faalangst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klara
Berichten: 79
Geregistreerd: 09-05-04

faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 18:13

sorry dat ik nog een keer mijn schaduw account gebruik.
maar ikheb liever niet dat mensen dit weten, ik heb het nl al heel lang geheim kunnen houden.

ik ben opzoek naar mensen die net als ik faalangst hebben.
en naar mensen die er iets van therapie voor hebben gehad ofzo.

ik heb nl erg veel last van faalangst, zoveel zelfs dat ik mijn werk niet meer kon doen en me heb moeten laten omscholen.
niemand weet dat ik er last van heb(gelukkig) zelfs mijn vriend niet.
ik heb het altijd goed geheim kunnen houden.
er is verder ook niks aan me te merken ofzo, behalve dat het werk wat ik deed veel langzamer ging dan bij mijn collega's.

ik hoop dat ik wat reacties krijg.
ook zou ik graag willen weten wat voor therapie dat er voor is en wat doen ze dan?
en kun je er wel vanaf komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:21

Ja, op welk gebied heb je met name faalangst? Ik heb een tijd terug heel erg op het sociale gebied faalangst gehad. Daar ben ik zelf over heen gekomen. Faalangst qua prestaties heb ik niet, maar hoe en wat heb jij het?

Voorts zijn er wel trainingen voor faalangst. Ik ben vrij jong, dus heb geen werkplek, maar ik heb zo'n training op m'n middelbare school gehad. Maar ik denk ook wel dat die cursussen ook voor mensen zoals jij er zijn hoor Lachen

Als je wilt pb-en, kan dat gerust!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:28

Op de middelbare had ik er extreem veel last van, met name met spreekbeurten, voor de klas boekverslagen etc.

Geschiedenig meester had het zo door, hij leidde dan ook de cursus faalangst, en heb die cursus een jaar gedaan.
Echt geweldig hielp het niet, nog steeds vind ik spreken voor een boel mensen eng.
Uitkomen voor mijn mening en opkomen voor mezelf gaat nog steeds niet zoals ik het graag zou willen zien.

Maar nu ik wat langer aan het werk ben, mezelf een beetje aan het vinden ben en gewoon het 1 en ander meegemaakt hebt wordt het steeds beter.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:54

ik heb er op de middelbareschool ook last van gehad, totdat ik bij mij de knop om zette, waarom? boeiend als het fout gaat. En nu , nu heb ik nergens meer last van, zelfs mijn eerste wedstrijd geen enkel zenuwtje.

maar bij jou is het erger dan dat het bij mij geweest is. ik zou kijken of er ergens een therapie is bij jou in de buurt, ik denk dat het helpt als je vriend er wel een beetje vanaf weet.suc6 ermee

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:07

Ik heb er ook erg veel last van gehad, en ook vooral op het sociale vlak, dat heb ik nu nog maar ik probeer nu gewoon lekker mee te praten als ik in een groep met vreemden zit. Moet zeggen dat mijn vriend eht wel weet en als hij ziet dat het verkeerd gaat , dat ik niks meer weet te zeggen dat hij me dan een vraag stelt over dat onderwerp zodat ik ook weer een beetje in eht gesprek kom. Maar ik ben dus altijd bang iets verkeerd te zeggen, dat het dom overkomt en dat mensen zullen denken dat ik maar saai ben enzo. Maar nu ik weet dat er ook mensen zijn die dat denken, ben ik meer gaan praten en meer gaan doen. Ben de lat voor mezelf hoger gaan leggen, nu is het zo dat op mijn werk ik veel verantwoordelijkheid krijg omdat ik zo vooruit bne gegaan, ik ben mijn mening gaan geven en als ik het ergens niet mee eens was ben ik het ook gaan zeggen. Eerst was het zo dat het toch niet aan mij gevraagd werd, maar dat doen ze nu juist wel.
Ik heb mezelf een giga schop onder mijn kont gegeven en gezegd dat ik me niet zo moet aanstellen en als mensen zeggen dat ik het niet goed heb gedaan, gewoon nog een keer moet gaan proberen of vragen hoe ik het dan wel kan doen, en het dan nog eens zelf te gaan proberen en niet het door iemand anders op te latem kanppen want dan ren je er ook weer voor weg.
Moet nu alleen nog wat meer gaan lachen, volgens mijn omgeving, heb van mezelf nogal een kwade uitdrukking op mijn gezicht waardoor ik vaak opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd krijg. Mensen krijgen dan de indruk dat ik dingen helemaal niet leuk vind bijvoorbeeld, terwijl ik het juist wel leuk vind ofzo en dat is verkeerd, dus daar werk ik nu oo keen beetje aan. Ik denk er niet de hele dag aan, maar soms denk ik wel, of ja denk even om je houding en hoe mensen je nou zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:11

