Pesten....

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 21:56

Idd dat mis ik ook wel eens, een normale jeugd.
Ik mag dan wel 23 zijn, maar soms voel ik me 18 en mensen hebben me vaak ook jonger (niet dat dat erg is... hahah).

Ik heb echt mazzel gehad met mijn verzorgpaarden en ouders.
Ik heb nooit aan zm gedacht of aan verminking.
Ik had steun, ook al was het buiten thuis en de paarden om heel erg moeilijk voor mij.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:09

horsewisper schreef:
Een meisje uit me klas valt me even aan. op msn

Ze begint met he aap, weer neit op school gemonen zeker nep ziek.
Ik zeg nee, ik heb gister met mentor gepraat en ik mag thuisblijven vanwege dat me knieeen rust moeten hebben.


Meis, je moet echt ophouden met je verdedigen. Zeg maar gewoon "ja hoor, hele dag in de tuin met een koud glas limonade!" en negeer het geneuzel verder. Ze hebben jou te pakken door jou niet te 'geloven' met je ziekte, en hoe harder jij je verdedigt hoe mooier ze het vinden!

Jij bent hen geen verklaring schuldig. Als jij pijn hebt, en je ouders en je dokter en je mentor weten dat, dan kunnen je klasgenoten lekker op het dat gaan zitten als ze dat niet willen geloven, maar daar heb jij helemaal NIETS mee te schaften. Het is hun zaak ook niet, en je moet echt stoppen met serieus ingaan op dit soort dingen. Vriendinnen zijn het hoe dan ook niet.
Als dit weer gebeurd zou ik een verhaal ophangen over hoe jij op doktersadvies de hele zomer naar Mallorca moet, op kosten van de verzekering in een 5-sterren hotel. Overdrijf lekker. Neem het allemaal niet zo serieus... Want dat willen ze juist. Als jij er een grapje van maakt dan merken ze dat ze je er geen pijn mee kunnen doen.

"Ik geloof je niet!"
"Nou dan geloof je het toch lekker niet?"
Laatst bijgewerkt door 796285 op 23-06-04 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Berichten: 7767
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 22:15

Horsewisper, als ik dit zo hoor krijg ik zo'n zin om mn vrienden op te trommelen en es een bezoekje te gaan brengen aan die klas van jou, wetende dat mn vrienden tussen de 18 en 23 zijn, bijna allemaal op vechtsporten zitten en altijd in zijn voor een knokpartijtje Haha!

wat ze jou aandoen is niet normaal meer Verdrietig ik weet dat vechten niks oplost maar dan weten ze voor 1 keer goed hoeveel pijn ze jou doen, al is het maar voor even..
veel sterkte meis..

ArubaSma

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-04 22:15

Dat is inderdaad een goede oplossing Arwenlune Haha!

Lots of love Nadicia

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 09:45

Soms werkt dat tegen je... ik heb dat ook gedaan met het "vlooienwijf"... op een gegeven moment was ik het zo zat, dat ik besloot om het spelletje mee te spelen. Als iemand bij me in de buurt kwam, vragen of ie dat wel durfde, want ze waren vandaag een beetje springerig enzo... Dat werkte, ik werd toen even een periode met rust gelaten. Daarna kwam het veel heviger terug, toen besloten ze dat ik duidelijk sterker was met woorden, dus hun conclusie was: dan gaan wij over op de lichamelijke tour.... Nja.. de rest kun je raden.

Wat er werd geschreven over "gemiste jeugd" herken ik ook. Ik herinner me heel weinig van vroeger, ik heb het grootste gedeelte verdrongen. Nu probeer ik zoveel mogelijk van mn leven te maken, lekker uitgaan, feesten,"me lekker laten gaan als ik er zin in heb... meer van dat... Ik kan nu eindelijk, na 4 jaar zeggen dat ik me oprecht gelukkig voel (das ook pas sinds een maand of 3, maar al heel wat! Haha!)

Der Ellmauer Dancing Queen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:43

DAnkje arwenlune en mikju en de rest.

