Bokt.nl • Wel of niet aansprakelijk stellen?
Pagina 1 van de 1

Wel of niet aansprakelijk stellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 15:44
door Dorée
Vorige week woensdagnacht kwam ik thuis van voetballen kijken en trof een zeiknatte kamer aan!
Het waaide en regende toen echt gigantisch, resultaat: Het lekte echt op minstens 20 punten vanuit het plafonnetje van de erker. Er lag een enorme plas water op de grond (ong de helft van m'n kamer), mijn vensterbank was helemaal zeiknat en het allerergste was; mijn bureau staat een beetje in de erker en het gehele bureau inclusief mijn nieuwe flatscreen monitor, waren zeiknat.
Monitor had aan de achterkant recht aan de bovenkant van die 'luchtroosters' waar het water gewoon recht in gedruppeld is. Monitor is dan ook helemaal dood.
Ik heb de dag erna, mbv een clubgenootje die Rechten studeert, een brief in elkaar gezet waarin ik de huisbaas (dwz het bedrijf dat bemiddelt) aansprakelijk stel.
Brief was nog niet gepost en ik word maandag gebeld. Door dat bureau. Ze hadden van de loodgieter (huis wordt al helemaal verbouwd, dus er lopen hier dagelijks bouwvakkers rond) gehoord dat ik enorme lekkage had gehad en dat mijn monitor kapot was.
Man aan de telefoon zei dat ik even een brief moest versturen met daarin wat er gebeurd was, de schade en schadebedragen etc. en dan zouden ze kijken wat ze ermee zouden doen. Proberen of het via mijn verzekering kon en anders via die van hun. (ofzo)
Ik begreep dus uit zijn verhaal dat hij toezegde (min of meer) dat ik de geleden schade van hen vergoed zou krijgen.

Nu twijfel ik heel erg of ik die brief moet versturen waarin ik ze aansprakelijk stel (voor de geleden en de te lijden schade, haha brief is echt heel formeel Haha!) of dat ik gewoon moet uitleggen wat er gebeurd is etc. en de schadebedragen moet vermelden en dat dan naar ze versturen.
Dat aansprakelijk stellen klinkt nl zo vijandig en hij heeft dus al gebeld en was heel vriendelijk etc.

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 15:52
door Vinka
Ik zou nog even wachten met het versturen van de brief en kijken hoe ze het op willen lossen. Je kan ze altijd nog aansprakelijk stellen als ze het niet netjes oplossen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 15:55
door Dorée
Ja maar is het dan niet al te laat?
Stel, ik verstuur nu die brief met uitleg en schade plus bedragen, ze zeggen dat ze het niet vergoeden en dan alsnog met een brief komen waarin ik ze aansprakelijk stel? Heeft dat dan nog zin?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 15:55
door nickyu
zou wel een net beleefd briefje sturen met daarin de bevestiging van wat er afgesproken is en dat je zo blij bent met de snelle en hoffelijke wijze
van reageren , dan heb je in iedergeval gereageerd en kunnen ze niet niks doen en dan zeggen dat ze van niks wisten (hebben ze bij mij ook ooit gedaan en dan heb je geen poot om op te staan want je hebt nooit gereageerd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:00
door Margreet
Ik zou niks veranderen aan de inhoud van je brief, het is belangrijk dat de feiten er correct omschreven in staan, maar wel proberen of ik de toon wat vriendelijker kan maken.
In ieder geval absoluut alles schriftelijk afhandelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:07
door Dorée
Ik wilde in eerste instantie een aangetekende brief sturen waarin ik ze aansprakelijk stel.
Brief is verder niet vijandig, alleen wel heel formeel.
Heb een klein stukje over wat ik aantrof, daarna wat de schade is en dat ik ze dus aansprakelijk stel en graag het schadebedrag uitgekeerd wil krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:08
door elibeest
Ik zou een 2e brief maken.. een iets minder vijandige zeg maar..... iets vriendelijkere toon maar waarin je m wel aansprakelijk houdt voor de geleden schade. dat is je goed recht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:09
door Sypheron
Ik zou eerst het tweede geval doen, netjes op een vriendelijke manier hun de geleden schade op papier zetten en kijken wat hun er mee doen (zet er eventueel een datum bij dat je uiterlijk antwoord binnen wil hebben voordat je juridische stappen gaat ondernemen Knipoog). Doen ze er niets mee dan stel je ze dan toch alsnog aansprakelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:09
door Apple
Ik zou ze gewoon formeel schriftelijk aansprakelijk stellen. Je kunt je oorspronkelijke brief nog wat aanpassen door te verwijzen naar het telefoongesprek met die meneer en door je schade daar zoveel mogelijk al in te benoemen.

