mijn zoon van 3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:06

hmm. Laat je je niet een beeetje ringeloren door een 3-jarige nu? Volgens mij heeft hij heel goed door dat 'kan nog niet slapen' betekent 'dan mag ik nog een tijdje opblijven met aandacht en leuke dingen'. Het is veel te leuk wakker, dan zou ik ook niet willen slapen....

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:44

Arwenlune, dat bedoel ik dus met dat er geen sanctie op staat. Hij krijgt juist een positieve prikkel, hij krijgt aandacht op een moment dat hij moet slapen en dat is positief voor hem positief!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:47

praten met je kind kan nooit kwaad
en ze begrijpen op deze leeftijd veel meer dan wat ze zelf kunnen zeggen

en bepaalde woorden ook niet in de mond leggen"ben je bang?"
je kan zeggen "en waarom wil je niet slapen ?" als hij dan zegt omdat ik bang ben dan vraag jij gewoon weer waarom dan
die van mij wil niet slapen als t buiten nog licht is (ook al is zijn kamer
donker) hij hing vanavond ook uit zijn (kinderveilig!) raam om te kijken
of de lantaarnpaal al brande , heb m nogmaals uitgelegd dat t zomers
tot grote mensen bedtijd lichtbleef met als reactie o jammer ik wil ook op grote mensen bedtijd naar bed, hoezo wil je niet groot worden dan?
want je groeit alleen als je slaapt hoor , niet als je niet slaapt
o dan ga ik gelijk slapen mamma

en soms dreig ik met sancties (die echt wel uitgevoerd worden is hij recentelijk achtergekomen) als je nu niet in bed gaat liggen en slapen
dan kan je morgen niet mee naar de speeltuin want daar mogen alleen kindjes komen die goed geslapen hebben(en of t werkt!)

met dreigen over bep sancties moet je allen wel opletten dat je die dan ook na kan komen anders denkt tie jaja gebeurt toch niet

en ze proberen nu eenmaal regelmatig hun grenzen te verleggen
en dat blijft terugkomen!!
het zou gen kind zijnals die niet probeerde onder regeltjes uit te komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 01:13

Het is al meer gezegd, maar vooruit... Het gaat echt over!
Onze jongste zoon heeft precies hetzelfde gehad. Tot wij er wanhopig van werden.
Uiteindelijk zijn wij om beurten bij de slaapkamerdeur gaan zitten en elke keer als hij zijn bed uitkwam werd hij, zonder een woord te zeggen, weer in zijn bed gelegd.
Hij kreeg geen "echte" aandacht, maar werd telkens in zijn bed gelegd.
De boodschap was duidelijk: "Nu is het bedtijd! Wij zijn stil en jij moet ook stil zijn"
Na ongeveer een week sliep hij 1,5 à 2 uur na de eerste keer in bed leggen.
Na twee weken kon hij naar bed gebracht worden en bleef hij in zijn kamer.
Tegenwoordig vind meneer zichzelf groot genoeg om "zelf" op tijd naar boven te gaan, als hij maar wèl een kus krijgt als hij in bed ligt.
Natuurlijk is het af en toe nog wel eens moeilijk, maar ja, dat mag ook best als je vijf bent...

Blijf er in geloven en zoek een manier die voor jullie werkt.
Deze manier werkte voor ons, maar het kan ook dat het voor jullie niet werkt.
Veel succes.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:05

ik vraag me af hoe je het meld aan je kindje dat hij naar bed moet.
wat ik vaak bij ouders zie is dat ze alles in vragende vorm vragen.

maak je duidelijk onderscheid tussen dingen waaruit hij mag kiezen en dingen die verplicht zijn.

vaak hoor ik ouders roepen, wil je een boterhammetjes schat?
maar eten is verplicht dus mag hij alleen kiezen kaas of worst maar niet of hij wil eten of niet.

op tijd naar bed is ook verplicht, dus mijn vraag is hoe zeg je dat tegen hem?



verder kun je misschien een lijstje maken met stickertjes. voor iedere positief moment krijgt hij een stickertje.

en bij 5 stickertjes ga je wat leuks doen, verhaaltje voor lezen, liedje zingen voor het slapen gaan enz....
geen grote kado's beloven, dan is het eind zoek.


wat ook goed helpt is een camera neer zetten en het ritueel opnemen. als je het terug kijkt zie je vaak je eigen fouten wel, of laat iemand anders eens kritisch naar het filmpje kijken.
je kunt ook via de thuiszorginstelling een home team laten komen die je een stukje begeleiding kunnen geven.

maar ben je heel benieuwd welke vraagstelling je handteerd?

