Ervaringen met Fuji Finepix S5000?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Ervaringen met Fuji Finepix S5000?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 00:49

Aangezien mijn digi het nu officieel begeven heeft... (is al de tweede die het binnen een half jaar van het verstrijken van de garantie begeeft...) ben ik nu op zoek naar een mooi toestel. Echter ik zoek geen state of the art, en of het nou 5 of 3 MP zijn kan me ook weinig schelen, zolang het ding maar duurzaam is en goede foto's maakt.

Zelf zat ik te kijken naar de Fuji Finepix S5000. Lijkt me echt een heerlijk toestel. Heeft een beetje 'dure' looks, en ook een best mooi lijstje met specificaties.

Afbeelding

    FinePix S5000 Zoom Features:

    1/2.7" 3-Million pixel Super CCD HR
    10x zoom (37-370mm equiv) plus 2.2x digital zoom
    Single or Continuous AF and Manual focus
    Focus assist illuminator for low-light
    Electronic color viewfinder w/110K pixels
    Standard JPEG format or CCD-RAW
    Movie Mode; 30fps @ 320 x 240 with audio
    40-frame burst at 1M continuous
    Voice memos can be attached to still images
    Top-5 or Final-5 frames @ 5fps at 6M resolution
    Auto, Program AE, Shutter speed or Aperture priority and Manual
    Scene Programs: Portrait, Sports, Landscape, Night
    ISO speeds: Auto (160-400/200-400), 200, 400, 800 (1M only)
    Metering: Multi, Center-weighted, Spot
    Builtin popup multi-mode flash
    2 - 1/2000 sec Shutter Speeds
    1.5" LCD Color Monitor
    Uses removable xD-Picture cards (16MB included)
    Compact (4.4 x 3.2 x 3.1 inch) and stylish body
    Lightweight at just 11.9 oz. (excluding batteries)
    Powered by four AA type batteries
    USB plug-n-play connectivity

    Specifications:
    Format: SLR-like
    Max resolution: 2816 x 2120 (interpolated)
    Low resolution: 2048 x 1536, 1600x1200, 1280x960
    Image ratio w:h: 4:3
    Effective pixels: 3.1 million
    Sensor photo detectors: 3.1 million
    Sensor size: 1/2.7 " (5.27 x 3.96 mm)
    Sensor type: CCD
    Colour filter array: RGB
    Sensor manufacturer: Fujifilm SuperCCD IV HR
    ISO rating: Auto (160-200), 200, 400, 800 (1MP only)
    Zoom wide (W): 37 mm
    Zoom tele (T): 370 mm (10 x)
    Digital zoom: Yes, lower res only
    Auto Focus: Yes
    Manual Focus: Yes
    Auto focus type: Unknown
    Normal focus range: 90 cm
    Macro focus range: 10 cm
    White balance override: Yes - 7 positions
    Aperture range: F2.8 - F8.0 / F3.2 - F9.0
    Min shutter: 2 sec
    Max shutter: 1/2000 sec
    Built-in Flash: Yes, pop-up
    Flash guide no.: 6 m (19.6 ft) m
    External flash: No
    Flash modes: Auto, On, Anti red-eye, Slow, Off
    Exposure compensation: -2.0 EV to +2.0 EV in 0.3 EV steps
    Metering: 64 segment, CW-average, Spot
    Aperture priority: Yes
    Shutter priority: Yes
    Lens thread: 55 mm with supplied hood
    Continuous Drive: Yes, 5 fps, 5 frames
    Movie Clips: Yes, 30 fps, unlimited, audio
    Remote control: No
    Tripod mount: Yes
    Self-timer: 10 sec
    Time-lapse recording: No
    Storage types: xD Picture Card
    Microdrive compatible: No
    Storage included: 16 MB xD Picture Card
    Uncompressed format: RAW
    Compressed format: JPEG (EXIF 2.2)
    Quality Levels: Normal
    Viewfinder: EVF
    LCD: 1.5 "
    LCD: Pixels 114,000
    Playback zoom: Yes
    Video out: Yes
    USB: Yes
    Firewire (IEEE 1394): No
    Serial: No
    Battery / Charger: No
    Battery: AA (4) batteries (NiMH recommended) + 2 x CR123A lithium
    Weight (inc. batteries): 430 g (15.2 oz)
    Dimensions: 113 x 81 x 79 mm (4.5 x 3.2 x 3.1 in)

voorbeeldfoto door een eigenaar van de camera (niet van Fuji zelf dus):

