Konijn laten inslapen of niet?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Konijn laten inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 20:17

Een van mijn konijnen heeft een tumor op z'n tong Huilen
Nou moet ik beslissen of ik hem in laat slapen of niet..
Hij eet erg weinig en als hij wat eet dan moet het zacht voer zijn.
Dus hij is ook wel erg mager geworden Huilen
Maar ik vind het zo moeilijk omdat je hem toch nog wel ziet geniten van zijn leven..Als ze loslopen, rent hij het hardst van allemaal en springt ie nog als een gek in het rond..
Hij is niet een van de jongste meer , maar echt oud is ie nou ook weer niet (4,5)
Wat zouden jullie doen?


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:22

nee oud is hij inderdaat nog niet. kan de tumor niet verwijdert worden? Anders weet ik wel iemand die een soort papje heeft voor dunnekonijnen zonder tanden (die kunnendan dus niet knagen, hebben nog wel kiezen hoor!) Ik pb je wel even

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:24

aah vind het wel zielig als die ingeslapen moet worden Boos! maar als dat het beste is.. je moet doen wat je hart en je gevoel je in geeft. dan komt het allemaal wel goed! en als die pijn heeft zou ik hem wel laten inslapen dat is dan voor hem het beste. maar als die geen pijn heeft.........hmm moeilijke beslissing! Boos!

The journey of a thousand miles begins with a single step.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 20:26

Duncan schreef:
nee oud is hij inderdaat nog niet. kan de tumor niet verwijdert worden? Anders weet ik wel iemand die een soort papje heeft voor dunnekonijnen zonder tanden (die kunnendan dus niet knagen, hebben nog wel kiezen hoor!) Ik pb je wel even

Als de tumor verwijderd zou moeten worden, zou dat konijn al helemaal bestraald moeten worden en dat wordt wel heel duur, en dan is het nog helemaal niet zeker dat de tumor weggaat.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 20:27

xSemmiex schreef:
aah vind het wel zielig als die ingeslapen moet worden Boos! maar als dat het beste is.. je moet doen wat je hart en je gevoel je in geeft. dan komt het allemaal wel goed! en als die pijn heeft zou ik hem wel laten inslapen dat is dan voor hem het beste. maar als die geen pijn heeft.........hmm moeilijke beslissing! Boos!

Het lastige is dat ik niet weet hoeveel pijn hij heeft.. Verdrietig

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:29

Ben je er al mee naar de dierenarts geweest, en heeft die aangegeven dat er niks meer aan te doen is?
Zo ja, dan zou ik voor mijzelf afwegen wat de kwaliteit van leven is voor dit dier, en of hij geen pijn heeft. Als hij snel vermagert, dan zou ik hem in laten slapen, dat is een moeilijke beslissing, maar niks is erger dan honger hebben, maar haast niet kunnen eten. Als je zeker weet dat je kan zorgen dat hij op gewicht blijft, en niet verder vermagert, en dat hij verder geen pijn heeft, dan zou ik het gewoon nog even aan kijken.
Ik denk hoe dan ook, vroeg of laat een moeilijke beslissing zult moeten nemen. Ik zou zeggen overleg het eens met je dierenarts, misschien dat die je nog dingen kan aanraden met betrekking tot voer, vanwege het zachte voer. Let er ook op dat de tanden van konijnen door blijven groeien, dus als hij niet knaagt, dan zullen die tanden zeker snel langer worden, en geknipt moeten worden.
Sterkte ermee

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:30

konijnen zijn inderdaat niet zo duidelijk met pijn aangeven, maar als die nog lekker rondrent, valt het echt wel mee. geloof me, een konijn met ondragelijke pijn is niet zo actief! Ik heb je al gepbt

