Zwanger en studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 13:22

2 meisjes uit mijn klas (pabo) zijn tijdens de opleiding zwanger geraakt. Beiden hebben ze de opleiding niet afgemaakt. Stages zijn een probleem omdat als je kind ziek is, je het niet naar de kinderopvang kan brengen. Opleidingen zijn niet zo flexibel dat je deze tijd eenvoudig kunt inhalen o.i.d. De zorg voor een kind is moeilijk te combineren met school en werk (heb ik het nog niet eens over het paard). Veel vrouwen stoppen tijdelijk, en gaan daarna parttime werken. Ook dan vinden ze het nog zwaar.
Alleenstaande moeders moeten alles, dus ook het huishouden enz. in hun eentje doen. Nog veel zwaarder dan wanneer je het met zijn tweeen doet.

Wij kunnen niet voor jou beslissen of je het lichamelijk, geestelijk en financieel aankan.

Ikzelf heb het druk genoeg met studie/werk, huishouden paard en relatie, en kan er echt nog geen kind bijhebben. We hebben een auto ( en een leaseauto) een eigen huisje dat ons zo'n 1100,- bruto in de maand kost en mijn paard, en financieel zien we een kind ook nog niet zo zitten. Mijn vriend heeft een goede baan, ik ben net klaar met mijn studie en ben werkzoekende.

Onderschat het niet...

Voor een kind is het trouwens niet fijn om in een ongelukkig of gebroken gezin op te groeien.


Lisette21
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 13:56

Mandy zou je misschien ook iets minder vijandelijk kunnen reageren? Stef geeft ook gewoon haar mening. En dan hoef je daar niet gelijk zo hevig op te reageren. *LOL*

Lisette21
Berichten: 10
Geregistreerd: 21-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 13:59

Manda bedoelde ik trouwens, sorry. Schijnheilig . En pebbels heb je wel wat gehad aan de reacties? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:14

Pebbels, ik vraag me af wat jij een kind denkt te kunnen bieden op deze leeftijd? Je hebt nog geen opleiding afgemaakt je bent nog niet zeker over de stabiliteit van je relatie. Wat voor een toekomst denk jij een kind te kunnen bieden?

Maak eerst je opleiding af kijk eens wat er gaande is in de wereld en geniet een beetje van het leven. Helaas is het nog steeds zo dat een baby je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk verkleinen. En een carriere is heus niet zaligmakend maar jij sluit de keuze al uit door nu voor een baby te kiezen. Denk dus eerst maar eens heel erg goed na over wat je wilt. Ik vind jou voostelling van zaken enorm simplistisch en eigenlijk ook erg onvolwassen. Reden genoeg om er nog maar eens een paar jaartjes heel goed over na te denken totdat je er wel echt aan toe bent en weet waar je over praat.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 14:56

Pebbels, je bent verstandig genoeg. Je doet een HBO-opleiding en in feite hoef je nog maar twee jaar totdat je afgestudeerd bent.
Over twee jaar ben je zekerder van je relatie met je vriend.
Over twee jaar heb je al een tijd kunnen sparen om het onderhoud van je kindje te kunnen betalen.

Kies je ervoor nu een kind te krijgen, dan komt het kind in een "verstoord klimaat" terecht. Jij studeert nog, maar of dat helemaal goed gaat met een kind dat veel aandacht nodig heeft...?
Je weet niet of de relatie met je vriend blijvend is. Dat lijkt me ook niet zo'n goed uitgangspunt. Ja, je weet nooit zeker of een relatie blijvend is, maar als je er nu al zo over denkt...

Ik bekijk het nu even heel zwart-wit:
Dan zou je kind dus in een één-oudergezin opgroeien waarvan de moeder haar opleiding niet heeft kunnen afmaken en nu leeft van een bijstandsuitkering. Ze kan namelijk niet werken omdat haar kind dan naar de creche moet en dat teveel geld kost.
Natuurlijk, er zijn veel kinderen die zo opgroeien en een aantal komt ook echt wel goed terecht. Maar toch... jij hebt, als je doorzet met je studie, een kindje over een paar jaar zoveel te bieden. Waarom dan nu al die beslissing voor een kindje nemen en een stuk van je eigen toekomst en die van je kindje weggooien?
Geniet eerst lekker van je paard en de kinderen die je tijdens je stage tegenkomt. Jouw tijd komt vanzelf. En over dat de tijd begint te dringen: dat vind ik dus nogal vaag. Rond jouw leeftijd ben je inderdaad het meest vruchtbaar, maar de komende jaren ook echt wel hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 10:03

Nou Pebbles, als je het nu nog neit weet. Ik snap dat jij best een kindje zou willen. Maar wat jij niet snapt is dat jij nog heel erg veranderlijk bent als mens. op je 19e is het al heel moeilijk om te bepalen wat je voor de rest van je leven wilt. De maatschappij is tegenwoordig zo ver dat je wel de tijd krjigt om je koers te bepalen. De meesten hebben dat toch wel minimaal tot hun 25e nodig, dus denk niet alles al te weten op je 19e. Probeer eerst een beetje je leven te bepalen, en zorg in godsnaam dat jij en je vriend ALLEBEI een baan hebben voordat je aan kids begint. JIj vindt een kind leuk, maar je moet dat kind zelf ook nog iets te bieden hebben. HEb je daar wel eens over nagedacht? Begin pas aan iets, wat het ook is, als je van te voren weet dat je het WAAR kunt maken. Nu weet je dat niet, kan ook niet. Je zit nog pas op een opleiding. zorg eerst eens dat je een huis hebt om in te wonen zodat je een kinderkamer kunt inrichten. MAar dat kun je pas NA je opleiding als je een baan hebt.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 22:04

Hoi Pebbles, heb je nou al een besluit genomen? Ben eigenlijk best nieuwsgierig! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 16:46

Ja, ik wil het eigenlijk ook wel weten.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:15

Nou, Pebbles, kom op! Pling

Talanta
Berichten: 161
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: ede / lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 20:53

Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen dat iedereen hier wat op te zeggen heeft. Maar ik denk wel, dat als je er helemaal voor gaat, en je hier echt lang en serieus over hebt nagedacht. Dat je het wel moet doen.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 21:29

de tijd gaat dringen??? op je 19 e?? pfffff hoe oud ga je worden dan?? ik vind het niet verstandig als je hieraan begint. ik heb zelf 2 kids en je hebt het over de overheid: vergis je niet. die 350,- die je krijgt stellen NIETS voor vergeleken bij wat je nodig hebt. en ik vin dat je eerst je studie af moet maken. ik heb ook heel even geprobeert een (thuis) cursus te volgend terwijl ik zwanger was.. dat is geen succes. maak je studie af en ga daarna met je vriend praten. ik heb het idee dat je een kind nu nog erg weinig kan bieden. zowel financieel als qua tijd. als je wil studeren thuis en je baby huilt en daardoor verpest je een tentamen raak je gespannen en dat is niet gezond voor beide. maak eerst t een af en ga dan verder praten.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:27

ik zou je studie eerst afmaken als je weet hoeveelt ijd en geld er in een baby/kind gaat zitten (hebe r geen ervaring mee hoor Lachen )

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, BlueStocking, Ginny135, Kever, Kieffertje, Lielle, Lys_PPA, mosimonster, TessaM, Unoo en 118 bezoekers

cron