mijn zoon van 3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

mijn zoon van 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 21:40

ik heb dus een zoontje van 3 jaar en volgens mijn heeft ie echt of te veel energie of kan ie echt niet slapen of ik weet het niet meer.

meneer staat op om 07.00 (als je veel geluk hebt) smiddags krijg je hem met geen stokken zijn bed in en savonds wil ie ook al niet, ja om 22.00!!

Hem op bed leggen probeer ik uiteraard en verhaaltje voorlezen en blablabla maar het moment dat ik de deur dichttrek staat ie alweer naast me, de deur openlaten is geen optie.

wat kan ik eigenlijk doen om hem om 19.30 zijn mandje in te krijgen want kindjes hebben is heel erg leuk maar savonds vind ik het ook leuk als ie op zijn bedje ligt, ik heb dan eigenlijk niks meer aan mijn avond en dit is nu zo al de laatste 3 mnd!

goede tips zijn welkom

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:42

klinkt stom maar heeft hij geen ADHD of een andere ziekte waar die zo atief van wordt want het is toch erg vaag dat ie zo actief is Verward

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:44

Kijk eens naar zijn voedingspatroon; eet hij veel koolhydraten of dingen waar stoffen in zitten waardoor hij drukker zou kunnen worden? Is hij misschien niet gewoon verwend, en weet hij dat ie toch wel zijn zin krijgt?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:44

Hm, ik zou om te beginnen geen middagdutje meer laten doen, dat is niet nodig zo te lezen. Hou hem goed wakker, en bv na het avondeten spreek je af:
geen drukke spelletjes, geen intnsief tvprogramma meer hooguit KROkindertijd ofzo, en dan in bad en naar bed, alles volgens een vast patroon. Daar even neit meer vanaf wijken, ook niet als het weekend is of weet-ik-veel....En dan deur dicht en oren op slot Knipoog Laat hem iig niet van zijn kamer afkomen en naar beneden, ga desnoods bij hem zitten. Geen glaasjes water, niet steeds naar het toilet (1 keer is genoeg) etc.

Verder misscien minder suiker geven?
ALs laatste tip weet ik at ze bij het consultatiebureau er een heel goed boekje hebben over slaapproblemen, incl. werkboek zeg maar, zodat je voor jezlef alle sop een rijtje krijgt. Succes!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:46

hmmm, op die leeftijd kan je toch al een beetje een "gesprekje" met hem hebben over "moe" "slaap hebben" "slapen" etc, dus ik zou eens proberen om op een vriendelijke, rustige (ludieke?) manier (zodat hij niet meteen denkt van "oei oei ze is boos omdat ik niet slaap" en dichtslaat) met hem te praten en proberen te weten komen of hij echt niet moe is, of misschien ergens bang voor is,...

verder: wat doet hij overdag? Is hij heel erg actief of juist niet?
Gaat hij al naar school? (no offence, gewoon geen idee vanaf welke leeftijd dat is in Nederland)

Edit: de tip van Paulien (vaste routine) is ook een goeie

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:48

Suiker, kleur- en smaakstoffen in snoep en eten willen hier nog wel eens verschil uitmaken. Ik zou eens kritisch kijken naar wat hij zoal eet, misschien is het vrij makkelijk te verhelpen...

Ik werd overigens gelijk weer teruggelegt als ik eruit kwam. Hup naar bed! Als je accepteerd dat hij eruit klimt en het 'spelletje' zo verlengt gaat hij heus niet gelijk slapen denk ik...