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:04

isabelle schreef:
hij zegt wel eens dat ie bang is maar ik heb bij sven nog niet door dat ie het woord "bang" begrijpt want hij zegt het als ik het vraag en anders hoor ik er hem nooit over!


nee dat klinkt niet als bang...die van mij kroop snachts bij mij in bed,dan legde ik hem slapend terug in zijn eigen bed om hem smorgens slapend op de bank in de huiskamer terug te vinden Haha!


Inmiddels heb je al 4 pagina,s tips gekregen zie ik Haha! ,succes

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 09:11

als ie naar bed moet dan vraag ik dat niet maar dan zeg ik gewoon van, zo sven we gaan nu wel slapie doen he want sven moet morgen naar school of sven wil toch een grote jongen worden, ik vraag nooit of ie naar bed wil, ik zeg dat ie naar bed moet!

van die boterham vind ik trouwens wel een goede want ik denk er nu ineens aan dat ik ook aan sven vraag van, wil je een boterhammetje schat maar jij hebt idd gelijk, het moet zijn wil je worst of kaas!

als ie niet wil slapen dan leg ik er idd een sanctie op die wel uitgevoerd word en pak ik hem meestal op de dingen die hij enorm leuk vind bv als je niet wil slapen dan kijk je morgen niet naar lala po ( teletubbie) en owee als meneer het niet kan zien, hij heeft nu dus al een paar keer niet gekeken want als ik iedere keer die sanctie opleg kan ie nooit meer kijken en zometeen interesseerd het hem niet meer, snap je?

overdag ben ik altijd flink bezig met hem, dus ik zorg wel dat ie moe geraakt, althans probeer ik!

ik ebn wel heel blij met mijn topic hiero want ik merk dat ik veel dingen anders kan doen want eens je in je routine zit is het soms wel moeilijker maar ik doe mijn best!

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:13

Ojee dat klinkt als mij vroeger, mijn ouders werden helemaal dol van mij. Het eind advies van de huisarts was voor het slapen even buiten spelen, ballen, op de driewieler, lopen als ik maar moe was. Bij mij is het nooit goed gekomen want ik ben nog steeds op 7 uur 's ochtends wakker!

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:05

isabelle schreef:

als ie niet wil slapen dan leg ik er idd een sanctie op die wel uitgevoerd word en pak ik hem meestal op de dingen die hij enorm leuk vind bv als je niet wil slapen dan kijk je morgen niet naar lala po ( teletubbie) en owee als meneer het niet kan zien, hij heeft nu dus al een paar keer niet gekeken want als ik iedere keer die sanctie opleg kan ie nooit meer kijken en zometeen interesseerd het hem niet meer, snap je?

!


dit is denk ik niet zo'n goede aanpak, omdat het slapen nu als iets negatiefs wordt gezien en de sanctie pas achteraf volgt. voor een kereltje van 3 is dat niet te overzien.
en wat moet je inderdaad straks als hij geen tv meer kan kijken omdat hij niet meer op tijd wil slapen.

zo'n stickerlijstje werkt echt heel goed, kinderen zijn apetrots als ze weer een sticker verdient hebben.
op de lagere school werkte we daar ook mee. als je de "tafel van 3 bv" kende kreeg je een sticker. nou het duurde niet zo lang voor dat ik ze alle 10 kon opzeggen.

in mijn werk pas ik het zelf ook toe bij ontspoorde gezinnen, zelfs bij volwassen mensen werkt het enorm positief.

als kinderen wat ouder zijn kun je het met geld doen. voor ieder positief moment krijgen ze bv 5 eurocent voor negatief gedrag lossen ze weer wat in. als ze 1 euro of meer hebben gespaard mogen ze iets kopen.