Alles wat je doet, het negeren, het meespelen, helemaal niet meer tegen hun praten, thuisblijven, naar shcool komen met mentor praten met zon niets helpt. ze rkijgen mischien 1 aanpakje en het gaat weer verder. Ze pesten me vooral met mijn reuma met dat ik bijvoorbeeld melk botten heb, en dat ik als ik geen kaas eet of melk drink dati k dan uit elkaar val. Ik ben het zo zat steeds met die brieven, of die woorden. Zelfs dat ene meisje dat me gister op msn aanviel, ik dacht dat zei me vriednin was en dan gat ze nu ook alles lekker verklikken en meespelen. Er zitten vooral 2 leiders in die klas. die stoken het op. Volgend jaar heben we richtingen ik ga de verzorging op met vriendinnen en de andere gaan naar iets met administratie. Maar danog heb ik geen zin in het volgende schooljaar, Er komen dan wel wat meer en leukere meisjes in, alleen er zitten zoiezo nog een paar dooie pesters in die altijd meedoen met de pesters uit mijn klas. Een vriendin van mij zeg took dat ik er niet aan mee moet doen en datik het moet negeren. MAar ik kan het niet ik iwl het wel maar ik kan het niet, ik heb zon zin om hen wat aan te doen....

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:51

Je moet je niet tot hun stijl verlagen!!! Je moet er echt proberen boven te staan hoor, hoe moeilijk dat ook is! Jij weet wat er aan de hand is en hoe je je voelt, is het misschien een optie om eens een presentatie te houden over jouw ziekte/ datgeen waar je last van hebt? Ik heb wel eens gehoord dat dat heel veel kan helpen!!!
Stuur dat meisje wat je aanviel een brief, beschrijf het ziektebeeld, wat het met je doet, hoe het zit! Laat het ze weten! Hou de toon vriendelijk. Zeg bijv.
Naar aanleiding van het mailtje dat je me gisteren hebt gestuurd, heb ik de indruk gekregen dat je niet echt een idee hebt wat er precies aan de hand is. Omdat ik graag alle misverstanden uit de wereld wil helpen, stuur ik je dit mailtje. Ik zal proberen uit te leggen wat er aan de hand is.

Zoeits, komt veel beter aan dan schelden, je laat zien dat JIJ de wijste bent en niet zij! Eventueel wil ik je wel helpen, ik vind het namelijk erg onbeschoft wat jouw klasgenoten doen, helemaal gezien jouw situatie!

Der Ellmauer Dancing Queen

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:24

Ik snap niet waarom zei ook ineens zo gaat doen, we konden ook altijd best goed emt elkaar opschieten. ze is de laatste tijd erg veel veranderd eht is nu echt een bitch. Ik zou best een presentatie willen houden, maa rhet heeft geen nut het dfrinkt NIET tot hun door hoe bezig zijn, maar daar komen ze ngo wel achter ze gaan ooit spijt krijgen. Ik heb er in voregere jaren nooit problemen mee gehad dat ik zon ziekte had, maar nu ik ouder word en meer gepest en gejaag en het erger word vind ik eht steeds moeilijker erover te gaan praten doordat ze zo lopen te fiets

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 11:41

Tallie1979 schreef:
Jongens en meiden.. Heel de klas tegen mij.. En niet alleen de klas, maar ook vriendjes van de pesters uit andere klassen..

Ik kan het dus ook heel slecht verdragen als ik zie dat een kind gepest word. Dan ben ik geneigd om de pester vast te pakken en flink door elkaar te rammelen Boos!

Ik heb nu 1 hele goede vriendin ( Annemieke, AnneOmie hier op bokt ) haar kan ik alles vertellen en zij verteld mij ook alles.. Zij is de enige die ik nu 100% vertrouw.. Verder begint mijn vriendschapsband met Amanda ( ook hier op bokt ) wat vormen aan te nemen.. Zij rijd op mijn paard Lachen


Echt vrienden zijn denk ik op 1 hand te tellen Ben blij met jou als vriendin Tal... in goede en slechte tijden!

Als je gepest wordt op school dan schaam je je heel erg.. ik durfde het nooit tegen mijn ouders te zeggen.. ik weet niet waarom. Ik durfde ook niet meer naar school. Ik maakte me gewoon ziek. De meiden pesten mij en de jongens deden dan mee. Het was niet zo dat ik constant werd gepest... ze vonden iedere keer een ander doelwit en zo ging het kringetje rond. Eigenlijk heel laf hoor maar je was blij als ze even iemand anders gingen pesten en jou met rust lieten.