Geen last van faalangst, wel van héél weinig zelfvertrouwen. Scheve mond

klara
Berichten: 79
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 23:39

Maya: ja,ik ben op het sociale vlak erg onzeker, durf bv niet in een groep te praten, weet niet goed een gesprek met een onbekende aan te gaan, ga erg zweten als iemand in een groep tegen me praat en iedereen kijkt me aan.
kan wel goed mijn mening geven,maar niet in een groep.
ikheb idd ook prestatie faalangst.
ikliep er vandaag weer eens tegenaan, ik had een rij examen (niveau 2, rij opleiding in stappen).
ik kan kei goed auto rijden, wilden zelfs mijn examen aanvragen, zo goed gaat het eigenlijk.
nu heb ik vanmiddag examen gehad en door de zenuwen (het MOET nu goed gaan) is het fout gegaan, fouten die ik nog nooit heb gemaakt zelfs.
als ik dan thuis ben, dan ben ikzo boos op mezelf, dan ga ik huilen.
ik ben zo bang dat iets fout gaat, dat het ook werkelijk fout gaat.

vanmorgen ook theorie examen gedaan,ik had 1 vraag zeker fout, vanaf dat moment zakte de moed me in de schoenen en dan geef ik mezelf meteen weer op mijn kop.
meteen negatief, dan denk ik meteen, ik stop ermee en kan ik wel janken.
toen het examen afgelopen was,bleek dat ik toch geslaagd was (in 1 keer Lachen ) en dan denk ik weer,ikmoet niet zo streng zijn tegen mezelf.

ben een perfectionist, alleen dat is al erg moeilijk om zelf mee te leven, een 6 of 7 is niet goed genoeg,ik ga voor de 8 of 9, dan is het goed.
als iemand anders vindt dat ik iets goed doe,dan vindt ikzelf meestal dat het beter kan.
erg moelijk.
ik maak het mezelf erg moeilijk,de lat ligt erg hoog voor mezelf,terwijl ik het van anderen niet verwacht.

Silly: ja, daar had ik ook last van, maar heb er nooit bij stil gestaan dat dat niet normaal was.

Alikesflame: ik wou dat ik dat zo kon denken, boeiend. helaas.

sakkia: ikwou dat ik dat kon,in een groep praten.
ik begin erg te zweten en krijg een kei rode kop.
en omdat ik zo bang ben dat ik ga blozen,ga ik niet praten in een groep
en omdat ik zo bang ben om te blozen, ga ik juist ook meteen blozen als iemand wel iets tegen me zegt.
op school hoopte ik altijd dat ze me over zouden slaan als er iemand een antwoordt moest geven.

bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:44

De key is toch, meer zelfverzekerheid in jezelf. Weten dat de wereld niet vergaat als je bloost, stottert of niet goed uit je woorden komt. Mag best gebeuren. Ik herken je verhaal wel, en ik kan me ook erg in Sakkia's verhaal vinden. Jij moet op den duur beseffen dat je er mag zijn, dat je best iets mag zeggen, dat je er best wat langer over alles mag doen. Allemaal echt geen probleem, maakt niet uit joh Lachen

Wat mij destijds erg geholpen is, "Go to your happy place" Bedenk een plaats waar je je gelukkig, veilig en geborgen voelt. Dat als je daaraan denkt, dat je dan fijn voelt Lachen Dat het een glimlach op je gezicht brengt. Als je voelt dat het fout gaat, denk je daaraan, dan kom je tot rust, en voel je je fijner Lachen En begin je gedeeltelijk opnieuw, en gaat het veel goed.

Nogmaals veel succes!

klara
Berichten: 79
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 23:48

bedankt voor de tip maya, ik zal het zeker gaan proberen.