en ja die vragende vorm, moet je ook maar eens opletten hoe vaak "collega ouders" dat doen met hun kroost.

ze vragen: wil je een boterhammetje schat?????????, het kind zegt Nee en vervolgens worden de ouders boos omdat het kind niet het gewenste antwoordt geeft, want het moet toch eten..

dat is toch echt niet te begrijpen voor een kind. je ziet dan ook vaak dat kinderen enorme woedeaanvallen krijgen en vervolgens krijgen ze de stempel adhd op hun hoofd gedrukt.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:27

kinderen kunnen je enorm uittesten hoor,
zelf ben ik een oppas van een aantal kinderen.
als ik deze naar bed stuur kreeg ik in het begin steevast te horen dat ze nog niet moe waren.

zo consequent als ik ben leg ze toch op bed en zeg tegen ze dat ze toch echt moeten gaan slapen.

zoals er al inderdaad gezegd werd,veel opuders VRAGEN het aan hun kind,
ik vertel het ze,en daar hebben ze zich maar aan te houden,
nu klink ik als een erg strenge oppas,
ik ben alleen consequent,nee is nee en daar blijft het bij,
ook merk ik dat veel ouders dit fijner vinden dan een oppas waar alles bij mag..

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:57

Voor de kinderen is het uiteindelijk ook fijner als ze gewoon weten waar ze aan toe zijn en duidelijk hebben wat wel en wat niet mag Lachen

Overigens heb ik bij mijn oppaskinderen (op een incident na) ook geen problemen, kinderen gaan zelfs liever naar bed bij mij dan bij de ouders Bloos! Het scheelt wel dat ik deze kinderen heel goed ken, moet er niet aan denken daar op te passen als ik ze niet zou kennen, volgens mij proberen ze je dan onwijs uit.

Maar nu doen ze gewoon netjes wat ik zeg, ik controleer ze ook niet verder. Voorbeeldje.... ik zeg dat hij naar binnen moet, hij zegt dat ie niet naar binnen wil en fietst weg. Maar ik weet dat ie toch wel achter me aankomt, ga dus ook niet achter hem aan (dan zou ik hem nooit te pakken krijgen) maar draai me om, loop naar binnen en zeg dat hij heel snel naar binnen moet komen. Vaak loopt ie tegelijk met mij naar binnen. Idem met dingen die hij niet mag, of met naar bed gaan zowel bij hem als bij zijn twee zusjes. En niet omdat ik zo streng ben, hij weet gewoon tot hoever hij kan gaan en als ik niet boos wordt of achter hem aan ga, maar hem negeer en zeg dat ie terug moet is de lol er heel snel vanaf.

Kiekeboe1981

Berichten: 70
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Boer'n gehucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:39

Mijn vriend heeft ook een kleine van net 3 jaar oud. Bij hem probeert ie altijd van alles, hij is af en toe ontzettend dwars, negeert hem als hij zijn autootjes aan de kant moet zetten bijvoorbeeld, of als ie net een kwartiertje in bed ligt, gaat ie huilen (heeft dan zogenaamd een enge droom gehad, en weet heel goed dat ie dan beneden wat mag drinken).
Bij mij doet ie dat niet. Ik zeg hem wat ie moet doen, als hij dat niet doet, krijgt ie "straf", doet ie het wel goed, dan is hij het liefste jochie van de hele wereld!!
Hij weet gewoon precies waar de grenzen van zijn vader en van mij liggen (ik ben dus niet zijn moeder!). Ik ben een stuk strenger. Heb geprobeerd om het net zo te doen als zijn vader, maar daar wordt ik echt helemaal knettergek van....

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:34

isabelle schreef:
als ie niet wil slapen dan leg ik er idd een sanctie op die wel uitgevoerd word en pak ik hem meestal op de dingen die hij enorm leuk vind bv als je niet wil slapen dan kijk je morgen niet naar lala po ( teletubbie) en owee als meneer het niet kan zien, hij heeft nu dus al een paar keer niet gekeken want als ik iedere keer die sanctie opleg kan ie nooit meer kijken en zometeen interesseerd het hem niet meer, snap je?