Wat je ook naar ze opstuurt, vergeet vooral niet ergens het zinnetje: 'hierbij stel ik u aansprakelijk voor de geleden schade' Haha!.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:09
door Anoeska
Zou de toon van de brief niet te onvriendelijk stellen (je vangt meet vliegen met stroop dan met azijn). Maar met een formele brief in nmm niks mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:15
door Dorée
Brief is niet vijandig/onvriendelijk, maar aansprakelijk stellen klinkt gewoon wat minder aardig dan alleen melden wat de schade is.
Ik ga het gewoon formeel aanpakken en idd het telefoongesprek met meneer erin vermelden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:16
door MissJ
je moet die brief opsturen, want als er niks zwart op wit staat, heb je geen poot om op te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:20
door Apple
Aansprakelijk stellen kan misschien wel minder aardig klinken, maar is formeel gezien wel noodzakelijk als je wat uitgekeerd wilt hebben van de verzekering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:24
door Janski
ALTIJD die brief opsturen en nog een brief erachteraan gooien met een verslag van het telefoongsprek.. Prima dat die mensen eruit willen komen met je maar schriftelijk is gewon beter dan mondelinge afspraken. Je weet nooit. Als je even belt naar die mesen dat je voor "het geval dat" een zakelijke brief hebt gestuurd dan weten die mensen ook dat je niet te moeilijk wil doen maar wel zakelijk blijft.

Je vriendin die rechten sudeert kan je hierin ook goed adviseren. Het kan geen kwaad het op te sturen . Want niet jou maar HUN verzekering moet dit betalen.
Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 16:29
door Dorée
Ok, bedankt allemaal voor de goede tips.
EEN brief wilde ik sowieso sturen, idd omdat je anders geen poot hebt om op te staan, twijfelde alleen tussen het aansprakelijk stellen.
Maar ik ben er nu uit!
En Riant, dat van hun verzekering dat dacht ik al wel en daarom twijfelde ik ook omdat man aan telefoon had gezegd 'eerst proberen via jouw verzekering'. Dat leek me al onzin omdat dit soort schade daar los van staat. Het is hun nalatigheid dat dat balkon gewoon een groot vergiet was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 17:09
door Janski
Ik heb voor mijn opleiding en werk best veel met aansprakelijkheid te maken. Jij bent de huurder je betaald feitelijk voor het huis én het woongenot. Diegene die de schade veroorzaakt is aansprakelijk ténzij er sparake is van overmacht.. (is hier niet het gevl) hoe dan ook jij noch jouw verzekering hoeven dit te betalen. De schade is buiten jouw schuld om ontstaan. Zo'n brief sturen is alleen al handig om te zorgen dt ze jou serieus nemen. Als jouw verzekering weigert te betalen dan hang je meid dus stuur maar op, een beetje zakelijkheid daar is nog geen mens aan overleden. die schrempjes krijg je nou ook weer niet gratis bij een pak waspeoder die dingen zijn duur zat.
succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 17:18
door MissJ
Laat je even weten hoe het allemaal afloopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-04 17:50
door Dorée
Uiteraard Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-04 12:43
door Kanzi
Ik zou die brief sturen waarin je ze aansprakelijk stelt, die hebben ze toch nodig om aan hun eigen verzekering te geven. Wel zou ik er een begeleidend briefje bij doen waarin je verwijst naar het telefoongesprek.
Daarmee zeg je precies wat je wilt zeggen en maak je het tegelijk wat vriendelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-04 16:06
door Oscar
Ik zou er ook voor kiezen om de formele brief te versturen.
Verder zou ik er wel even een telefoontje aan wagen en vriendelijk uitleggen waarom je het (voor de zekerheid Knipoog) op deze manier gedaan hebt.
Ze hebben daar vast wel begrip voor.

Veel succes !