dobermann pinscher

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Eyan

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: in een gekken huis :P

dobermann pinscher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 20:57

ik heb een dobermann pinscher het zijn hele mooie honden alleen veel mensen denken dat ze vals zijn maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
het kan zijn dat ze wat gevoeliger zijn om vals te worden maar niet alle dobermannen zijn vals.
hoe denken jullie over de dobermann?

goh Ziek Hyper! Wow! Tong uitsteken >;)
wat ben ik gek Ziek (op paarden Tong uitsteken)


Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:03

Zijn toch gewoon heel gave, leergierige honden. Persoonlijk houd ik meer van de Dobermann zo, omdat het wat stabielere honden zijn als de Dobermann Pinchers. De Pincher is vaker een angstbijter. Maar dat wil niet zeggen dat ze vals zijn!!!!

MSNertje

Berichten: 306
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Twisk in een varkensstal ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:09

neej mijn zus wil er een (als ze rijk is Scheve mond )
ik vind het heel mooie honden!

I HATE EVERYBODY BEHALVE MIJZELF EN BOKT SUCKS Boos!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:10

Ik vind het mooie honden, en het gaat toch om de baas. Want elke hond kun je verkl*te.
Ik ken twee goed afgerichte dobermann pitchers, en zijn alle twee hele lieve honden.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:14

Als je een Dobermann hebt of wilt nemen moet je stevig in je schoenen staan. Het zijn mooie honden, maar vergen een strenge en konsekwente hand.

Ik vraag me trouwens af hoe ze eruit zien met een lange staart en zonder gecoupeerde oren. Het is alweer een hele tijd geleden dat ik er eentje heb gezien, en die was gecoupeerd aan staart en oren. Zag er nogal agressief uit...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er heel anders uit zonder gecoupeerde oren....vinden jullie niet?

Je suis Charlie.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:18

als zo'n hond zo agressief achter een hek staat te blaffen heb ik het er absoluut niet op, maargoed dit komt ook eerder door het beeld wat vaak op tv word getoond dat het gevaarlijke honden zijn. als ze goed zijn opgevoed kunnen het denk(heb geen ervaring in doberman) ik heel leuke honden zijn.
vaak hoor ik als ik met mn duitse herder eraan kom moeders tegen hun kinderen zeggen, kijk uit! of ze steken snel over...

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:18

Ik ben opzich niet weg van een dobermann, ik houd meer van andere rassen.

Betreft het feit dat ze agressief zijn, dat is helemaal niet zo.
Ze zijn wél gefokt om agressief te zijn, of om in iedergeval heel waaks te zijn. Ook werd er kwaad over de Dobermann gesproken van wegen zijn uiterlijk; de gecoupeerde oren en staart geeft mensen vaak al een 'gemene' indruk.

En Dobermann die zijn oortjes en staart nog heeft ziet er sowieso vriendelijker uit.

Citaat:
Beschrijving:
Honderd jaar geleden fokte Louis Dobermann zijn ideale hond om hem te vergezellen op zijn ronden. Hij begon met de fok van scherpe pinschers. Het zou een vurige hond moeten worden met veel uithoudingsvermogen, moed en alertheid. De Duitsche Pinscher vormde de basis voor het ras. De Rottweiler en waarschijnlijk de Manchester Terrier vormen ook de voorouders van de huidige Dobermann. Na de eeuwwisseling werd geen vreemd bloed meer toegevoegd. De Dobermann is een van de beste waakhonden ter wereld. Bovendien is hij een uitstekende speurhond, waardoor het ras ook geschikt is als politiehond. Overigens mag de Dobermann niet meer worden gecoupeerd aan de oren!

Gebruik:
Waak- en verdedigingshond, werkhond.

Bron: www.doggy.nl

Hier word duidelijk verteld dat het een waakhond is. Een waakhond moet enige agressie of in iedergeval dominantie hebben om waaks te kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 04-01-04 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:21

Ik ken een Dobermann en die is harstikke goed afgericht.
Maar als je langs de tuin loopt waar hij los loopt beginnen ze meestal altijd harstikke hard te blaffen. En daardoor zijn de meeste mensen wat terughoudender wat Dobermannen betreft. Die hebben dan dat beeld voor zich van een gevaarlijke waakhond. Maar het ligt natuurlijk het merendeel aan de opvoeding.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:15

Nique schreef:
Zijn toch gewoon heel gave, leergierige honden. Persoonlijk houd ik meer van de Dobermann zo, omdat het wat stabielere honden zijn als de Dobermann Pinchers. De Pincher is vaker een angstbijter. Maar dat wil niet zeggen dat ze vals zijn!!!!

************************************************

Nou moet jij mij toch eens vertellen wat nou een Dobermann is en wat een Dobermann Pincher?????? Volgens mij zijn dit toch echt dezelfde honden hoor.

