ontslag nemen tijdens proeftijd

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

ontslag nemen tijdens proeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 22:37

Ik heb net een nieuw bijbaantje maar ben er na een aantal dagen al achter dat ik dit niet heel lang wil blijven doen..Net even gezocht op I-net en las dat opzeggen in je proeftijd schriftelijk moet.. Maar hoe doe je dat dan? Ga je dan met brief en en al naar je werk ofzo? Ik voel me dan heel banketstaaf denk ik haha. Wie heeft het weleens gedaan en hoe deed je dat?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 22:42

eerst mondeling zeggen uiteraard
daarna kan het best zijn dat je idd schriftelijk je ontslag moet indienen
alhoewel je de proeftijd waarschijnlijk wel moet afmaken, daar heb je immers een contract voor getekend neem ik aan?
maar ik weet niet zeker hoe dat allemaal precies zit Lachen

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 22:53

Naar wat ik gelezen heb hoeft dat afmaken niet eens.. Volgens mij kun je per direct opzeggen in je proeftijd. Maar die info pluk ik ook maar van internet!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 23:14

Volgens mij kan je gewoon opzeggen in je proeftijd. Ik weet niet zeker of het schriftelijk moet, maar volgens mij kan je gewoon tegen je baas zeggen dat je niet meer komt. Dat is alleen niet zo netjes.
Als ik jou was zou ik met hem erover praten een aangeven dat je dit niet wilt blijven doen. En dan samen een oplossing zoeken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 05:54

je kunt als het goed is per dag opzeggen in je proeftijd. Dus vandaag opzeggen, morgen niet meer komen.............dacht ik....

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 06:14

Opzeggen tijdens proeftijd mag direct; Het siert je wel als je even naar de werkgever gaat om te zeggen dat je er mee wilt stoppen en wilt overleggen hoe lang je eventueel nog door moet. Hoewel je geen reden hoeft te geven is het wel netjes om toch een logische verklaring te geven. Je weet nooit of je deze werkgever in de toekomst nog eens nodig hebt.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 06:46

Ja dat laatste ga ik ook doen. Ik moet dalijk werken en dan ga ik maar aangeven dat ik in elk geval wil stoppen en dan moet hij maar aangeven hoe lang hij het nog nuttig acht dat ik nog blijf.. (Werk er nog maar net dus weet niet in hoeverre ik al daadwerkelijk een hulp ben Haha!)
De reden is dus eigenlijk.. Mijn baas zelf! Ik werk als secretaresse voor hem en hij heeft t nogal druk en word daar nogal stressig en onvriendelijk van.. Hij heeft dat van te voren al beetje aangegeven dat ie zo doet en hij staat er geloof ik ook wel een beetje om bekend. Maar ik vind het dus echt niet fijn werken zo! Ik weet alleen niet of dat ik zo direct durf te zeggen.. Bloos

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:01

Je mag in je proeftijd a la minute opzeggen, maar of dat echt netjes is.... Meestal wordt de dag zelf nog wel af gemaakt. Je kunt dit mondeling aanzeggen, maar je kunt het daarna voor de zekerheid schriftelijk bevestigen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:11

Vaak staat het ook in je contract, dat tijdens de proeftijd door beide partijen "zonder opgaaf van redenen" de overeenkomst beeidigd mag worden.

Proeftijd is niet alleen voor je baas, maar ook voor jou om te kijken of het klikt!

Succes!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:14

In je proeftijd mag je volgens mij gewoon zo opstappen, morgen iets anders gaan doen. Dat had ik begrepen van mijn proeftijd. Baas mag 'm dan ook zo opzeggen. Daarna heb je een opzegtermijn van 1 maand meestal.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:16

Ik zou zeker de stoute schoenen aantrekken en vertellen dat je baas de reden is dat je daar niet langer meer wil werken (lijkt mij ook doodeng, maar is wel het beste). Eerst een gesprekje met je baas, en dan hoor je wel hoelang je nog moet blijven en op welke manier je moet opzeggen.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:17

Je kunt inderdaad a la minute opzeggen. Naar mijn weten hoeft dit niet schriftelijk.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:18

Laui! schreef:
Daarna heb je een opzegtermijn van 1 maand meestal.


