faalangst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 14:59

Schaduwaccount doen we niet aan, hoewel ik wel heb getwijfeld.

Degene die mij irl (en misschien ook op bokt) kennen, kennen me als een meisje dat altijd haar woordje klaar heeft. Heb ik ook eigenlijk altijd wel, ik ben verbaal vrij sterk en weet de meeste dingen ook goed uit te leggen. Handige eigenschap natuurlijk als juf. Maar toch heb ik een klein probleempje, meestal heb ik daar niet veel last van, maar af en toe steekt het toch weer de kop op: faalangst. Het heeft er altijd al in gezeten en ondanks verschillende trainingen gaat het er ook echt niet uit. Als jong meisje kwam het vaak naar voren bij wedstrijden en proefwerken. En zelfs vorig jaar bij mijn autoexamens. Daar heb ik wel 6 keer over gedaan, en pas bij het 2e staatsexamen lukte het.
Gelukkig heb ik vanuit mijn omgeving en school veel steun, en op een paar vervelende reacties ( je stelt je aan, je hebt het gewoon niet geleerd, jij faalangst? Kan niet jij weet altijd wat je moet zeggen) kan ik er meestal goed mee om gaan. Maar vandaag ging ik weer eens een stapje te ver. Aankomende woensdag en donderdagavond heb ik de laatste tentamens van het jaar.
Weinig stress eigenlijk, want over ben ik al. Dacht ik! Maar toch zet mijn lichaam me soms voor rare verrassingen. Zo ook vandaag, omdat ik dacht dat er weinig stress was heb ik mijn werk, 3 uur per dag bij de TPG, niet afgezegd en ben ik vanochtend ook gewoon te werk gegaan. Bij de post ophalen ging het nog wel. Maar eenmaal op de fiets voelde ik het al. Een aanval: overgeven, draaien voor de ogen en vreselijk misselijk. Toch nog geprobeerd door te gaan, maar na 1 uur moest ik het toch voor gezien houden. Mijn lichaam protesteert tegen de stress voor het komende examen. Dus mijn baas maar opgebeld, gezegd dat dit echt niet gaat, en meteen vrij gevraagd voor de komende 2 dagen! Werkelijk waar ben heel blij met mezelf en mijn studie! Maar op deze dagen word ik er gewoon gek van!


Pfff sorry voor het lange verhaal maar ik moest het gewoon even kwijt!


Mandyy

Berichten: 30476
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:08

ik heb ook faalangst. Heb ook trainingen gehad maar dat helpt niet.. mensen denken ook vaak dat ik me aanstel! ik heb morgen geschiedenis toets die beslist of ik over ga.. ben nu al heel zenuwachtig en beetje duizelig..want ik wil gewoon over.. ik ben bang dat ik alles vergeet wat ik geleerd heb

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:14

Hier nog 1 met faalangst Bloos

Ik heb trouwens geen last van faalangst op mijn werk enzo en ook niet op school gehad maar wel met mijn rijbewijs halen enzo. Dressuurwedstrijden en andere wedstrijden zou ik zo graag willen doen maar ik schiet al in de stress als ik er aan denk dat ik moet starten.

Ik heb nu 3 wedstrijden gereden en als het achter de rug is denk ik iedere keer... pff was dit het nou Verward maar zodra er weer een wedstrijd aankomt word ik weer bang.. bang om af te gaan.. bang dat ik verkeerd rij, bang dat Omar niet braaf is... ja ik weet het mijn leven hangt er niet van af maar toch.. Ik ben vrij perfectionistisch en stel hoge eisen aan mezelf.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 15:43

Ik ben ook bang dat het veel met perfectie te maken heeft!

Mandyy

Berichten: 30476
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:50

dat denk ik ook ja.. ik stel ook erg hoge eisen aan mezelf en ben ook erg perfectionistisch

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 15:57

Hier nog zo een, nu op de hogeschool heb ik er niet super veel last van ( behalve voor presentaties een beetje), maar met examens heb ik er geen last van, mede doordat ik weet dat ik het altijd nog een keer in kan halen.

Op de middelbare school had ik met name in mijn examenjaar er heel erg last van. Iedere ochtend werd ik kotsmisselijk wakker, pilletjes gehad van de dokter die hielpen niet, vervolgens naar een homeopaat gegaan wat wel geholpen heeft. Iedere dag een pilletje, al is het maar voor je gemoedsrust.

