voor- en nadelen van een mini?? (auto)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

voor- en nadelen van een mini?? (auto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 00:20

ik ben van plan om een mini te kopen. (geen ieuwe, maar een oud model '91)
ik weet het alleen nog niet zeker.
wie heeft er een mini of wie weet me iets meer te vertellen over de voor- en nadelen van deze auto.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 00:45

Geen nadelen hoor

Ik ben bevooroordeeld, ik wil niet anders dan mini rijden. Maar heel eerlijk alle nadelen op een rijtje;
(en dan even gebaseerd op mijn eigen mini en ex-mini's)

* hij zuipt veel, ik gok dat mijne 1 op 10 rijdt, durf het niet uit te rekenen, ik ben bang dat het nog erger is dan ik al denk.

* er is áltijd wat mee. Dan weer een rem die piept, het stuur draait moeilijk, dan stottert ie, dan heb ik weer een nieuw roestgat Huilen etc..

* het is niet al te comfortabel rijden. Er zit vrijwel geen vering in, dus iedere hobbel en bobbel komt 3 keer zo hard aan.

* en belangrijkste.. erg veilig zijn ze niet. Je zit bijna aan de grond en een kreukzone heb je niet. Ik heb eenmaal een ongeluk gehad met mijn andere mini. Ik reed 30 km per uur, maar de hele voorkant zat in elkaar. De BMW die op mij botste had 3 schrammen Scheve mond

* laatste; niet echt een nadeel, maar een waarschuwing.. Pas op wat je koopt. Er zit zo ontzettend veel rotzooi tussen. Mijn derde mini was één plak plamuur. Die heb ik na 3 maanden bijna gratis moeten weggeven, zo rot was die. Dus neem iemand mee die écht verstand van mini's heeft.

Voordelen;
* Goedkoop in de belasting
* ehm... ik weet verder geen voordeel Haha!

Ik vind het iig helemaal geweldig om Mini te rijden Lachen

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 00:49

hmm, dat zijn wel erg veel nadelen he?

ik vindt ze ook zo gaaf, ban vandaag naar eentje gaan kijken.
die man zei ookal dat ie 1 op 10 liep en op de snelweg 1 op 15.

maar nu wil ik toch eerst alles erover weten voordat ik het koop.
ze zien er geweldig uit, je kunt er echt een hele leuke auto van maken.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 00:51

Heb je een foto van de Mini die je op het oog hebt? Ik ben nieuwsgierig Lachen
En ja, een hoop nadelen idd. Maar het is vooral errug leuk. Ondanks alle nadelen wil doe ik de mijne zeker niet weg!

Dit is de mijne;

Afbeelding

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 00:53

nee,helaas,ik heb er geen foto van gemaakt.
heb jij ook zoveel nadelen ervaren dan?

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 01:01

Nou ja, die nadelen die ik op gesomd heb, zijn idd nadelen die ik zelf heb ondervonden. Ik heb er inmiddels 4 gehad. Met de 1e was nooit iets aan de hand, die heb ik zelf kapot gereden door de olie niet bij te vullen Bloos
De tweede was ook oké, alleen een rotte drempel wat me behoorlijk wat gekost heeft. De 3e was dus een ramp en deze hierboven heeft wel wat kwaaltjes (die ik dus beschreef; het stuur draait soms erg zwaar, een rem piept, ik heb een roestgat in mijn rechterdeur en hij stottert bij heel warm weer Verward ) Maar verder brengt ie me overal hoor Haha!

Tessebes heeft ook een Mini gehad (of weer een nieuwe?) en Denz heeft er ook eentje. Misschien kan je hen even pb-en of een link naar dit topic sturen?
Dan hoor je wat meer ervaringen.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 01:23

Ik denk dat als je gek van een bepaald type auto, de nadelen niet zo van belang zijn. Ik heb zes jaar in mijn kever uit 1967 rond gereden. Ook niet 1 van de meest veilige en zuinige auto's.
Ook een jaar lang op en neer van amsterdam naar apeldoorn!

Het is gewoon een bepaalde liefde.

Voor de vriendin van mijn broertje hebben we een mini opgeknapt, en knalroze gespoten! Die was echt gaaf!!

Het grootste voordeel van een mini is wel de geweldig goede wegligging. Verder is de motor ook onverwoestbaar!
Ook is het zo dat onderdelen erg goedkoop zijn...