Nu pik ik niets meer van niemand en kan mensen flink op hun nummer zetten zodra ze mij denken te kunnen kleineren, maar merk wel dat ik er toch een flink minderwaardigheidscomplex aan over heb gehouden. Ik denk vaak dat mensen over me l*llen en voel me vaak snel buitengesloten. Iets waar ik constant aan moet werken en ik moet een dikkere olifantenhuid krijgen Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:02

Ik herken dit allemaal zo...

Ben op de basisschool en een deel van de middelbare school ook vreselijk gepest. (van groep 2 van de basisschool tot en met 3HAVO van de middelbare school).
Ik ben nooit goed geweest in gymnastiek. In groep 2 moesten we een keer van de kast af springen dat durfde ik niet. Ik durfde alleen zittend en me er dan af te laten glijden zeg maar. Maar nee, ik MOEST springen van de juf, ik durfde nog steeds niet en toen heeft ze me eraf getrokken. Zat onder de blauwe plekken, en wat deed dát zeer. Toen durfde ik dus echt helemaal niks meer Mijn ouders stonden diezelfde dag nog wel bij die juf op de stoep en die heeft het geweten, maar mijn vertrouwens kwam niet terug. Ik heb na die tijd iedere dag gevraagd aan de juf of we ook gym hadden, en als we dat hadden dan was ik er ziek van..
In groep 3 heb ik een tijdje op gymnastiek gezeten, mijn moeder hoopte dat ik zo misschien wat vertrouwen kreeg. Dat was ook even en toen was het mis. Ik vond dat zo verschrikkelijk dat ik er maar weer af ben gegaan.
Als we teams uit moesten kiezen werd ik ook altijd als laatste gekozen (dat zullen meer herkennen Knipoog ), want ja, ''bij die slome in het team willen we niet'' en ''dan verliezen we zeker'' ''die debiel kan toch niks''. Zo ging het dus. Het huilen stond me vaak naderder dan het lachen bij gym.
In groep 7 of 8 kon je ook meedoen aan Extra Gym, dan moest je een soort oefeningen doen waar je zelfvertrouwen dan groter door werd. Dat moest ik dan ook doen. Wat bleek nou, dat kreeg ik van dat mens dat me toen ook van de kast trok. O, wat vond ik dat vreselijk, ik lag er nachten van te voren wakker van. Je kreeg ook oefeningen mee naar huis, thuis ging het wel goed, maar op school Daar heb ik echt een hoop commentaar op gehad, op dat Extra Gym van klasgenoten. ''Ja, dat kan dat domme kind toch niet'' enz.
Toen naar de middelbare school. We hoopten dat dat beter zou worden..
De brugklas ging wel. Daar was niet zo veel commentaar en de leraar was vaak ziek. De tweede werd een ramp. Ik zat bij één mens in de klas die mij altijd als pispaaltje gebruikte. Als ze een slecht zin had, dan reageerde ze dat op mij af (slaan, schoppen). De lerares deed daar niks aan, of nou ja, het hielp geen f*ck. Toen mijn ouders naar de school. Die hebben een hartig woordje gepraat en toen ging het wel iets beter.
In de derde kwam ik echt in een vreselijke klas. Ik heb dat jaar ook maar net gehaald. Ik zat in een klas met allemaal lui met een verschrikkelijk grote bek. Ze hadden alleen maar commentaar op je. Zo ook onder gym.
Ze lachten je steeds keihard uit, scholden je uit, grote bek tegen je etc. Wat was ik blij toen ik dat jaar mijn enkelbanden scheurde. Dan hoefde ik een paar weken niet te gymmen. Ik heb ook heel vaak toen een briefje geschreven voor mezelf dat ik niet mee kon doen, of ik spijbelde. We deden in dat jaar ook veel balsporten, aangezien ik niet zulke goede ogen heb, schrok ik steeds van de bal, wat ook weer voor het nodige commentaar zorgde. De lerares deed zelfs mee aan al die k*t opmerkingen. Ben toen ook een paar keer gewoon jankend de les uitgelopen (is verkeerd weet ik, maar ik zag het absoluut niet meer zitten). Ik kreeg toen aan het einde van dat jaar een andere vriendin, maar zij was wel wat anders dan anders, beetje een alternatief type. Daar ben ik ook vreselijk mee gepest. Mensen vergeleken ons met Cow & Chicken en Bonnie & Clyde (hoe ze daar bijkwamen? Géén idee ).
In de vierde ging het eindelijk goed. Het gepest was over en men kon eindelijk normaal doen tegen degenen die absoluut niet konden gymmen.
In de vijfde had ik gelukkig geen gym meer.
Ben nu net van school af (HAVO-diploma) en ik ben blij dat ik nu van al die lui verlost ben.
Zelfvertrouwens met gym o.i.d. heb ik overigens nog steeds niet.
Sorry dat het een beetje een lang verhaal is geworden Bloos