En nu even on-topic.....het uiteindelijke gedrag van een hond is een combi van zijn karakter en hoe jij ermee omgaat. Valse honden bestaan niet maar kunnen door bepaalde ervaringen c.q. nare gebeurtenissen een stuk minder sociaal zijn en zelfs onbetrouwbaar. Een hond kan best al een traumatische ervaring gehad hebben voordat je hem kreeg als pup of als oudere hond (en dat weet niemand). Dit geldt voor alle rassen en ook voor de Dobermann. Maar omdat een Dobermann altijd gecoupeerde oren had (wat hem een wat dreigend uiterlijk gaf) werden mensen angstig. Dit zelfde geldt ook voor de boxer. Nu echter met die hangende oortjes zien zowel de Dobermann als de boxer er totaal anders uit maar het zijn nog steeds dezelfde honden. Alleen de pest is dat het "vroegere" beeld van de Dobermann het ras nog steeds achtervolgd en dit geheel ten onrechte!!
Ik ben van mening....dat wat je erin stopt krijg je ook terug (en dat geldt voor elk ras).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:21

djuno"]
Nou moet jij mij toch eens vertellen wat nou een Dobermann is en wat een Dobermann Pincher?????? Volgens mij zijn dit toch echt dezelfde honden hoor.
[/quote]

Dobermann en Dobermann Pinscher is idd hetzelfde.

[quote="djuno schreef:
Ik ben van mening....dat wat je erin stopt krijg je ook terug (en dat geldt voor elk ras).


Gaat niet altijd op....de basis moet goed zijn. Er zijn genoeg honderassen die ineens zo ontzettend populair werden dat er maar werd aangefokt, met als resultaat dat het ras er niet op vooruitging. Dus heb je het ongeluk tegen zo'n hond aan te lopen, dan kun je er van alles in proberen te stoppen, maar de output valt niet te voorspellen. En daar bedoel ik dan niet HD of andere erfelijke aandoeningen mee, maar ook wat er in dat koppie omgaat.

Je suis Charlie.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:27

Ik ben dol op honden, altijd een hond gehad (nu dan helaas niet meer) en ben er totaal niet bang voor, maar Dobermanns spreken mij totaal niet aan, ze staan me zelfs een beetje tegen. Ik kan m'n vinger er niet achter krijgen wat het precies is, maar van dat ras krijg ik de kriebels.

Misschien omdat ik meer van wat zwaarder gebouwde honden houd? Zelf altijd een Berner Sennenhond gehad. Rottweiler is toch een beetje de "zware uitvoering" van de Dobermann en die vind ik weer wel leuk.

Nulla tenaci invia est via

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:40

Dobermanns trekken mij niet aan. Ik ga toch meer voor de honden met een hoger knuffelgehalte. Bovendien wil ik een hond die wat makkelijker is in omgang, die van zichzelf niet zo dominant is. Als ik met mijn hondje wandel gaan mensen niet in een grote boog om me heen wat ik wel zie gebeuren met de dobermanns, rotweilers, herders e.d.

Sprakeloos

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:52

Gaat niet altijd op....de basis moet goed zijn. Er zijn genoeg honderassen die ineens zo ontzettend populair werden dat er maar werd aangefokt, met als resultaat dat het ras er niet op vooruitging. Dus heb je het ongeluk tegen zo'n hond aan te lopen, dan kun je er van alles in proberen te stoppen, maar de output valt niet te voorspellen. En daar bedoel ik dan niet HD of andere erfelijke aandoeningen mee, maar ook wat er in dat koppie omgaat.[/quote]
*************************************

Dat ben ik geheel met je eens, helaas gebeurd dit!! Echter, ik ging uit van normale omstandigheden. Maar ook dit is de hond niet aan te rekenen echter wel de broodfokkers!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:00

@Djuno: daarom is je statement nog wel fout. Ongeacht wie je het moet aanrekenen, wat eruit komt is niet altijd wat je erin hebt gestopt. Het is en blijft een dier...en ze kunnen soms heel raar uit de hoek komen.

En helaas komen er steeds meer broodfokkers...en ieder ras is er wel de dupe van (ik moet het de Dalmatierfokkers hoog aanrekenen dat ze het niet uit de hand hebben laten lopen na de Disney 101 Dalmatier film)

Je suis Charlie.

SuperSnel

Berichten: 508
Geregistreerd: 08-05-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:04

Mooie honden, moet altijd denken aan Higgens in Magnum, is een serie voor oude mensen Tong uitsteken uit de jaren 80. Higgens had er twee, zeer cool mooi en boven al zeer eigenwijs Knipoog

Tegen de tijd op,langs de file,mijn moeder,mijn werk,ik word overal opgehouden.Op de bank buiten adem,oog van de storm.Zonder aan te raken,vallen boeken uit de kast,mijn sleutels net op tijd,DwarsDoorDeVoordeur.WanneerIkDeBochtUitscheur,ZalIkKeihardLachen

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:20

Hahahaha ja idd die uit de serie magnum waren tof.
Ik heb een Dobermann gekend met oren, ik kan me niet meer herinneren of zijn staart er ook nog aan zat, maar dit gaf een vriendelijk beeld.
Laatst heb ik een rotweiler gezien met oren en met staart, ik vond het nog steeds een stoere hond en vond het er goed uit zien.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:22

Ik vind ze erg gaaf, als ik ooit nog eens genoeg plek heb is een doberman een hond die ik misschien nog aan zou schaffen.

volgens mij mag ik dit eigenlijk niet zeggen, maar ik vind ze mooier met gecoupeerde orgen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:38

Ellende schreef:
volgens mij mag ik dit eigenlijk niet zeggen, maar ik vind ze mooier met gecoupeerde orgen....