Ik denk ook dat dit te ver uit elkaar ligt om voor hem begrijpelijk te zijn. Ik zou het niet met sancties doen (gewoon zonder veel aandacht aan te besteden terug leggen in bed, want het is nu BEDtijd en al kan je niet slapen dan blijf je wel in bed) maar juist met 'positive reinforcement'. Als je nu lief in je bed blijft en zo gaat slapen gaan we morgenochtend... weet ik veel, naar de speeltuin ofzo.

Ik weet nog goed dat ik een jaar of 10 was en altijd heel langzaam werkte op school. Ben nooit zo vlot geweest. Maar ik had dus niet altijd alle taken op tijd af, en m'n ouders begonnen met dreigen over stoppen met paardrijden als het niet beter zou worden. De meester zei toen tegen m'n ouders dat het omgekeerde een veel betere stimulans was - als ik een week lang al m'n taken op tijd af had zat er iets leuks voor me in. (weet niet eens meer wat, een paardentijdschrift misschien). En dat werkte.

Dit is niet een pleidooi tegen sancties want die heb je gewoon nodig soms, ik denk alleen dat 'daad' en sanctie veel te ver uit elkaar liggen om effect te hebben in dit geval.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:44

ligt aan het kind denk ik belonen voor goed gedrag prima maar
wat als ze zeggen (de keuze maken ) dan maar geen sticker oid
(deed ik namelijk ook)

ik beloon mijn kind alleen bij uitzonderlijk goed gedrag
naar bed gaan of helpen met zijn kamer opruimen , tafel dekken oid zijn "normale dingen"en moet die dus gewoon doen en krijgt daar geen extra beloning voor

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 09:12

gstr avond lag ie om 19.45 op bed na een kwartier, oeps zijn bed uit, hup er weer in en ff boos worden, niet schreeuwen ofzo want dit werkt bij sven dus echt omgekeerd he!

dus iedere keer als ie zijn bed uitkwam deed ik de deur weer open en legde hem er gewoon weer in, dit heeft ie een kwartier maar volgehouden en uiteindellijk bleef ie liggen en vroeg ie een kus om te gaan slapen *LOL* OK dan!
dan nog ff mama niet meer boos op sven, dus ik, nee mama is niet boos meer op sven als ie lekker op bedje blijft liggen en hij dan, hou van jouw mama, welterusten en tot morgen en ik dan precies hetzelfde OK dan!

de terugleg truk helpt hiero dus voor gstravond goed, ben benieuwd voor vanavond Vingers aflikken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:57

Applause! Als hij maar doorheeft dat het echt onverbiddelijk is en dat er niets leuks meer gaat gebeuren als hij het niet opgeeft.... succes vanavond Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:36

Super!
Dat is goed nieuws Als je dit nu een paar dagen/weken volhoudt, gaat het hopelijk helemaal goedkomen Lachen
Succes!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 11:50

ja ik was dan ook helemaal trots op mezelf dat het me gelukt is, ik ben meestal iemand met eeuwen geduld voor mijn kind dus dat zat al wel goed!
we houden natuurlijk vol anders schiet het niet op natuurlijk

ik hou jullie de komende dagen ff op de hoogte en als het me lukt is het dankzij al jullie goede raad! OK dan!

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:14

Goed zo, gewoon vol blijven houden en niet boos worden, haha.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 15:16

Kijk het begin is er OK dan! . Even volhouden en het gaat helemaal goedkomen .

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 22:23

allemaal heel erg bedankt maar ik heb er helemaal geen problemen meer mee, het terug sturen heb ik 1 keer moeten doen en nu gaat ie gewoon lekker naar bedje toe zonder te zeuren!
het is ons gelukt *LOL* OK dan! *LOL* OK dan! *LOL* OK dan!

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:46

Hey wat goed zeg!! Heb jij je avonden weer terug OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 23:56

Ik moest vanavond nog aan je denken toen mijn dochter een nachtmerrie had en beneden kwam.
Goed dat het zo snel opgelost is!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 06:59

OK dan! , wat zul jij blij zijn dat je je avonden terug hebt,

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 08:59

Freggel schreef:
+:)+ , wat zul jij blij zijn dat je je avonden terug hebt,


dat is iets wat zeker is OK dan! *LOL* OK dan! *LOL*