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 20:34

Marsu schreef:
Ben je er al mee naar de dierenarts geweest, en heeft die aangegeven dat er niks meer aan te doen is?
Zo ja, dan zou ik voor mijzelf afwegen wat de kwaliteit van leven is voor dit dier, en of hij geen pijn heeft. Als hij snel vermagert, dan zou ik hem in laten slapen, dat is een moeilijke beslissing, maar niks is erger dan honger hebben, maar haast niet kunnen eten. Als je zeker weet dat je kan zorgen dat hij op gewicht blijft, en niet verder vermagert, en dat hij verder geen pijn heeft, dan zou ik het gewoon nog even aan kijken.
Ik denk hoe dan ook, vroeg of laat een moeilijke beslissing zult moeten nemen. Ik zou zeggen overleg het eens met je dierenarts, misschien dat die je nog dingen kan aanraden met betrekking tot voer, vanwege het zachte voer. Let er ook op dat de tanden van konijnen door blijven groeien, dus als hij niet knaagt, dan zullen die tanden zeker snel langer worden, en geknipt moeten worden.
Sterkte ermee

We zijn naar de dierenarts geweest.
Die zei dat het misschien een ontwsteking op de tong was, maar wsl een tumor.
Nou krijgt ie al een week lang antibiotica, maar er zit nog steeds niet veel verbetering in ,dus ik weet wel bijna zeker dat het een tumor is.
De dierenarts had het over afscheid van hem nemen als het een tumor was, maar omdat ie verder nog best gelukkig lijkt, vraag ik me dus af of dat het beste is..

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:42

Moeilijke beslissing !, is er geen optie om het weg te halen ?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 20:43

Ik zou sowieso nog eens met de DA overleggen over de mogelijkheden.

Maar als er echt niets aan te doen is, moet je idd eens goed nagaan of hij pijn heeft. Als hij pijn heeft, lijkt me inslapen de enige eerlijke optie (hoe moeilijk dat ook is). Heeft hij geen pijn, kan je hem alleen bij je houden als je hem voldoende bij kan voeren. Vloeibare voeding met een spuitje, en meerdere keren per dag .Maar of dat eerlijk is tegenover het konijn....

Moeilijk, sterkte met het nemen van de juiste beslissing Ach gut

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-04 20:58

Mist schreef:
Moeilijke beslissing !, is er geen optie om het weg te halen ?

Dan zou hij bestraalt moeten worden..Dat gaat héé'l veel geld kosten en dan is er nog steeds een grote kans dat het niet weggaat.
Ik wacht in ieder geval nog af tot dinsdag en dan gfa ik nog een keer naar de dierenarts en kijk ik wat die zegt.
Als die zegt dat de pijn ondraaglijk zal worden dan laat ik hem inslapen Huilen
Als hij denkt dat het nog wel gaat en dat hij niet al teveel pijn heeft, wist Duncan iemand die er heel veel verstand van heeft en die heeft ook een soort papje voor konijnen die niet meer lunnen kauwen, dan probeer ik dat.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 21:02

Ik heb mijn cavia ook lange tijd bij moeten voeren.
Dat deden we op advies van de DA met Nutrilon Soya (gewoon verkrijgbaar bij de drogist)

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Anouk01

Berichten: 1769
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:32

Ons konijntje had ook kanker ofzo. Het was zo zielig..Ze konden hem wel operen, Maar zon diertje is maar klein. Dus we hebben hem op advies laten inslapen.. Huilen


wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:19

Waar woon je precies?

Ik zou er eerst nog eens door een konijnkundige tandarts naar laten kijken. Ik vind een tumor op zijn tong erg onwaarschijnlijk, dan denk ik ook eerder aan een abces. Misschien wel veroorzaakt door een tandprobleem. Denk aan een in de wang prikkende haak van een paard.
Dat is allemaal best operatief te verhelpen. Kwijlt hij ook? En eet hij (al langer misschien) slecht wortels ed? Vaak hebben konijnen met een gebitsprobleem een nat en viezig bekje en soms ook traanoogjes. Ook worden/zijn ze erg mager.

Het kan zijn dat het abces erg hardnekkig is. Misschien is de antibiotica te zwak of misschien is het abces nog niet rijp genoeg. Het kan ook zijn dat de ontsteking dieper zit en dat de oorzaak vd ontsteking anders aangepakt moet worden.

Ik zou sowieso Supreme science recovery bij de dierenarts halen. Dit is een poeder wat je aan kunt mengen met water en via een spuitje in het bekje kunt geven. Dit is beter dan Nutrilon soya want hier zitten vezels in. Ook kun je hem babyvoeding geven, worteltjes voor de hele kleine baby's.