Mag je zeggen hoor, als je het maar niet met een hond laat doen Haha!

Je suis Charlie.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:40

dat was ik niet van plan, alleen kunnen ze ze er niet gewoon infokken? Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:57

Als dat zou lukken, was de fokker intussen rijk geweest...er zijn er meer die gecoupeerde oren mooier vinden en er de voorkeur aan geven.

Je suis Charlie.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:57

nu maar hopen dat die net zo intelligent zijn als ik en niet gaan knippen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:58

Knipoog

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:16

Bron: NRC Handelsblad; 24 juni 2000

Langs de weg van geleidelijkheid zijn ook veel verschillende hondenrassen ontstaan, rassen die je nu 'oude rassen' zou kunnen noemen, zoals de chow-chow, de pekinees en de mastiff. Aanvankelijk was er de selectie op een bepaald gebruiksgemak, op den duur wordt ook of vooral gefokt op het conserveren van de verkregen gunstige eigenschappen. Dan ontstaan er binnen het hondenras (dat maar een heel globale definitie heeft) 'rashonden' waarvan het nakomelingschap volmaakt voorspelbaar is. Zolang men maar rashonden van hetzelfde hondenras laat paren.

Niets bijzonders. Ingewikkeld wordt het als men haast krijgt, als men van de ene op de andere dag een geheel nieuw ras wil bereiden uit twee of meer bestaande, oude rassen. Wat honden betreft is dat besluit in de negentiende eeuw nogal eens gevallen in Engeland en Duitsland. In Engeland werden allerlei nieuwe terriers bedacht, Duitsland kreeg onder meer zijn boxer en zijn Dobermann en Dobermann pincher.

Beweerd wordt dat de Dobermann pas in 1870 in ontwikkeling werd genomen door Louis Dobermann die daarvoor uitging van een Rottweiler en een Duitse pincher en nog wat andere hondenrassen, waaronder vermoedelijk een greyhound. Al rond de eeuwwisseling was de Dobermann berucht om zijn agressieve gedrag. Niet die agressie is zo vreemd (uit het feit dat bijna lle Dobermanns agressief zijn volgt dat ze op agressiviteit zijn gefokt), maar het feit dat het werk van Dobermann al binnen 30 jaar een nieuw min of meer zuiver 'ras' had opgeleverd. Wie er vanuit gaat dat er niet wordt gefokt met honden die jonger zijn dan 2,5 jaar ziet in dat er maar tien, twaalf generaties tussen Louis Dobermann's eerste initiatief en de uiteindelijke ongunstige reputatie van zijn hond liggen. Maar wat moet er ondertussen allemaal niet zijn gemanipuleerd, geselecteerd en bijgestuurd. Vergeet niet dat er vooral in het begin van het fokprogramma keer op keer 'Mendelse uitsplitsing' optreedt: dat er steeds weer puppies verschijnen die niet de beoogde mengvorm zijn maar in een soort 'terugslag' weer helemaal lijken op hun ouders of grootouders. Vooral in het begin is het nageslacht genetisch zeer heterogeen, dat stelt de fokker steeds opnieuw voor lastige beslissingem. Het staat wel vast dat de Dobermann in 1900, toen Mendels werk bekendheid kreeg, nog lang niet raszuiver was.

Wat ook vreemd is, is de rol die de zo gevreesde en beruchte 'inteelt' speelt in het ontwikkelen van nieuwe rassen en het fokken van rashonden van dat nieuwe hondenras. Aan de gehele operatie is immers niet te beginnen zonder een incestueus kruisschema. Je kruist twee verschillende rassen en kunt dan alleen verder met de nakomelingschap die dat oplevert: broer met zus. De operatie is ook niet te beëindigen zonder inteelt. Als op een goed moment aan de raszuiverheid moet worden gewerkt moeten er zoveel mogekijk verkeerde genen worden weggewerkt. Dan moet er opnieuw binnen de familie worden gepaard. Het werpt een heel nieuw licht op het vermeende gevaar van inteelt.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:23

Een heel verhaal hierboven... Bloos! welke ik onze fokker gevraagd heb te mailen. Dit omdat ons duidelijk verteld is dat er verschillen zijn in Dobermann's die met en zonder Pincher bloed zijn gefokt. Toen ik dit trachtte op te zoeken vond ik niks. In dit stukje word wel duidelijk een onderscheid gemaakt vandaar dat ik het even post.

Off Topic: Moet lachen om je stelling Ellende... maar als ze honden kunnen fokken met gecoupeerde oren dan hoop ik dat ze ook een dressuur paard kunnen fokken die al gevlochten manen heeft!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Chita, Naskapower, tengeltje11 en 31 bezoekers