Succes!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:39

Na en voordelen verschillen per mini. Wij hebben thuis nooit andere auto's gehad, ben zelfs bijna geboren in ene mini, hihihi

Onze mini's waren superzuinig. Reden als een zonnetje.
Mini's hebben maar 1 erg groot en kostbaar nadeel: ROEST
Dus laat de mini erg goed nakijken want ze roesten onder je reet vandaan als je ze niet vanaf dag 1 laat tectileren van binnen (jaja dat kan). Mn pa heeft er een uit 96 geloof ik, het laatste nieuwe model van de oude serie, en die laat hem om het half jaar tectileren en ziet er nog als nieuw uit.
Mijnes kwam destijds uit 90 ofzo en daar kwamen na een jaar of wat ook de roestplekken doorheen, terwijl die ook netjes gedaan was. Was wel jammer want dat was een echte rallywagen, opgevoerd (was 1,6 geworden), breede bandjes, rollbar, gestabiliseert, RVS vloerdelen enz enz.... mis hem nog steeds....

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 08:22

ten eerste bedankt voor jullie reacties.

ja, die man waar we gisteren zijn gaan kijken die had dus een mini staan die van zijn dochter was geweest.
en er zat idd roest op.
maar hij heeft ook laten zien dat dat bij een jongere auto ook is.
dus warschijnlijk hebben jullie wel gelijk als jullie zeggen dat ze snel roesten.

en, ja, pech kun je met elke auto hebben, daar ga ik maar niet vanuit Clown

enig idee wat zo'n ding uit '91 moet kosten? ter vergelijking want ik heb geen idee?

Spikers

Berichten: 2205
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Way up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:23

Ik heb ook jaren in een mini gereden die was van mijn schoonmoeder en er zitten inderdaad wel nadelen aan zoals als er een ongeluk gebeurd dan zit je in een mini niet echt veilig en de roest is ook een probleem. Wij hadden op een gegeven moment zo'n problemen met de versnellingsbak die was finaal aan stront dat is de reden dat we hem verkocht hebben de reperatiekosten werden te hoog, maar ik mis dat kleine felle autootje nog steeds. De voordelen van een mini je kan hem overal parkeren tot in de kleinste hoekjes en ik heb er toch eens veel troep ingeduwd dat ik er zelf van stond te kijken dat het paste. En ze zijn toch wel vrij snel en makkelijk in de stad maar dat weegt niet op tegen de nadelen ben ik bang. Kijk inderdaad goed uit wat je koopt.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:24

De enige voordelen die ik er aan zie is dat je vervoer hebt en ze klein zijn (handig met parkeren)...
Maar ik zou er zelf geen willen hebben gewoon al om het feit dat je als een sardientje in blik zit en bij een ongeluk moet er niet veel gebeuren of je bent plat (hele kleine auto, weinig kreukelzone: need I say more)...

Als je er echt op verliefd bent, zou ik ervoor gaan hoor... Maar mijn keuze zou het iig niet zijn... Genoeg andere kleine (maar niet té kleine) auto's te vinden.

De nieuwe mini is ook wel supercool, alleen beetje duur nog Haha! (en die zijn al een stuk groter dan die oude dingetjes)

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 08:28

ja, die nieuwe kost meer dan 20.000 dat hebik helaas niet.
die zou ik natuurlijk het liefste wilen hebben. Lachen

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:24

Gefeliciteerd met je keuze, dit zijn geen gewone auto's, ze hebben een hart, alleen vaak hebben ze wel een bypass nodig. Roest roest roest, en als je goed kijkt dan zie je het niet. Er zit een buitendorpel over een binnendorpel heen en dan kan die binnendorpel dus helemaal weg zijn terwijl hij er aan de buitenkant prima uitziet. Dus als je iets wilt kopen dan moet je of een verse APK( door en garage van jouw keuze) of een minikenner mee nemen. Sleutelen aan de motor is een ramp omdat de halve voorkant eraf moet om ergens bij te komen. een 91 zal toch nog wel €2500,00 kunnen kosten, afhankelijk van de uitvoering. Een cooper is het duurst maar ook het mooist om te hebben. Een standaard moet je afblijven als je hem ooit nog eens wilt verkopen, ga voor een 1300 motor en een leuke uitvoering, b.v. British Open. Zeg niet te snel ja, er zijn er 100den op marktplaats te koop. Kijk eens op de website van de miniclub daar staan ook aankooptips op plus veel aanbod. Succes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:27

Wij hebben een Cooper gehad, helaas is hij vorig jaar van een berg afgerold en was hij total loss. Verdrietig We missen hem nog steeds.
Ze verbruiken behoorlijk veel, ook op de snelweg, zo'n 1 op 10.
Ze roesten heel erg, het kan er van buiten goed uit zien, maar zeker aan de voorkant zit altijd veel roest.
Onderhoud is erg duur. Wij waren gemiddeld voor een grote buurt 500 euro kwijt en dan was er niets bijzonders gedaan.
Een cooper heeft bijna geen vering, een gewone mini net wat meer. Voor de lange stukken is het dus behoorlijk afzien en je voelt de hele weg, iedere hobbel dus.
De kreukelzone is niet al te best. De kleine inhoud vind ik wel meenemen als je de auto gewoon met z'n 2-en gebruikt en geen grote dingen wilt vervoeren.