Afbeelding

Website met meer info: http://www.s5000.com
Steve's Digicams review (en meer voorbeeld foto's): Steve's Digicams


Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 06:09

Laui en ik hebben 'm nu een maand of 3 geloof ik. Het is een lekker klein en licht dingetje.
je kan er best goed macro foto's mee maken, maar ook actie foto's. Vooral is het handig dat je in een seconde een reeks van 5 foto's ofzo kan maken, voor actiefoto's ideaal.
Het is een lekker simpele camera maar wel met heel veel mogelijkheden. Wij zijn er heel tevreden over, zeker over de prijs Haha!

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 07:11

Geen zaken waarvan je zegt? Goh.. dat valt me nou echt tegen? En de kwaliteit van de filmpjes? Hoe is die?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:16


Goedgekeurd onderschrift :)

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:19

Ik heb de S3000 (het kleine broertje van de S5000) en het enige probleempje dat ik tegen ben gekomen is dat je in het donker niets in de zoeker/op het schermpje ziet. Dus je moet zelf kijken naar wat je fotografeert en dat is voor objecten die wat verder weg zijn erg moeilijk. @Guinni, heeft de S5000 datzelfde probleem?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 07:30

Billy, daar had ik inderdaad ook al gekeken, staan veel positieve reacties tussen, maar wilde voordat ik de aanschaf maak nog even vragen wat de bokkers er van vinden en of ze er ervaring mee hebben Lachen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:30

Ik heb hem ook, ik heb hem eind maart aangeschaft.
Ik vind het echt een heel fijn toestel, je kan allemaal dingetjes instellen als je dat wil, maar je kan ook gewoon een automatische stand kiezen.

Eigenlijk nog geen dingen tegengekomen die me tegenvallen aan de s5000 Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:31

Lon schreef:
Ik heb de S3000 (het kleine broertje van de S5000) en het enige probleempje dat ik tegen ben gekomen is dat je in het donker niets in de zoeker/op het schermpje ziet. Dus je moet zelf kijken naar wat je fotografeert en dat is voor objecten die wat verder weg zijn erg moeilijk. @Guinni, heeft de S5000 datzelfde probleem?


Ja maar dat heb je met elke camera toch wel?

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 07:36

Ehm nou, ik zie op mijn huidige camera (die nu dus dood is...) wel genoeg op het schermpje in het donker hoor. Juist dan is het eigenlijk pas goed te zien! Als het licht erop valt is het een stuk moeilijker.. Is er btw ook iemand die gebruik maakt van de opionele Tele en/of Wide converters?

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 07:40

Nee, die dingen zijn zo afgrijselijk duur. Ik heb ongeveer 200 euro voor mn camera betaald. Om dan zo'n 170 euro voor een tele- of groothoeklens neer te leggen, nee dank je, dan heb ik een voorschroeflens die bijna net zoveel kost als mn camera.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:02

Ik heb em ook. Ben er erg tevreden over eigenlijk, wil alleen nog een extra lens erbij..maar die zijn idd erg duur..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:32

Bij de S5000 heb ik in t donker geen last. Hij stelt de lichtintensiteit van het lcd-schermpje gewoon bij. Heel handig.
Wat ik wel een nadeel vindt is dat hij niet gelijk een foto maakt als je klikt, maar eerst moet scherpstellen. Daardoor mis je wel eens wat momenten, m.n. met actiefoto's. Lopende paarden fotograferen heeft even wat oefening gevergd. Inmiddels lukt het al een stuk beter. Verder ben ik niet zo gecharmeerd van de standaardinstellingen. Zoals je ook op de foto boven kunt zien is het nét iets overbelicht. Als je 't handmatig instelt gaat het al een stuk beter, maar da's niet altijd makkelijk (eerst instelling veranderen etc).
Dat zijn allemaal kleine details, over het algemeen is het echt een topcamera, zeker voor de prijs.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:35