Ook met afrijden, de 1ste keer was ik zo zenuwachtig ( en toen had ik al een kalmeringspilletje gehad van de dokter) met afrijden dat ik letterlijk stond te trillen op mijn benen. 2de was ik te voorzichtig met rijden en de derde keer had ik zelf zoiets van "ach stik allemaal, ik zie wel of ik het red". Daardoor was ik ook zelfverzekerder.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:03

Ik had het heel erg vroegen .. met name de echte examenvrees.. ik ben er eigenlijk vanzelf overheen gegroeid ik ben nu nog wel zenuwachtig voor examens maar niet meer dat ik duizelig ben of vreselijk hoofdpijn krijg.

Daar heb je vast niks aan. Sommigen faalacnst traineingen helpen weldegelijk. Faalangst wordt regelamtig overschat en onderschat..
Echt faalangst zoals jij met fysieke racties wordt onderschat en sommige mensen denken al dat ze extreeem faalangst hebben als ze gezond nerveus zijn.

Vind er je eigen weg in meid, zoek de rust bereid je op je eigen manier voor . Op internet kan je ongetwijfeld een aantal ontsapnningsoefeningen vinden die heel goed kunnen helpen!!
succ6

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:08

Ik heb het ook maar nu in mindere mate. Traning voor gevolgd.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:10

als faalangst voorkomt uit perfectionisme... moet daar dan niet naar gekeken en aan gesleuteld worden? en waar komt dat perfectionisme dan vandaan? Is het een erfelijk karaktertrekje of is er iets in de kinderjaren gebeurd wat je zo gemaakt heeft?

en daarnaast ook een stukje acceptatie denk ik, acceptatie wie je bent en waarom.

is dat wat lonneke of praat ik poep? Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:08

AnneOmie schreef:
Citaat:
Ik heb trouwens geen last van faalangst op mijn werk enzo en ook niet op school gehad maar wel met mijn rijbewijs halen enzo. Dressuurwedstrijden en andere wedstrijden zou ik zo graag willen doen maar ik schiet al in de stress als ik er aan denk dat ik moet starten.


Ik heb precies hetzelfde! Echt heel erg vervelend. Zelfs met de jaarlijkse onderlinge wedstrijd op stal durf ik niet eens mee te doen. Terwijl het eigenlijk onzin is en mijn paard best goed loopt. Met mijn rijbewijs was het echt erg. Ik heb volgens mij een week niet geslapen. Ook met presentaties ben ik ontzettend faalangstig.

Ik denk altijd dat ik nooit goed genoeg ben en afsteek tegen de anderen. Terwijl ik ook weet dat dat crap is. Ik kan hartstikke goed presenteren en best leuk rijden. Toch kan ik dan niet die knop omzetten.

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:25

Ik heb eigenlijk ook hetzelfde; aardig gebekt, m'n woordje altijd wel klaar.. Maar zodra ik moet presteren of als ik met vreemde mensen in contact ben gaat het mis.. Scheve mond
Heb er ook trainingen voor gevolgd, maar het heeft niet geholpen Ben nu ook steeds kotsmisselijk als de toetsweken eraankomen, loop de afgelopen dagen ook al continu met buikkramp. Morgen beginnen de toetsen, ik weet van mezelf dat ik alles ken, maar ik wordt al week bij de gedachte..
Vorig jaar heeft faalangst me de das om gedaan; met 6 onvoldoendes blijven zitten. Nu gaat het beter maar het blijft terugkomen. En nog steeds denk trouwens iedereen dat ik me aanstel..

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Mandyy

Berichten: 30476
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:42

Leo_ke schreef:
Ik heb eigenlijk ook hetzelfde; aardig gebekt, m'n woordje altijd wel klaar.. Maar zodra ik moet presteren of als ik met vreemde mensen in contact ben gaat het mis.. Scheve mond
Heb er ook trainingen voor gevolgd, maar het heeft niet geholpen Ben nu ook steeds kotsmisselijk als de toetsweken eraankomen, loop de afgelopen dagen ook al continu met buikkramp. Morgen beginnen de toetsen, ik weet van mezelf dat ik alles ken, maar ik wordt al week bij de gedachte..
Vorig jaar heeft faalangst me de das om gedaan; met 6 onvoldoendes blijven zitten. Nu gaat het beter maar het blijft terugkomen. En nog steeds denk trouwens iedereen dat ik me aanstel..


ik heb precies hetzelfde!

