HOE schadelijk is chocola voor een hond?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:55

Mijn hond heeft een hele doos zeebanket een keer opgeten. Een dubbel grote! Hij heeft er niks van over gehouden. Dus denk dat het nogal meevalt!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:59

Stephanie100 schreef:
Mijn hond heeft een hele doos zeebanket een keer opgeten. Een dubbel grote! Hij heeft er niks van over gehouden. Dus denk dat het nogal meevalt!


Jij hebt gewoon geluk gehad dat je hond er niets aan overgehouden heeft. Je eventuele volgende hond hoeft maar een paar chocolaatjes te eten en kan er aan dood gaan.
Ik zou er maar geen risico mee nemen!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:07

Je moet ook niet doen alsof we het hem hebben gevoerd! Hij had het toen de doos in het plastic zat uit de kast gejat en opengemaakt. En er was er geen een meer over! Maar onze hond kan ook zowat alles vreten. Behalve toen hij een dood (Bijna ontbonden) hert had gegeten. Toen was die wel kei ziek!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:09

Ik reageerde op je opmerking "Dus ik denk dat het allemaal wel meevalt".
Dat is een gevaarlijke opmerking. De ene hond wordt er niet ziek van terwijl de andere hond van een klein beetje chocola al doodgaat.
Het valt dus niet mee, het kan dodelijk zijn.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:10

Oh ja. Wij hebben ook een hond die van alles vreet als die de kans krijgt.
Je wilt echt niet weten wat allemaal Haha!
Maar wij zorgen er toch echt altijd voor dat hij nooit bij chocola in de buurt kan komen, ik wil het risico gewoon niet nemen.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:30

boefie schreef:
Hoe je daar bij komt, weet ik niet, een hond heeft gewoon twee nieren!


Nou sorry dan, het was mij verteld dat een hond maar 1 nier had, maar ja

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:40

De hond van m'n oma heeft wel eens 500 gram bonbons op en er was niks aan de hand, terwijl die hoeveelheid dodelijk kan zijn. Hij kreeg natuurlijk wel wat last van z'n darmen Haha! .

Mauwie

Berichten: 358
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:48

Onze hond heeft een keer een schaal kersenbonbons opgegeten!! Hij had alleen nergens last van..en dat terwijl hij al slechte darmen heeft..maarja gelukkig maar dat ie er niet aan dood is gegaan

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 23:09

pff... ik ben iig heel blij dat baloutje nergens last van heeft. Als hij echt last had gehad had hij denk ik bij het uitlaten ook wel gras gegeten om dan te gaan overgeven, maar dat heeft hij niet gedaan. Verder is hij gewoon erg levendig eet goed, etc etc.. het valt dus inderdaad wel mee, balou is ook vrij groot, dat scheelt ook weer... volgende keer let ik iig beter op!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:12

Goh, als ik dat hier allemaal zo lees, had Beatle vroeger wel al 100x dood moeten zijn maar ze is toch 16 geworden. Ze kreeg vaak chocola (ze was de hond van mijn moeder en ik was nog klein) en als ze het niet kreeg, jatte ze het stiekum van de tafel als mijn moeder de gasten uit liet.

Ik geef mijn honden nu geen chocola meer, gewoon omdat ik bang ben dat ze te dik worden. Ik heb wel ooit in de krant gelezen dat chocola vergiftig zou zijn, maar gezien mijn ervaringen met Beatle is het tamelijk moeilijk om dat te geloven.
_Tanja_ schreef:
Nou sorry dan, het was mij verteld dat een hond maar 1 nier had, maar ja

Misschien de capaciteit van 1 nier ja, dat kan wel. Maar ze hebben er 2. De nieren van mensen zijn veel beter, die hebben een overcapaciteit waardoor we er best met 1 zouden kunnen leven. Maar de nieren van honden zijn een stuk minder en daar moet je rekening mee houden in de voeding.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:47

al het chocla is gevaarlijk voor een hond zelfs van een heel klein beetje kunnen ze al dood gaan.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:13

De meeste honden hebben wel eens chocolade gekregen, of genomen Haha! Maar zelf ken ik iemand die een hond had, die chocolade had gegeten, en dood ging....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:29

Nooit geweten dat dat gevaarlijk was. Onze hond heeft inderdaad ook ooit een schaaltje chocolade paaseitjes opgegeten, met papier enal. Gelukkig leeft hij nog. Maar ik hou het voortaan in de gaten.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:49

Ik heb dit van de site van de dierenartsenpraktijk Bodegraven.

Het is per hond verschillend hoe de reactie is want sommige honden kunnen theobromine prima verwerken terwijl het voor anderen dodelijk kan zijn.


Citaat:
CHOCOLADEVERGIFTIGING BIJ DE HOND


Tijdens de feestdagen heeft iedereen veel chocolade in huis. Wat niet iedere hondeneigenaar weet, is dat chocolade heel giftig is voor de hond.