En zolang je konijntje nog levendig is en jij denkt dat hij nog zin in zijn leventje heeft zou ik hem niet in laten slapen. Je merkt het gauw genoeg als hij 'op' is.

Succes, ik denk echt dat het de moeite waard is er een goede dierenarts naar te laten kijken. Als je nog vragen hebt kun je altijd pb'en.

Miepmiept
Berichten: 2028
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:23

Mijn oude konijn Junk, schat een jaar of 8, was uitgedroogd, wou niet eten, plakpoep en wit slijm ui d'r vagina, antibiotica alles was weer oké.. Tot vorige week.. Weer hetzelfde en ik eiste een goed onderzoek wat het was, is er niks aan te doen inslapen, is er wat te doen, DOEN.. Wat bleek.. De baarmoeder was helemaal vergroeid, zat aan d'r blaas vast gegroeid en gelijk geopereerd, heel de heisa d'r uit.. En mij oude taaie Junkie gaat helemaal goed, was wel 250 euro lichter in totaal.. Terwij ze normaal gesproken konijnen van geloof ik boven de 5 normaal niet meer stereliseren aangezien dat best ingrijpend is..

Ik zou zeggen als er iets mogelijk is doen, als er niks aan te doen is.. Tjah.. Dan moet je voor het beestje kiezen en laten inslapen.. En even kijken naar het karakter van je konijen.. Junk is taai maar m'n ander konijn is van een sprongetje van de bank soms al een uurtje daas (stresskip)

Iig sterkte!!

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 18:37

_inge_ schreef:
Waar woon je precies?

Ik zou er eerst nog eens door een konijnkundige tandarts naar laten kijken. Ik vind een tumor op zijn tong erg onwaarschijnlijk, dan denk ik ook eerder aan een abces. Misschien wel veroorzaakt door een tandprobleem. Denk aan een in de wang prikkende haak van een paard.
Dat is allemaal best operatief te verhelpen. Kwijlt hij ook? En eet hij (al langer misschien) slecht wortels ed? Vaak hebben konijnen met een gebitsprobleem een nat en viezig bekje en soms ook traanoogjes. Ook worden/zijn ze erg mager.

Het kan zijn dat het abces erg hardnekkig is. Misschien is de antibiotica te zwak of misschien is het abces nog niet rijp genoeg. Het kan ook zijn dat de ontsteking dieper zit en dat de oorzaak vd ontsteking anders aangepakt moet worden.

Ik zou sowieso Supreme science recovery bij de dierenarts halen. Dit is een poeder wat je aan kunt mengen met water en via een spuitje in het bekje kunt geven. Dit is beter dan Nutrilon soya want hier zitten vezels in. Ook kun je hem babyvoeding geven, worteltjes voor de hele kleine baby's.

En zolang je konijntje nog levendig is en jij denkt dat hij nog zin in zijn leventje heeft zou ik hem niet in laten slapen. Je merkt het gauw genoeg als hij 'op' is.

Succes, ik denk echt dat het de moeite waard is er een goede dierenarts naar te laten kijken. Als je nog vragen hebt kun je altijd pb'en.

Ik woon in De rijp (in de buurt van alkmaar/purmerend)
de DA heeft eerst zijn tanden nagekeken , maar die zagen er volgens hem perfect uit.
Hij kwijlt idd. wel, zijn hele bek is nat.
Hij eet nu ongeveer een week bijna niks meer (alleen wortelgroen, geraspte appel en een paar plantjes die in de tuin groeien en ook daarvan maar een klein beetje) en is dus ook erg mager.
Maar waarom is een tumor op de tong onwaarscchijnlijk?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:30

Ik heb nl nog nooit van een tumor op de tong gehoord.
Ik ga ff voor je verder zoeken. Zorg iig dat hij genoeg voer en vocht binnekrijgt.

Heeft de dierenarts ook zijn kiezen bekeken? Die kan hij nl niet goed zien zo, moet je nijn waarschijnlijk eerst een klemmetje op. Heeft hij niet alleen naar zijn voortanden gekeken?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:32

Het konijn kan niet fatsoenlijk eten en is vermagerd, las ik. Dan is inslapen beter.