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:10

ArwenLune schreef:
Meis, je moet echt ophouden met je verdedigen. Zeg maar gewoon "ja hoor, hele dag in de tuin met een koud glas limonade!" en negeer het geneuzel verder. Ze hebben jou te pakken door jou niet te 'geloven' met je ziekte, en hoe harder jij je verdedigt hoe mooier ze het vinden!

Jij bent hen geen verklaring schuldig. "Ik geloof je niet!"


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik doe dat zelf ook eigenlijk altijd.. constant mezelf verdedigen.. het maakt het er allemaal niet makkelijker op en is ook erg vermoeiend! Je bent hun idd geen verklaring schuldig

Ik denk dat je hun kop eens zou moeten zien als je van strategie veranderd en idd zegt dat je lekker de hele dag in de tuin hebt gelegen *LOL*

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

FanPaard
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:12

Pesten is vreselijk maar is pestkop is wel stom hoor

door onbekende!:(

k ben Nienke, 14 jaar..K ben zoooo fan op Paard..DuSz Tong uitsteken

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:21

Amethyst, een deel van jou verhaal ken ik ook, uit het dyl van een vrienidn vna mij uit mijn klas, dat meisje is bang voor ballen, en dan meot je dus ook net onze klas hebben, zei pakken altijd het begin van de les de ballen, en gooie het tegen haar op, dit vind ik ook heel zielig. ik heb het ook wel is ik heb vaak slechte dagen dat ik nie tmee kan doen, en dan ben ik opeens samen met dat meisje de 2 zwakste, poedersuiker. ik vind uit jou verhaal ook niet normaal dat jou lerares of leeraar er niets aan deden dat doen ze bij mij ook niet. blij dat je van die lui af bent !!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:21

he jongens heb wee reen klasgenoot op msn !

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:50

horsewisper schreef:
Amethyst, een deel van jou verhaal ken ik ook, uit het dyl van een vrienidn vna mij uit mijn klas, dat meisje is bang voor ballen, en dan meot je dus ook net onze klas hebben, zei pakken altijd het begin van de les de ballen, en gooie het tegen haar op, dit vind ik ook heel zielig. ik heb het ook wel is ik heb vaak slechte dagen dat ik nie tmee kan doen, en dan ben ik opeens samen met dat meisje de 2 zwakste, poedersuikerkindjes. ik vind uit jou verhaal ook niet normaal dat jou lerares of leeraar er niets aan deden dat doen ze bij mij ook niet. blij dat je van die lui af bent !!

Mijn vader heeft God (we zijn niet gelovig hoor) op zijn blote knietjes bedankt dat ik van deze school af was Haha!
Die hele school spoorde niet. Ze raakten verslagen kwijt, er werd gesjoemeld met cijfers etc. Niet dat dat mij wat interesseert, maar het hoort niet. Vanavond de diplomauitreiking en dan zet ik nooit meer een stap in die school.
Vind dat van jou klas ook niet normaal hoor. (ik begreep uit je vorige verhalen dat je een ziekte hebt?). Een beetje respect voor elkaar is toch niet zo moeilijk? Ik kan daar ook zo kwaad van worden. 'k Heb nu een redelijk grote bek, dus ik kan nu wel van me afbijten, maar in het begin durfde ik dat niet eens. Bang dat ik was dat ze me weer zouden pesten..

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:53

en wat heeft ze nu weer te klagen horsewisper?


vroeger deed ik dat nooit wat ArwenLune schreef. maar toen ik op de middelbare school in de 1e klas zat wel. als ze dan spijbelaar zeiden of je was zeker nep ziek!
zei ik altijd ja tuurlijk ik was lekker op vakantie! zoiets....
meestal hielp het wel maar dan gingen ze de volgende dag weer verder en dan zei ik gewoon weer zo iets.