De verschijnselen

overgeven, misselijkheid en diarree
omvallen, stuiptrekkingen en schuimbekken
dwangmatige bewegingen
hartritmestoornissen
sterfte (kan optreden binnen 24 uur)
Oorzaak

In chocolade zit een stof, theobromine genaamd, die directe werking heeft op het centraal zenuwstelsel, de hartspier, de maagsapsecretie, de gladde musculatuur, de bloedvaten etc. Bij honden kan de theobromine (een methylxanthine) niet goed worden omgezet in het lichaam en uitgescheiden.

Chocolade

De hoeveelheid theobromine in de chocolade hangt af van het soort chocolade. Bakkerchocolade heeft het hoogste gehalte van deze stof, daarna volgend door pure chocolade en melkchocolade. Witte chocolade bevat 0% van deze stof.

Het is van belang om als het toch gebeurt goed op te letten hoeveel gram de hond gegeten heeft, want dat kun je dan relateren aan het lichaamsgewicht van de hond (voor informatie mbt. de dosis theobromine die uw hond gehad heeft: DAP Bodegraven ).

Bestrijding

Er is géén antistof, zodat je alleen de verschijnselen kunt bestrijden.

Korter dan 2 uur na inname: Laten braken (zelf mbv. ½-1 theelepel zout achterop de tong of via een injektie bij de dierenarts)

Langer dan 2 uur na inname: Norit 2-8 gram/kg lichaamsgewicht

Indien verschijnselen zoals boven beschreven optreden : bel de dierenarts voor behandeling.

BIJ TWIJFEL OVER DE DOSIS THEOBROMINE DIE UW HOND GEHAD HEEFT: BEL DAP BODEGRAVEN

WEES VOORZICHTIG MET CHOCOLADE IN BIJZIJN VAN UW HOND!!!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:13

Ik geloof wel dat het gevaarlijk is, maar ik moet ook zeggen dat ik andere ervaringen heb. Mijn hond pikt werkelijk alles wat ik laat liggen en hij heeft met regelmaat een plak chocola of een zak m&m's te pakken.

Ik let wel goed op, maar soms verslapt je aandacht even. In gedachten even een boek pakken ofzo. Als ik terug kom is het weg Scheve mond

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 16:16

lis schreef:
Ik let wel goed op, maar soms verslapt je aandacht even. In gedachten even een boek pakken ofzo. Als ik terug kom is het weg Scheve mond


irritant is dat he. Heb je voor jezelf net een heerlijke tosti gemaakt, denk je bij jezelf, hmmm toch maar een beetje saus er nog bij. Je loopt naar de keuken, komt terug... tosti weg... PFFFFFFFFFFf

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:21

Kliko schreef:
Chocolade is als vergif voor honden en is dus wel dodelijk! Pas hier mee op!


klopt!
Gelukkig is het niet altijd dodelijk, ligt eraan hoeveel die opheeft enzo. maar wel oppassen dus!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 16:26

die van ons jatten ook alles
vooral die irritante grote deense dog !!!
grrrr
die kan overal veels te goed bij !!!

onze bouvier heeft ook een paar keer een flinke reep chocola gejat..
maar nooit ziek geweest
scheelt ook welke chocola het is
pure is het gevaarlijkste !

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:04

Dat het giftig en dodelijk is voor honden (voor alle dieren) is wrs omdat het onder de doping wet valt. Chocola is gewoon doping!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 20:24

volgens mij moet je het andersom zeggen griebels...

OMDAT het giftig en dodelijk is voor dieren, valt het onder de doping wet Tong uitsteken

je maakt nu van de oorzaak het gevolg en van het gevolg de oorzaak

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:27

Waarom is er dan ooit het verhaal geweest dat een paard met ontzettend veel chocola op uit een ren gediskwalificeerd was? Dat ik wat ik toen te horen kreeg. Dat het doping is voor dieren, ook voor mensen overigens...

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:48

Aha dus het is waar! Chocola is gevaarlijk voor honden! Mijn vriend verklaarde me namelijk voor gek, maarja ik had het dan ook via 'beugelbekkie' van Fox Kids Haha! Jaja, ik ben 21 jaar Clown (zat tijdje ziek thuis, is dat n goede smoes?)

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:04

Bloos! als dat al schadelijk is, zou mijn hond al bijna dood moeten zijn Clown na een Andrelonfles leeggegeten te hebben en vrij regelmatig kattenstront *mist kotssmiley* (en daarna kotsen Vingers aflikken )

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 17:39

ehm..er staat dar ergens dat het ook gevaarlijk voor paarden is?
Wat gebeurd erdan met paarden?
Ennu...mijn kat heeft ook al heel vaak chocola gegeten. Verward

pimkie
Berichten: 748
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: {hartje van turnhout}

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 18:25

het is wel tamelijk schadelik voor de lever en daarvan gat hij/zij diaree van krijgen en dat is niet erg goed maar wat er precies schadelijk aan is weet ik niet