studiekeuze

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 22:50

Hoi,

ik loop al een tijd rond met het idee om na mijn examen vwo biologie te gaan studeren in Utrecht. Ik ben daar op de open dag geweest en het beviel me uitstekend, leuke school en gezellige sfeer. Maar ik ben heel lang bang geweest dat ik het niet zou kunnen, nu nog wel een beetje eigenlijk. Daarom richt ik me ook erg op de HAS, dier- en veehouderij, daarna zou ik alsnog naar de universiteit kunnen. Eigenlijk neeg ik de laatste tijd veel meer naar de HAS, vooral vanwege het niveau.

Maar nu hebben we deze pww 2 toetsen van biologie gehad, eentje bio1 en de andere bio1,2. Volgens onze docent waren dit de twee moeilijkste toetsen biologie van dit jaar en werden ze over het algemeen slecht gemaakt.
Toen ik maandag mijn toets bio1 maakte, had ik er eigenlijk wel een goed gevoel van, ook de meeste van mijn klasgenoten vonden het wel te doen. Dinsdag hadden we bio1,2 waar ik best bang voor was. Toen ik bezig was vond ik het eigenljik helemaal niet zo moeilijk en had na afloop nog tijd om rustig na te kijken. Na de toets bleek dat er maar weinig waren die nog hadden kunnen nakijken en dat bijna iedereen het heel erg moeilijk vond.
Mocht vandaag mijn punten halen. Bio1 was door de meeste wel goed gemaakt, ik had een 8,0. Bio1,2 was heel slecht gemaakt, maar 3 voldoendes waarvan twee 6-en, bleek dat ik de overige voldoende had; een 7,8! Toen zei mijn docente dat biologie wel een goede studie voor mij zou zijn, waardoor ik weer erg begon te twijfelen. Mijn punten voor biologie zijn goed (8,0 gemiddeld), het lijkt me erg leuk maar van de andere kant ben ik bang dat ik het niet aankan en beter eerst HBO kan gaan volgen.
Iemand tips hoe ik kan kiezen? Ik heb nog wel even maar vind het een fijner idee als ik niet tot het laatste blijf twijfelen over mijn keuze en er goed over nagedacht heb.


_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:57

misschien met je decaan/mentor en ouder gaan praten?
of iemand proberen te vinden die ook die studie doet, en vragen hoe/wie en wat.

maar als ik zo lees van je punten, die zijn toch hartstikke goed! zo moet je toch goed die studie kunnen doen. Lachen
iig veel succes met je keuze!

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:59

Ik ga nu ook een hbo volgen terwijl ik er 5 jaar uit ben geweest ook best wel spannend maar ik wil gewoon het hoogste proberen te halen wat ik kan halen. Ik nu dan milieukunde studeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:14

Bang zijn dat je het niet aan kan vind ik een zonde-mentaliteit. Probeer het dan gewoon. Je kunt altijd voor 1 feb stoppen namelijk, dan kost het je geen stufi. Ben je meteen ook een hoop ervaring rijker.

Als je er niet uitkomt is het een idee om een jaar compleet wat anders te gaan doen. Ga idd backpacken in Australië of wat je ook maar leuk vind. Het is niet zo dat je na zoiets ineens weet wat je wilt (soms wel trouwens Haha!) maar je bent vaak beter in staat een goede keuze te maken.

Sommige universiteiten hebben ook propedeuses die op meerdere vervolgstudies aansluiten. Dan kun je na dat jaar nog steeds bekijken waar je goed in bent en waar je interesse precies ligt. Je decaan kan je daarbij helpen.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:14

Ik zou zeggen, praat ervover met je decaan. En ga bij jezelf na wat je het leukst vind, Biologie of de HAS. Is dat de HAS, dan zou ik daarvoor gaan, is dat biologie, ga dan daarvoor! Aan je cijfers te zien moet het lukken en als je leraar zegt dat het wel iets voor jou zijn, geeft dat ook wel wat aan. Dat zegt hij nl. niet zomaar. Maar praat erover met je leraar en/of een decaan en dan kom je er wel uit. Als ik jouw verhaal lees, lijkt het mij of je liever biologie doet. Ik kan niet vanuit jouw kijken, maar vertrouw op jezelf en volgens mij kan je het!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 04:08

als je bio wil gaan studeren moet je Engels ook goed zijn, veel van de boeken zijn engelstalig. Verder schijnt het echt een leuke studie te zijn, maar je moet er wel tegen kunnen om proeven met dieren te doen en ze te kunnen ontleden e.d..

Spero melior

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 07:05

Aan je cijfers te zien moet het toch geen probleem zijn Lachen!
Als je het dan ook nog écht wilt, dan lukt het vast.
Dus in dat geval, stoppen met twijfelen en er gewoon voor gaan.

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:14

Ik denk dat je met biologie later veel en veel meer kan als met het HAS.
Ik studeer diergeneeskunde, en heb ook alleen maar engelstalige boeken, maar dat valt enorm mee hoor. Ik ben zeer slecht in engels (bijna op gezakt zelfs), maar het zijn allemaal vaktermen, en dat is echt niet moeilijk. Daar moet je het zeker niet voor laten. Dieren ontleden enzo is alleen maar leuk. De eerste keer is even slikken, maar het is super interessant.
Succes in ieder geval.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot, Amyyy, Bullebeest, Camino_S, douschka, evelien11, GoogleAdsense, hel1, journee, lillylover, Maaaarije, maessie, MarleenM, mvdende, Nieknollie, Patriesje, Rox87, SentiBot, Sourire, Tatjanaa, ttranch, Valerie93, Waratje, xEva, xPabloBokt, YandexBot en 176 bezoekers