Konijn

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 19:14

Ik weet niet of dit wel bij Algemeen hoort maargoed.
Ik heb een konijn, en die zit in de zomer gewoon buiten en in de winter staat ze binnen.
Nouja normaal dus, mijn moeder wil d'r aankomende winter niet meer binnen hebben omdat ze al heel de bank kapot heeft geknaagd (en we waarschijnlijk een nieuwe bank gaan kopen).
Nu wil ik een nieuw konijntje erbij kopen misschien, als gezelschap zeg maar.
Zou dit kunnen? Ik bedoel, zouden ze wel bij elkaar in 1 hok kunnen (kunnen konijnen nog aan elkaar wennen, na een aantal jaartjes alleen te hebben gezeten zonder andere konijnen)?
Oja en trouwens mijn konijn eet geen konijnenkorrels (alleen maar hooi,peen en andere 'groentes' enz. vanwege problemen met d'r tanden.)
Ik weet niet hoe ik dat dan moet doen met dat andere konijn. Ook voor dat konijn meteen de korrels afschaffen of...?
Dan heb ik ook nog een ander vraagje. Ik wil dan, als ik een konijntje erbij zou nemen, een groter hok kopen maar ik zie bijv bij dierenwinkels alleen maar hokken van 1 m enzo. Dit vind ik dus eigenlijk te klein! Is het handiger dan om er zelf eentje in mekaar te bouwen ofzo?
Wie o wie kan me helpen...?!?!
(ik weet nog niet zeker of ik wel een konijntje erbij ga nemen, moet natuurlijk ook eerst met mijn ouders overleggen...)


Miran

Berichten: 4423
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:22

Je kan waarschijnlijk wel grotere hokken bestellen.
Verder kun je heel veel informatie vinden over meerdere konijnen samen houden op www.konijnen.nl. Daar vind je ook adressen van konijnenopvangen, die kunnen je helpen een leuk vriendje of vriendinnetje te vinden dat bij je konijn past.
Overigens waren mijn konijnen 4 en 6 toen ze bij elkaar kwamen.

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:25

waarom eet ze geen korrels?als ze er geen kan eten kun je het gewoon in het hok zetten hoor
ga es zien bij hokken voor buiten, ik heb een gevonden van 120*60*80 of 120*80*60,ik weet het effe niet meer
140 Euro,is duur maarja

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:25

Ik had eerst ook maar 1 konijn, maar na een maand ofzo vond ik het wel een beetje eenzaam voor haar. Toen heb ik er nog een gekocht. Dat gaf eerst wel wat ruzie, maar na een paar uur was dat helemaal voorbij.
Ze zijn nu dikke maatjes. Met mooi weer zitten ze in het grote buitenhok, met slecht weer gaan ze naar binnen, maar in een grote kooi. Dan kunnen ze ook geen snoeren doorknagen. Knagen aan de meubels doen ze niet.

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:57

Konijnen koppelen lukt bijna altijd wel.
Hierover staat veel op www.konijnen.nl
Maar waarom ga je niet met je konijn naar de dierenarts? Tandproblemen zijn meestal wel te verhelpen....

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 20:06

Bedankt voor jullie reactie's!
Miran: Ik zal meteen ff kijken op die site!
Dutske: ze kán wel korrels eten. Eerst mocht ze ook alleen maar van die korreltjes eten (niet dat gemengde voer met zonnepitten en allerlei andere dingen erin). Maar daarna had de dierenarts gezegd liever helemaal niet meer (vanwege d'r kiezen, die groeien teveel/te snel en die groeien dan d'r tong/wang enzo in)
Frank: Gaan ze gewoon heel het jaar door naar binnen en naar buiten? Of alleen in de zomer? (als je snapt wat ik bedoel?)

RealMaantje
Berichten: 528
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 20:07

Lisa_Melody schreef:
Konijnen koppelen lukt bijna altijd wel.
Hierover staat veel op www.konijnen.nl
Maar waarom ga je niet met je konijn naar de dierenarts? Tandproblemen zijn meestal wel te verhelpen....


Het zijn d'r kiezen dus... ze moeten om de zoveel tijd afgevijlt (tenminste als ik het goed heb, ik weet niet précies wat ze doen) worden. Maar dan nog mag ze die korrels niet hebben.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:20

's Winters gaan ze niet naar buiten, alleen als het warm genoeg is mogen ze buiten spelen!

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:39

ik zou dan het andere konijn ook zonder korrels zetten, of ze dan scheiden, bv een ander hokje, waar je 2 keer per dag een kleine hoeveelheid korrels geeft
je kunt ze zonder in leven houden, maar dan moet je wel een vitamine en mineralenpreparaat kopen
anders kunnen ze tekorten krijgen
dus vitamine EN mineralen he!

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:48

Mijn konijnen zitten gewoon het hele jaar buiten. Ze makeneen dikke vacht aan en hebben het echt niet koud. Je kunt je konijn beter in een tochvrij hok houden in de vrieskou als dat je hem 'lekker' bij de verwarming zet.

Een vriendje zal je konijn vast leuk vinden. Overweeg eens een konijn uit een opvang. Die zitten op het moment bomvol door als die mensen die hun dier dumpen voor de vakantie. Je kunt je konijn dan meenemen en dan kijken zij met welk konijn jouw konijn het goed kan vinden.

Bij de dierenwinkels zijn inderdaad weinig grote hokken te verkrijgen. Het beste kun je denk ik eens op marktplaats kijken. Daar kun je grote gebruikte of nieuwe hokken vinden voor vaak heel weinig geld.