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:52

ook es zien wat hij eet en drinkt,zoals al gezegd
na het avondeten geen snoep meer, geen cola/koffie/thee
misschien voor het slapen nog een kop arme melk met honing, of een tas warme soep (lomerig)
en ook in de middag goed moe maken, misschien ook al tijd om hem naar school te brenegn, of anders een kinderopvang? dat hij daar energie kwijt kan
dan na het avondeten,nog een paar wilde spelletjes, met veel lopen
en dan nog een uurtje tot rust komen voor de televisie, met melk/soep, dan ee nwarm bad
verhaaltje lezen
en als het dan nog niet lukt wordt het denk ik tijd om de dokter es met een bezoekje te plezieren

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 21:57

overdag is hij heel erg druk met spelen en een vatse routine is er hier zeker wel alleen met het slapen gaan vergt het dus een echt probleem!

wat krijgt ie om te eten?
smorgens een boterham met chocopasta en een beker melk

smiddags een boterham met beleg en een stuk fruit en appelsap of aanmaaklimonade, wat ik net in huis heb

om 4 uur een koekje of een plakjes worst, is ie helemaal gek opo

en savonds warm eten

ertussenin krijgt ie wel eens een snoepie maar een echte snoeperd is het niet.

dus of het nu aan zijn voeding ligt ik weet het niet meer

momenteel is hij nu ook wakker en zit zingend voor de TV

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:07

Overdag gaan wandelen/buiten laten spelen o.i.d.? Intensief bezig zijn tot de middag? Veel frisse lucht maakt ook moe --> zegt mijn moeder iig

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:07

isabelle schreef:

momenteel is hij nu ook wakker en zit zingend voor de TV

Dit i.i.g niet toelaten, alhoewel ik zelf geen moeder ben, heb ik meer dan 9 kinderen van dit onder mijn hoede gehad en opgepast. en hoe simpel het ook klinkt: routine,duidelijkheid, en discipline.
Hou de routine erin, hang desnoods een briefje op, met wat er hoelaat gaat gebeuren. Ik sluit me bij de anderen aan qua tips, en dan is het even door de zure appel heen bijten. en je zoon in bed laten liggen ook al schreeuwt die moord en brand. Zelf was ik er ook zo één, en bij mij hielp na het avondeten niks meer eten heel goed(+goede routine)
succes

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:08

geen appelsap of aanmaaklimonade, welk fruitsap dan ook wat niet vers is, is even slecht als cola wat betreft suikers
water en melk is voldoende als drank , zeker als hij gewoon al fruit binnenkrijgt

de schoolvraag is nog niet beantwoord? Knipoog

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 22:16

hij gaat een middag en een voormiddag naar school dus vet veel is dat neit maar hier mogen ze niet meer naar school tot ze 4 zijn Verward heel anders dan in belgie dus.

buiten laten spelen doe ik zowiezo al, hij wil niks liever en wandelen en al die dingen doe ik elke dag met hem, hij is gewoon niet moe te krijgen.

het probleem is gewoon, hij kan uit zijn bed, meneer klimt over de boord heen en hij doet het nog sneller dan dat ik kan bijkijken en hup daar is ie weer snikkend van, sven kan nog niet slapen.
dus de dicipline van terugleggen helpt niet want dat houd ie rustig een nacht vol!
hem opsluiten in zijn kamer doe ik niet want ik vind dat gewoonm vreselijk en zometeen word ie nog bang.

BTW hij ligt nu eindellijk te slapen

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:20

Ken het type (maar dan 5 jaar oud)... bij deze helpt vooral niet te lang na het eten gaan slapen, slaapt beter op een wat volle maag en eet slecht waardoor hij anders snachts trek krijgt (en regel is geen eten na het avondeten). Een vitaminebeertje, als hij na 5 minuten nog netjes in zijn bed ligt dan krijgt hij die... meestal is hij dan moe genoeg. Het is het type dat drukker word naar gelang hij moe wordt, zodra dat doorbroken wordt met rust dan valt ie zo in slaap. En het helpt ook om keuzes te geven, die altijd in jouw voordeel werken. Geen vragen stellen met open antwoorden.

Gewoon een nacht laten huilen werkt ook... wel even de buren waarschuwen...
Laatst bijgewerkt door orri op 01-06-04 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:20

Pauline"]
Hm, ik zou om te beginnen geen middagdutje meer laten doen, dat is niet nodig zo te lezen. Hou hem goed wakker, en bv na het avondeten spreek je af:
geen drukke spelletjes, geen intensief tvprogramma meer hooguit KROkindertijd ofzo, en dan in bad en naar bed, alles volgens een vast patroon. Daar even niet meer vanaf wijken, ook niet als het weekend is of weet-ik-veel....En dan deur dicht en oren op slot Knipoog Laat hem iig niet van zijn kamer afkomen en naar beneden, ga desnoods bij hem zitten. Geen glaasjes water, niet steeds naar het toilet (1 keer is genoeg) etc.