Bij deze camera kun je switchen tussen de schermpjes. Als je op display drukt, wissel je dus tussen het lcd display en de weergave in de zoeker. OVerigens zie je het display prima in het donker. Door de zoeker op het display kijken is handig als je last hebt van het zonlicht en de hoek daarvan waardoor je bij een normale digicam maar op goed geluk fotografeert.
Mijn vriend heeft deze camera ook en ik vind dat je er super goede foto's mee maakt. Er zit een knopje op wat een soort richtkruis is waardoor je geen problemen meer zou moeten hebben om bijvoorbeeld een plaatje te schieten van een gebouw oid. Er zit een vergroot knopje op, waardoor het in de macro stand heel eenvoudig is om goed in te zoomen. De macro stand is heel eenvoudig is te stellen doordat het knopje links op de lens zit. Een keer drukken is gewone macro en nog eens drukken is fijne macro. Wat ik vooral erg fijn vindt is dat de camera makkelijk in- en uit te schakelen is door middel van een draaiknop boven op de camera. Deze heeft drie standen: uit, foto tonen en aan. Wil je fotograferen met flitser dan klap je deze heel eenvoudig uit. Plus dat je nog 60.000 verschillende instelopties hebt, te bedienen met het knopje linksboven op de camera. Dan heb je nog de optie dat je in kunt stellen welke resolutie (?) je wilt gebruiken. Je kunt gaan van 1 megapixel tot aan 12 megapixels. En je kunt nog een externe flitser aan sluiten op deze camera.

Anyway, enough said.... ik vind het een supergoede camera voor een mooie prijs waar je hele fatsoenlijke foto's mee kunt maken.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 08:36

De foto hierboven overbelicht?? Verward
Zit opzich te twijfelen tussen deze en de Minolta Z1 (is nog het oude model), de Z2 ligt namelijk weer net iets boven die prijsklasse.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:39

Laui! schreef:
...Wat ik wel een nadeel vindt is dat hij niet gelijk een foto maakt als je klikt, maar eerst moet scherpstellen. Daardoor mis je wel eens wat momenten, m.n. met actiefoto's.
Dat is maar op welke stand je de camera hebt staan hoor. En niet eerst scherpstellen maar direct fotograferen is ongeveer een garantie voor een onscherpe foto. Daarvoor maak je ze toch niet? Als je bewegende objecten wilt fotograferen zet je 'm toch op de sportstand?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 08:59

Ok dank jullie wel allemaal! Heb er eigenlijk maar een paar negatieve punten van gelezen, die bij sommige positieve kanten juist weer tegen gesproken worden. Al met al denk ik dat als ik van de reviews uit mag gaan ik een mooie camera in mijn handen krijg. Heb zojuist op het bestelknopje gedrukt Knipoog.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:01

Wat moet je ervoor betalen eigenlijk? Waar mijn vriend hem heeft gekocht was ie iig veel goedkoper dan bij anderen.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:14

Sypheron schreef:
Geen zaken waarvan je zegt? Goh.. dat valt me nou echt tegen? En de kwaliteit van de filmpjes? Hoe is die?

Het grootste nadeel dat ik gevonden heb, is dat de zoeker niet zo'n scherp beeld heeft.. Maar goed, dan gebruik ik het gewone scherm en dan vind ik het prima!

En ik hoop dat je 'm niet bij pixelmania ofzo gekocht hebt... Daar zit namelijk een noorse handleiding bij Haha!

