Stelling : Een medicijn tegen aids-> overbevolking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:49

SuperPepeijn"]
[quote="ikke schreef:
Met alle respect voor de mensen die AIDS of HIV hebben, maar het zijn NIET twee verschillende zaken. Overbevolking is ook niet het probleem van het individu, maar van de mensheid. De natuur zal ons steeds weer voor andere, onoplosbare, zaken stellen. Als we AIDS overwinnen duikt er weer iets anders op.
ikke, waar baseer je je op dat de natuur overbevolking wilt aanpakken met (nieuwe) ziektes?

wanneer spreken we nu van overbevolking, 10 miljard mensen op een planeet of 100?
[/quote]
Ik ga niet op de stoel van moeder natuur zitten. kennelijk vind moeder natuur dat we met teveel zijn en wordt er ingegrepen. Het enige waar ik me op baseer is om me heen kijken en constateren dat er gebeurt.
Om even een ander, wetenschappelijk, voorbeeld erbij te slepen: Zet een hoeveelheid ratten bij elkaar in een afgesloten ruimte, doe er steeds een aantal bij, op een bepaald moment zullen de ratten elkaar doden omdat er te weinig ruimte is (=oorlog).
Als jij de illusie hebt dat we hier maar ongelimiteerd met meer en meer mensen op deze aardkloot rond kunnen lopen, dan moet je nog heel veel leren. Ik ga niet zeggen dat er geen actie tegen ondernomen moet worden, realiseer je alleen wel dat als je dit ene probleem (AIDS) uit de wereld hebt er weer tien anderen zijn opgedoken. Dit systeem werkt al langer zo dan er mensen op deze aardkloot rondspringen, wie denk jij (lees: de mensheid) dan dat je bent dat je dat wel "even" kunt veranderen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:03

ikke ik deel dat gevoel. echter een gevoel wilt nog niet zeggen dat het ook echt zo is, het is alleen de behoefte van de mens om dit soort dingen te verklaren. ik denk dat ik niemand ben die "dit even kan veranderen" maar aan de andere kant, ik durf ook niet te denken voor de natuur en of het wel haar bedoeling is overbevolking (wat het ook moge zijn) tegen te gaan.

er is wel een verband tussen een grote populatie mensen op een plek en ziekteverspreiding. maar de oorzaak van een ziekte ligt volgens mij ergens anders. zo is het altijd mogelijk om aids op te lopen in een dunbevolkte streek, als de factoren zo maar zijn.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:13

Superpepeijn, op zich heb je gelijk. Ik ga ook niet bij hoog en bij laag beweren dat we overbevolking hebben, dat de natuur NU dus ingrijpt maar laten we ons wel met z'n allen realiseren dat we onderdeel zijn van diezelfde natuur en niet de scheppers ervan!
We zullen ons erbij neer moeten leggen dat we niet alles accuut op kunnen lossen, dat er dus nu mensen dood gaan die over tien jaar niet hoeven te sterven omdat er dan wel middelen zijn om dat te voorkomen.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:19

Cassidy schreef:
Mutatie is een verandering in een enkel gen, het influenza virus bestaat uit korte losse stukjes RNA (vergelijk het met lucifers) die, als twee verschillende virussen tegelijkertijd een host besmetten, kunnen vermengd worden met elkaar. Dus virus A heeft 8 lucifers, virus B heeft 8 lucifers, en de verschillende combinaties van die 16 lucifers kunnen als resultaat een nieuwe dodelijk virus geven.


Ja dat is recombinatie van het genetisch materiaal, transductie.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:22

ikke schreef:
Superpepeijn, op zich heb je gelijk. Ik ga ook niet bij hoog en bij laag beweren dat we overbevolking hebben, dat de natuur NU dus ingrijpt maar laten we ons wel met z'n allen realiseren dat we onderdeel zijn van diezelfde natuur en niet de scheppers ervan!
We zullen ons erbij neer moeten leggen dat we niet alles accuut op kunnen lossen, dat er dus nu mensen dood gaan die over tien jaar niet hoeven te sterven omdat er dan wel middelen zijn om dat te voorkomen.


Nou dan zal ik gelijk maar met mijn studie stoppen. Waarom is de hele medische wetenschap dan uitgevonden? Leg je je er ook bij neer als een dierbare van je op sterven ligt?
We kunnen idd niet alles op lossen, maar waarom zouden we het niet proberen?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:25

ikke begrijp me niet verkeerd, ik heb diep respect voor de natuur en wat haar bedoelingen ook moge zijn. maar ik vind dat het ons recht is daar tegen te mogen knokken en te overleven.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:39

SuperPepeijn schreef:
ikke begrijp me niet verkeerd, ik heb diep respect voor de natuur en wat haar bedoelingen ook moge zijn. maar ik vind dat het ons recht is daar tegen te mogen knokken en te overleven.

Natuurlijk zal de mensheid daartegen knokken en daar is ook niks mis mee, in tegendeel, de mensheid zal proberen oplossingen te vinden. Als ze dat niet had gedaan, hadden we nu nog in berenvel achter de olifanten gehold *LOL* en wij zeker niet vanachter een PC met elkaar kunnen communiceren.
Soms bekruipt me echter wel eens het gevoel dat de mensheid denkt op de stoel van de natuur te kunnen gaan zitten en dat vindt ik dus twee stappen te ver.
Het is goed dat er vanalles en nog veel meer wordt ondernomen om alle uitdagingen in de wereld aan te pakken, maar als je naaste sterft aan een ongeneeselijke ziekte, ik heb diverse familieleden verloren, dan komt dat heel onrechtvaardig over: waarom hij?????? Mijn oma heeft dit zelfs ooit letterlijk gezegd: kom mij maar halen, maar laat mijn dochter dan hier! Helaas is het leven zo onrechtvaardig en heeft het niet geluisterd naar mijn oma. We zullen er ondanks alle inspanningen mee moeten leven dat dit soort dingen gebeuren en dat we er (nog) machteloos tegenover staan.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:45

Ok ik snap een beetje wat je bedoelt te zeggen, maar kan dan deze uitspraak niet plaatsen:

ikke schreef:
Soms bekruipt me echter wel eens het gevoel dat de mensheid denkt op de stoel van de natuur te kunnen gaan zitten en dat vindt ik dus twee stappen te ver.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:22

Noucca"]
[quote="Desiree schreef:
Je kunt ook onderzoeken naar kanker stopzetten, zodat er veel mensen aan kanker blijven overlijden. Je kunt eigenlijk onderzoek naar geneesmiddelen in de hele medische wetenschap wel stopzetten om genezingen te voorkomen.
Ik vraag me af of er dan werkelijk MEER mensen dan zouden sterven. En als er al die medicijnen WEL ontwikkeld zouden worden, zouden er dan werkelijk MINDER mensen sterven....


Ja.. iedereen sterft uiteindelijk toch he Knipoog Dus er sterven zeker niet meer of minder mensen, alleen het tijdstip waarop kan wel serieus uitgesteld worden Knipoog
[/quote]
ik denk dat het alleen in individueel opzicht van belang is, onderzoek. Maar voor de mensheid maakt het niets uit. Een paar mensen meer of minder, dat boeit niemand. Het is alleen van belang als een ziekte dichtbij komt.