Nog even over die kiezen, weet je zeker dat je konijn die korrels niet mag? Vaak is het zo dat ze ze wel mogen, maar juist niet kunnen eten. De kiezen van je konijn groeien trouwens niet te snel, maar scheef. Normaal slijten de kiezen af door het malen van voedsel. Doordat de kaken niet op elkaar aansluiten groeien ze op sommige plekken door zonder dus af te slijten.

Dustke: ik ken zat konijnen die nooit brokjes krijgen. Sommigen krijgen geeneens water. Alleen hooi, gras, groente en fruit. Zijn allemaal al oude konijnen. Een ervan is zelfs 9 jaar geworden. Ik vraag me af of brokjes wel zo nodig zijn. Is natuurlijk een goede verkooptruc zo. Fabrikanten zeggen ook dat likstenen van zout goed zijn, terwijl die juist hardstikke slecht zijn.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:51

Brokken zijn helemaal niet nodig
Als ze veel groente, fruit, gras en andere plantjes krijgen zitten daar minstens zoveel vitamines in Knipoog Konijnen in het wild krijgen ook geen brokken...

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:53

Precies
Zolang je maar zorgt dat hij wel verschillende dingen binnenkrijgt.

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 01:16

Ik heb zelf 2 mannetjes konijnen die eerst een hele tijd bij elkaar hebben gezeten, maar begonnen te vechten. 1 van de 2 is heel erg dominant. Ze hebben nu allebei een apart hok met een aparte ren, maar ze kunnen elkaar wel zien en ook de ren zit aan elkaar vast.

Spero melior

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:14

Ik heb ook geprobeerd mijn konijn te koppelen, met verschillende andere konijnen, mannetjes, vrouwtjes (die van mij is een "het"je Haha! )
Maar hij moest er niets van weten! Hij is op een gegeven moment zelfs gaan zitten stampen (had hij nog nooit eerder gedaan). Hij vond het duidelijk helemaal niks, en zag er erg happy uit toen hij weer alleen naar zijn kooi terug mocht...
Dus mijn konijn maakte ik echt niet blij met een maatje. Hou dat wel goed in de gaten!

Overigens heeft mijn konijn ook een tijdlang geen brokken gehad op advies van de ene DA omdat hij moest afvallen, terwijl een andere DA mij op het hart drukte dat er wel een hoop voedingsstoffen inzitten die ze niet uit hooi en groenvoer kunnen halen (in het wild eten ze ook een heleboel andere dingen buiten de groente die ze van ons krijgen).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:57

Het is wel goed om de konijnen met elkaar kennis te laten maken in een neutrale ruimte, dus een ruimte waar geen van beiden al heeft verbleven. Het is goed dat je konijn in de zomer en in de winter naar buiten gaat, dat is echt beter voor konijnen. Zorg echter dat hij in de schaduw staat en uit de wind. Onder een boom of afdakje of zo.

Ik zou wel een heel groot ruim hok voor ze kopen of maken met meerdere verdiepingen of plankjes waar ze op kunnen gaan zitten. Hoe meer ruimte, hoe minder snel conflicten. 2 mannetjes bij elkaar zetten loopt spaak, maar 2 vrouwtjes gaat wel, een vrouwtje en mannetje gaat nog het beste. Maar dan moet hij natuurlijk wel gecastreerd worden anders....

Heb je misschien een grote oude kast waar je een paar planken in kunt doen, de deur uit kan halen en traliewerk voor kunt doen? Jammer dat je zover weg woont, ik weet nog een nestje hangoortjes te zitten.

Optimale informatie over voeding, huisvesting EN gedrag/psychologie van konijnen kun je hier vandaan halen: http://www.konijnenstichting.nl/

Daar vind je al je antwoorden.

De hond is de betere mens

Duhelo

Berichten: 28465
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:11

brokken zijn inderdaad niet nodig
maar in die brokken zitten veel voedingsstoffen, en de mensen die denken dat ze hun konijn in leven kunnen houden op hooi,wortel en appel hebben gelijk, maar na een jaar kan het beest niet meer lopen van het calciumgebrek, ziet hij niks meer door vitamine A gebrek, zit hij vol gebreken, en na 2 jaar ligt die dood
als je ze geen brokken wilt geven, dan moet je alleszins zorgen voor veel variatie, en ook nog graag vitaminedruppels

desiree: van het ma,nnetje castreren, dan moet je het vrouwtje ook castreren (dus alles eruit, niet doorknippen!)
het vrouwtje kan als ze niet gedekt wordt baarmoederkanker krijgen, en ook,als zij zin heeft om te paren, en het mannetje kan niet (llogisch,hij maakt geen hormaan meer aan), dan kan ze het mannetje tot bloedens toe toetakelen, soms met de dood tot gevolg
dus ofwel geeneen castreren, ofwel beide,
dat is 1 van de redenen dat mijn ram alleen zit, kzou het liever anders zien,maarja...

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:36

ja voor een hok moet je idd eens op marktplaats en die richting kijken, staan ook wel eens grote hokken op die mensen zelf gebouwt hebben en verkopen.. veel succes! en een maatje moet denk ik geen problemen leveren

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:19

kijk ook eens op www.bunnybin.nl of www.goofy.nl als je een nieuw konijn wilt, daar weten ze ook veel van koninnen en kunnen ze je zeker verder helpen! Ik zou het zeker doen, je hebt altijd de garantie dat je het konijn terug mag brengen als het niet te koppelen is, terwijl als je naar de DW gaat, zeggen ze gekocht is gekocht en verder zoek je het zelf maar uit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tigerboy, YandexBot en 17 bezoekers