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 09:16

en idd je bent niet de enige , heb ook altijd mijn woordje klaar, mijn zaakjes geregeld teminste dat is wat iedereen van mij denk. Maar het is een grote puinhoop.
Ben zo onzeker als de pest. En wedstrijden hou maar op dan kun je me een week van te voren op halen Verward .
Ik heb idd ook diverse trainingen gehad, de meeste werken niet. maar ik heb een klein trucje wat er voor zorgt dat ik niet helemaal weg zak, en nog net kan functioneren(er door heen ploegen) en dat is als het moeilijk wordt even de tijd nemen om adem te halen en daarbij ergens in knijpen of je vuisten ballen en weer ontspannen net zolang tot je weer grip hebt op je emotie. Scheve mond .

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:23

Ik gebruikte toen ik moest afrijden voor mijn rijbewijs van die valeriaan ofzo en dat hielp echt helemaal niets *LOL* ik ging er gewoon doorheen met de stress... ik heb 4 keer afgereden en heb het echt 3 keer helemaal verprutst door de stress... de 4e keer had ik staatsexamen en de examinator zei op het eind dat hij nog nooit zo'n extreem geval als ik had meegemaakt qua stress Schijnheilig

Eigenlijk wil ik heel graag mijn E rijbewijs halen.... maar ik durf niet, dan moet ik daar weer doorheen. Ik ga het wel doen want ik ben ook een vechter en blijf tegen die faalangst vechten.

Onderlinge wedstrijden vind ik ook verschrikkelijk en als het achter de rug is dan vond ik het eigenlijk best leuk.

Ik weet dat ik hoge eisen aan mezelf stel en ook geen fouten wil maken en vandaar denk ik ook die faalangst. Die faalangst is wel heel erg vermoeiend hoor.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:29

Ik heb het ook. Ben op mijn werk en tijdens mijn studie altijd zo bang om fouten te maken, dat ik alles altijd 100.000x check. Ik ben een enorme perfectionist. Alles moet goed zijn, en liefst het best!!

En inderdaad, ik ben ook een bijdehandje. Altijd wat te zeggen. Maar zodra ik een presentatie voor mensen moet geven, wordt ik misselijk. Mensen doen het ook altijd een beetje af met, stel je niet zo aan, jij praat zo makkelijk....

Heel gek, maar op een paard heb ik er nooit last van. Er kan een kantine vol met mensen naar mijn wedstrijd staan te kijken. Geen enkel probleem. Ook al rij ik echt heel slecht, loop nog met een smile terug naar iedereen die me gezien heeft. Gek he!!

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 10:49

Ik heb ook faalangst en trainingen helpen idd niet...

Het eerste wat je moet doen, is niet streven naar perfectie... Moeilijk, maar het werkt wel

Tegenwoordig maak ik me niet meer zo druk, maar bij echt spannende dingen komt het toch weer bovenborrelen... Verdrietig

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 10:53

hihihi zie me al binnenlopen bij de examens: tsja mees, vandaag doe ik niet mijn best want ik streef niet meer naar perfectie!

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:22

ik heb ook heel erg faalangst. vooral op school, met proefwerken enzo. dan word ik altijd misselijk hoofdpijn en duizelig echt heel erg! altijd als ik een proefwerk had of iets wou ik gewoon niet naar school toe daar door. ik heb het nu wel minder....maar af en toe heb ik het nog wel eens bijv. als ik ga koken of iets anders ga doen ben ik zo bang dat het misgaat.... echt vervelend....

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 10:42

Ik heb nu Bach Rescue Remedie en ik moet zeggen het helpt wel!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:19

ik HAD faalangst en ben ervan af gekomen... (godzijdank) ik heb er wel hard voor moeten werken, maar ja, dat neem ik maar voor lief... Het belangrijkste is dat er iemand in je omgeving is op dat moment die je kunt bellen/ spreken en die dat bemoedigende woorden zegt.
Gisteren erg groot en moeilijk tentamen, toen ging het bij mij ook bijna mis. Gelukkig kwam er een heel lieve docent, die me even apart heeft genomen en alles heeft doorgenomen en me ervan heeft verzekerd dat het ging lukken. Het heeft heel erg geholpen!
Ik ben ervan af gekomen door heel streng voor mezelf te zijn. Als ik bang werd, zeggen: niet zeiken, gewoon NU iets anders gaan doen. (lekker bokken ofzo... Haha!) Moeilijk uit te leggen... valdispert helpt btw ook!
Veel succes enneh.. doe rustig aan (probeer het iig!)

Der Ellmauer Dancing Queen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:10

irish_lady schreef:
Ik heb nu Bach Rescue Remedie en ik moet zeggen het helpt wel!

mooi tog Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, Alenthe05, AnoukS_, C_estmoi, cinniz123, Ellebel, Eretria, Ginny135, laran, limagirl, ontherun, Polarize, rocky_1995, Shetje14, Traiectum en 179 bezoekers