Verder misschien minder suiker geven?
Als laatste tip weet ik dat ze bij het consultatiebureau er een heel goed boekje hebben over slaapproblemen, incl. werkboek zeg maar, zodat je voor jezelf alles op een rijtje krijgt. Succes!
[/quote]

Ik kan me helemaal vinden in de tips van Pauline Lachen !

Ik heb het "geluk" gehad, dat ik 2 kinderen heb (nu 14 en 10), die zelf altijd rond een uur of 8 vroegen of ze naar bed mochten, omdat ze moe waren Clown ! Dus ik heb met het naar-bed-gaan-probleem nooit te maken gehad.
Mijn schoonzusje bereid haar kinderen (nu 4 & 5) als volgd op het naar bed gaan voor: een half uurtje voordat ze naar bed moeten, waarschuwt ze ze dat het tijd aan het worden is. Dat herhaalt ze na een kwartiertje nog een keer en 5 minuten voordat ze defintief naar boven moeten, nog eens. De jongens gaan dan naar papa, om daar nog eens uitgebreid te knuffelen en er nog een paar minuutjes bij te snoepen Knipoog .
Daarna wordt er tanden gepoets, handen gewassen, verhaaltje voorgelezen enz. Eenmaal in bed, betekend niet meer eruit!!!
Het zal waarschijnlijk wel moeilijk worden om hierin consequent te zijn/blijven, maar ik denk dat als je het huidige patroon eenmaal hebt doorbroken, het wel goed zal gaan! Sterkte ermee Ach gut !

[quote="isabelle schreef:
...dus de dicipline van terugleggen helpt niet want dat houd ie rustig een nacht vol!
hem opsluiten in zijn kamer doe ik niet want ik vind dat gewoonm vreselijk en zometeen word ie nog bang.

Hij zal het waarschijnlijk ook nog wel langer dan een nacht vol houden Knipoog , maar het is aan jouw om te blijven volharden, desnoods een week lang!!! Ik weet van vriendinnen dat dit slopend is, maar aan het eind levert het wel het gewenste resultaat op !
Hij is nu 3, dus je kan hem al wel het eea uitleggen; je kan na de hele procedure van het naar bed brengen, tegen hem zeggen dat hij niet meer uit z´n kamertje mag komen!! Ook niet als hij niet kan slapen! Als je een klein lampje boven z´n bedje hebt, kan je hem toestaan om nog een boekje te lezen, of misschien heb je nog wel een casetterecorder staan, waar hij dan nog naar een kindercasette kan luisteren ?! Vaak slapen ze al voordat de casette ten einde is Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 01-06-04 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:21

Ik sluit me aan bij bovenstaande Lachen

Helpt het niet om een muziekje (cd-tje wat hij leuk vind oid) zachtjes op te zetten op z'n kamer als hij gaat slapen. Ik heb bij verschillende kinderen gezien waarbij dit super hielp, maakt niet zo heel veel uit als hij dan niet gelijk stil is en gaat slapen, als hij daarbij maar iig in z'n bedje blijft.
Laatst bijgewerkt door Richtje op 01-06-04 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:21

isabelle schreef:
dus de dicipline van terugleggen helpt niet want dat houd ie rustig een nacht vol!


niet kwaad bedoeld, maar, heb je het al geprobeerd? Lachen
serieus, er bij blijven zitten (of op de gang) en zéér consequent hem ELKE keer meteen onverbiddellijk terugleggen
beetje drinken en toilet mag, EEN keer, en verder: meteen dat bed weer in
een paard kan je alleen met zeer consequent te zijn iets afleren, wel, een kind ook

Gewoon blijven volhouden, en hij wordt echt wel sneller moe dan jij, maar ik geef toe, het kan uuuuuuuren duren.