Nee hoor, als je een contract hebt voor bepaalde tijd, dan moet je hem uitzitten tot het contract afgelopen is. Behalve als de werknemer en werkgever overeenkomen dat ze er eerder een punt achter zetten.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:20

Tessebes schreef:
Nee hoor, als je een contract hebt voor bepaalde tijd, dan moet je hem uitzitten tot het contract afgelopen is. Behalve als de werknemer en werkgever overeenkomen dat ze er eerder een punt achter zetten.


Volgens mij heeft Laui toch echt gelijk hoor .

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:31

Een tussentijdse opzegging moet in het contract zijn opgenomen om tijdens een bepaalde tijdscontract op te kunnen zeggen. (9 van de 10 x is dit ook wel het geval, maar wel een belangrijk iets om naar te kijken voordat je tekent)

Verder vind ik het idd netjes om even met je werkgever te bespreken hoe lang je nog door blijft werken zodat hun niet in de problemen komen qua werkzaamheden.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:35

Tessebes: ik mag gewoon met een maand opzegtermijn opzeggen en ik heb een tijdelijk contract. Sterker nog: ik krijg regelmatig mensen aan mijn bureau die dat willen. Bij ons is de opzegtermijn 1 maand, dat kan elders wel iets anders zijn (had bijv. bij m'n vorige werkgever 2 maanden).
Je hoeft niet te zeggen waarom je op zegt, sterker nog: je hoeft het ook niet direct te doen als je in je contracttijd zit (lees: je kunt eronder uit komen). Je wordt immers niet onder ede aan een kruisverhoor onderworpen. Natuurlijk zal je baas je vragen gaan stellen waar je dan niet op in moet gaan, want als je dat wel doet gooi je je eigen glazen in (been there, done that). Overigens is mijn standaard vraag bij het eerste gesprek al: 'En wat is de opzegtermijn?' Sommige werkgevers krijgen het dan al benauwd, maar ja, ik ben nou eenmaal nogal wispelturig Scheve mond

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:36

Malibu schreef:
Een tussentijdse opzegging moet in het contract zijn opgenomen om tijdens een bepaalde tijdscontract op te kunnen zeggen. (9 van de 10 x is dit ook wel het geval, maar wel een belangrijk iets om naar te kijken voordat je tekent)


Ja, we hebben hier al eerder een discussie over gehad. Lachen
Het is zo dat als je een contract voor bepaalde tijd aangaat je niet tussentijds kan opzeggen, behalve als het speciaal vermeld staat in het contract.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 09:57

Laui! schreef:
Tessebes: ik mag gewoon met een maand opzegtermijn opzeggen en ik heb een tijdelijk contract. Sterker nog: ik krijg regelmatig mensen aan mijn bureau die dat willen. Bij ons is de opzegtermijn 1 maand, dat kan elders wel iets anders zijn (had bijv. bij m'n vorige werkgever 2 maanden).


Je was me net voor met je reactie. Zie mijn bovenstaande reactie. Het kan dus idd zo zijn dat het anders is, omdat het in het contract zo vermeld staat. In de horeca is het iig absoluut niet gebruikelijk en mag je een schadevergoeding eisen bij voortijdse opzegging.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:11

in je proeftijd kan je direct ontslagen worden, of per direct zelf opstappen!
waar is er anders die proeftijd voor Verward dan kunnen ze je net zo goed van begin af aan een contract geven, incl opzegtermijn

iig dit is mijn ervaring, tijdens alle baantjes die ik heb gehad(en dat zijn er veel Bloos )

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Morticia

Berichten: 181
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:22

Het gebeurt zoveel, dus ik zou het gewoon doen als ik jou was: als je het niet meer naar je zin hebt dan!

Lang leve je vrijheid van meningsuiting Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, Bytespider, Eefje_Sammy, Rijsa, rosalie_a, roucha1, scrabbel, supertammy en 54 bezoekers