Ervaringen met Fuji Finepix S5000?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:58

maar in de broekzak gaat hij niet vanwege de lens en dat zou ik jammer vinden, daar heb je immers een compact voor. je moet altijd een tasje meenemen over de schouder.

het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat de lenzen van de digi's van canon niet deugen aangezien zij marktleider zijn. maar als je daarover artikelen hebt, ben ik wel geinteresseerd.

het lijkt me dat je mind made up is, het zou niet mijn keuze zijn, maar veel plezier met je aankoop Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:09

Syph: als je kijkt naar de steen waar de eekhoorn op zit in de linkeronderhoek van de foto dan zie je dat de foto licht overbelicht is. Ook in de achtergrond zitten iets té lichte vlekken. Geen schande hoor, 't scheelt heel weinig, meestal 1 standje in de sluitertijd. Ik vind 't wel jammer. Verder maaktie echt haarscherpe foto's Wow! daar ben ik érg over te spreken.
Roos: dat scherpstellen heb ik nog niet helemaal door denk ik, als ik 'm eerst scherpstel en daarna afdruk gaat het wel meteen goed, maar 't probleem met bewegende voorwerpen is dat het punt waarop het scherp is constant verandert. Ook met het 'actiefoto' knopje had ik het probleem. In de winkel konden ze het ook niet helemaal wegkrijgen.

SP: ik heb juist deze camera gekocht om niet gelijk van een goeie compact in het summum van de spiegelreflexen te vallen. Dat is nogal een overstap. Eerst maar eens oefenen. De techniek gaat nl. zo hard vooruit dat als ik over bijv. een jaar een nieuwe camera wil (een betere dus), er inmiddels weer een megapixel bij is. Heb ik nu nog niet nodig (de (Canon bijv.) camera sluit niet aan bij mijn kwaliteiten als fotograaf) en over een jaar heb ik voor dat geld een nóg betere camera.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 12:14

Ja maar daarom zeg ik, ik wil helemaal geen compact, maar een degelijke camera. Knipoog De grootte maakt me dus niet uit, dan maar een tasje. Had ik bij een (digitale) spiegelreflex ook gemoeten.

Ik weet niet meer wie het was, maar volgens mij was het wel iemand op bokt die mij zei (bij de aankoop van de HP die ik nu had: was aan het twijfelen tussen Canon en HP) dat hij vaker had gehoord dat de kwaliteit van de Canon lenzen slecht was, en dat mensen vaak buiten hun garantieperiode weer moesten gaan repareren. MS is ook marktleider, en kijk wat zij presteren Knipoog. Artikelen heb ik echter nog niet gevonden, ga hier uit van de reacties van iemand die ik gekregen heb.

Natuurlijk zou ik liever een digitale spiegelrelfex in de handen hebben, maar daar heb ik teneerste geen geld voor, en ten tweede wil ik daar het geld niet voor uitgeven. Dat is net ietje te veel..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:15

Ik denk er precies zo over als jij laui wat betreft het laatste gedeelte van je post..

Dat met die actiefoto's heb ik idd ook.. het is vrij moeilijk om een echt goed actiefoto te maken.. Maar ik heb er pas wel een heleboel goede gemaakt.. ik zat dan ook op mijn gemakkie op de tribune Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:40

het is een misverstand als je denkt dat compact camera's niet degelijk zijn. ik vind het vreemd zo een mening te vormen over canon lenzen, maar goed dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

wat is precies wat je in deze camera hebt, dat je in de compact mist vraag ik me af.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:48

SP; als ik je goed begrijp bedoel jij met een simpele compact bv. de canon ixus toch?
Dan heeft deze camera een veel dikkere zoomlens, daarom heb ik bewust mijn S3000 gekocht. Ik kan binnen de prijsklasse van de camera die ik nu heb nergens een digi vinden met 6x optische en 3x digitale zoom, hooguit 3x optisch. En de uiteindelijke fotokwaliteit is erg goed, dat kan je van lang niet alle "tussencamera's" zeggen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 13:14