Prijsindicatie; Coopy (met mooie velgen, half ledere bekleding, 80.000 km op de teller, goed onderhouden, 1992) kostte zo'n 2500 euro, maar dat was niet duur eigenlijk.

Voordelen kan ik ook wel noemen hoor; het goede weggedrag, fijne wegligging, je kan er lekker meer scheuren, zonder te hard te rijden, makkelijk parkeren, je wordt over het algemeen leuk behandeld door je medeweggebruikers, grote teamspirit onder de mini-rijders en een leuke uitstaling natuurlijk. Tja... is mis Coopy nog vaak, aan de ene kant zou ik er zo weer eentje kopen, aan de andere kant heb ik ook veel geleerd. Een mini heeft niet alleen maar voordelen helaas...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:57

nadeel lijkt me (bij alle kleine auto's): gevaarlijk, je moet er geen crash mee krijgen.............

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:11

Ik heb toevallig een vriend aan de lijn die een mini heeft gehad.

Voordeel: goedkoop in verzekering en wegenbelasting

Nadeel: onderhoud in algemeen kan erg duur zijn
ze zijn van staal gemaakt, waardoor ze erg snel roesten
sinds 1964 is motor niet veel aangepast

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:14

Kusia schreef:
sinds 1964 is motor niet veel aangepast


Waarom zou dat een nadeel zijn?
Never change a winning team toch?
Ik dacht dat ze in 1991 wel het injectiesysteem hebben toegevoegd.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:20

ik wil ook een mini ~!! echt stoer die karretjes Cool

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:30

noooooooooouuu ik wil ook een mini ze zijn echt super cooool.
*lis* je hebt een leuke mini Haha!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:02

Tessebes schreef:
Waarom zou dat een nadeel zijn?
Never change a winning team toch?
Ik dacht dat ze in 1991 wel het injectiesysteem hebben toegevoegd.

Die vriend die ik aan de telefoon had, kreeg te horen van zijn collega dat de motoren niet echt veel zijn aangepast, waardoor kans op 'kinderziektes' groot zou zijn.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:08

als je aan zo'n oud beestje begint moet je of zelf, of een goede vriend of famillielid hebben die eraan kan sleutelen , het onderhoud is gewoon groter als bij een nieuwe auto
en hou je m niet goed bij dan word ie snel oud...

het grootste nadeel vind ik dat ze onveilig zijn , als je in een ongeluk terecht komt, jouw schuld of niet, er blijft weinig van je over ....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:09

Kinderziektes zijn meestal wel uit een auto van een jaartje of 13.
Tja... kinderziektes... ik weet het niet. Ze zijn erg gevoelig voor vocht en er wil wel eens een slangetje vacuum zuigen waardoor hij heel onregelmatig gaat lopen, maar verder...

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:17

Natalie schreef:
De nieuwe mini is ook wel supercool, alleen beetje duur nog Haha! (en die zijn al een stuk groter dan die oude dingetjes)


De nieuwe Mini is een BMW. Hij rijdt als een BMW, klinkt als een BMW en om eerlijk te zijn vind ik em zelfs de uitstraling van een BMW hebben.
Mijn moeder heeft er eentje. Ik heb er veel in gereden en het enige wat een beetje overeen komt is de stugge vering. Tuurlijk, het is een stoer karretje, maar wat er mini aan is, moet ik nog uitvinden.

En als onze mini's naast elkaar staan, vind ik mijne toch echt 10 keer mooier Cool Tong uitsteken

Ik denk overigens dat de mini wel bewezen heeft dat het een goede auto is. Ze zijn niet voor niets zo populair.
Als het een shït auto was die meer in de garage staat dan op de weg is, zouden de mini-rijders er snel flauw van zijn. Vergeet niet dat de betaalbare mini's zo 10 tot 15 jaar oud zijn en nog steeds op de weg te vinden zijn. Een citroen (om maar eens wat te noemen) is geen drol meer waard op die leeftijd. Gaat dan naar de sloop.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:19

Tessebes schreef:
Kinderziektes zijn meestal wel uit een auto van een jaartje of 13.
Tja... kinderziektes... ik weet het niet. Ze zijn erg gevoelig voor vocht en er wil wel eens een slangetje vacuum zuigen waardoor hij heel onregelmatig gaat lopen, maar verder...

....weet ik er zelf niets van af Haha!
Ik hoorde het ook alleen van een vriend die 3 jaar mini's heeft gehad.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:29

lis schreef:
De nieuwe Mini is een BMW. Hij rijdt als een BMW, klinkt als een BMW en om eerlijk te zijn vind ik em zelfs de uitstraling van een BMW hebben.
Tuurlijk, het is een stoer karretje, maar wat er mini aan is, moet ik nog uitvinden.


Wij zijn het eens. Haha!
Ow... ik weet trouwens wat de overeenkomst is. Volgens mij kun je in zo'n BMW ook maar krap aan achterin zitten.