hierin dus ook betrokken. Iemand wordt voor een korte duur opgenomen en daarna kan er verlenging van opname verleend worden maar maximaal tot 7 weken. Daarna is de persoon vrij man.

Een goed voorbeeld:

laatst had ik een mevrouw aan de telefoon die haar broer wilde laten opnemen. Ik legde haar uit dat dit niet zomaar kon maar dat de psychiater die op dat moment dienst heeft dit wel kan doen mits daar goede reden voor is. Een collega van mij had haar laten weten dat de wethouders wel konden zorgen hiervoor. Waarna ik uiteraard de bewuste collega even op zijn plek gezet heb en de procedure heb uitgelegd. Deze mevrouw was totaal over haar toeren en in de waan dat ik wel even een formulier kon regelen voor haar.

Enfin, de man bleek zelf geen psychiater te hebben en aangezien hij op straat leefde ook geen huisarts. Dan wordt het dus verrekte moeilijk om iemand gedwongen op te nemen want zo iemand moet wel aantoonbaar psychisch gestoord zijn en niet omdat ie 1 keer door het lint gaat al opgenomen moeten worden.

Nou ja, zo gaat dat dus ongeveer Haha!

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:35

flair schreef:
Alleen familie kan dus zorgen voor gedwongen opname?


NEE. Familie kan dus helemaal niet bepalen of iemand wordt opgenomen. Het stuk van Laura (wat ik te laat las) legt het helder uit. Alleen de burgemeester, wethouder en de psychiater en rechter kan bepalen of iemand wordt opgenomen.

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:37

Toch hebben wij op de manier die jij uitlegt mijn schoonmoeder laten opnemen voor 13 weken en daarna was het haar beslissing. Ze hebben haar in totaal 1 jaar vastgehouden (niet vrijwillig) op een gesloten afdeling.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:39

Maar dan is er wel een psychiater, rechter, burgemeeste rof wethouder aan te pas geweest. Anders zou het geheel tegen de regels in zijn gegaan (mits jullie schoonmoeder uiteraard aan dementie of iets dergelijks leed en ze zelf geen beslissingen meer kon nemen). Zou het tegen de regels in gaan dan kan de persoon in kwestie een rechtzaak aanspannen.

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:42

Fasel schreef:
Maar dan is er wel een psychiater, rechter, burgemeeste rof wethouder aan te pas geweest. Anders zou het geheel tegen de regels in zijn gegaan (mits jullie schoonmoeder uiteraard aan dementie of iets dergelijks leed en ze zelf geen beslissingen meer kon nemen). Zou het tegen de regels in gaan dan kan de persoon in kwestie een rechtzaak aanspannen.



De hele hups is er aan te pas gekomen.
Ze lijdt niet aan dementie maar aan een zeer ernstige psychose. Als je haar alleen laat wonen blaast ze alles op. Ze stond in haar huis (midden in een woonwijk) de gasleidingen door te hengsten want er zitten mensen in. Ze gaat de postbode achterna met en vlijmscherp vleesmes, want hij bezorgd post van satan. De glazenwasser is doelwit van haar moordneiginen want die is een spion van de politie enz enz.
Niet meer instaat op zichzelf te wonen dus, en levensgevaarlijk.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:45

Dan is het dus inderdaad volgens de regels gegaan. Wat ik bedoel met 'familie kan niet zorgen voor opname' is meer dat de familie niet even bij een instelling kan aankloppen 'hallo, mijn schoonmoeder moet een tijdje opgenomen worden'. Om het maar even wat simpel te zeggen zeg maar Haha!

En als ik het zo lees lijkt het me zeer redelijk dat ze is opgenomen.

Soms wel heel schrijnend hoor wat je in geneeskundige verklaringen leest. Je moet wel een knop om kunnen zetten.

Hoe is het nu met haar dan?

'Paint' it 'Black'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:51

Fasel schreef:
Dan is het dus inderdaad volgens de regels gegaan. Wat ik bedoel met 'familie kan niet zorgen voor opname' is meer dat de familie niet even bij een instelling kan aankloppen 'hallo, mijn schoonmoeder moet een tijdje opgenomen worden'. Om het maar even wat simpel te zeggen zeg maar Haha!

En als ik het zo lees lijkt het me zeer redelijk dat ze is opgenomen.

Soms wel heel schrijnend hoor wat je in geneeskundige verklaringen leest. Je moet wel een knop om kunnen zetten.

Hoe is het nu met haar dan?


Slecht nog steeds. Nadat ze periode afgelopen was, en ze haar niet langer meer gedwongen konden opsluiten is ze naar huis gegaan, haar man is van haar gescheiden. Ze mag haar kleinkind (mijn nichtje) niet meer zien want die heeft ze al eens geprobeerd te wurgen.
Mijn vriend heeft het contact met haar gestopt. Ze heeft bij ons thuis ook dingen gedaan waar je niet over na wilt denken. Bijvoorbeeld inbraken en dan met een mes naast je bed gaan staan. Mijn vader heeft toen meteen bij mijn vriend en mij thuis een alarm installatie geinstalleerd. En zo kan ik nog wel een uur doorgaan met schrijven...

Aan de ene kant is het zielig, maar aan de andere kant niet. Ze doet het zelf (dat zijn de woorden van een hoop verschillende psychiaters.)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:53

Het is ook zielig, alleen kan niemand er iets aan doen. Zij zelf waarschijnlijk ook niet. Je kunt in zo'n geval niet anders dan afstand nemen want denken iemand te helpen is vechten tegen windmolens.

'Paint' it 'Black'

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:43

flair schreef:
Voor vannacht heb ik wat slaappillen genomen, ik dacht genoeg om een paar daagjes lekker rustig te slapen zodat ik niks meer door zou hebben... Uiteindelijk wordt ik net wakker in het ziekenhuis en bleek het toch iets teveel geweest te zijn. Maar goed ben weer thuis en leef nog Haha!


Meid, ga jij nu wel even aan jezelf denken?!?
Ik weet het, het valt absoluut niet mee maar denk toch alstjeblieft om jezelf en zorg ervoor dat je niet mee gesleurd wordt

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 11:51

Ik kan niet anders dan meegesleurd worden, hij laat me niet met rust... blijft me achtervolgen en hij is knettergek.

Zit iig voorlopig even veilig hoop ik, hij kan er helaas wel zo achterkomen waar ik zit...

28-09-2007
Nothing compares too you...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Area51, danielle_x, Domi_94, gonniee, Jorissie, Kimberley_, knockout1, nimbletje, Pharootz, Queijo, SentiBot, Tazzey, VivianHesen en 47 bezoekers