Verkeerde studie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Verkeerde studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:08

Ik ben bijna klaar met mijn studie geschiedenis, dus ik dacht laat ik alvast wat gaan soliciteren (het feit dat ik dat niet kan spellen laat alweer zien hoeveel ervaring ik er mee heb). Maar ik kan dus echt geen baan vinden die ook maar een beetje aansluit bij mijn studie, of waarbij ik me nog zo zou verkopen dat ik misschien nog een kansje maak.
Ik heb de afstudeerrichting organisatie en samenleving, en zou in principe wel iets met beleid op gemeentelijk niveau willen doen. Maar daar kom je dus echt niet tussen. Een vriend had gesolliciteerd bij een gemeente, en er waren gewoon 900 brieven binnengekomen. Als je dan niet de juiste studie hebt gevolgd kan je het dus echt schudden (aangezien er misschien wel 500 zijn die dat wel hebben).
Nou heb ik een gesprek gehad met mijn huidige baas (ik werk in een bouwmarkt) en hij wil me graag houden als afdelingsmanager. Maar ja dat is een functie op mbo-niveau, daar heb ik niet vier jaar voor doorgebracht in de collegebanken. Bovendien weet ik dat het niet geweldig verdient. Maar ja, dan heb ik wel een baan en het is dicht bij huis. AARG, ik weet het echt niet. Gelukkig heb ik 8 juni een gesprek met P&O, dan ga ik eens even flink onderhandelen, o.a. of zij nog een hbo opleiding zouden willen betalen. Zijn er meer mensen die WO hebben gedaan en echt geen baan kunnen vinden op hun niveau?

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:14

neej heb ik niet gedaan maar je mag tegenwoordig al blij zijn als je baan kan vinden als putjesschepper, de economie is momenteel 4 keer niks.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:17

O jawel, had ik ook last van dat ik begin '90 afstudeerde (notabene met een wetenschappelijke studie) en op dat moment had ik alles aangenomen, ook een baan op MBO niveau. Als je maar aan het werk bent en ervaring hebt opgedaan kun je van daaruit altijd verder kijken. Maar nu op de bank gaan zitten en gaan wachten op die baan die aansluit bij je opleiding (en dan een gat te hebben van een paar jaar op je C.V., dat zou ik niet doen)

En als je de keus hebt tussen een uitkering, en een baan (die weliswaar niet geweldig verdient maar je wel van de straat houdt en je deel laat nemen aan de maatschappij)....wat kies je dan?

Als jij kunt laten zien dat je bereid bent om aan te pakken wat er aan te pakken valt, toont dat later zoveel beter, en verbetert je kansen op de arbeidsmarkt.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:19

Ik zou gewoon die baan bij de bouwmarkt nemen. Kun je gewoon op je gemak door solliciteren zonder dat je in financiele problemen komt. Ik ken echt nauwelijks mensen die een meteen een baan op hun niveau hebben gevonden. Dat lukt bijna alleen maar mensen die aio worden.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:21

Nemen die baan, en rustig verder kijken naar iets wat wel aansluit op je studie. Dat kan best een tijdje duren en je hebt godsmazzel dat je iets hebt voor in de tussentijd!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:29

Ik ben bijna afgestudeerd *LOL* Slim (JIPPIE). En ben dus ook druk brieven aan het sturen. Ik merk dat er voor elke vacature wel heel veel brieven binnenkomen, dus je moet wel echt 'iets speciaals' hebben om er bovenuit te steken (ik heb bv een half jaar in het buitenland gestudeerd).

Maar inderdaad, als je al niet de juiste studie hebt kan je het dan wel schudden. Zeker als je tussen een enorme stapel met mensen ligt die wel de juiste studie hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:32

ik zou ook de baan bij je huidige baas aannemen
vandaaruit kun je rustig doorsolliciteren naar een baan die beter aansluit
maar je hebt wel een baan op je cv en je verdient wat
is heel wat beter dan thuiszitten met de gaksores
trust me i know

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:56

Aannemen die baan! Je bent inderdaad van de straat, je 'doet nog mee in de maatschappij' én je hoeft later geen gat in je CV te gaan verklaren! Dus gewoon doen! En dan van daaruit (stuk zekerheid heb je dan toch) verder solliciteren!
Ik ben ook bijna afgestuurd ( 3 weeks to go), maar ik moet zeggen dat het reuze meevalt, heb al 3 aanbiedingen af moeten slaan (ga verder studeren).

Kom op, houdt moed, en ga ondertussen lekker bij die bouwmarkt werken! OK dan!