Deze camera heeft gewoon een combinatie van functies die me aanspreken en die je niet in elke andere compacte camera terug vind, in tegenstelling juist, er zijn maar een aantal camera's die ongeveer dezelfde soort opties bieden. De camera die nu kapot is is al de tweede die na 1 1/2 jaar defect gaat net buiten de garantieperiode. Twee verschillende merken. Wil nu dit eens proberen. Deze camera heeft een redelijk assortiment aan functies die je handmatig kan instellen, plus een burst mode wat ik wel prettig vind. Verder zit er een 38-380 mm op, dat vind je ook niet vaak terug op een compact camera.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 14:20

SP: ik ben nog geen compact tegengekomen waar je handmatig sluitertijd, diafragma & combi kan instellen. Dat is (voor mij) een goede leerschool om daarna op een dure slr over te stappen, zoals ik ookal eerder zei.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:15

laui, daar gaat het niet om. syph beweert dat compacts niet deugen, dat klopt dus niet.

overigens, dat instellen kon al met mijn 3 jaar oude compact, dus dan had je toch verder moeten kijken dan je neus lang is. als je creatief bezig wilt zijn is een compact of dit soort hybride modellen gewoon niet toereikend en ben je snel op een SLR aangewezen.

@syph als alleen tele is wat je zoekt, dan is een compact zonder opzetlens niet geschikt.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-04 23:37

Ik weet niet wat er in die 3 jaar gebeurd is dan, maar zo'n camera vind je dus nergens meer Lachen.
En creatief bezig zijn, daar heb je echt geen SLR voor nodig hoor, dat kan ook makkelijk met een trust cam. De kwaliteit van de foto's is dan alleen stukken minder.
Ik zoek trouwens niet alleen tele, het is gewoon een punt wat me aanspreekt. Ze hebben er over nagedacht om ook op dit type camera uitbreidingsmogelijkheden te geven, en dat vind ik goed.
En die compacts... tja heb er al 2 gehad en het was allebei crap, terwijl het toch niet de kleinste namen zijn. Beide gingen ze kapot ongeveer een half jaar na het verstrijken van de garantie. Kan misschien wel mijn ervaring alleen zijn, maar dat is voor mij al genoeg reden om die dingen niet meer te kopen .

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 07:29

dan zoeken jullie echt met jullie neus Haha! neem eens een kijkje op http://www.dpreview.com/

het is natuurlijk wel een beetje vreemd om alleen de schuld te geven aan het model als iets na een half jaar kapot gaat. Knipoog jammer dat jij die ervaring hebt, maar dat zegt op zich niets over compacts.

tegenwoordig zijn compacts ook op dezelfde manier uit te breiden als dit model hier.

maar goed laten we hier maar mee stoppen anders wordt het een verhaal zonder einde. veel plezier met je cam (welk formaat hij ook mag krijgen Haha! ) en laat maar snel wat ervan zien! Lachen

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 08:17

Het is trouwens iets na een half jaar na het verstrijken van de garantie, na 1 1/2 jaar dus. Lachen
En ik zal snel foto's plaatsen Haha!.



Manuel je weet toch dat ik koppig ben Schijnheilig

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:18

Sypheron: het klopt trouwens niet wat ik gisteren schreef van deaanschafprijs van die S5000..... Mijn vriend heeft namelijk helemaal geen S5000, hij heeft de S7000 Bloos . (die dus ook niet 359 heeft gekost) Hij heeft gekeken naar de s5000 maar vond 'm, voor zijn doeleinden, niet voldoen. Dus Laui!: misschien is de s5000 wel idd niet zo makkelijk in te stellen Haha! .

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 11:53

Het toestel is binnen en ik ga het zo ophalen. Misschien na mijn middagpauze even snel, anders straks na mijn stage om half vijf Lachen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 18:07

Eerste foto's zijn gemaakt! (Zeg maar beter ik heb er al bijna 300 opzitten alweer.... *LOL* ). En ik heb een kleine selectie gemaakt uit de foto's waarvan ik er een paar online heb gezet. Die zijn te bekijken op: http://photos.sypheron.com/
Alleen Lycos (waarmee ik het foto-album heb gemaakt) heeft er een beetje een zooitje van gemaakt qua kwaliteit, maar ik wilde het snel online zetten. De kwaliteit van de foto's is een stuk hoger namelijk Knipoog. Alleen de foto van de knuffel op bed is wat wazig vanzichzelf *LOL*.