En het gaat misschien niet over een nacht ijs, en in het begin zal het misschien wel huilen geblazen zijn, maar op den duur werkt het echt wel

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:26

Sterre schreef:
Eenmaal in bed, betekend niet meer eruit!!!
Het zal waarschijnlijk wel moeilijk worden om hierin consequent te zijn/blijven, maar ik denk dat als je het huidige patroon eenmaal hebt doorbroken, het wel goed zal gaan! Sterkte ermee Ach gut !


Ben ik het volledig mee eens, ik zal wel een streng moeder zijn, maar ik blijf bij de deur, en als hij toch het bed uitkomt, loop ik de kamer weer in en stuur hem naar bed. netzo lang tot hij erin blijft. Gegarandeerd een jank/drift partij, maar dat gaat snel over als ze weten dat er niets anders opzit. En idd middagslaapje opzeggen!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:26

Word ook tijd te leren dat hij best wat kan doen terwijl hij niet kan slapen. Nu komt hij gelijk z'n bed uit (wat meer lijkt op 'ik wil nog niet naar bed' als op dat 'ie echt nog niet kan slapen) maar je kan hem ook iets geven om mee te spelen als hij niet gelijk in slaap valt. Een muziekdoosje of zoiets? Je hebt ook van die lampjes die ronddraaiende sterretjes op het plafond projecteren, leuk om naar te liggen kijken.

Het in slaap vallen kan je niet dwingen, maar hij MOET gewoon in bed blijven liggen...

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 22:27

allemaal bedankt voor de tips maar hoe kan ik hem in bed houden als ie er zelf uitklimt, ik kan hem toch maar moeilijk vastbinden?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:28

Een keer goed boos worden Knipoog
Heel simpel, slapen hoeft niet maar in bed blijven wel.....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:31

Richtje schreef:
Heel simpel, slapen hoeft niet maar in bed blijven wel.....

Vastbinden hoeft niet, als het met dat in bed blijven niet helemaal lukt, dan iig met z´n kamer niet meer uitkomen Knipoog !
Boekje lezen, casette/cd luisteren okay, maar niet meer uit z´n kamer!!
Het is natuurlijk wel erg saai als je niet meer naar je ouders mag, dus de kans is groot dat hij dan toch voor z´n bed kiest Knipoog !
Laatst bijgewerkt door Sterre op 01-06-04 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:32

isabelle schreef:
allemaal bedankt voor de tips maar hoe kan ik hem in bed houden als ie er zelf uitklimt, ik kan hem toch maar moeilijk vastbinden?

ELKE keer opnieuw terugzetten (ik hoop trouwens dat zijn bed op rug-ergonomische hoogte staat Ach gut )

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:32

Heb je anders al eens op diverse sites gekeken op internet voor ouders?
Ik weet dat er bijvoorbeeld ook fora zijn voor ouders die graag van gedachten wisselen met andere ouders die tegen dezelfde problemen aan lopen.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:34

Ik zou em dus wel op sluiten en alle speelgoed van zijn kamer halen (en uitleggen waarom je de deur op slot doet, dan is er geen reden om bang te zijn). Ik zou dat echt een paar nachten volhouden hoor! Hij gaat dit patroon zelf niet veranderen, want jij bent degene met een probleem, niet hij.

En eerder naar bed doen, voor 7 uur (liefst vlak na het eten, wat Orri al zegt), want rond half 8 is hij over de ergste slaap heen.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 22:38

een muziekje heeft ie bijzich, hij krijgt ook een speeltje mee dat ie zelf mag uitkiezen maar op het moment dat ie er ligt interesseerd er hem alleen nog van, niet slapie doen mama, hoeft niet.

ik probeer hem natuurlijk in bedje te houden en mijn temperament in te houden want je word het uiteraard ook behoorlijk zat, boos worden heb ik ook al gedaan maar helpt allemaal niet.

een vriendin van me raadde me homeopathische druppeltjes aan waar ze rustiger van worden maar dit vind ik wel een beetje te ver gaan.

middagdutje doet ie al een half jaar niet meer