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 09:20

359 euro Roos. Kon hem daar ook voor 339 krijgen maar dan had ik hem met Engelse handleiding. Aangezien ik veel reviews lees waar mensen zeggen dat ze heel wat hebben gehad aan de handleiding, en aangezien de camera behoorlijk wat manuele instellingen aankan, leek het me toch beter de NL versie te nemen.
Ik heb hem besteld bij Foto Quelle, die kan ik dan direct in de winkel hier in de buurt ophalen wat me weer transport en rembour kosten bespaard.

http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... 498465.htm

Er zijn nog wel goedkopere winkels, maar de websites van de meeste van die zien er zo slecht uit dat ik me afvraag of het met hun service en levensduur net zo zal zijn...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 09:59

tja ik hou van 2 types; de simpele compactcamera (moet dan ook lekker compact zijn voor in de broekzak) en zijn grote broer de SLR (die mag dan ook groot zijn maar moet ook veel kunnen, denk aan eos300d). zo'n tussenmaatje als dit lijkt me alleen onhandig en kan niet genoeg voor zijn maat en vorm.

is jouw keuze natuurlijk, maar misschien is het iets om te overwegen.

Amor Vincit Omnia

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 10:01

Ik ben die kleine plastic knommels nu een beetje zat aan het worden, dat die dingen zo snel kapot kunnen gaan blijkt nu maar weer...
De grote digitale spiegelreflexcamera's vind ik gewoon veeeeeeeel te duur, dit lijkt me de perfecte tussenstap, meer dan genoeg opties om handmatig je eigen zaken in te stellen (in tegenstelling tot veel anderen gewone digi's), mogelijkheid tot uitbreiding van de lens, en natuurlijk de mooie vormgeving en grote optische zoom. Lijkt mij juist DE perfecte oplossing Lachen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:16

Sypheron schreef:
359 euro Roos.
Goeie deal dan! *LOL* Zelfde prijs als wat vriendlief er voor heeft betaald (bij Combifoto in Huizen)

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 10:38

Ja ik informeer eerst wel alles. Kieskeurig.nl en Tweakers geraadpleegd, verder nog wat sites afweest zoals bijv. s5000.net Lachen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:46

Sypheron schreef:
Ik ben die kleine plastic knommels nu een beetje zat aan het worden, dat die dingen zo snel kapot kunnen gaan blijkt nu maar weer...
De grote digitale spiegelreflexcamera's vind ik gewoon veeeeeeeel te duur, dit lijkt me de perfecte tussenstap, meer dan genoeg opties om handmatig je eigen zaken in te stellen (in tegenstelling tot veel anderen gewone digi's), mogelijkheid tot uitbreiding van de lens, en natuurlijk de mooie vormgeving en grote optische zoom. Lijkt mij juist DE perfecte oplossing Lachen.
syph, ook de 300d is van plastic, dat wilt niet zeggen dat ze snel stuk gaan. er is nogal een verschil tussen een compactcamera en een compactcamera. kijk eens naar de modellen van canon, die zijn zeker compact en zeer stevig en halen ook een flinke zoom en hebben verder dezelfde eigenschappen als die reus die je hier hebt.

verder prima ding hoor, alleen de afmeting lijkt me onhandig.

maar als je denkt dat dit de perfecte overstap is, waarom dan dit topic?
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 14-06-04 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 10:54

SP, de reus valt wel mee hoor, hij's nog niet eens 3/4 van de grootte van een cd'tje Knipoog.
Btw tussen plastic en plastic zit ook een verschil... verder heb ik gehoord dat ze lenzen van de Canon digi's het regelmatig nog wel eens willen begeven..

Dit topic om naar informatie te vragen over deze camera, of een camera zoals deze, dat het de perfecte overstap is ben ik van overtuigd. Twijfelde alleen nog tussen verschillende modellen van verschillende merken. S5000 stond bij mij op nummer 1 en ik wilde even zeker zijn dat geen andere camera hogerop zou komen te staan in mijn lijstje door ervaringen aan bokkers te vragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmberG, Anouk94, Anoukjuuuhh, furious, Ineke2, JudithGigi, Ladyson, manonutjuh, RoronaZorro, Summerfly, Thami, topsylover, zonnebloem18 en 50 bezoekers