De hond is de betere mens

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-04 19:46

_inge_ schreef:
Ik heb nl nog nooit van een tumor op de tong gehoord.
Ik ga ff voor je verder zoeken. Zorg iig dat hij genoeg voer en vocht binnekrijgt.

Heeft de dierenarts ook zijn kiezen bekeken? Die kan hij nl niet goed zien zo, moet je nijn waarschijnlijk eerst een klemmetje op. Heeft hij niet alleen naar zijn voortanden gekeken?

Ik denk niet dat hij naar zijn kiezen heeft gekeken Scheve mond hij deed alleen even z'n bekkie open keek even en zei toen dat de tanden perfect waren.
Toen deed hij een ijzeren apparaatje in zn mond en toen zei hij dat er een ontsteking/gezwel op zn tong zat..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:18

In laten slapen, beter nu dan als hij pijn krijgt..

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:57

Zolang jij denkt dat hij geen pijn heeft (en de DA bevestigt dat) zou ik hem niet laten inslapen. Maar aan bestralen zou ik niet beginnen. Behalve dat het heel duur is, doe je een dier naar mijn idee echt geen plezier met bestraling. Als hij maar een beetje pijn krijgt zou ik hem in laten slapen. Niet leuk, maar voor je konijn wel het beste.

:D

Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:08

Ik denk idd dat het heel goed mogelijk is dat het konijn haken aan zijn kies heeft. Hij kwijlt, hij eet weinig, zijn tong is misschien opgezet van een wondje door een haak.

Ga je wel naar een konijnkundige DA toe?

Een DA die snel even in de mond kijkt en conclusie heeft dat het een tumor/abces is en geen haken lijkt me niet echt geintresseerd/ goed opgeleid bij konijnen. Je kan pas goed kijken of een konijn haken heeft als hij onder narcose is en met een speciale klem, ook 1 van de achterste kiezen kan haken hebben en dat zie je niet als je maar snel even kijkt. Heeft hij haken, dan moeten die uiteraad weggehaald worden.

Zorg tot die tijd dat je hem dwangvoerd zoals inge zei. En liefste als hij toch pijn heeft een pijnstiller. Met als aanrader metacam, want daar reageren konijnen goed op. Helaas willen niet alle DA's dat geven, maar een goede konijnkundige DA wel.

Ik zou dinsdag naar een andere DA gaan dan heb je een second opinion en hoe ik alle klachten zo zie, lijkt het erg verdacht veel op haken. Dan moet hij onder narcose en dan kunnen de haken worden weggeveild. Je moet wel dwangvoeren en als hij niet goed drinkt ook water geven met een spuitje (zonder naald) in de bek. Zorg ook dat je pijnstillers in huis hebt. Het liefst dus metacam.

Nog een vraagje is? Als je eten/ iets lekkers geeft rent hij er dan nog wel op af?

Suc6 hou je ons een beetje op de hoogte?

Melletje
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:10

Ik zou echt niet naar deze DA terug gaan, maar voor een lijst met konijnkundige DA's wil ik je de lijst op www.konijnen.nl aanbevelen om te kijken of er 1 bij jouw in de buurt is.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 20:23

Ik ga dinsdag naar een andere DA toe..
Eentje die volgens _inge_ wel verstand heeft van konijnen.
Hij drinkt wel goed en we voeren hem nu 2 keer per dag brinta met water door een spuitje. En als ik iets lekkers in zn hok leg komt hij er wel op af, snuffelt even en loopt dan weer weg.
Ik zal jullie wel laten weten wat die andere DA zegt.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 21:39

Als het echt een tumor is zou ik er toch voor kiezen om hem in te slapen, hij heeft misschien dan nog geen pijn, maar dat zal niet lang meer duren en dat kan je beter voorkomen.
Maar ik hoop voor je dat het iets anders is en je konijntje er weer bovenop komt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, aliida, aniek_joefy, Anne., Anomien, Bianca_v_s, Drico, Esther, Inney, kosseh, Maanon_, MagicBullet, Pellelilly, Pferdchen, RianC, Tomboy0, Vuri, Westhof, xelle, xLiez, xRaisin en 53 bezoekers