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 12:59

Gezeik waarom ik er niet was dat ik slecht bezig ben enzo, heb der geblokt.

me mentor belde net :
Dat ik nog een aantal papieren in moet leveren, maar dat ik niet naar school hoef te komen hij stuurd wa tnaar me huis, moet ik even invullen en dan komen ze het ophalen. Woensdag boeken inleveren en dan zien we elkaar niet meer zei hij, haha hij was wel aardig net.

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 13:07

goed dat je der geblokt hebt laat haar maar lekker ze snapt er toch niks van!

wel beter dat je mentor net aardig was

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Cellaa
Berichten: 114
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:36

Daar kan je mensen voor blokken!
Ik heb ook alle pesters geblokt! *LOL*

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:37

lekker blokken en dan verwijderen Haha!

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:47

Dat verhaal van Amethyst komt me zóó bekend voor...
Ik zit ook in een klas met allemaal jongens met een hele grote bek.
Met gym wordt ik altijd helemaal afgezeikt en uitgescholden omdat ik het niet kan, bang ben voor ballen etc. etc.
Die leraar zet me dan ook altijd nog lekker voor schut Verdrietig
Ik verzin nu altijd smoesjes om niet naar gym te moeten...Ik weet het het is geen oplossing, maar ik kan er gewoon echt niet meer tegen.

ArubaSma

Berichten: 187
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 15:10

Jah was bij mij ook de leraren deden gewoon mee
En dan lachen om de grappen die de kinderen maakte mischien kwam het omdat ik er zelf ook om ging lachen maar wat moest ik anders als ik ging huilen was ik een baby Verward
En was ook altijd als laatste met gym gekozen nou jah als ena laatste en soms als laatse samen met 1 jongen. Alleen ik was nie bang voor ballen soms moest ik keepen als we voetbal speelde en dan schopte ze die bal keihard (de jongens) recht in me gezicht zovaak bloed neus gehad en dan liep ik gewoon heel koud naar de wc maakte het schoon en stond weer in de gymzaal en als je dan hun bekken zag dat ik nie ging huilen of wat dan ook daar moest ik soms wel om lachen.....

Lots of love Nadicia

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:20

ja idd dat is meestal zo..

vind het zowiezo al niet normaal dat mensen elkaar pesten maar dat de leren die zogenaamt dan "volwassen" moeten,horen te zijn nog gaan meelachen...is echt niet normaal meer!

The journey of a thousand miles begins with a single step.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:11

xSemmiex schreef:
vroeger deed ik dat nooit wat ArwenLune schreef. maar toen ik op de middelbare school in de 1e klas zat wel. als ze dan spijbelaar zeiden of je was zeker nep ziek!
zei ik altijd ja tuurlijk ik was lekker op vakantie! zoiets....
meestal hielp het wel maar dan gingen ze de volgende dag weer verder en dan zei ik gewoon weer zo iets.


Het is geen wondermiddel om het te laten stoppen. (helaas!) maar door dat te doen stop je met jezelf er kwaad en verdrietig om te laten worden. Jij steekt er dan geen energie meer in en dat is gewoon beter voor je. Oefen voor de spiegel eens een goede "ach man, dan geloof je het toch niet?" uitdrukking en stemtoon. Haal onverschillig je schouders op. Denk "zak toch lekker in de stront joh.." en gun ze die aandacht niet.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:29

Tja ik heb dat nooit gehad eigenlijk. Maar het lijkt me echt afschuwelijk. Ik moet wel direct zeggen dat ik ook nooit echt gepest heb, niet dat ik me kan herinneren tenminste, heb wel eens iemand eenbeetje geplaagd maar dat was gewoon een dagje ofzo, maar dat hebben ze ook weleens bij mij gedaan en is vast ook iedereen wel eens overkomen.
Maar het lijkt me heel erg als ze altijd jou moeten hebben.

Het klinkt misschien heel erg cliche maar ga er aub boven staan en ga je eigen weg, ik heb begrepen dat je best wel vriendinnen hebt, ik zou me daar gewoon aan optrekken en leuke dingen mee gaan doen.
Verder ga ik helemaal met ArwenLune mee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, delist, GoogleAdsense, Googlebot en 49 bezoekers